[학위논문]초등학생의 행복감 증진을 위한 성격강점 기반 집단상담 프로그램 개발 Development of Character Strengths-based Group Counseling Program to Improve Happiness of Students in Elementary School원문보기
본 연구의 목적은 초등학생의 행복감 증진을 위한 성격강점 기반 집단상담 프로그램을 구안하고 실행하여 학생들의 행복감을 향상시키는 데 있다. 이러한 연구 목적을 달성하기 위하여 설정한 연구 문제는 다음과 같다. 첫째, 학생의 행복감 증진을 위한 성격강점 기반 집단상담 프로그램은 어떻게 구안될 수 있는가? 둘째, 성격강점 기반 집단상담 프로그램이 초등학생의 행복감 증진에 미치는 영향은 어떠한가? 이 연구는 긍정심리학을 기반으로 하였으며, 성격강점을 활용하여 개발된 프로그램들을 선행 연구하여 본 연구자가 연구하고자 하는 목적에 맞게 수정․보완, 개발하였다. 연구자가 개발한 프로그램의 효과성을 검증하기 위해서 삶의 만족도 척도(...
본 연구의 목적은 초등학생의 행복감 증진을 위한 성격강점 기반 집단상담 프로그램을 구안하고 실행하여 학생들의 행복감을 향상시키는 데 있다. 이러한 연구 목적을 달성하기 위하여 설정한 연구 문제는 다음과 같다. 첫째, 학생의 행복감 증진을 위한 성격강점 기반 집단상담 프로그램은 어떻게 구안될 수 있는가? 둘째, 성격강점 기반 집단상담 프로그램이 초등학생의 행복감 증진에 미치는 영향은 어떠한가? 이 연구는 긍정심리학을 기반으로 하였으며, 성격강점을 활용하여 개발된 프로그램들을 선행 연구하여 본 연구자가 연구하고자 하는 목적에 맞게 수정․보완, 개발하였다. 연구자가 개발한 프로그램의 효과성을 검증하기 위해서 삶의 만족도 척도(SWLS)와 행복의 삼각형 척도를 사전․사후 검사도구로 사용하였다. 연구대상은 충청북도 소재 M초등학교 5, 6학년 학생 2학급(30명)을 실험집단으로 선정하였으며, 도내 유사한 지리적․사회적 특징을 가지고 있는 J초등학교 5, 6학년 학생 2학급(30명)을 통제집단으로 선정하였다. 또한, 프로그램 처치에 앞서 실험집단 2학급과 통제집단 2학급의 사전 검사를 토대로 독립표본 t검증을 실시하여 두 집단이 동질성이 높은 집단임을 확인하였다. 이러한 사전 준비과정을 마친 후 실험집단에는 8주 동안 10회기의 성격강점 기반 집단상담 프로그램을 실시하였고, 통제집단에는 아무런 처치를 하지 않았다. 프로그램의 회기별 구성은 성격강점과 행복감과의 관계에 대한 선행연구를 바탕으로 대표강점 집중 계발 3회기, 성격강점의 평균적 함양 7회기로 계획하였다. 실험집단의 프로그램 처치가 모두 종료된 후에는 실험집단과 통제집단을 대상으로 사전검사와 동일한 측정도구를 사용하여 사후검사를 실시하였다. 행복감 증진에 있어서 효과성을 분석하기 위한 사후검사 결과의 자료처리는 SPSS/PASW18에서 독립표본 t 검증을 사용하였으며, 프로그램의 효과 분석 결과는 다음과 같다. 첫째, 초등학생의 행복감 증진을 위한 성격강점 기반 집단상담 프로그램에 참여한 실험집단과 통제집단의 삶의 만족도와 행복감(즐거운 삶, 몰입하는 삶, 의미 있는 삶)은 유의미한 차이가 있는 것으로 나타났다. 둘째, 본 연구에서 개발된 성격강점 기반 집단상담 프로그램이 초등학생의 행복감을 높이는 데 긍정적인 영향을 준 것으로 나타났다. 연구 결과, 성격강점 기반 집단상담 프로그램에 참여한 실험집단은 통제집단에 비해 삶의 만족도 및 행복감이 유의미하게 향상되었으며, 본 프로그램이 초등학생의 행복감을 증진시키는 데 기여한다는 점에서 의미가 크다고 할 수 있다. 또한, 행복의 삼각형 척도의 하위요인인 즐거운 삶(pleasant life), 몰입하는 삶(engaged life), 의미 있는 삶(meaningful life) 3가지 요인에서 실험집단과 통제집단의 사후 검사 결과의 차이가 통계적으로 유의하였는데 이는 구안된 성격강점 기반 집단상담 프로그램이 행복감의 각 하위 영역에도 긍정적인 영향을 주었음을 알 수 있다. 이 연구의 시사점은 첫째, 초등학생을 대상으로 행복감 증진을 위한 성격강점 기반 집단상담 프로그램을 구안하여 그 효과성을 검증했다는 점에서 의의를 찾을 수 있다. 둘째, 다소 지루해질 수 있는 학급 내 집단상담 프로그램을 다양한 활동 및 놀이 등으로 구성하여 많은 학생들이 즐겁게 참여할 수 있도록 하였다. 다양한 시청각 자료 및 놀이 활동을 통하여 초등학생이 알맞은 수준으로 성격강점을 이해하고 활용하는 경험이 가능하도록 구성된 프로그램이라는 점에서 의미가 있다. 이상의 연구결과를 통해 후속연구를 위한 제언을 하면 다음과 같다. 첫째, 우리나라 초등학생의 성격강점과 행복감의 관계를 밝히는 연구가 부재하기 때문에 초등학생의 성격강점과 행복경험과의 관계를 밝히는 연구가 이루어져야 할 것이다. 둘째, 본 연구는 성격강점 기반 집단상담 프로그램이 초등학생의 행복감에 미치는 단기간의 효과만을 검증한 것이므로, 그 효과의 지속성을 입증할 수 있는 추후 후속 연구의 필요성이 제기된다. 셋째, 우울감이나 학습된 무기력 등으로 행복감이 저하된 학생들을 위한 맞춤형 성격강점 기반 집단상담 프로그램이 개발될 필요성이 제기된다.
본 연구의 목적은 초등학생의 행복감 증진을 위한 성격강점 기반 집단상담 프로그램을 구안하고 실행하여 학생들의 행복감을 향상시키는 데 있다. 이러한 연구 목적을 달성하기 위하여 설정한 연구 문제는 다음과 같다. 첫째, 학생의 행복감 증진을 위한 성격강점 기반 집단상담 프로그램은 어떻게 구안될 수 있는가? 둘째, 성격강점 기반 집단상담 프로그램이 초등학생의 행복감 증진에 미치는 영향은 어떠한가? 이 연구는 긍정심리학을 기반으로 하였으며, 성격강점을 활용하여 개발된 프로그램들을 선행 연구하여 본 연구자가 연구하고자 하는 목적에 맞게 수정․보완, 개발하였다. 연구자가 개발한 프로그램의 효과성을 검증하기 위해서 삶의 만족도 척도(SWLS)와 행복의 삼각형 척도를 사전․사후 검사도구로 사용하였다. 연구대상은 충청북도 소재 M초등학교 5, 6학년 학생 2학급(30명)을 실험집단으로 선정하였으며, 도내 유사한 지리적․사회적 특징을 가지고 있는 J초등학교 5, 6학년 학생 2학급(30명)을 통제집단으로 선정하였다. 또한, 프로그램 처치에 앞서 실험집단 2학급과 통제집단 2학급의 사전 검사를 토대로 독립표본 t검증을 실시하여 두 집단이 동질성이 높은 집단임을 확인하였다. 이러한 사전 준비과정을 마친 후 실험집단에는 8주 동안 10회기의 성격강점 기반 집단상담 프로그램을 실시하였고, 통제집단에는 아무런 처치를 하지 않았다. 프로그램의 회기별 구성은 성격강점과 행복감과의 관계에 대한 선행연구를 바탕으로 대표강점 집중 계발 3회기, 성격강점의 평균적 함양 7회기로 계획하였다. 실험집단의 프로그램 처치가 모두 종료된 후에는 실험집단과 통제집단을 대상으로 사전검사와 동일한 측정도구를 사용하여 사후검사를 실시하였다. 행복감 증진에 있어서 효과성을 분석하기 위한 사후검사 결과의 자료처리는 SPSS/PASW18에서 독립표본 t 검증을 사용하였으며, 프로그램의 효과 분석 결과는 다음과 같다. 