본 연구는 어린이집교사의 아동권리인식과 교사-영유아 상호작용 간의 관계를 알아보는데 목적이 있으며, 연구목적을 달성하기 위하여 설정한 연구 문제는 다음과 같다.
연구문제 1. 어린이집교사의 아동권리인식과 교사-영유아 상호작용의 일반적 경향은 어떠한가? 연구문제 2. 어린이집교사의 아동권리인식과 교사-영유아 상호작용간의 상관은 어떠한가? 연구문제 3. 어린이집교사의 아동권리인식이 교사-영유아 상호작용에 미치는 영향은 어떠한가?
본 연구의 연구대상은 서울특별시와 경기도 지역에 소재한 어린이집 교사 388명이며 본 연구에서 사용된 연구도구는 다음과 같다. 어린이집교사의 아동권리인식을 알아보기 위해서 이명순(2012)의 연구를 최은숙(2014)의 연구에서 수정 및 보완한 설문지를 사용하였다. 교사-영유아 간 상호작용을 측정하기 위해서 교사-영유아 상호작용 검사도구는 유아교육 프로그램 평정척도(Bredekamp and Apple, 1986; Howes and Smith, 1995)를 기초로 수정한 이정숙(2003)의 연구도구를 강병재, 백영숙(2013)이 영유아교사에 맞게 수정․보완한 자기 보고식 평정척도를 사용하였다. 수집된 자료는 ...
본 연구는 어린이집교사의 아동권리인식과 교사-영유아 상호작용 간의 관계를 알아보는데 목적이 있으며, 연구목적을 달성하기 위하여 설정한 연구 문제는 다음과 같다.
연구문제 1. 어린이집교사의 아동권리인식과 교사-영유아 상호작용의 일반적 경향은 어떠한가? 연구문제 2. 어린이집교사의 아동권리인식과 교사-영유아 상호작용간의 상관은 어떠한가? 연구문제 3. 어린이집교사의 아동권리인식이 교사-영유아 상호작용에 미치는 영향은 어떠한가?
본 연구의 연구대상은 서울특별시와 경기도 지역에 소재한 어린이집 교사 388명이며 본 연구에서 사용된 연구도구는 다음과 같다. 어린이집교사의 아동권리인식을 알아보기 위해서 이명순(2012)의 연구를 최은숙(2014)의 연구에서 수정 및 보완한 설문지를 사용하였다. 교사-영유아 간 상호작용을 측정하기 위해서 교사-영유아 상호작용 검사도구는 유아교육 프로그램 평정척도(Bredekamp and Apple, 1986; Howes and Smith, 1995)를 기초로 수정한 이정숙(2003)의 연구도구를 강병재, 백영숙(2013)이 영유아교사에 맞게 수정․보완한 자기 보고식 평정척도를 사용하였다. 수집된 자료는 SPSS 21.0을 활용하여 분석을 실시하였다. 분석방법은 연구대상자들의 일반적인 특성을 파악하기 위해 기술통계 분석을 실시하였다. 측정도구의 문항 간 신뢰도를 검증하기 위하여 신뢰도 계수를 산출하였고, 어린이집교사의 아동권리인식과 교사-영유아 상호작용 간의 관계를 알아보기 위해 상관관계 분석을 실시하였으며, 변인 간에 미치는 영향을 분석하기 위해 다중회귀분석을 실시하였다. 본 연구결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째, 어린이집교사의 아동권리인식과 교사-영유아 상호작용은 보통 이상의 수준을 나타냈다. 둘째, 어린이집교사의 아동권리인식과 교사-영유아 상호작용 간에는 모두 유의한 상관이 있는 것으로 나타났다. 셋째, 어린이집교사의 아동권리인식이 교사-영유아 상호작용에 어떠한 영향을 미치는지 살펴본 결과, 아동권리인식은 교사-영유아 상호작용의 하위요소인 정서적 상호작용, 행동적 상호작용, 언어적 상호작용 모두에 유의한 영향을 미치는 것으로 나타났다. 즉, 어린이집교사가 아동권리인식이 향상되면 교사-영유아의 상호작용에 긍정적인 영향을 미치는 것을 의미한다. 따라서 어린이집 보육 현장에서 교사와 영유아의 상호작용에 대한 중요성이 대두되고 있는 현 시점에서 어린이집교사의 아동권리의 교육과 프로그램의 중요성 강조하여 향후 보육서비스의 질적 향상에 기여함을 시사한다.
