현대 사회는 개인주의, 인간소외, 이기주의, 집단 간 갈등 등으로 인해 나타나는 여러 가지 사회 문제를 경험하고 있다. 최근 학습자의 생활세계를 바탕으로 한 공동체의식 교육이 이러한 문제 해결을 위한 하나의 대안으로 떠오르고 있다. 본 연구에서는 초등학생의 마을공동체의식 함양에 초점을 두고 교육 방법으로 경관학습을 활용하였다. 초등학교 저학년에 적합한 마을 경관학습 프로그램을 개발하고 실행 연구를 실시함으로써 마을 공동체의식에 초점을 두고 변화 양상을 살펴보았다. 구체적인 연구 문제는 다음과 같다. 첫째, 사회과에서 학습자의 생활세계를 바탕으로 한 공동체의식 교육의 필요성을 살펴본 후, 마을 공동체의식 함양을 위한 방법으로 경관학습과의 관계를 살펴본다. 둘째, 경관과 경관학습의 의미를 개념화하고, 저학년을 위한 마을경관학습 프로그램을 개발한다. 셋째, 교육과정 분석과 학습자의 실태분석을 바탕으로 프로그램을 적용하고 그 효과를 논의한다. 연구문제에 기초하여 본 연구의 중심 개념인 경관학습과 공동체의식의 이론적 분석을 통해 프로그램 구성에 반영하였다. 우선 경관학습은 경관 인지, 경관 관찰, ...
현대 사회는 개인주의, 인간소외, 이기주의, 집단 간 갈등 등으로 인해 나타나는 여러 가지 사회 문제를 경험하고 있다. 최근 학습자의 생활세계를 바탕으로 한 공동체의식 교육이 이러한 문제 해결을 위한 하나의 대안으로 떠오르고 있다. 본 연구에서는 초등학생의 마을공동체의식 함양에 초점을 두고 교육 방법으로 경관학습을 활용하였다. 초등학교 저학년에 적합한 마을 경관학습 프로그램을 개발하고 실행 연구를 실시함으로써 마을 공동체의식에 초점을 두고 변화 양상을 살펴보았다. 구체적인 연구 문제는 다음과 같다. 첫째, 사회과에서 학습자의 생활세계를 바탕으로 한 공동체의식 교육의 필요성을 살펴본 후, 마을 공동체의식 함양을 위한 방법으로 경관학습과의 관계를 살펴본다. 둘째, 경관과 경관학습의 의미를 개념화하고, 저학년을 위한 마을경관학습 프로그램을 개발한다. 셋째, 교육과정 분석과 학습자의 실태분석을 바탕으로 프로그램을 적용하고 그 효과를 논의한다. 연구문제에 기초하여 본 연구의 중심 개념인 경관학습과 공동체의식의 이론적 분석을 통해 프로그램 구성에 반영하였다. 우선 경관학습은 경관 인지, 경관 관찰, 경관 분석, 경관 만들기 절차로 구성하였다. 예컨대 경관으로서의 지명 표상을 인식하는 활동, 마을의 대표적인 자연경관과 문화경관을 탐사해보고 경관 속 사람들의 생활 모습을 파악해 보는 활동, 경관을 직접 만들어보는 활동 등으로 이루어진다. 공동체의식과 관련한 연구 분석을 통해 공동체 의식을 이루는 구성요소로 공동체의 이해, 유대감, 문제 해결 및 참여 등으로 이루어짐을 확인하였다. 이와 같은 이론적 고찰을 바탕으로 경관 학습의 절차를 반영한 4차 실행 프로그램으로 구성하였다. 단 경관 관찰과 경관 분석 활동을 동시에 진행하며, 관찰 대상을 자연 경관과 문화 경관으로 구분하였다. 1차 실행 프로그램의 주제는 ‘마을의 위치와 지명 파악’, 2차 실행프로그램의 주제는 ‘마을의 자연 경관 관찰과 분석’, 3차 실행 프로그램의 주제는 ‘마을의 문화 경관 관찰과 분석’, 4차 실행 프로그램의 주제는 ‘우리 마을의 소개’이다. 경관학습 프로그램을 실행하면서 마을 공동체의식을 이루는 구성요소를 중심으로 학생들의 반응을 분석하였다. 