중등 영어교사 의사소통능력 신장을 위한 양성과정 비교연구 : 한국과 핀란드를 중심으로 A comparative study on pre-service english teacher education programs between Korea and finland to enhance communicative comptence원문보기
지구촌 사회가 된 오늘날, 영어 의사소통 능력은 필수적으로 갖춰야 할 역량이 되었다. 이에 따라 교육부에서는 학생들의 영어 의사소통능력을 향상시키기 위해서 영어교사들에게 영어로 영어를 수업하는 것을 권장하고 있으나 학교 현장을 들여다보면 제대로 이루어지지 않고 있는데 그 이유로 다른 다양한 요인들과 함께 교사의 영어구사력 부족과 자신감 결여, 경험 부족 등이 지적되고 있다. 사범대학에서 4년의 교육을 받았음에도 불구하고 교사들의 역량이 부족하다면 그들이 어떠한 방식으로 양성되는지 그 과정을 검토해 볼 필요가 있으며, 영어교사의 영어구사력 및 영어교육 역량을 높이기 위한 방안으로써 우리나라와 유사한 환경에 있는 해외의 우수 교사 양성과정과 비교 분석해본다면 이에 대한 긍정적인 시사점을 얻을 수 있을 것이라고 기대된다. 본 연구는 우리나라 예비 영어교사들의 영어 의사소통능력을 신장시키기 위하여 교사양성기관에서 예비교사를 훈련시키는 양성과정을 분석해보고, 핀란드의 영어 교사 양성과정과 비교하여 의사소통능력 중심의 ...
지구촌 사회가 된 오늘날, 영어 의사소통 능력은 필수적으로 갖춰야 할 역량이 되었다. 이에 따라 교육부에서는 학생들의 영어 의사소통능력을 향상시키기 위해서 영어교사들에게 영어로 영어를 수업하는 것을 권장하고 있으나 학교 현장을 들여다보면 제대로 이루어지지 않고 있는데 그 이유로 다른 다양한 요인들과 함께 교사의 영어구사력 부족과 자신감 결여, 경험 부족 등이 지적되고 있다. 사범대학에서 4년의 교육을 받았음에도 불구하고 교사들의 역량이 부족하다면 그들이 어떠한 방식으로 양성되는지 그 과정을 검토해 볼 필요가 있으며, 영어교사의 영어구사력 및 영어교육 역량을 높이기 위한 방안으로써 우리나라와 유사한 환경에 있는 해외의 우수 교사 양성과정과 비교 분석해본다면 이에 대한 긍정적인 시사점을 얻을 수 있을 것이라고 기대된다. 본 연구는 우리나라 예비 영어교사들의 영어 의사소통능력을 신장시키기 위하여 교사양성기관에서 예비교사를 훈련시키는 양성과정을 분석해보고, 핀란드의 영어 교사 양성과정과 비교하여 의사소통능력 중심의 교사훈련에 대한 방향을 제시하는 데 목적이 있다. 핀란드를 비교대상으로 선정한 이유는 모국어가 영어와 다른 어족이고, 영어를 외국어로 배우는 EFL(English as a Foreign Language)상황에 있으며, 영어권 국가의 식민지배를 당한 적이 없다는 점에서 우리나라의 영어 환경과 유사하고 핀란드의 성찰적 예비교사 교육은 우수한 교사를 배출해내는 성공적인 사례로 인정받기 때문이다. 이 연구는 국내외 석•박사 논문 및 학술지, 국가정책자료, 문헌자료, 관련 서적 등을 토대로 자료를 수집하였으며 이를 통해 한국과 핀란드의 교사양성기관의 영어교육전공 교과과정, 수업방식 및 교수언어, 교육실습, 그리고 TEE 수업을 위한 교사교육을 중심으로 각 나라의 영어교사 양성과정을 비교•분석하였다. 이에 따른 결론은 다음과 같다. 첫째, 교사 양성기관의 교육과정을 의사소통 중심으로 개편할 필요가 있다. 예비 영어교사들의 영어 의사소통능력을 향상시키기 위해서 교사 양성기관은 의사소통능력과 관련된 교과목을 더 개발하고 이를 효과적으로 교육시킬 수 있는 강좌를 개설해야 한다. 둘째, 지나친 이론 중심과 강의식 수업에서 벗어나 다양한 수업 방식을 활용하는 강의를 구성해야 한다. 이론과 실제가 적절한 균형을 이룰 수 있도록 이론 수업과 함께 예비 교사들이 학교 구성원들과 진정한 의사소통을 해 볼 수 있도록 소규모 토의 및 창의적 발표 등의 다양한 방법을 활용하는 수업을 개설하여 예비 교사들이 이론적 교수 개념과 더불어 의사소통능력을 자연스럽게 습득할 수 있도록 해야 한다. 셋째, 전반적인 양성과정에서 예비 영어교사들이 영어에 노출되는 빈도를 높여야 한다. 수업 시연, 토론, 발표 등을 통해 영어를 사용하는 비중을 높여서 우리나라 예비 영어교사들이 영어에 노출되는 빈도수를 높이고 전공과 관련된 영어전용 강좌를 개설하여 교실 영어를 충분히 연습할 수 있는 환경을 제공해야 한다. 넷째, 교육실습 체제를 강화시켜야 한다. 교육실습의 기간을 늘려야 하며 학교 내 체계적인 교생 지도 시스템을 마련하고 의사소통중심의 수업을 실행해 볼 수 있는 환경을 구축하여 예비 영어교사들이 교육실습을 통해 TEE수업에 대한 충분한 교수 경험을 해보고 이에 대한 자신감을 얻을 수 있도록 해야 한다.
