청소년의 다문화 수용성이 차별인식에 미치는 영향 : 사회적지지의 조절효과를 중심으로 The Effects of Adolescents's Multicultural Acceptability on Perceived Discrimination - Focused on the Moderating effect of Social Support원문보기
현재 사회는 다민족, 다문화 사회로 일반가정 청소년과 다문화가정 청소년들 간의 상호작용이 더 빈번해 지고 있다. 이러한 시점에 청소년들이 개인과 소수자 집단 또는 취약집단에 대한 차별에 관한 생각이나 혼란스러운 정체성, 부조리한 경험 등을 바탕으로 다양한 계층과 집단을 이해하고 포용할 수 있는 역량을 키우는 것은 다문화 사회에서 양극화를 해소하고 좀 더 평등한 사회로 나아가는데 중요한 요인으로 작용할 것이다. 이를 위해서 청소년들의 인식 속에 보이지 않는 왜곡을 알아보고 기존의 잘못된 인식에서 벗어나려는 노력이 필요한 때이다. 청소년들이 무엇을 차별이라고 생각하는지, 차별이 왜 발생하며 차별에 대해 어떤 생각을 하는지와 같은 차별인식에 대해 알아보아야 청소년들이 경험하고 있는 차별에 대한 개선방안을 모색할 수 있을 것이라 생각된다. 따라서 본 연구에서는 다문화 가정 청소년과 일반가정 청소년들이 생각하고 있는 차별이라는 것은 어떤 것인지, 이들이 우리 사회의 차별을 어떤 시각으로 바라보고 있는지 청소년들의 차별인식을 알아보고 청소년들이 생각하는 차별에 어떤 것이 영향을 주는지를 알아봄으로써 다문화 사회를 함께 살아가는 다문화가정 청소년과 일반가정 청소년의 차별문제를 개선하기 위한 방안을 모색하였다. 이에 본 연구의 목적을 청소년의 ...
현재 사회는 다민족, 다문화 사회로 일반가정 청소년과 다문화가정 청소년들 간의 상호작용이 더 빈번해 지고 있다. 이러한 시점에 청소년들이 개인과 소수자 집단 또는 취약집단에 대한 차별에 관한 생각이나 혼란스러운 정체성, 부조리한 경험 등을 바탕으로 다양한 계층과 집단을 이해하고 포용할 수 있는 역량을 키우는 것은 다문화 사회에서 양극화를 해소하고 좀 더 평등한 사회로 나아가는데 중요한 요인으로 작용할 것이다. 이를 위해서 청소년들의 인식 속에 보이지 않는 왜곡을 알아보고 기존의 잘못된 인식에서 벗어나려는 노력이 필요한 때이다. 청소년들이 무엇을 차별이라고 생각하는지, 차별이 왜 발생하며 차별에 대해 어떤 생각을 하는지와 같은 차별인식에 대해 알아보아야 청소년들이 경험하고 있는 차별에 대한 개선방안을 모색할 수 있을 것이라 생각된다. 따라서 본 연구에서는 다문화 가정 청소년과 일반가정 청소년들이 생각하고 있는 차별이라는 것은 어떤 것인지, 이들이 우리 사회의 차별을 어떤 시각으로 바라보고 있는지 청소년들의 차별인식을 알아보고 청소년들이 생각하는 차별에 어떤 것이 영향을 주는지를 알아봄으로써 다문화 사회를 함께 살아가는 다문화가정 청소년과 일반가정 청소년의 차별문제를 개선하기 위한 방안을 모색하였다. 이에 본 연구의 목적을 청소년의 다문화 수용성이 차별인식에 어떠한 영향을 미치는지를 알아보는 것으로 정하여 연구를 진행하였다. 또한 사회적 지지가 다문화 수용성과 차별인식과의 관계를 조절하는지를 알아보는 연구를 진행하였다. 구체적으로는 다문화가정 청소년을 포함한 일반가정 청소년의 다문화 수용성의 하위 개념인 다양성, 관계성, 보편성이 차별인식에 어떤 영향을 미치는지를 살펴보고 개인 간, 집단 간의 긍정적 적응능력을 향상시킨다고 연구된 사회적지지 중 가족지지, 친구지지, 교사지지가 다문화 수용성과 차별인식의 관계를 조절하는지를 밝혀내는데 초점을 맞추어 연구를 진행하였다. 