첫째, 초등학생의 행복감 증진을 위한 성격강점 기반 집단상담 프로그램에 참여한 실험집단과 통제집단의 삶의 만족도와 행복감(즐거운 삶, 몰입하는 삶, 의미 있는 삶)은 유의미한 차이가 있는 것으로 나타났다. 둘째, 본 연구에서 개발된 성격강점 기반 집단상담 프로그램이 초등학생의 행복감을 높이는 데 긍정적인 영향을 준 것으로 나타났다. 연구 결과, 성격강점 기반 집단상담 프로그램에 참여한 실험집단은 통제집단에 비해 삶의 만족도 및 행복감이 유의미하게 향상되었으며, 본 프로그램이 초등학생의 행복감을 증진시키는 데 기여한다는 점에서 의미가 크다고 할 수 있다. 또한, 행복의 삼각형 척도의 하위요인인 즐거운 삶(pleasant life), 몰입하는 삶(engaged life), 의미 있는 삶(meaningful life) 3가지 요인에서 실험집단과 통제집단의 사후 검사 결과의 차이가 통계적으로 유의하였는데 이는 구안된 성격강점 기반 집단상담 프로그램이 행복감의 각 하위 영역에도 긍정적인 영향을 주었음을 알 수 있다. 이 연구의 시사점은 첫째, 초등학생을 대상으로 행복감 증진을 위한 성격강점 기반 집단상담 프로그램을 구안하여 그 효과성을 검증했다는 점에서 의의를 찾을 수 있다. 둘째, 다소 지루해질 수 있는 학급 내 집단상담 프로그램을 다양한 활동 및 놀이 등으로 구성하여 많은 학생들이 즐겁게 참여할 수 있도록 하였다. 다양한 시청각 자료 및 놀이 활동을 통하여 초등학생이 알맞은 수준으로 성격강점을 이해하고 활용하는 경험이 가능하도록 구성된 프로그램이라는 점에서 의미가 있다. 이상의 연구결과를 통해 후속연구를 위한 제언을 하면 다음과 같다. 첫째, 우리나라 초등학생의 성격강점과 행복감의 관계를 밝히는 연구가 부재하기 때문에 초등학생의 성격강점과 행복경험과의 관계를 밝히는 연구가 이루어져야 할 것이다. 둘째, 본 연구는 성격강점 기반 집단상담 프로그램이 초등학생의 행복감에 미치는 단기간의 효과만을 검증한 것이므로, 그 효과의 지속성을 입증할 수 있는 추후 후속 연구의 필요성이 제기된다. 셋째, 우울감이나 학습된 무기력 등으로 행복감이 저하된 학생들을 위한 맞춤형 성격강점 기반 집단상담 프로그램이 개발될 필요성이 제기된다.
The purpose of this study is to improve the happiness of students in elementary school by developing and implementing a character strengths-based group counseling program. In order to achieve these research objectives, research problems were established as follows: First, how can a character str...
The purpose of this study is to improve the happiness of students in elementary school by developing and implementing a character strengths-based group counseling program. In order to achieve these research objectives, research problems were established as follows: First, how can a character strengths-based group counseling program be designed to improve student’s happiness? Second, how does a character strengths-based group counseling program affect students on improving their happiness in elementary school? This study is based on positive psychology. This counseling program is modified, complemented and developed according to the purpose of the study after researching precedent programs developed by using character strengths. In order to verify the effect of the program developed by the researchers, the Satisfaction with Life Scale(SWLS) and the triangle scale of happiness were used as test tools. For the subjects of the study, 5th and 6th grade students(30 students) of M elementary school in Chungcheongbuk-do were selected as the experimental group. And as a control group, 5th and 6th grade students(30 students) in J elementary school with similar geographical and social characteristics were selected. Also, prior to the application of the program, the independent sample t test was conducted based on the pre - test of the experimental group, the 2 classes and the control group of the other 2 classes. And the 4 classes were confirmed to be highly homogeneous groups. After completion of the preliminary preparation process, Character Strengths-based Group Counseling Program for the experimental group was carried out 10 times for 8 weeks. And for the control group, no treatment was. taken. Based on the previous research on the relationship between character strengths and happiness, this program was designed as 3 sessions for the development of signature strength and 7 sessions for the development of the average of character strengths. After the application of the program, the experimental group and the control group were subjected to post - test using the same pre – test tools. The data of the post - test results for the analysis