본 연구는 현재 TV 프로그램 중 급속도로 인기를 얻으면서 늘어나고 있는 요리 프로그램 시청 중에 시청자가 경험하고 있는 준사회적 상호작용과 시청 만족도에 대해 알아 보았다. 우선 준사회적 상호작용에 영향을 미치는 요인을 살펴보기 위해 프로그램의 정보수용, 시청자들의 1인 가구 여부와 외로움의 정도, 프로그램을 이용하는 내재적 동기 및 ...
본 연구는 현재 TV 프로그램 중 급속도로 인기를 얻으면서 늘어나고 있는 요리 프로그램 시청 중에 시청자가 경험하고 있는 준사회적 상호작용과 시청 만족도에 대해 알아 보았다. 우선 준사회적 상호작용에 영향을 미치는 요인을 살펴보기 위해 프로그램의 정보수용, 시청자들의 1인 가구 여부와 외로움의 정도, 프로그램을 이용하는 내재적 동기 및 외재적 동기에 초점을 두고 이들이 준사회적 상호작용에 대한 영향을 알아본 다음에, 준사회적 상호작용이 시청 만족도에 미치는 영향에 대해 살펴보았다. 본 연구를 진행하기 위해 총 6개의 연구가설을 설정하였으며 설문조사를 실시하였다. 연구결과는 다음과 같다. 첫째, 요리 프로그램 시청 중에 준사회적 상호작용에 영향을 미치는 요인에 대해 알아본 결과, 정보수용은 준사회적 상호작용의 하위 차원인 행위적 상호작용에만 영향을 미치는 것으로 나타났다. 1인 가구의 여부가 유의미한 영향을 주지 않았으며 외로움의 정도는 모두 긍정적인 영향을 미치는 것으로 나타났다. 그리고 시청자의 내재적 동기가 영향을 없는 반면에 외내적 동기가 준사회적 상호작용에 유의미한 영향을 주는 것으로 나타났다. 둘째, 준사회적 상호작용이 시청 만족도에 대한 영향을 검증한 결과, 인지적 상호작용만 만족도에 긍정적인 영향을 주는 것으로 나타났다. 이러한 연구결과를 근거로 본 연구는 요리 프로그램 시청 경험인 준사회적 상호작용에 영향을 미치는 요인을 밝히고, 준사회적 상호작용이 시청 만족도에 대한 영향을 검증했다는 점에서 의의를 지닌다. 또한 본 연구에서 도출된 결과로 현재 이용자들이 요리 프로그램을 완전한 오락적 예능 프로그램이 아니라, 여전히 정보전달 프로그램으로 여긴다는 것을 점검해 보았다는 점에서 학문적 의미를 가지고 있다.
본 연구는 현재 TV 프로그램 중 급속도로 인기를 얻으면서 늘어나고 있는 요리 프로그램 시청 중에 시청자가 경험하고 있는 준사회적 상호작용과 시청 만족도에 대해 알아 보았다. 우선 준사회적 상호작용에 영향을 미치는 요인을 살펴보기 위해 프로그램의 정보수용, 시청자들의 1인 가구 여부와 외로움의 정도, 프로그램을 이용하는 내재적 동기 및 외재적 동기에 초점을 두고 이들이 준사회적 상호작용에 대한 영향을 알아본 다음에, 준사회적 상호작용이 시청 만족도에 미치는 영향에 대해 살펴보았다. 본 연구를 진행하기 위해 총 6개의 연구가설을 설정하였으며 설문조사를 실시하였다. 연구결과는 다음과 같다. 첫째, 요리 프로그램 시청 중에 준사회적 상호작용에 영향을 미치는 요인에 대해 알아본 결과, 정보수용은 준사회적 상호작용의 하위 차원인 행위적 상호작용에만 영향을 미치는 것으로 나타났다. 1인 가구의 여부가 유의미한 영향을 주지 않았으며 외로움의 정도는 모두 긍정적인 영향을 미치는 것으로 나타났다. 그리고 시청자의 내재적 동기가 영향을 없는 반면에 외내적 동기가 준사회적 상호작용에 유의미한 영향을 주는 것으로 나타났다. 둘째, 준사회적 상호작용이 시청 만족도에 대한 영향을 검증한 결과, 인지적 상호작용만 만족도에 긍정적인 영향을 주는 것으로 나타났다. 이러한 연구결과를 근거로 본 연구는 요리 프로그램 시청 경험인 준사회적 상호작용에 영향을 미치는 요인을 밝히고, 준사회적 상호작용이 시청 만족도에 대한 영향을 검증했다는 점에서 의의를 지닌다. 또한 본 연구에서 도출된 결과로 현재 이용자들이 요리 프로그램을 완전한 오락적 예능 프로그램이 아니라, 여전히 정보전달 프로그램으로 여긴다는 것을 점검해 보았다는 점에서 학문적 의미를 가지고 있다.