청소년들의 다문화 수용성과 차별인식이 어떤 관계가 있고 그 관계를 사회적 지지가 어떻게 조절하는지를 분석함으로 다문화 사회를 살아가는 청소년들의 사회 적응과 학교 적응에 중요한 차별인식을 높이기 위한 구체적 방향을 제시하고자 하였다. 이러한 연구목적을 가지고 서울과 경기지역에 거주하는 14세에서 19세까지의 청소년들을 중·고등학교와 교회 주일학교, 다문화가족지원센터에서 일반가정 청소년(148명)과 다문화가정 청소년(30명)을 임의표집하여 설문을 실시하였다. 본 연구를 통해 밝혀진 연구 결과는 다음과 같다. 첫째, 다문화 수용성의 관계성과 보편성이 차별인식에 영향을 미친다는 결과가 나타났다. 이는 다문화 사회의 구성원으로 살아가는데 필요한 능력인 관계성과 보편성이 높아지면 차별인식이 높아지는 경향이 있음을 나타낸다. 다문화 수용성의 관계성은 타 집단과 관계를 맺고자 할 때 거부하거나 회피하지 않고 차별적으로 대우하지 않으며 적극적으로 상호 교류 관계를 맺고 실천하려는 의지이고 보편성은 타 집단을 등급화하거나 차별화하지 않고 공통된 세계의 구성원임을 자각하고 이를 실천하려는 경향이다. 이러한 다문화 수용성의 역량이 높아지면 차별에 대한 올바른 가치관이 높아지고 윤리적인 태도에서도 차별의 심각성을 높게 생각하며 타 집단에 대한 행동이 차별인지에 대한 민감성인 차별인식이 높아지는 결과로 나타날 것이다. 둘째, 다문화 수용성의 관계성과 차별인식의 관계에 사회적 지지의 부모지지가 부정적인 조절효과를 주는 결과가 나타났다. 이는 다문화 수용성의 관계성의 효과를 부모지지가 억제하여 차별인식을 오히려 낮추는 결과를 나타내는 것이다. 이 결과는 부모지지의 부정적인 효과로, 부모지지가 다문화 수용성의 관계성에 부적절한 방향으로 주어졌을 때 부정적인 효과가 나타날 수 있다는 것을 보여준다. 세 번째는 해외여행의 경험이 오히려 다문화 수용성의 관계성 수준에 부정적인 영향을 준 것으로 나타났다. 이는 해외여행 경험이 없는 연구대상자의 관계성 수준이 해외여행 경험이 있는 연구대상자의 관계성 수준보다 더 높은 경향이 있음을 보여주는 것이다. 해외여행에 따른 타문화에 접촉이 타문화의 이해와 다른 집단과의 평등한 관계를 자각하는 등의 질적인 접촉이 아닌 양적인 접촉으로 인해 오히려 편견이나 차별이 강화되기 때문으로 설명할 수 있다. 마지막으로 다문화가정 청소년의 차별인식이 일반가정 청소년의 차별인식보다 낮은 것으로 나타났다. 이는 본 연구에서의 연구 대상자 중에 학교에 다니는 청소년에 비해 차별인식이 낮았던 학교에 다니지 않는 청소년의 80%가 다문화가정 청소년인 것이 원인으로 파악된다. 이에 본 연구에서의 차별인식은 다문화여부가 아닌 학교의 재학여부에 따라 수준의 차이가 남을 알 수 있었다. 본 연구를 바탕으로 실천적 제언을 하면 첫째, 다문화 수용성의 관계성과 보편성의 수준을 높이기 위해 다문화 수용성에 영향을 주는 것으로 나타난 다문화관련 교육의 횟수를 늘리고 외국인을 본 경험을 높이는 기회를 만들어 주어야 한다. 이를 위해 기존의 다문화 가족 지원센터 등을 통해 실시하는 다문화 교육을 대학의 다문화 교과목처럼 중·고등학교에서도 교과목으로 선정하여 다문화 교육을 늘려야 할 것이다. 또한 기존에 다문화 가족 지원센터 등에서 실시하는 다문화 교육이나 프로그램을 통해 일반가정 청소년과 다문화 가정 청소년이 함께 하는 기회를 늘릴 필요성이 있다. 다음으로 다문화 수용성의 관계성과 차별인식의 부정적인 조절효과를 보인 부모지지를 긍정적인 효과로 변화시키기 위해 부모에 대한 올바른 다문화 교육을 해야 할 것이다. 기존의 다문화 교육이나 프로그램이 다문화가정의 자녀와 그 부모에 한정되어 실시되고 있음을 볼 때 일반가정 부모까지 다문화 관련 교육이나 프로그램이 확대되어 실시되어야 할 것이다.
