본 연구는 개인의 가정환경과 생물학적 차이를 지닌 유아들의 수감각과 수개념 특성을 비교하여 향후 교육 대상 유아의 발달적 특성에 따른 수 교육에 대한 이해와 교수방법 개발의 기초를 제공하는 목적으로 실시되었다.
이러한 연구목적을 달성하기 위해 서울, 경기, 대전, 전라북도(전주/진안) 지역의 기관에 등원하는 일반유아와 발달지체유아 220명을 편의군집표집하였다. 본 연구의 대상자는 검사 실시 도중 어려움을 보인 유아 27명을 제외하고 193명이다. 연구대상자에게 수감각과 수개념을 측정한 후 비교한 연구 결과는 다음과 같다....
본 연구는 개인의 가정환경과 생물학적 차이를 지닌 유아들의 수감각과 수개념 특성을 비교하여 향후 교육 대상 유아의 발달적 특성에 따른 수 교육에 대한 이해와 교수방법 개발의 기초를 제공하는 목적으로 실시되었다.
이러한 연구목적을 달성하기 위해 서울, 경기, 대전, 전라북도(전주/진안) 지역의 기관에 등원하는 일반유아와 발달지체유아 220명을 편의군집표집하였다. 본 연구의 대상자는 검사 실시 도중 어려움을 보인 유아 27명을 제외하고 193명이다. 연구대상자에게 수감각과 수개념을 측정한 후 비교한 연구 결과는 다음과 같다.
첫째, 연구대상자 집단별 수감각 검사를 실시한 결과, 전반적인 수감각 검사에서 통계적으로 유의미한 차이가 검증되었다. 본 연구의 측정도구의 세부영역 중 연산, 수량, 비교에 대한 영역에서는 유의미한 차이가 나타나지 않았으나, 패턴과 유추에서는 유의미한 차이가 검증되었다.
둘째, 연구대상자에 대한 집단별 수개념 검사를 실시한 결과 전반적인 수개념 검사의 모든 영역에서 통계적으로 유의미한 차이가 검증되었다. 일반가정유아는 발달지체유아 보다 높은 수개념 능력을 가지고 있는 것으로 제시되었다. 유아의 생물학적 특성에 따라 수개념에 차이를 보인다는 것을 알 수 있다.
셋째, 연구대상자의 수개념 하위영역별 검사 결과 전반적으로 유의미한 차이가 검증되었다. 일반유아가 발달지체유아보다 높은 점수를 보고하였다. 이러한 결과 또한 수개념이 유아의 생물학적인 특성의 영향을 받고 있다는 것을 알 수 있다.
넷째, 연구대상자의 수감각과 수개념 검사를 비교한 결과 수감각의 점수가 수개념의 점수보다 전반적으로 높은 점수를 나타내고 있음이 보고되었다. 이러한 결과는 수개념은 학습을 통해 형성되기 때문에 유아의 특성에 따라 점수에 차이를 보일 것이고, 수감각은 선천적으로 가지고 태어나기 때문에 점수 차이를 보이지 않는다는 것을 말해 준다고 할 수 있다.
이상과 같은 연구결과를 볼 때, 유아의 생물학적인 요인은 수감각과 수개념의 형성에 영향을 미치고 있다는 것을 알 수 있다. 따라서 일반유아와 발달지체유아의 수 관련 교수자료를 개발할 때 유아들의 수 특성에 대한 내용을 기초자료로 활용될 필요가 있다.
본 연구는 개인의 가정환경과 생물학적 차이를 지닌 유아들의 수감각과 수개념 특성을 비교하여 향후 교육 대상 유아의 발달적 특성에 따른 수 교육에 대한 이해와 교수방법 개발의 기초를 제공하는 목적으로 실시되었다.
이러한 연구목적을 달성하기 위해 서울, 경기, 대전, 전라북도(전주/진안) 지역의 기관에 등원하는 일반유아와 발달지체유아 220명을 편의군집표집하였다. 본 연구의 대상자는 검사 실시 도중 어려움을 보인 유아 27명을 제외하고 193명이다. 연구대상자에게 수감각과 수개념을 측정한 후 비교한 연구 결과는 다음과 같다.
첫째, 연구대상자 집단별 수감각 검사를 실시한 결과, 전반적인 수감각 검사에서 통계적으로 유의미한 차이가 검증되었다. 본 연구의 측정도구의 세부영역 중 연산, 수량, 비교에 대한 영역에서는 유의미한 차이가 나타나지 않았으나, 패턴과 유추에서는 유의미한 차이가 검증되었다.
둘째, 연구대상자에 대한 집단별 수개념 검사를 실시한 결과 전반적인 수개념 검사의 모든 영역에서 통계적으로 유의미한 차이가 검증되었다. 일반가정유아는 발달지체유아 보다 높은 수개념 능력을 가지고 있는 것으로 제시되었다. 유아의 생물학적 특성에 따라 수개념에 차이를 보인다는 것을 알 수 있다.
셋째, 연구대상자의 수개념 하위영역별 검사 결과 전반적으로 유의미한 차이가 검증되었다. 일반유아가 발달지체유아보다 높은 점수를 보고하였다. 이러한 결과 또한 수개념이 유아의 생물학적인 특성의 영향을 받고 있다는 것을 알 수 있다.