실행을 마친 뒤에는 분석한 자료를 바탕으로 프로그램의 결과를 해석하고, 실행 과정의 부족한 점을 보완하여 다음 실행에 반영하였다. 분석 자료로는 수업과정 녹화와 전사, 학생들의 인터뷰, 학습일지, 학습 결과물, 연구자의 수업일지와 같은 질적 자료를 주로 활용하였으며, 프로그램 효과 분석을 위해 마을공동체의식 측정 설문조사와 같은 양적 자료도 병행하여 활용하였다. 프로그램 실행 결과 마을의 경관 학습은 공동체의식 함양에 긍정적 영향을 주는 것으로 나타났다. 1차 프로그램 실행 결과, 마을의 지명과 관련된 역사 및 마을의 경관에 관한 관심이 증가하였으며, 마을 학습에 대한 적극적인 참여를 통해 애착심이 향상된 모습을 발견할 수 있었다. 마을의 대표적인 경관을 선정하여 관찰 및 분석활동을 진행한 2~3차 실행 결과 마을 사람들의 생활 모습에 대한 이해, 마을의 장소에 대한 이해, 마을 구성원과의 유대감, 상호 영향의식 등이 함양 된 모습을 보였다. 4차 실행에서는 마을의 경관을 직접 표현하고 마을의 문제에 대한 해결방법을 제시해보는 활동을 통해 마을에 대한 학생들의 긍정적 인식 양상을 확인할 수 있었다. 또한 활동을 통해 공동체의 문제에 대한 참여의지를 키워나가는 기회가 되었다. 결과적으로 경관학습은 마을에 대한 관심과 긍정적 유대감, 참여의지 등으로 연결되었으며 이는 공동체의식과 관련된 요소임을 확인하였다. 따라서 본 연구는 초등학생의 생활 세계를 바탕으로 공동체의식 함양을 목표로 한 경관학습이 유의미한 교육 방법이라는 것을 확인했다는 점에서 의의가 있다. 이와 같이 초등학교 저학년 학생들의 생활세계를 기초로 한 본 연구는 공동체의식 연구 및 이를 위한 경관학습 방안에 대한 정보를 제공할 수 있을 것이다. 또한 다른 마을 공동체나 다른 학년 학생들을 대상으로 한 프로그램 개발에 비교 사례를 제시할 수 있을 것이다. 저학년을 대상으로 한 경관학습의 사회과 활용 사례로 본 연구의 의미를 남기고자 한다.
현대 사회는 개인주의, 인간소외, 이기주의, 집단 간 갈등 등으로 인해 나타나는 여러 가지 사회 문제를 경험하고 있다. 최근 학습자의 생활세계를 바탕으로 한 공동체의식 교육이 이러한 문제 해결을 위한 하나의 대안으로 떠오르고 있다. 본 연구에서는 초등학생의 마을공동체의식 함양에 초점을 두고 교육 방법으로 경관학습을 활용하였다. 초등학교 저학년에 적합한 마을 경관학습 프로그램을 개발하고 실행 연구를 실시함으로써 마을 공동체의식에 초점을 두고 변화 양상을 살펴보았다. 구체적인 연구 문제는 다음과 같다. 첫째, 사회과에서 학습자의 생활세계를 바탕으로 한 공동체의식 교육의 필요성을 살펴본 후, 마을 공동체의식 함양을 위한 방법으로 경관학습과의 관계를 살펴본다. 둘째, 경관과 경관학습의 의미를 개념화하고, 저학년을 위한 마을경관학습 프로그램을 개발한다. 셋째, 교육과정 분석과 학습자의 실태분석을 바탕으로 프로그램을 적용하고 그 효과를 논의한다. 연구문제에 기초하여 본 연구의 중심 개념인 경관학습과 공동체의식의 이론적 분석을 통해 프로그램 구성에 반영하였다. 우선 경관학습은 경관 인지, 경관 관찰, 경관 분석, 경관 만들기 절차로 구성하였다. 예컨대 경관으로서의 지명 표상을 인식하는 활동, 마을의 대표적인 자연경관과 문화경관을 탐사해보고 경관 속 사람들의 생활 모습을 파악해 보는 활동, 경관을 직접 만들어보는 활동 등으로 이루어진다. 