본 연구는 호 불황의 여파를 덜 받는다는 이유로 상업적인 작품만 만들려는 현 어린이뮤지컬 시장에, 어린이뮤지컬이 어린이에게 어떠한 영향을 미치는지를 검증하여 예술, 교육을 포함하는 어린이뮤지컬 본연의 목적을 되돌아보고, 최근 심각해지고 있는 환경문제의 교육적 접근방법인 환경친화적 태도와 정서발달에 미치는 영향을 실증적으로 검증함으로써 어린이뮤지컬의 질적 성장 필요성을 강조하고자 하였다. 이를 위해 문헌고찰을 통하여 어린이뮤지컬이 지니는 가치특성의 구성요소로 교육적 가치, 유희적 가치, 정서적 가치를 설정하였고, 어린이 환경사랑 뮤지컬 <미갈루의 생일파티>를 관람한 단체관람객을 대상으로 환경친화적 태도와 정서발달에 미치는 영향을 설문조사를 통해 실증하였다. 실증결과 어린이뮤지컬의 가치특성은 환경친화적 태도와 정서발달에 정(+)의 영향을 미치는 것으로 나타나 어린이뮤지컬이 지니는 교육적·유희적·정서적 가치 특성은 환경친화적 태도는 물론 정서발달에도 영향을 미치는 것을 알 수 있었다. 본 연구의 결과를 통해 어린이들은 어린이뮤지컬이 지니는 교육적·유희적·정서적 가치특성 중 유희적 가치에 많이 반응한다는 것을 알 수 있었으며 이는 어린이뮤지컬의 교육적 효과는 유희적 가치를 동반했을 때 더욱 의미가 있다는 것을 나타낸다. 따라서 어린이들의 흥미를 유발하는 캐릭터 뮤지컬 위주의 현 어린이공연시장을 부정적인 시선으로만 바라볼 필요는 없을 것이다. 다만 단순히 유행만 좇는 것이 아니라 놀이와 재미를 동반한 진정한 의미의 ‘유희적 가치’를 통해 접근할 때, 그것이 교육적 효과로도 이어져 어린이뮤지컬의 가치를 더하게 될 것이라는 점은 분명하다. 어린이뮤지컬의 대상은 어린이임에도 불구하고 기존 대부분의 작품에서 어린이에 대한 연구가 없었고 흥미 위주로 접근하는 상업적 공연들이 대다수였던 것이 사실이다. 이제는 이러한 관점의 접근은 지양되어야 한다. 본 연구는 어린이뮤지컬이 어린이들에게 직·간접적으로 영향을 끼친다는 것을 설문분석 결과를 통해 밝혔다. 어린이를 위한 ...
본 연구는 호 불황의 여파를 덜 받는다는 이유로 상업적인 작품만 만들려는 현 어린이뮤지컬 시장에, 어린이뮤지컬이 어린이에게 어떠한 영향을 미치는지를 검증하여 예술, 교육을 포함하는 어린이뮤지컬 본연의 목적을 되돌아보고, 최근 심각해지고 있는 환경문제의 교육적 접근방법인 환경친화적 태도와 정서발달에 미치는 영향을 실증적으로 검증함으로써 어린이뮤지컬의 질적 성장 필요성을 강조하고자 하였다. 이를 위해 문헌고찰을 통하여 어린이뮤지컬이 지니는 가치특성의 구성요소로 교육적 가치, 유희적 가치, 정서적 가치를 설정하였고, 어린이 환경사랑 뮤지컬 <미갈루의 생일파티>를 관람한 단체관람객을 대상으로 환경친화적 태도와 정서발달에 미치는 영향을 설문조사를 통해 실증하였다. 실증결과 어린이뮤지컬의 가치특성은 환경친화적 태도와 정서발달에 정(+)의 영향을 미치는 것으로 나타나 어린이뮤지컬이 지니는 교육적·유희적·정서적 가치 특성은 환경친화적 태도는 물론 정서발달에도 영향을 미치는 것을 알 수 있었다. 본 연구의 결과를 통해 어린이들은 어린이뮤지컬이 지니는 교육적·유희적·정서적 가치특성 중 유희적 가치에 많이 반응한다는 것을 알 수 있었으며 이는 어린이뮤지컬의 교육적 효과는 유희적 가치를 동반했을 때 더욱 의미가 있다는 것을 나타낸다. 따라서 어린이들의 흥미를 유발하는 캐릭터 뮤지컬 위주의 현 어린이공연시장을 부정적인 시선으로만 바라볼 필요는 없을 것이다. 다만 단순히 유행만 좇는 것이 아니라 놀이와 재미를 동반한 진정한 의미의 ‘유희적 가치’를 통해 접근할 때, 그것이 교육적 효과로도 이어져 어린이뮤지컬의 가치를 더하게 될 것이라는 점은 분명하다. 어린이뮤지컬의 대상은 어린이임에도 불구하고 기존 대부분의 작품에서 어린이에 대한 연구가 없었고 흥미 위주로 접근하는 상업적 공연들이 대다수였던 것이 사실이다. 