현재 사회는 다민족, 다문화 사회로 일반가정 청소년과 다문화가정 청소년들 간의 상호작용이 더 빈번해 지고 있다. 이러한 시점에 청소년들이 개인과 소수자 집단 또는 취약집단에 대한 차별에 관한 생각이나 혼란스러운 정체성, 부조리한 경험 등을 바탕으로 다양한 계층과 집단을 이해하고 포용할 수 있는 역량을 키우는 것은 다문화 사회에서 양극화를 해소하고 좀 더 평등한 사회로 나아가는데 중요한 요인으로 작용할 것이다. 이를 위해서 청소년들의 인식 속에 보이지 않는 왜곡을 알아보고 기존의 잘못된 인식에서 벗어나려는 노력이 필요한 때이다. 청소년들이 무엇을 차별이라고 생각하는지, 차별이 왜 발생하며 차별에 대해 어떤 생각을 하는지와 같은 차별인식에 대해 알아보아야 청소년들이 경험하고 있는 차별에 대한 개선방안을 모색할 수 있을 것이라 생각된다. 따라서 본 연구에서는 다문화 가정 청소년과 일반가정 청소년들이 생각하고 있는 차별이라는 것은 어떤 것인지, 이들이 우리 사회의 차별을 어떤 시각으로 바라보고 있는지 청소년들의 차별인식을 알아보고 청소년들이 생각하는 차별에 어떤 것이 영향을 주는지를 알아봄으로써 다문화 사회를 함께 살아가는 다문화가정 청소년과 일반가정 청소년의 차별문제를 개선하기 위한 방안을 모색하였다. 이에 본 연구의 목적을 청소년의 다문화 수용성이 차별인식에 어떠한 영향을 미치는지를 알아보는 것으로 정하여 연구를 진행하였다. 또한 사회적 지지가 다문화 수용성과 차별인식과의 관계를 조절하는지를 알아보는 연구를 진행하였다. 구체적으로는 다문화가정 청소년을 포함한 일반가정 청소년의 다문화 수용성의 하위 개념인 다양성, 관계성, 보편성이 차별인식에 어떤 영향을 미치는지를 살펴보고 개인 간, 집단 간의 긍정적 적응능력을 향상시킨다고 연구된 사회적지지 중 가족지지, 친구지지, 교사지지가 다문화 수용성과 차별인식의 관계를 조절하는지를 밝혀내는데 초점을 맞추어 연구를 진행하였다. 청소년들의 다문화 수용성과 차별인식이 어떤 관계가 있고 그 관계를 사회적 지지가 어떻게 조절하는지를 분석함으로 다문화 사회를 살아가는 청소년들의 사회 적응과 학교 적응에 중요한 차별인식을 높이기 위한 구체적 방향을 제시하고자 하였다. 이러한 연구목적을 가지고 서울과 경기지역에 거주하는 14세에서 19세까지의 청소년들을 중·고등학교와 교회 주일학교, 다문화가족지원센터에서 일반가정 청소년(148명)과 다문화가정 청소년(30명)을 임의표집하여 설문을 실시하였다. 본 연구를 통해 밝혀진 연구 결과는 다음과 같다. 첫째, 다문화 수용성의 관계성과 보편성이 차별인식에 영향을 미친다는 결과가 나타났다. 이는 다문화 사회의 구성원으로 살아가는데 필요한 능력인 관계성과 보편성이 높아지면 차별인식이 높아지는 경향이 있음을 나타낸다. 다문화 수용성의 관계성은 타 집단과 관계를 맺고자 할 때 거부하거나 회피하지 않고 차별적으로 대우하지 않으며 적극적으로 상호 교류 관계를 맺고 실천하려는 의지이고 보편성은 타 집단을 등급화하거나 차별화하지 않고 공통된 세계의 구성원임을 자각하고 이를 실천하려는 경향이다. 