지구촌 사회가 된 오늘날, 영어 의사소통 능력은 필수적으로 갖춰야 할 역량이 되었다. 이에 따라 교육부에서는 학생들의 영어 의사소통능력을 향상시키기 위해서 영어교사들에게 영어로 영어를 수업하는 것을 권장하고 있으나 학교 현장을 들여다보면 제대로 이루어지지 않고 있는데 그 이유로 다른 다양한 요인들과 함께 교사의 영어구사력 부족과 자신감 결여, 경험 부족 등이 지적되고 있다. 사범대학에서 4년의 교육을 받았음에도 불구하고 교사들의 역량이 부족하다면 그들이 어떠한 방식으로 양성되는지 그 과정을 검토해 볼 필요가 있으며, 영어교사의 영어구사력 및 영어교육 역량을 높이기 위한 방안으로써 우리나라와 유사한 환경에 있는 해외의 우수 교사 양성과정과 비교 분석해본다면 이에 대한 긍정적인 시사점을 얻을 수 있을 것이라고 기대된다. 본 연구는 우리나라 예비 영어교사들의 영어 의사소통능력을 신장시키기 위하여 교사양성기관에서 예비교사를 훈련시키는 양성과정을 분석해보고, 핀란드의 영어 교사 양성과정과 비교하여 의사소통능력 중심의 교사훈련에 대한 방향을 제시하는 데 목적이 있다. 핀란드를 비교대상으로 선정한 이유는 모국어가 영어와 다른 어족이고, 영어를 외국어로 배우는 EFL(English as a Foreign Language)상황에 있으며, 영어권 국가의 식민지배를 당한 적이 없다는 점에서 우리나라의 영어 환경과 유사하고 핀란드의 성찰적 예비교사 교육은 우수한 교사를 배출해내는 성공적인 사례로 인정받기 때문이다. 이 연구는 국내외 석•박사 논문 및 학술지, 국가정책자료, 문헌자료, 관련 서적 등을 토대로 자료를 수집하였으며 이를 통해 한국과 핀란드의 교사양성기관의 영어교육전공 교과과정, 수업방식 및 교수언어, 교육실습, 그리고 TEE 수업을 위한 교사교육을 중심으로 각 나라의 영어교사 양성과정을 비교•분석하였다. 이에 따른 결론은 다음과 같다. 첫째, 교사 양성기관의 교육과정을 의사소통 중심으로 개편할 필요가 있다. 예비 영어교사들의 영어 의사소통능력을 향상시키기 위해서 교사 양성기관은 의사소통능력과 관련된 교과목을 더 개발하고 이를 효과적으로 교육시킬 수 있는 강좌를 개설해야 한다. 둘째, 지나친 이론 중심과 강의식 수업에서 벗어나 다양한 수업 방식을 활용하는 강의를 구성해야 한다. 이론과 실제가 적절한 균형을 이룰 수 있도록 이론 수업과 함께 예비 교사들이 학교 구성원들과 진정한 의사소통을 해 볼 수 있도록 소규모 토의 및 창의적 발표 등의 다양한 방법을 활용하는 수업을 개설하여 예비 교사들이 이론적 교수 개념과 더불어 의사소통능력을 자연스럽게 습득할 수 있도록 해야 한다. 셋째, 전반적인 양성과정에서 예비 영어교사들이 영어에 노출되는 빈도를 높여야 한다. 수업 시연, 토론, 발표 등을 통해 영어를 사용하는 비중을 높여서 우리나라 예비 영어교사들이 영어에 노출되는 빈도수를 높이고 전공과 관련된 영어전용 강좌를 개설하여 교실 영어를 충분히 연습할 수 있는 환경을 제공해야 한다. 넷째, 교육실습 체제를 강화시켜야 한다. 교육실습의 기간을 늘려야 하며 학교 내 체계적인 교생 지도 시스템을 마련하고 의사소통중심의 수업을 실행해 볼 수 있는 환경을 구축하여 예비 영어교사들이 교육실습을 통해 TEE수업에 대한 충분한 교수 경험을 해보고 이에 대한 자신감을 얻을 수 있도록 해야 한다.