본 연구는 어린이집교사의 아동권리인식과 교사-영유아 상호작용 간의 관계를 알아보는데 목적이 있으며, 연구목적을 달성하기 위하여 설정한 연구 문제는 다음과 같다.
연구문제 1. 어린이집교사의 아동권리인식과 교사-영유아 상호작용의 일반적 경향은 어떠한가? 연구문제 2. 어린이집교사의 아동권리인식과 교사-영유아 상호작용간의 상관은 어떠한가? 연구문제 3. 어린이집교사의 아동권리인식이 교사-영유아 상호작용에 미치는 영향은 어떠한가?
본 연구의 연구대상은 서울특별시와 경기도 지역에 소재한 어린이집 교사 388명이며 본 연구에서 사용된 연구도구는 다음과 같다. 어린이집교사의 아동권리인식을 알아보기 위해서 이명순(2012)의 연구를 최은숙(2014)의 연구에서 수정 및 보완한 설문지를 사용하였다. 교사-영유아 간 상호작용을 측정하기 위해서 교사-영유아 상호작용 검사도구는 유아교육 프로그램 평정척도(Bredekamp and Apple, 1986; Howes and Smith, 1995)를 기초로 수정한 이정숙(2003)의 연구도구를 강병재, 백영숙(2013)이 영유아교사에 맞게 수정․보완한 자기 보고식 평정척도를 사용하였다. 수집된 자료는 SPSS 21.0을 활용하여 분석을 실시하였다. 분석방법은 연구대상자들의 일반적인 특성을 파악하기 위해 기술통계 분석을 실시하였다. 측정도구의 문항 간 신뢰도를 검증하기 위하여 신뢰도 계수를 산출하였고, 어린이집교사의 아동권리인식과 교사-영유아 상호작용 간의 관계를 알아보기 위해 상관관계 분석을 실시하였으며, 변인 간에 미치는 영향을 분석하기 위해 다중회귀분석을 실시하였다. 본 연구결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째, 어린이집교사의 아동권리인식과 교사-영유아 상호작용은 보통 이상의 수준을 나타냈다. 둘째, 어린이집교사의 아동권리인식과 교사-영유아 상호작용 간에는 모두 유의한 상관이 있는 것으로 나타났다. 셋째, 어린이집교사의 아동권리인식이 교사-영유아 상호작용에 어떠한 영향을 미치는지 살펴본 결과, 아동권리인식은 교사-영유아 상호작용의 하위요소인 정서적 상호작용, 행동적 상호작용, 언어적 상호작용 모두에 유의한 영향을 미치는 것으로 나타났다. 즉, 어린이집교사가 아동권리인식이 향상되면 교사-영유아의 상호작용에 긍정적인 영향을 미치는 것을 의미한다. 따라서 어린이집 보육 현장에서 교사와 영유아의 상호작용에 대한 중요성이 대두되고 있는 현 시점에서 어린이집교사의 아동권리의 교육과 프로그램의 중요성 강조하여 향후 보육서비스의 질적 향상에 기여함을 시사한다.
The purpose of this study was to examine the effect of early childhood teacher's perception of children's rights on their interaction with children. For this, study questions were established as follows: 1. 'What is the general trend of early childhood teacher's perception of children's rights ...