이러한 다문화 수용성의 역량이 높아지면 차별에 대한 올바른 가치관이 높아지고 윤리적인 태도에서도 차별의 심각성을 높게 생각하며 타 집단에 대한 행동이 차별인지에 대한 민감성인 차별인식이 높아지는 결과로 나타날 것이다. 둘째, 다문화 수용성의 관계성과 차별인식의 관계에 사회적 지지의 부모지지가 부정적인 조절효과를 주는 결과가 나타났다. 이는 다문화 수용성의 관계성의 효과를 부모지지가 억제하여 차별인식을 오히려 낮추는 결과를 나타내는 것이다. 이 결과는 부모지지의 부정적인 효과로, 부모지지가 다문화 수용성의 관계성에 부적절한 방향으로 주어졌을 때 부정적인 효과가 나타날 수 있다는 것을 보여준다. 세 번째는 해외여행의 경험이 오히려 다문화 수용성의 관계성 수준에 부정적인 영향을 준 것으로 나타났다. 이는 해외여행 경험이 없는 연구대상자의 관계성 수준이 해외여행 경험이 있는 연구대상자의 관계성 수준보다 더 높은 경향이 있음을 보여주는 것이다. 해외여행에 따른 타문화에 접촉이 타문화의 이해와 다른 집단과의 평등한 관계를 자각하는 등의 질적인 접촉이 아닌 양적인 접촉으로 인해 오히려 편견이나 차별이 강화되기 때문으로 설명할 수 있다. 마지막으로 다문화가정 청소년의 차별인식이 일반가정 청소년의 차별인식보다 낮은 것으로 나타났다. 이는 본 연구에서의 연구 대상자 중에 학교에 다니는 청소년에 비해 차별인식이 낮았던 학교에 다니지 않는 청소년의 80%가 다문화가정 청소년인 것이 원인으로 파악된다. 이에 본 연구에서의 차별인식은 다문화여부가 아닌 학교의 재학여부에 따라 수준의 차이가 남을 알 수 있었다. 본 연구를 바탕으로 실천적 제언을 하면 첫째, 다문화 수용성의 관계성과 보편성의 수준을 높이기 위해 다문화 수용성에 영향을 주는 것으로 나타난 다문화관련 교육의 횟수를 늘리고 외국인을 본 경험을 높이는 기회를 만들어 주어야 한다. 이를 위해 기존의 다문화 가족 지원센터 등을 통해 실시하는 다문화 교육을 대학의 다문화 교과목처럼 중·고등학교에서도 교과목으로 선정하여 다문화 교육을 늘려야 할 것이다. 또한 기존에 다문화 가족 지원센터 등에서 실시하는 다문화 교육이나 프로그램을 통해 일반가정 청소년과 다문화 가정 청소년이 함께 하는 기회를 늘릴 필요성이 있다. 다음으로 다문화 수용성의 관계성과 차별인식의 부정적인 조절효과를 보인 부모지지를 긍정적인 효과로 변화시키기 위해 부모에 대한 올바른 다문화 교육을 해야 할 것이다. 기존의 다문화 교육이나 프로그램이 다문화가정의 자녀와 그 부모에 한정되어 실시되고 있음을 볼 때 일반가정 부모까지 다문화 관련 교육이나 프로그램이 확대되어 실시되어야 할 것이다.
The modern society is a multi-cultural society with many different peoples therefore, the adolescents from ordinary family more often meet the ones from multi-cultural families. At this moment, for them to improve the capability to understand and embrace those from various classes and groups based o...