of effect on improving happiness were tested by independent sample t - test using SPSS / PASW18. The results of the program analysis are as follows. First, there was a significant difference in life satisfaction and happiness (pleasant life, engaged life, meaningful life) between experiment group and control group participating in this program. Second, this program was found to have a positive effect on improving the happiness of students in elementary school. As a result of the study, the experimental group participating in the program showed a significant improvement in life satisfaction and happiness compared to the control group. In addition, this program is meaningful because it contributes to improving the happiness of students in elementary school. Also, the difference in the results of the post test between the experimental group and the control group was statistically significant in the three sub-factors(pleasant life, engaged life, meaningful life) of the triangle scale of happiness. This shows that the program has a positive effect on each sub-factors. The implications of this study are as follows: First, The purpose of this study is to develop a group counseling program based on character strengths for students in elementary school. Second, the class group counseling program is composed of various fun activities and play. So many students were able to participate happily. It is meaningful that this program is designed to enable elementary students to understand and utilize character strengths at their own level through various audio-visual materials and play activities. Based on the above results, suggestions for future research are as follows. First, further research should be done to clarify the relationship between the character strengths and happiness experiences of elementary school students since there is no research to clarify the relationship between the character strengths and happiness of elementary school students in Korea. Second, further studies are needed to demonstrate the continuity of effects since this study verified only the short-term effects of a character strengths-based group counseling program on improving the happiness of elementary school students. Third, a personalized character strengths-based group counseling program should be developed for students who have decreased feelings of happiness due to depression or learned helplessness.
The purpose of this study is to improve the happiness of students in elementary school by developing and implementing a character strengths-based group counseling program. In order to achieve these research objectives, research problems were established as follows: First, how can a character strengths-based group counseling program be designed to improve student’s happiness? Second, how does a character strengths-based group counseling program affect students on improving their happiness in elementary school? This study is based on positive psychology. This counseling program is modified, complemented and developed according to the purpose of the study after researching precedent programs developed by using character strengths. In order to verify the effect of the program developed by the researchers, the Satisfaction with Life Scale(SWLS) and the triangle scale of happiness were used as test tools. For the subjects of the study, 5th and 6th grade students(30 students) of M elementary school in Chungcheongbuk-do were selected as the experimental group. And as a control group, 5th and 6th grade