공동체의식과 관련한 연구 분석을 통해 공동체 의식을 이루는 구성요소로 공동체의 이해, 유대감, 문제 해결 및 참여 등으로 이루어짐을 확인하였다. 이와 같은 이론적 고찰을 바탕으로 경관 학습의 절차를 반영한 4차 실행 프로그램으로 구성하였다. 단 경관 관찰과 경관 분석 활동을 동시에 진행하며, 관찰 대상을 자연 경관과 문화 경관으로 구분하였다. 1차 실행 프로그램의 주제는 ‘마을의 위치와 지명 파악’, 2차 실행프로그램의 주제는 ‘마을의 자연 경관 관찰과 분석’, 3차 실행 프로그램의 주제는 ‘마을의 문화 경관 관찰과 분석’, 4차 실행 프로그램의 주제는 ‘우리 마을의 소개’이다. 경관학습 프로그램을 실행하면서 마을 공동체의식을 이루는 구성요소를 중심으로 학생들의 반응을 분석하였다. 실행을 마친 뒤에는 분석한 자료를 바탕으로 프로그램의 결과를 해석하고, 실행 과정의 부족한 점을 보완하여 다음 실행에 반영하였다. 분석 자료로는 수업과정 녹화와 전사, 학생들의 인터뷰, 학습일지, 학습 결과물, 연구자의 수업일지와 같은 질적 자료를 주로 활용하였으며, 프로그램 효과 분석을 위해 마을공동체의식 측정 설문조사와 같은 양적 자료도 병행하여 활용하였다. 프로그램 실행 결과 마을의 경관 학습은 공동체의식 함양에 긍정적 영향을 주는 것으로 나타났다. 1차 프로그램 실행 결과, 마을의 지명과 관련된 역사 및 마을의 경관에 관한 관심이 증가하였으며, 마을 학습에 대한 적극적인 참여를 통해 애착심이 향상된 모습을 발견할 수 있었다. 마을의 대표적인 경관을 선정하여 관찰 및 분석활동을 진행한 2~3차 실행 결과 마을 사람들의 생활 모습에 대한 이해, 마을의 장소에 대한 이해, 마을 구성원과의 유대감, 상호 영향의식 등이 함양 된 모습을 보였다. 4차 실행에서는 마을의 경관을 직접 표현하고 마을의 문제에 대한 해결방법을 제시해보는 활동을 통해 마을에 대한 학생들의 긍정적 인식 양상을 확인할 수 있었다. 또한 활동을 통해 공동체의 문제에 대한 참여의지를 키워나가는 기회가 되었다. 결과적으로 경관학습은 마을에 대한 관심과 긍정적 유대감, 참여의지 등으로 연결되었으며 이는 공동체의식과 관련된 요소임을 확인하였다. 따라서 본 연구는 초등학생의 생활 세계를 바탕으로 공동체의식 함양을 목표로 한 경관학습이 유의미한 교육 방법이라는 것을 확인했다는 점에서 의의가 있다. 이와 같이 초등학교 저학년 학생들의 생활세계를 기초로 한 본 연구는 공동체의식 연구 및 이를 위한 경관학습 방안에 대한 정보를 제공할 수 있을 것이다. 또한 다른 마을 공동체나 다른 학년 학생들을 대상으로 한 프로그램 개발에 비교 사례를 제시할 수 있을 것이다. 저학년을 대상으로 한 경관학습의 사회과 활용 사례로 본 연구의 의미를 남기고자 한다.
Modern society is experiencing various social problems that have arisen from individualism, human alienation, selfishness, and group conflict. Recently, the concept of community education based on the living world has emerged as an alternative to this problem. This study was performed to study the l...