The modern society is a multi-cultural society with many different peoples therefore, the adolescents from ordinary family more often meet the ones from multi-cultural families. At this moment, for them to improve the capability to understand and embrace those from various classes and groups based on the idea on the discrimination against the minorities and the underprivileged, confusing identity crisis and unfair experience etc. can be the important factor to move forward to the fair society to solve the matter of bi-polarization. To that end, it is the time to need to find out the invisible distortion in their recognition, to make efforts in getting out of the false idea. We need to know the recognition of discrimination such as what they think the discrimination is, why it occurs and how they think about it, and then we can find the solution to improve the discrimination the adolescents experience. Thus, for this study, we studied what the adolescents from multi-cultural families and those from ordinary families think about the discrimination, and get to study their recognition of discrimination including how they consider it. Besides, we also studied what affects the discrimination they think about and then tried to find out how to improve the discrimination between those from multi-cultural families and those from ordinary ones. The purpose of the study is to find out how the acceptance of cultural diversity affects the recognition of discrimination. Besides, we studied whether the social support controls the relation between acceptance of cultural diversity and recognition of discrimination or not. In details, we studied how the lower definition of multiple culture acceptance for adolescents from ordinary families including the adolescents from multi-cultural families such as diversity, relationship and universality affects the recognition of discrimination. And, we also aimed to find out how family support, friend support, and teacher support out of social support believed to improve the positive adoption among individuals and groups control the relation between multiple culture acceptance and recognition of discrimination. As analyzing how the relation between multiple culture acceptance and recognition of discrimination is and how the social support controls it, we tried to suggest the detailed direction to improve the social adoption of adolescents to live in multiple culture and the recognition of discrimination important to adapting to society and school for them. We sampled 148 adolescents from ordinary families and 30 ones from multi-cultural families randomly from middle and high schools, weekly church school and multi-cultural family support center among those from 14 to 19 who live in Seoul and the Kyeonggi province and surveyed them. The result of the study from this research is as follows. First, the result shows the fact that the relationship and universality of multiple culture acceptance affects the recognition of discrimination. It also shows that if the relationship and universality increase which is the necessary ability to live as part of multi-cultural society, the recognition of discrimination gets higher as well. The relationship of multiple culture acceptance is the willingness not to reject or avoid in relating with other groups, not to treat in an unfair way and to actively make relations for mutual exchange and implement them. Universality is the tendency to recognize the fact that we are members of the common world and implement it while not to classify or discriminate the other groups. As the ability to accept the multiple culture is increasing, the correct idea for discrimination gets on the rise, the seriousness of discrimination for the ethical attitude is considered highly and the recognition of discrimination, the sensitivity to find if a certain act to the other group is discriminatory, increases as well. Second, it also shows the result that the parental support, one of the social supports, brings the negative control effect to the relation between the relationship of multiple culture acceptance and the recognition of discrimination. The parental support even decreases the recognition of discrimination by suppressing the effect of relationship of multiple culture acceptance. It shows that when the negative effect of parental support brings the relationship of multiple culture acceptance in an improper way, the negative effect can occur. Third, it also showed that the experience of travelling to the other countries affected the standard of relationship for the multiple culture acceptance negatively. It tells us that the relationship standard of the study subject without the experience to travel abroad is higher than that of those with the experience to travel abroad. It can be explained in this way that due to the quantitative touch rather than qualitative touch such as understanding the other cultures and recognizing the equal relation with the other groups through the experience of the other cultures with travelling abroad, bias or discrimination gets strengthened. Lastly, the discrimination recognition of adolescents from multi-cultural families is said to be lower than that of adolescents from ordinary families. The reason is that 80% of adolescents who don't go to school with lower discrimination recognition are from multi-cultural families compared to adolescents who go to school out of the subjects of this study. Thus, we can get to know that the discrimination recognition of this study is different not cause of whether they are from multi-cultural families or not but cause of whether they go to school or not. Based on this study, we can give the following suggestions. First, we need to increase the frequency of education related to multiple culture said to affect the acceptance of multiple culture to improve the standard of relationship and universality of multiple culture acceptance and give people more chances to meet foreigners. To that end, we need to increase the related education by selecting it as the official subject for middle and highs school students like the related subjects to be taught in universities which are usually provided by the existing multi-cultural family support center etc. We also need to increase the chance with which adolescents from both backgrounds meet each other through the related education or programs provided by the existing multi-cultural family support center. Next, we need to provide the correct multiple culture education to parents to change the parental support to show the negative control effect of relationship and discrimination recognition of multiple culture acceptance into the positive effect. We need to expand the related education or programs to parents from ordinary families considering that they are provided only to the children and their parents from multi-cultural families.