넷째, 연구대상자의 수감각과 수개념 검사를 비교한 결과 수감각의 점수가 수개념의 점수보다 전반적으로 높은 점수를 나타내고 있음이 보고되었다. 이러한 결과는 수개념은 학습을 통해 형성되기 때문에 유아의 특성에 따라 점수에 차이를 보일 것이고, 수감각은 선천적으로 가지고 태어나기 때문에 점수 차이를 보이지 않는다는 것을 말해 준다고 할 수 있다.
이상과 같은 연구결과를 볼 때, 유아의 생물학적인 요인은 수감각과 수개념의 형성에 영향을 미치고 있다는 것을 알 수 있다. 따라서 일반유아와 발달지체유아의 수 관련 교수자료를 개발할 때 유아들의 수 특성에 대한 내용을 기초자료로 활용될 필요가 있다.
A Comparative Study on the Regular Infants and Infants with Developmental Delay’s Numerical Sense and Number Concept Characteristics
Lim, Wan-Jeong
Department of Special Education
Graduate School
Woosuk University
Academic Advisor : Koo, Hyo-Jin Ph. D.
This st...
A Comparative Study on the Regular Infants and Infants with Developmental Delay’s Numerical Sense and Number Concept Characteristics
Lim, Wan-Jeong
Department of Special Education
Graduate School
Woosuk University
Academic Advisor : Koo, Hyo-Jin Ph. D.
This study was carried out with the aim of providing base data for the understanding of number education following the developmental characteristics of the infants targeted for education going forth and for the development of teaching method by comparing numerical sense and number concept characteristics of the infants with different family environment and biological characteristics.
To realize this research purpose, 220 regular infants and infants with developmental delay who attend institutions in Seoul, Gyeonggi, Daejeon and Northern Jeonra Province (Jeonju/Jinan) regions were subjected to convenient sampling. This study’s subjects included 193 infants excluding 27 infants who manifested difficulty during the test. Research subjects’ numerical sense and number concept were measured, and then subjected to comparative study. Research results are as follows.
First, numerical sense test by each research subject group was conducted, which verified statistically significant difference in the overall numerical sense test. Among the detailed domains of this study’s measurement tools, no significant difference was manifested in the domains pertaining to calculation, quantity and comparison. However, significant difference was verified in case of pattern and inference.
Second, number concept test for each group for the research subjects was administered, and statistically significant difference was verified in all domains of the overall number concept test. It was suggested that the infants from regular homes have higher number concept capability compared to the infants with developmental delay. It is possible to know that the infants manifest number concept difference according to the infants’ biological characteristics.
Third, significant difference was verified in overall as a result of the test for each sub domain of number concept. Regular infants reported higher score than the infants with developmental delay. This result too demonstrates that the number concept is affected by infants’ biological characteristics.
Fourth, research subjects’ numerical sense and number concept test results were compared, which demonstrates that the numerical sense score is higher in general compared to the number concept score. This result may indicate that since number concept gets formed through training, sore will be different depending on the infants’ characteristics. Meanwhile, numerical sense is in-born. Thus, score difference is not be shown.
When the above mentioned research results are shown, it is possible to know that the infants’ biological elements affect formation of numerical sense and number concept. Accordingly, there is a need to utilize the contents pertaining to the infants’ number characteristics as the base data when developing teaching data related to the number for the regular infants and infants with developmental delay.
A Comparative Study on the Regular Infants and Infants with Developmental Delay’s Numerical Sense and Number Concept Characteristics
Lim, Wan-Jeong
Department of Special Education
Graduate School
Woosuk University
Academic Advisor : Koo, Hyo-Jin Ph. D.
This study was carried out with the aim of providing base data for the understanding of number education following the developmental characteristics of the infants targeted for education going forth and for the development of teaching method by comparing numerical sense and number concept characteristics of the infants with different family environment and biological characteristics.
To realize this research purpose, 220 regular infants and infants with developmental delay who attend institutions in Seoul, Gyeonggi, Daejeon and Northern Jeonra Province (Jeonju/Jinan) regions were subjected to convenient sampling. This study’s subjects included 193 infants excluding 27 infants who manifested difficulty during the test. Research subjects’ numerical sense and number concept were measured, and then subjected to comparative study. Research results are as follows.
First, numerical sense test by each research subject group was conducted, which verified statistically significant difference in the overall numerical sense test. Among the detailed domains of this study’s measurement tools, no significant difference was manifested in the domains pertaining to calculation, quantity and comparison. However, significant difference was verified in case of pattern and inference.
Second, number concept test for each group for the research subjects was administered, and statistically significant difference was verified in all domains of the overall number concept test. It was suggested that the infants from regular homes have higher number concept capability compared to the infants with developmental delay. It is possible to know that the infants manifest number concept difference according to the infants’ biological characteristics.
Third, significant difference was verified in overall as a result of the test for each sub domain of number concept. Regular infants reported higher score than the infants with developmental delay. This result too demonstrates that the number concept is affected by infants’ biological characteristics.
Fourth, research subjects’ numerical sense and number concept test results were compared, which demonstrates that the numerical sense score is higher in general compared to the number concept score. This result may indicate that since number concept gets formed through training, sore will be different depending on the infants’ characteristics. Meanwhile, numerical sense is in-born. Thus, score difference is not be shown.
When the above mentioned research results are shown, it is possible to know that the infants’ biological elements affect formation of numerical sense and number concept. Accordingly, there is a need to utilize the contents pertaining to the infants’ number characteristics as the base data when developing teaching data related to the number for the regular infants and infants with developmental delay.
주제어
#일반유아 발달지체유아 수감각 수개념
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.