Modern society is experiencing various social problems that have arisen from individualism, human alienation, selfishness, and group conflict. Recently, the concept of community education based on the living world has emerged as an alternative to this problem. This study was performed to study the landscape of the village and cultivate a sense of village community. Through the action research process, a village landscape learning program suitable for the lower grades of elementary school was developed, and the community cultivation process was analyzed. The specific research tasks are as follows. Firstly, the necessity of community consciousness based on a student's life in the community will be explored, as will the individual’s relationship with the landscape as a way to foster a sense of community. Secondly, the meaning of landscape and landscape learning will be conceptualized in order to develop a village landscape learning program for the lower elementary school grades. Thirdly, the program will be applied and discussed based on analysis of the curriculum and the actual conditions of the students. Based on these research goals, this study developed the program's structure by analyzing landscape learning studies and the sense of community. First of all, landscape learning consists of procedures for cognition, observation, analysis, and creation. For example, activities include discovering the name of a place, exploring the natural and cultural landscape of the village, understanding the lifestyle of its people, and creating a landscape. A communal component of the sense of community identifies the community's own understanding of itself, and its sense of solidarity, problem-solving, and participation. Based on such theoretical considerations, this program consisted of four steps that reflect the process of landscape learning. The scenery observation and landscape analysis activities were conducted simultaneously, and the observation objects were integrated into natural scenery and cultural scenery. In order, the aim of the first three programs were to identify the location of the village, observe and analyze the natural landscape of the village, observe and analyze the cultural landscape of the village, and an introduction to our village. Upon implementing the landscape learning program, the reactions of students were analyzed based on various components of a sense of village community measure. After its execution, the results of the program were measured based on the data, and its deficiencies were supplemented and reflected on in the following trial. Primarily, qualitative data was collected, including recordings, students' interviews, study portfolios, study results, teacher observations, and research logs. Quantitative data such as the sense of community survey questionnaires was also collected to analyze the program’s effects. As a result of the program, landscape learning about the village was shown to have had a positive effect on the cultivation of a sense of community. After the first program, interest in the name of the village and its history had increased, and through active participation in village learning, student attachment to the village increased. Following the second and third programs, understanding of the village’s lifestyle and placement, as well as bonds with the villagers and mutual influence consciousness, were fostered. After the fourth program, students were found to have positive perceptions of the village, and their willingness to participate in the community's problems had been raised. Using the results of this study, it is possible to provide information on the sense of community education based on the living world that elementary school students can attain using landscape learning methods. In addition, this study provides a meaningful case study of social studies classwork in the lower grades.
Modern society is experiencing various social problems that have arisen from individualism, human alienation, selfishness, and group conflict. Recently, the concept of community education based on the living world has emerged as an alternative to this problem. This study was performed to study the landscape of the village and cultivate a sense of village community. Through the action research process, a village landscape learning program suitable for the lower grades of elementary school was developed, and the community cultivation process was analyzed. The specific research tasks are as follows. Firstly, the necessity of community consciousness based on a student's life in the community will be explored, as will the individual’s relationship with the landscape as a way to foster a sense of community. Secondly, the meaning of landscape and landscape learning will be conceptualized in order to develop a village landscape learning program for the lower elementary school grades. Thirdly, the program will be applied and discussed based on analysis of the curriculum and the actual conditions of the students. Based on these research goals, this study developed the program's structure by analyzing landscape learning studies and the sense of community. First of all, landscape learning consists of procedures for cognition, observation, analysis, and creation. For example, activities include discovering the name of a place, exploring the natural and cultural landscape of the village, understanding the lifestyle of its people, and creating a landscape. A communal component of the sense of community identifies the community's own understanding of itself, and its sense of solidarity, problem-solving, and participation. Based on such theoretical considerations, this program consisted of four steps that reflect the process of landscape learning. The scenery observation and landscape analysis activities were conducted simultaneously, and the observation objects were integrated into natural scenery and cultural scenery. In order, the aim of the first three programs were to identify the location of the village, observe and analyze the natural landscape of the village, observe and analyze the cultural landscape of the village, and an introduction to our village. Upon implementing the landscape learning program, the reactions of students were analyzed based on various components of a sense of village community measure. After its execution, the results of the program were measured based on the data, and its deficiencies were supplemented and reflected on in the following trial. Primarily, qualitative data was collected, including recordings, students' interviews, study portfolios, study results, teacher observations, and research logs. Quantitative data such as the sense of community survey questionnaires was also collected to analyze the program’s effects. As a result of the program, landscape learning about the village was shown to have had a positive effect on the cultivation of a sense of community. After the first program, interest in the name of the village and its history had increased, and through active participation in village learning, student attachment to the village increased. Following the second and third programs, understanding of the village’s lifestyle and placement, as well as bonds with the villagers and mutual influence consciousness, were fostered. After the fourth program, students were found to have positive perceptions of the village, and their willingness to participate in the community's problems had been raised. Using the results of this study, it is possible to provide information on the sense of community education based on the living world that elementary school students can attain using landscape learning methods. In addition, this study provides a meaningful case study of social studies classwork in the lower grades.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.