이제는 이러한 관점의 접근은 지양되어야 한다. 본 연구는 어린이뮤지컬이 어린이들에게 직·간접적으로 영향을 끼친다는 것을 설문분석 결과를 통해 밝혔다. 어린이를 위한 콘텐츠는 어린이의 발달특성과 성향, 그리고 교육적인 요소를 고려해야 하며 성인의 관점으로 일반화해서는 안 된다. 어린이에 대해 연구하고, 어린이의 발달특성을 고려한 놀이 환경을 제공하는 양질의 어린이뮤지컬 개발은 나아가 어린이뮤지컬 시장의 질적 성장뿐 아니라 지금의 양적 성장세를 더욱 발전시킬 수 있는 원동력이 될 수 있을 것이라 기대한다. 본 연구는 어린이를 표본대상으로 하여 어린이뮤지컬이 어린이에게 어떠한 영향을 미치는지를 검증하였다는 점에 의미가 있으며, 어린이뮤지컬의 질적 성장 필요성을 거론할 수 있는 자료로서 의미를 가지고, 통합예술교육을 통한 환경교육의 교수·학습방법으로서 어린이뮤지컬의 접근 방법을 제시하였다는 데 의미가 있다.
본 연구는 호 불황의 여파를 덜 받는다는 이유로 상업적인 작품만 만들려는 현 어린이뮤지컬 시장에, 어린이뮤지컬이 어린이에게 어떠한 영향을 미치는지를 검증하여 예술, 교육을 포함하는 어린이뮤지컬 본연의 목적을 되돌아보고, 최근 심각해지고 있는 환경문제의 교육적 접근방법인 환경친화적 태도와 정서발달에 미치는 영향을 실증적으로 검증함으로써 어린이뮤지컬의 질적 성장 필요성을 강조하고자 하였다. 이를 위해 문헌고찰을 통하여 어린이뮤지컬이 지니는 가치특성의 구성요소로 교육적 가치, 유희적 가치, 정서적 가치를 설정하였고, 어린이 환경사랑 뮤지컬 <미갈루의 생일파티>를 관람한 단체관람객을 대상으로 환경친화적 태도와 정서발달에 미치는 영향을 설문조사를 통해 실증하였다. 실증결과 어린이뮤지컬의 가치특성은 환경친화적 태도와 정서발달에 정(+)의 영향을 미치는 것으로 나타나 어린이뮤지컬이 지니는 교육적·유희적·정서적 가치 특성은 환경친화적 태도는 물론 정서발달에도 영향을 미치는 것을 알 수 있었다. 본 연구의 결과를 통해 어린이들은 어린이뮤지컬이 지니는 교육적·유희적·정서적 가치특성 중 유희적 가치에 많이 반응한다는 것을 알 수 있었으며 이는 어린이뮤지컬의 교육적 효과는 유희적 가치를 동반했을 때 더욱 의미가 있다는 것을 나타낸다. 따라서 어린이들의 흥미를 유발하는 캐릭터 뮤지컬 위주의 현 어린이공연시장을 부정적인 시선으로만 바라볼 필요는 없을 것이다. 다만 단순히 유행만 좇는 것이 아니라 놀이와 재미를 동반한 진정한 의미의 ‘유희적 가치’를 통해 접근할 때, 그것이 교육적 효과로도 이어져 어린이뮤지컬의 가치를 더하게 될 것이라는 점은 분명하다. 어린이뮤지컬의 대상은 어린이임에도 불구하고 기존 대부분의 작품에서 어린이에 대한 연구가 없었고 흥미 위주로 접근하는 상업적 공연들이 대다수였던 것이 사실이다. 이제는 이러한 관점의 접근은 지양되어야 한다. 본 연구는 어린이뮤지컬이 어린이들에게 직·간접적으로 영향을 끼친다는 것을 설문분석 결과를 통해 밝혔다. 어린이를 위한 콘텐츠는 어린이의 발달특성과 성향, 그리고 교육적인 요소를 고려해야 하며 성인의 관점으로 일반화해서는 안 된다. 어린이에 대해 연구하고, 어린이의 발달특성을 고려한 놀이 환경을 제공하는 양질의 어린이뮤지컬 개발은 나아가 어린이뮤지컬 시장의 질적 성장뿐 아니라 지금의 양적 성장세를 더욱 발전시킬 수 있는 원동력이 될 수 있을 것이라 기대한다. 본 연구는 어린이를 표본대상으로 하여 어린이뮤지컬이 어린이에게 어떠한 영향을 미치는지를 검증하였다는 점에 의미가 있으며, 어린이뮤지컬의 질적 성장 필요성을 거론할 수 있는 자료로서 의미를 가지고, 통합예술교육을 통한 환경교육의 교수·학습방법으로서 어린이뮤지컬의 접근 방법을 제시하였다는 데 의미가 있다.