students(30 students) in J elementary school with similar geographical and social characteristics were selected. Also, prior to the application of the program, the independent sample t test was conducted based on the pre - test of the experimental group, the 2 classes and the control group of the other 2 classes. And the 4 classes were confirmed to be highly homogeneous groups. After completion of the preliminary preparation process, Character Strengths-based Group Counseling Program for the experimental group was carried out 10 times for 8 weeks. And for the control group, no treatment was. taken. Based on the previous research on the relationship between character strengths and happiness, this program was designed as 3 sessions for the development of signature strength and 7 sessions for the development of the average of character strengths. After the application of the program, the experimental group and the control group were subjected to post - test using the same pre – test tools. The data of the post - test results for the analysis of effect on improving happiness were tested by independent sample t - test using SPSS / PASW18. The results of the program analysis are as follows. First, there was a significant difference in life satisfaction and happiness (pleasant life, engaged life, meaningful life) between experiment group and control group participating in this program. Second, this program was found to have a positive effect on improving the happiness of students in elementary school. As a result of the study, the experimental group participating in the program showed a significant improvement in life satisfaction and happiness compared to the control group. In addition, this program is meaningful because it contributes to improving the happiness of students in elementary school. Also, the difference in the results of the post test between the experimental group and the control group was statistically significant in the three sub-factors(pleasant life, engaged life, meaningful life) of the triangle scale of happiness. This shows that the program has a positive effect on each sub-factors. The implications of this study are as follows: First, The purpose of this study is to develop a group counseling program based on character strengths for students in elementary school. Second, the class group counseling program is composed of various fun activities and play. So many students were able to participate happily. It is meaningful that this program is designed to enable elementary students to understand and utilize character strengths at their own level through various audio-visual materials and play activities. Based on the above results, suggestions for future research are as follows. First, further research should be done to clarify the relationship between the character strengths and happiness experiences of elementary school students since there is no research to clarify the relationship between the character strengths and happiness of elementary school students in Korea. Second, further studies are needed to demonstrate the continuity of effects since this study verified only the short-term effects of a character strengths-based group counseling program on improving the happiness of elementary school students. Third, a personalized character strengths-based group counseling program should be developed for students who have decreased feelings of happiness due to depression or learned helplessness.
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