이 연구는 난민 대상 한국어 교육 정책에 관한 연구이다. 한국의 난민 대상 한국어 교육 정책 및 교육의 실제를 알아보고 문제점을 도출하여 개선 방안을 제시하고자 한다. 현재 정부 지원 하에 난민이 한국어 교육을 받을 수 있는 방법은 난민 지원 시설의 이용과 사회통합프로그램 이수이다. 이외의 난민 대상 한국어 교육은 민간 영역에서 이루어지고 있으며 교육기관 및 교육 시간이 부족하고 교육 환경 등이 열악한 상황이다. 난민 대상 한국어 교육 정책 및 교육의 현황을 살펴본 결과 문제점은 다음과 같다. 난민 대상 한국어 교육 정책은 중앙행정기관의 독자적인 정책 시행으로 지방자치단체와 정책의 연계가 이루어지지 않고 있으며, 이로 인해 난민은 ...
이 연구는 난민 대상 한국어 교육 정책에 관한 연구이다. 한국의 난민 대상 한국어 교육 정책 및 교육의 실제를 알아보고 문제점을 도출하여 개선 방안을 제시하고자 한다. 현재 정부 지원 하에 난민이 한국어 교육을 받을 수 있는 방법은 난민 지원 시설의 이용과 사회통합프로그램 이수이다. 이외의 난민 대상 한국어 교육은 민간 영역에서 이루어지고 있으며 교육기관 및 교육 시간이 부족하고 교육 환경 등이 열악한 상황이다. 난민 대상 한국어 교육 정책 및 교육의 현황을 살펴본 결과 문제점은 다음과 같다. 난민 대상 한국어 교육 정책은 중앙행정기관의 독자적인 정책 시행으로 지방자치단체와 정책의 연계가 이루어지지 않고 있으며, 이로 인해 난민은 지역 사회의 이주민을 위한 한국어 교육 혜택을 받지 못하고 있다. 난민을 위한 유일한 공식 교육 기관인 출입국·외국인지원센터의 비효율적인 운영으로 난민을 위한 제도권 하의 한국어 교육을 소수의 난민만 받고 있으며, 다수의 난민이 체계적인 한국어 교육을 받지 못하고 있다. 난민의 특성을 고려한 한국어 교육과정 및 교재가 없어 학습자에게 적합하지 않은 한국어 교육 프로그램이 운영되어 교육의 전문성이 부족한 문제가 있다. 또한 민간 영역에서 이루어지는 난민 대상 한국어 교육에 대한 정부의 지원이 없어 교육 환경이 열악한 상황이다. 이를 개선하기 위한 난민 대상 한국어 교육 정책의 개선 방안은 다음과 같다. 난민 대상 한국어 교육의 실태 조사를 실시하여 난민의 한국어 실력과 난민 대상 한국어 교육 현황에 대한 정보의 수집이 필요하다. 출입국·외국인지원센터를 가능한 많은 수의 난민이 이용할 수 있게 하여 체계적인 한국어 교육을 받을 기회를 제공하여야 하며, 지방자치단체의 이주민 대상 한국어 교육 정책을 확대하여 난민 등 소수의 이주민도 거주 지역에서 가까운 한국어 교육 기관을 이용할 수 있도록 해야 한다. 또한 난민의 특수성과 출입국·외국인 지원시설의 교육 시수에 적합한 난민 대상 한국어 교육과정 및 교재 개발이 이루어져야 하며, 민간 영역에서 이루어지는 난민 대상 한국어 교육에 대한 정부의 관심과 지원이 이루어져 교육의 질이 보장되도록 해야 한다.
주요어: 난민, 한국어 교육, 한국어 교육 정책
이 연구는 난민 대상 한국어 교육 정책에 관한 연구이다. 한국의 난민 대상 한국어 교육 정책 및 교육의 실제를 알아보고 문제점을 도출하여 개선 방안을 제시하고자 한다. 현재 정부 지원 하에 난민이 한국어 교육을 받을 수 있는 방법은 난민 지원 시설의 이용과 사회통합프로그램 이수이다. 이외의 난민 대상 한국어 교육은 민간 영역에서 이루어지고 있으며 교육기관 및 교육 시간이 부족하고 교육 환경 등이 열악한 상황이다. 난민 대상 한국어 교육 정책 및 교육의 현황을 살펴본 결과 문제점은 다음과 같다. 난민 대상 한국어 교육 정책은 중앙행정기관의 독자적인 정책 시행으로 지방자치단체와 정책의 연계가 이루어지지 않고 있으며, 이로 인해 난민은 지역 사회의 이주민을 위한 한국어 교육 혜택을 받지 못하고 있다. 난민을 위한 유일한 공식 교육 기관인 출입국·외국인지원센터의 비효율적인 운영으로 난민을 위한 제도권 하의 한국어 교육을 소수의 난민만 받고 있으며, 다수의 난민이 체계적인 한국어 교육을 받지 못하고 있다. 난민의 특성을 고려한 한국어 교육과정 및 교재가 없어 학습자에게 적합하지 않은 한국어 교육 프로그램이 운영되어 교육의 전문성이 부족한 문제가 있다. 또한 민간 영역에서 이루어지는 난민 대상 한국어 교육에 대한 정부의 지원이 없어 교육 환경이 열악한 상황이다. 이를 개선하기 위한 난민 대상 한국어 교육 정책의 개선 방안은 다음과 같다. 난민 대상 한국어 교육의 실태 조사를 실시하여 난민의 한국어 실력과 난민 대상 한국어 교육 현황에 대한 정보의 수집이 필요하다. 출입국·외국인지원센터를 가능한 많은 수의 난민이 이용할 수 있게 하여 체계적인 한국어 교육을 받을 기회를 제공하여야 하며, 지방자치단체의 이주민 대상 한국어 교육 정책을 확대하여 난민 등 소수의 이주민도 거주 지역에서 가까운 한국어 교육 기관을 이용할 수 있도록 해야 한다. 또한 난민의 특수성과 출입국·외국인 지원시설의 교육 시수에 적합한 난민 대상 한국어 교육과정 및 교재 개발이 이루어져야 하며, 민간 영역에서 이루어지는 난민 대상 한국어 교육에 대한 정부의 관심과 지원이 이루어져 교육의 질이 보장되도록 해야 한다.