English communication skills are essential in today’s world because the world is getting smaller and becoming more connected. Therefore, the Ministry of Education encourages English teachers to teach English in English, but it does not work well because they are not confident in their ability to tea...
English communication skills are essential in today’s world because the world is getting smaller and becoming more connected. Therefore, the Ministry of Education encourages English teachers to teach English in English, but it does not work well because they are not confident in their ability to teach English in English. Pre-service English teacher education programs should be examined if English teachers lack the capability to teach English in English even they completed a 4-year course of study in college of education. Comparing and analyzing our teacher education programs with other countries’ which are in EFL situation can give positive implications for improving English teachers’ proficiency in English. The aim of this study is to compare pre-service English teacher education programs between Korea and Finland to enhance English communicative competence for English teachers in Korea. The reason to compare our program with Finish education program is that English environment in Finland is similar to ours; Finnish and English are not cognate languages, Finland is in EFL situation, and Finland was not colonized by English-speaking countries. Also, a reflective teacher education model in Finland is well known as a successful way to train competent teachers. This study is based on dissertations from home and abroad, journals, materials of national policy, related publications and analyzed in the area of curriculum, teaching process, medium of instruction, teaching practice and teacher education for TEE(Teaching English in English). The results are as follows. First, a course of study in education colleges should be reorganized with communicative approach. To improve English proficiency for pre-service English teachers, the teacher training agency should develop courses related to communicative competence and open the classes. Second, methods of teaching in the classroom should be varied to facilitate teachers’ L2 communicative competence. Pre-service teachers acquire communicative competence from interaction with others, so various activities such as presentation and discussion must be activated in the class. Third, pre-service English teachers should have more exposure to English and more chances to speak English with others in classes. The department must create an English-speaking environment which enabled them to speak English through coursework such as micro-teaching, discussion and presentation. Fourth, the teaching practice system should be improved. The teaching practice period should be expanded and in-service teachers should guide trainee teachers properly. Student teachers can be confidence in their classes through sufficient experience of teaching.
English communication skills are essential in today’s world because the world is getting smaller and becoming more connected. Therefore, the Ministry of Education encourages English teachers to teach English in English, but it does not work well because they are not confident in their ability to teach English in English. Pre-service English teacher education programs should be examined if English teachers lack the capability to teach English in English even they completed a 4-year course of study in college of education. Comparing and analyzing our teacher education programs with other countries’ which are in EFL situation can give positive implications for improving English teachers’ proficiency in English. The aim of this study is to compare pre-service English teacher education programs between Korea and Finland to enhance English communicative competence for English teachers in Korea. The reason to compare our program with Finish education program is that English environment in Finland is similar to ours; Finnish and English are not cognate languages, Finland is in EFL situation, and Finland was not colonized by English-speaking countries. Also, a reflective teacher education model in Finland is well known as a successful way to train competent teachers. This study is based on dissertations from home and abroad, journals, materials of national policy, related publications and analyzed in the area of curriculum, teaching process, medium of instruction, teaching practice and teacher education for TEE(Teaching English in English). The results are as follows. First, a course of study in education colleges should be reorganized with communicative approach. To improve English proficiency for pre-service English teachers, the teacher training agency should develop courses related to communicative competence and open the classes. Second, methods of teaching in the classroom should be varied to facilitate teachers’ L2 communicative competence. Pre-service teachers acquire communicative competence from interaction with others, so various activities such as presentation and discussion must be activated in the class. Third, pre-service English teachers should have more exposure to English and more chances to speak English with others in classes. The department must create an English-speaking environment which enabled them to speak English through coursework such as micro-teaching, discussion and presentation. Fourth, the teaching practice system should be improved. The teaching practice period should be expanded and in-service teachers should guide trainee teachers properly. Student teachers can be confidence in their classes through sufficient experience of teaching.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.