This study is intended to stress the necessity for child musical’s qualitative development in the current child musical market which creates nothing but the commercial pieces for a reason that it is relatively free of boom and bust, through the research on how the child musical affects children so t...
This study is intended to stress the necessity for child musical’s qualitative development in the current child musical market which creates nothing but the commercial pieces for a reason that it is relatively free of boom and bust, through the research on how the child musical affects children so that its original purpose including art and education could be reviewed and the positive verification for the influence on the eco-friendly attitude and emotional development, which is educational approach to environmental issues getting worse in recent days. For this study, the educational, playful and sentimental values were set as elements for the characteristic of value that the child musical possesses through literature reviews and the influence on the eco-friendly attitude and emotional development were verified by the survey conducted to the spectators in group who watched the eco-loving child musical, . As a result, it turned out that the characteristic of value of the child musical brings a plus(+) effect onto the eco-friendly attitude and emotional development and that its educational, playful and sentimental characteristics of value affect the eco-friendly attitude and emotional development as well. The result of this study shows that children responded the most to the playful value among the educational, playful and sentimental characteristics of value and it means that the child musical’s educational effect is more meaningful when accompanied by the playful value. As such, the current show market for children mainly focused on character musical to arouse children’s interest does not have to be seen in a negative way. However, it is obvious that the child musical’s value could be increased when it does not simply follow the trend but also approach through the ‘playful value’ in a true sense accompanied by the play and amusement. Even though the child musical’s target group is children, most of the existing musicals in fact did not study on children but they were mostly commercial shows with a fun-oriented approach. The approach from such a point of view should be avoided now. This study revealed that the child musical brings direct and indirect affects to children as a result of the survey analysis. Contents for children should consider their developmental characteristic, propensity and educational elements and must not be generalized by the adult’s point of view. Furthermore, the development of child musical with high quality which studies on children and that provides a playing environment considering children’s developmental characteristics is expected to be a driving force for qualitative as well as quantitative growth. This study carried out on a sample of children is meaningful to have verified the child musical’s influence on them as a document with which we are able to mention the necessity for the child musical’s qualitative development and also to present an educational approach as its teaching & learning methods for the environmental education through the unified art education.
This study is intended to stress the necessity for child musical’s qualitative development in the current child musical market which creates nothing but the commercial pieces for a reason that it is relatively free of boom and bust, through the research on how the child musical affects children so that its original purpose including art and education could be reviewed and the positive verification for the influence on the eco-friendly attitude and emotional development, which is educational approach to environmental issues getting worse in recent days. For this study, the educational, playful and sentimental values were set as elements for the characteristic of value that the child musical possesses through literature reviews and the influence on the eco-friendly attitude and emotional development were verified by the survey conducted to the spectators in group who watched the eco-loving child musical, . As a result, it turned out that the characteristic of value of the child musical brings a plus(+) effect onto the eco-friendly attitude and emotional development and that its educational, playful and sentimental characteristics of value affect the eco-friendly attitude and emotional development as well. The result of this study shows that children responded the most to the playful value among the educational, playful and sentimental characteristics of value and it means that the child musical’s educational effect is more meaningful when accompanied by the playful value. As such, the current show market for children mainly focused on character musical to arouse children’s interest does not have to be seen in a negative way. However, it is obvious that the child musical’s value could be increased when it does not simply follow the trend but also approach through the ‘playful value’ in a true sense accompanied by the play and amusement. Even though the child musical’s target group is children, most of the existing musicals in fact did not study on children but they were mostly commercial shows with a fun-oriented approach. The approach from such a point of view should be avoided now. This study revealed that the child musical brings direct and indirect affects to children as a result of the survey analysis. Contents for children should consider their developmental characteristic, propensity and educational elements and must not be generalized by the adult’s point of view. Furthermore, the development of child musical with high quality which studies on children and that provides a playing environment considering children’s developmental characteristics is expected to be a driving force for qualitative as well as quantitative growth. This study carried out on a sample of children is meaningful to have verified the child musical’s influence on them as a document with which we are able to mention the necessity for the child musical’s qualitative development and also to present an educational approach as its teaching & learning methods for the environmental education through the unified art education.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.