This study aims to examine the policy of Korean Language education for refugees by identifying the current educational policy and actual problems of Korean Language education for refugees in Korea to suggest several ways of further improvement. Currently, refugees can receive Korean Language ed...
This study aims to examine the policy of Korean Language education for refugees by identifying the current educational policy and actual problems of Korean Language education for refugees in Korea to suggest several ways of further improvement. Currently, refugees can receive Korean Language education under governmental support through the use of refugee support facilities and social integration programs. Other Korean Language education for refugees is implemented in the private sector, lacking educational institutions and educational time, under poor educational environment. Having examined the current Korean Language education policy and the educational status for refugees, the problems are as follows. Korean Language education policy for refugees has been autonomously executed by central administrative agencies so that the policy linkage with local government agencies has not been possible. Accordingly, refugees are not receiving any benefit of Korean Language education for immigrants in the community. Due to the ineffective management of Immigration and Foreigner Support Center, only a few refugees are receiving Korean Language education under the system, and most refugees are not receiving systematic Korean Language education. Lack of proper educational curriculum and materials considering the characteristics of refugees caused inappropriate Korean Language education programs, which resulted in lack of expertise in education. In addition, there is no governmental support for Korean Language education for refugees in the private sector. Here are several improvement plans for Korean Language education policy for refugees. First, by conducting a survey on the current status of Korean Language education for refugees, it is necessary to collect overall information on Korean Language ability and educational status of refugees. The government should provide systematic Korean Language education opportunities to majority by ensuring that Immigration and Foreigner Support Center is made available to as many refugees as possible. Also, the Korean language education policy for immigrants of local governments should be expanded so that a small number of immigrants such as refugees can use the Korean language educational institutions near to their residential areas. The government should also develop Korean Language curriculum and teaching materials suitable for the refugees' specificity and education time for immigration and foreigner support facilities, and governmental attention and support for Korean Language education for refugees in the private sector should be ensured to improve the quality of education.
keyword: Refugee, Korean Language education, Policy of Korean Language education
This study aims to examine the policy of Korean Language education for refugees by identifying the current educational policy and actual problems of Korean Language education for refugees in Korea to suggest several ways of further improvement. Currently, refugees can receive Korean Language education under governmental support through the use of refugee support facilities and social integration programs. Other Korean Language education for refugees is implemented in the private sector, lacking educational institutions and educational time, under poor educational environment. Having examined the current Korean Language education policy and the educational status for refugees, the problems are as follows. Korean Language education policy for refugees has been autonomously executed by central administrative agencies so that the policy linkage with local government agencies has not been possible. Accordingly, refugees are not receiving any benefit of Korean Language education for immigrants in the community. Due to the ineffective management of Immigration and Foreigner Support Center, only a few refugees are receiving Korean Language education under the system, and most refugees are not receiving systematic Korean Language education. Lack of proper educational curriculum and materials considering the characteristics of refugees caused inappropriate Korean Language education programs, which resulted in lack of expertise in education. In addition, there is no governmental support for Korean Language education for refugees in the private sector. Here are several improvement plans for Korean Language education policy for refugees. First, by conducting a survey on the current status of Korean Language education for refugees, it is necessary to collect overall information on Korean Language ability and educational status of refugees. The government should provide systematic Korean Language education opportunities to majority by ensuring that Immigration and Foreigner Support Center is made available to as many refugees as possible. Also, the Korean language education policy for immigrants of local governments should be expanded so that a small number of immigrants such as refugees can use the Korean language educational institutions near to their residential areas. The government should also develop Korean Language curriculum and teaching materials suitable for the refugees' specificity and education time for immigration and foreigner support facilities, and governmental attention and support for Korean Language education for refugees in the private sector should be ensured to improve the quality of education.
keyword: Refugee, Korean Language education, Policy of Korean Language education
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.