This study aimed to the satisfactions of cooking programs, which are growing up very fast and getting more and more popular among TV programs. And it focused on the parasocial interaction and viewing satisfaction when users watch cooking programs. First, to examine the factors that affect the paraso...
This study aimed to the satisfactions of cooking programs, which are growing up very fast and getting more and more popular among TV programs. And it focused on the parasocial interaction and viewing satisfaction when users watch cooking programs. First, to examine the factors that affect the parasocial interaction, the study discussed the impact of the number of family members, the degree of loneliness, information acceptance, intrinsic motivation and extrinsic motivation. Also, it analysed the effect of parasocial interaction on the viewing satisfaction. Six types of research hypotheses were set up to carry out in this study. The results of the study are as follows. First, we designed esperiments on the factors influencing parasocial interaction during cooking program viewed and found that information acceptance only affects behavioral interaction of parasocial interaction. There was no significant difference between the number of family members, but the degree of loneliness was positively affected. In addition, the intrinsic motivation of viewers has no effect, while the extrinsic motivation has a significant effect on parasocial interaction. Second, as a result of verifying the effect of parasocial interaction on viewing satisfaction, only cognitive interaction has positive effect on satisfaction. Based on the result of this study, it has significance in finding the factors which fluence the parasocial interaction and proving that parasocial interaction indeed impacts the viewing satisfaction of cooking programs. Besides, the results of this study have academic implications that the recent users who have checked the cooking programs will not only watch entertainment programs but also still considered as some information delivery programs.
This study aimed to the satisfactions of cooking programs, which are growing up very fast and getting more and more popular among TV programs. And it focused on the parasocial interaction and viewing satisfaction when users watch cooking programs. First, to examine the factors that affect the parasocial interaction, the study discussed the impact of the number of family members, the degree of loneliness, information acceptance, intrinsic motivation and extrinsic motivation. Also, it analysed the effect of parasocial interaction on the viewing satisfaction. Six types of research hypotheses were set up to carry out in this study. The results of the study are as follows. First, we designed esperiments on the factors influencing parasocial interaction during cooking program viewed and found that information acceptance only affects behavioral interaction of parasocial interaction. There was no significant difference between the number of family members, but the degree of loneliness was positively affected. In addition, the intrinsic motivation of viewers has no effect, while the extrinsic motivation has a significant effect on parasocial interaction. Second, as a result of verifying the effect of parasocial interaction on viewing satisfaction, only cognitive interaction has positive effect on satisfaction. Based on the result of this study, it has significance in finding the factors which fluence the parasocial interaction and proving that parasocial interaction indeed impacts the viewing satisfaction of cooking programs. Besides, the results of this study have academic implications that the recent users who have checked the cooking programs will not only watch entertainment programs but also still considered as some information delivery programs.
Keyword
#요리 프로그램 준사회적 상호작용 정보수용 1인 가구 외로움 내재적 동기 외재적 동기 만족도
학위논문 정보
저자
맹흔우
학위수여기관
중앙대학교 대학원
학위구분
국내석사
학과
신문방송학과 미디어커뮤니케이션전공
지도교수
이재신
발행연도
2017
총페이지
v, 68 p.
키워드
요리 프로그램 준사회적 상호작용 정보수용 1인 가구 외로움 내재적 동기 외재적 동기 만족도
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.