본 연구는 크라우드 펀딩 참여자들의 만족도를 높이고, 재참여의도와 추천의도를 강화할 수 있는 방안을 발견하는데 목적이 있다. 크라우드 펀딩은 소비자들이 제품의 생산 전 투자에 참여하는 방식으로, 온라인 공간을 통해서 개인이나 기업의 생각을 실현하거나 제품을 만들어 내는데 기여한다. 크라우드 펀딩에 대한 연구는 초기단계이며, 크라우드 펀딩의 성공사례와 함께 대중의 관심이 높아짐에 따라 다양한 유형의 크라우드 펀딩이 이루어짐에 따라 점차 관련 연구가 나타나고 있다. 하지만 크라우드 펀딩에 대한 연구는 관련 법 제도나 ...
본 연구는 크라우드 펀딩 참여자들의 만족도를 높이고, 재참여의도와 추천의도를 강화할 수 있는 방안을 발견하는데 목적이 있다. 크라우드 펀딩은 소비자들이 제품의 생산 전 투자에 참여하는 방식으로, 온라인 공간을 통해서 개인이나 기업의 생각을 실현하거나 제품을 만들어 내는데 기여한다. 크라우드 펀딩에 대한 연구는 초기단계이며, 크라우드 펀딩의 성공사례와 함께 대중의 관심이 높아짐에 따라 다양한 유형의 크라우드 펀딩이 이루어짐에 따라 점차 관련 연구가 나타나고 있다. 하지만 크라우드 펀딩에 대한 연구는 관련 법 제도나 사례연구가 대부분이다. 본 연구는 크라우드 펀딩 참여자들의 만족도, 재참여의도, 추천의도를 통해 크라우드 펀딩의 지속가능성을 탐색하고자 한다. 연구목적을 위해 문헌 연구를 통한 선행연구결과를 바탕으로 이론적 배경을 살펴보았고, 이를 통해 가설을 수립하였다. 크라우드 펀딩 참여자를 대상으로 설문조사를 진행한 결과는 다음과 같다. 메시지 희소성, 기업신뢰의 하위변수 중 호의성, 전문성은 참여만족도에 긍정적인 영향을 미쳤으며, 기업신뢰의 3가지 하위변수인 호의성, 진실성, 전문성은 재참여의도에 긍정적인 영향을 미치는 것으로 나타났다. 끝으로 추천의도에는 기업신뢰의 하위변수 중 호의성과 전문성이 긍정적인 영향을 미치는 것으로 분석되었다. 이를 통해 크라우드 펀딩 참여자들의 만족과 재참여, 추천을 위해서는 참여자들에게 희소성 있는 메시지를 전달하고, 고객과의 관계에서 신뢰를 형성할 수 있도록 호의성, 진실성, 전문성을 소구할 수 있는 방안을 모색해야한다. 끝으로 본 연구의 한계점과 향후 연구과제를 위한 제언을 하였다.
본 연구는 크라우드 펀딩 참여자들의 만족도를 높이고, 재참여의도와 추천의도를 강화할 수 있는 방안을 발견하는데 목적이 있다. 크라우드 펀딩은 소비자들이 제품의 생산 전 투자에 참여하는 방식으로, 온라인 공간을 통해서 개인이나 기업의 생각을 실현하거나 제품을 만들어 내는데 기여한다. 크라우드 펀딩에 대한 연구는 초기단계이며, 크라우드 펀딩의 성공사례와 함께 대중의 관심이 높아짐에 따라 다양한 유형의 크라우드 펀딩이 이루어짐에 따라 점차 관련 연구가 나타나고 있다. 하지만 크라우드 펀딩에 대한 연구는 관련 법 제도나 사례연구가 대부분이다. 본 연구는 크라우드 펀딩 참여자들의 만족도, 재참여의도, 추천의도를 통해 크라우드 펀딩의 지속가능성을 탐색하고자 한다. 연구목적을 위해 문헌 연구를 통한 선행연구결과를 바탕으로 이론적 배경을 살펴보았고, 이를 통해 가설을 수립하였다. 크라우드 펀딩 참여자를 대상으로 설문조사를 진행한 결과는 다음과 같다. 메시지 희소성, 기업신뢰의 하위변수 중 호의성, 전문성은 참여만족도에 긍정적인 영향을 미쳤으며, 기업신뢰의 3가지 하위변수인 호의성, 진실성, 전문성은 재참여의도에 긍정적인 영향을 미치는 것으로 나타났다. 끝으로 추천의도에는 기업신뢰의 하위변수 중 호의성과 전문성이 긍정적인 영향을 미치는 것으로 분석되었다. 이를 통해 크라우드 펀딩 참여자들의 만족과 재참여, 추천을 위해서는 참여자들에게 희소성 있는 메시지를 전달하고, 고객과의 관계에서 신뢰를 형성할 수 있도록 호의성, 진실성, 전문성을 소구할 수 있는 방안을 모색해야한다. 끝으로 본 연구의 한계점과 향후 연구과제를 위한 제언을 하였다.