The modern society is a multi-cultural society with many different peoples therefore, the adolescents from ordinary family more often meet the ones from multi-cultural families. At this moment, for them to improve the capability to understand and embrace those from various classes and groups based on the idea on the discrimination against the minorities and the underprivileged, confusing identity crisis and unfair experience etc. can be the important factor to move forward to the fair society to solve the matter of bi-polarization. To that end, it is the time to need to find out the invisible distortion in their recognition, to make efforts in getting out of the false idea. We need to know the recognition of discrimination such as what they think the discrimination is, why it occurs and how they think about it, and then we can find the solution to improve the discrimination the adolescents experience. Thus, for this study, we studied what the adolescents from multi-cultural families and those from ordinary families think about the discrimination, and get to study their recognition of discrimination including how they consider it. Besides, we also studied what affects the discrimination they think about and then tried to find out how to improve the discrimination between those from multi-cultural families and those from ordinary ones. The purpose of the study is to find out how the acceptance of cultural diversity affects the recognition of discrimination. Besides, we studied whether the social support controls the relation between acceptance of cultural diversity and recognition of discrimination or not. In details, we studied how the lower definition of multiple culture acceptance for adolescents from ordinary families including the adolescents from multi-cultural families such as diversity, relationship and universality affects the recognition of discrimination. And, we also aimed to find out how family support, friend support, and teacher support out of social support believed to improve the positive adoption among individuals and groups control the relation between multiple culture acceptance and recognition of discrimination. As analyzing how the relation between multiple culture acceptance and recognition of discrimination is and how the social support controls it, we tried to suggest the detailed direction to improve the social adoption of adolescents to live in multiple culture and the recognition of discrimination important to adapting to society and school for them. We sampled 148 adolescents from ordinary families and 30 ones from multi-cultural families randomly from middle and high schools, weekly church school and multi-cultural family support center among those from 14 to 19 who live in Seoul and the Kyeonggi province and surveyed them. The result of the study from this research is as follows. First, the result shows the fact that the relationship and universality of multiple culture acceptance affects the recognition of discrimination. It also shows that if the relationship and universality increase which is the necessary ability to live as part of multi-cultural society, the recognition of discrimination gets higher as well. The relationship of multiple culture acceptance is the willingness not to reject or avoid in relating with other groups, not to treat in an unfair way and to actively make relations for mutual exchange and implement them. Universality is the tendency to recognize the fact that we are members of the common world and implement it while not to classify or discriminate the other groups. As the ability to accept the multiple culture is increasing, the correct idea for discrimination gets on the rise, the seriousness of discrimination for the ethical attitude is considered highly and the recognition of discrimination, the sensitivity to find if a certain act to the other group is discriminatory, increases as well. Second, it also shows the result that the parental support, one of the social supports, brings the negative control effect to the relation between the relationship of multiple culture acceptance and the recognition of discrimination. The parental support even decreases the recognition of discrimination by suppressing the effect of relationship of multiple culture acceptance. It shows that when the negative effect of parental support brings the relationship of multiple culture acceptance in an improper way, the negative effect can occur. Third, it also showed that the experience of travelling to the other countries affected the standard of relationship for the multiple culture acceptance negatively. It tells us that the relationship standard of the study subject without the experience to travel abroad is higher than that of those with the experience to travel abroad. It can be explained in this way that due to the quantitative touch rather than qualitative touch such as understanding the other cultures and recognizing the equal relation with the other groups through the experience of the other cultures with travelling abroad, bias or discrimination gets strengthened. Lastly, the discrimination recognition of adolescents from multi-cultural families is said to be lower than that of adolescents from ordinary families. The reason is that 80% of adolescents who don't go to school with lower discrimination recognition are from multi-cultural families compared to adolescents who go to school out of the subjects of this study. Thus, we can get to know that the discrimination recognition of this study is different not cause of whether they are from multi-cultural families or not but cause of whether they go to school or not. Based on this study, we can give the following suggestions. First, we need to increase the frequency of education related to multiple culture said to affect the acceptance of multiple culture to improve the standard of relationship and universality of multiple culture acceptance and give people more chances to meet foreigners. To that end, we need to increase the related education by selecting it as the official subject for middle and highs school students like the related subjects to be taught in universities which are usually provided by the existing multi-cultural family support center etc. We also need to increase the chance with which adolescents from both backgrounds meet each other through the related education or programs provided by the existing multi-cultural family support center. Next, we need to provide the correct multiple culture education to parents to change the parental support to show the negative control effect of relationship and discrimination recognition of multiple culture acceptance into the positive effect. We need to expand the related education or programs to parents from ordinary families considering that they are provided only to the children and their parents from multi-cultural families.
주제어
#다문화 수용성, 관계성, 보편성, 차별인식, 사회적 지지, 부모지지, 다문화가정 청소년, 다문화 교육, 다문화 프로그램, multicultural acceptability, relationship, universality, discrimination recognition, social support, parental support, adolescent from multi-c
학위논문 정보
저자
진미영
학위수여기관
서울여자대학교 일반대학원
학위구분
국내석사
학과
사회복지학과
발행연도
2018
총페이지
121장
키워드
다문화 수용성, 관계성, 보편성, 차별인식, 사회적 지지, 부모지지, 다문화가정 청소년, 다문화 교육, 다문화 프로그램, multicultural acceptability, relationship, universality, discrimination recognition, social support, parental support, adolescent from multi-c
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.