The purpose of this study was to examine the effect of early childhood teacher's perception of children's rights on their interaction with children. For this, study questions were established as follows: 1. 'What is the general trend of early childhood teacher's perception of children's rights and their interaction with children?' 2. 'What is the correlation between early childhood teacher's perception of children's rights and their interaction with children?' 3. 'What effect does early childhood teacher's perception of children's rights have on their interaction with children?' Study subjects were 388 early childhood teachers at child-care centers in Seoul and Gyeonggi-do, and following study tools were used: (1) in order to examine early childhood teacher's perception of children's rights, this study used the questionnaire developed by Lee, Myeong Soon (2012) and modified/supplemented by Choe, Eun Sook (2014); and (2) in order to look into the interaction between early childhood teachers and children, this study used a self-reported evaluation scale for early childhood teachers, developed by Kang, Byeong Jae & Baek, Yeong Sook (2003) after modifying/supplementing the scale developed by Lee, Jeong Sook (2003) based on the early childhood education evaluation scales by Bredekamp & Apple (1986) and Howes & Smith (1995). Collected data were statistically processed using the SPSS 21.0 program and following analytic techniques were used: (1) in order to examine study subject's demographic features, descriptive analysis was conducted; (2) in order to look into the inter-item reliability of study tools, reliability coefficient was calculated; (3) in order to understand the relationship between early childhood teacher's perception of children's rights and early childhood teacher's interaction with children, correlation analysis was carried out; and (4) in order to analyze the correlation between variables, multiple regression analysis was conducted. Study findings are as follows: First, the level of early childhood teacher's perception of children's rights and their interaction with children was above average. Second, all the sub-variables of early childhood teacher's perception of children's rights were significantly correlated with the interaction between early childhood teachers and children. Third, regarding the effect of early childhood teacher's perception of children's rights on the interaction between early childhood teachers and children, early childhood teacher's perception of children's rights had significant effects on such all the sub-variables of the interaction between early childhood teachers and children as emotional interaction, behavioral interaction and verbal interaction. In other words, the improvement of early childhood teacher's perception of children's rights will have positive effects on the interaction between early childhood teachers and children. This study seems to be significant in that study findings emphasize the importance of education and program for early childhood teacher's perception of children's rights, thus increasing the quality of early childhood education in the future, because the important of interaction between early childhood teachers and children comes to the fore for the present.
The purpose of this study was to examine the effect of early childhood teacher's perception of children's rights on their interaction with children. For this, study questions were established as follows: 1. 'What is the general trend of early childhood teacher's perception of children's rights and their interaction with children?' 2. 'What is the correlation between early childhood teacher's perception of children's rights and their interaction with children?' 3. 'What effect does early childhood teacher's perception of children's rights have on their interaction with children?' Study subjects were 388 early childhood teachers at child-care centers in Seoul and Gyeonggi-do, and following study tools were used: (1) in order to examine early childhood teacher's perception of children's rights, this study used the questionnaire developed by Lee, Myeong Soon (2012) and modified/supplemented by Choe, Eun Sook (2014); and (2) in order to look into the interaction between early childhood teachers and children, this study used a self-reported evaluation scale for early childhood teachers, developed by Kang, Byeong Jae & Baek, Yeong Sook (2003) after modifying/supplementing the scale developed by Lee, Jeong Sook (2003) based on the early childhood education evaluation scales by Bredekamp & Apple (1986) and Howes & Smith (1995). Collected data were statistically processed using the SPSS 21.0 program and following analytic techniques were used: (1) in order to examine study subject's demographic features, descriptive analysis was conducted; (2) in order to look into the inter-item reliability of study tools, reliability coefficient was calculated; (3) in order to understand the relationship between early childhood teacher's perception of children's rights and early childhood teacher's interaction with children, correlation analysis was carried out; and (4) in order to analyze the correlation between variables, multiple regression analysis was conducted. Study findings are as follows: First, the level of early childhood teacher's perception of children's rights and their interaction with children was above average. Second, all the sub-variables of early childhood teacher's perception of children's rights were significantly correlated with the interaction between early childhood teachers and children. Third, regarding the effect of early childhood teacher's perception of children's rights on the interaction between early childhood teachers and children, early childhood teacher's perception of children's rights had significant effects on such all the sub-variables of the interaction between early childhood teachers and children as emotional interaction, behavioral interaction and verbal interaction. In other words, the improvement of early childhood teacher's perception of children's rights will have positive effects on the interaction between early childhood teachers and children. This study seems to be significant in that study findings emphasize the importance of education and program for early childhood teacher's perception of children's rights, thus increasing the quality of early childhood education in the future, because the important of interaction between early childhood teachers and children comes to the fore for the present.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.