This study aimed to find out how to improve the satisfaction of crowd-funding participations and reinforce their re-participation and intention to recommend. Crowd funding contributes to the realization of the idea of an individual or company through the online space, or to the creation of a product...
This study aimed to find out how to improve the satisfaction of crowd-funding participations and reinforce their re-participation and intention to recommend. Crowd funding contributes to the realization of the idea of an individual or company through the online space, or to the creation of a product, in a way that consumers participate in the pre-production investment of the product. Although the research on crowd-funding is at an early stage, its success cases, public's interest grows and various types of crowd-funding have become increasingly. However, research on crowdfunding is still limited to legislation, policy and case studies The purpose of this study is to explore the sustainability of crowd-funding through satisfaction, re - participation intention, and recommendation intention of crowd-funding participants. For the purpose of the study, the theoretical background was examined based on the previous research results through the literature study, and the hypothesis was established. The survey results of crowd funding participants are as follows. First, there was a positive relationship between scarcity message, benevolence, competence and satisfaction. Therefore hypothesis 1, 2-1, 2-3 were adopted. Second, there was a positive relationship between benevolence, integrity, competence, the sub-variables of trust and re-participation. So, hypothesis 5 was adopted. And the benevolence, competence had positive effects on intention to recommend. Based on this results, it is important to send the scarcity message, appeal the benevolence, integrity, competence to get the satisfaction, re-participation and intention to recommend of crowd-funding participation. The contributions and limitations of this study are discussed and the future possible researches are mentioned.
Key words : scarcity message, trust, benevolence, integrity, competence, social value, satisfaction, re-participation, intention to recommend
This study aimed to find out how to improve the satisfaction of crowd-funding participations and reinforce their re-participation and intention to recommend. Crowd funding contributes to the realization of the idea of an individual or company through the online space, or to the creation of a product, in a way that consumers participate in the pre-production investment of the product. Although the research on crowd-funding is at an early stage, its success cases, public's interest grows and various types of crowd-funding have become increasingly. However, research on crowdfunding is still limited to legislation, policy and case studies The purpose of this study is to explore the sustainability of crowd-funding through satisfaction, re - participation intention, and recommendation intention of crowd-funding participants. For the purpose of the study, the theoretical background was examined based on the previous research results through the literature study, and the hypothesis was established. The survey results of crowd funding participants are as follows. First, there was a positive relationship between scarcity message, benevolence, competence and satisfaction. Therefore hypothesis 1, 2-1, 2-3 were adopted. Second, there was a positive relationship between benevolence, integrity, competence, the sub-variables of trust and re-participation. So, hypothesis 5 was adopted. And the benevolence, competence had positive effects on intention to recommend. Based on this results, it is important to send the scarcity message, appeal the benevolence, integrity, competence to get the satisfaction, re-participation and intention to recommend of crowd-funding participation. The contributions and limitations of this study are discussed and the future possible researches are mentioned.
Key words : scarcity message, trust, benevolence, integrity, competence, social value, satisfaction, re-participation, intention to recommend
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