온라인 구전정보 특성이 구전수용을 매개로 웨딩상품별 구매의도에 미치는 영향 : - 웨딩 스·드·메 상품을 중심으로 - The Effects of Online Word-of-Mouth Information on the Intention to Purchase Wedding Goods through the Medium of Word-of-Mouth Acceptance : Focusing on Wedding Studios, Wedding Dress, and Wedding Makeup원문보기
온라인의 발달과 스마트기기의 확산으로 온라인 사용이 보편화 되면서 많은 소비자가 상품 구매나 구매정보를 온라인에서 얻는 것으로 확인되었다. 이러한 온라인의 발달로 구매의도에 영향을 미치는 여러 가지 역할과 특성이 나타났으며 그중 온라인구전의 영향력과 중요성이 크게 주목받고 있다. 온라인 구전정보는 마케팅의 목적을 실현하는데 있어 중요한 마케팅 툴로 인식되고 있으며 온라인 구전을 통한 ...
온라인의 발달과 스마트기기의 확산으로 온라인 사용이 보편화 되면서 많은 소비자가 상품 구매나 구매정보를 온라인에서 얻는 것으로 확인되었다. 이러한 온라인의 발달로 구매의도에 영향을 미치는 여러 가지 역할과 특성이 나타났으며 그중 온라인구전의 영향력과 중요성이 크게 주목받고 있다. 온라인 구전정보는 마케팅의 목적을 실현하는데 있어 중요한 마케팅 툴로 인식되고 있으며 온라인 구전을 통한 마케팅 전략이 중요해짐에 따라 다양한 연구가 진행되고 있다. 국내 웨딩산업은 경제규모의 확대와 더불어 시장의 규모가 크게 확대되어 꾸준히 성장해 왔다. 다른 산업과 마찬가지로 웨딩산업에서도 온라인구전 마케팅은 중요한 수단으로 인식되고 있지만 웨딩상품과 관련된 온라인 구전정보의 특성과 그에 대한 체계적이고 실증적인 연구는 부족한 실정이고, 그와 연계된 마케팅의 활용 또한 이루어지지 못하고 있다. 본 연구에서는 온라인 구전정보의 특성요인인 신뢰성, 동의성, 생생함이 구전수용을 매개로 웨딩상품별 구매의도에 어떠한 영향을 미치는지 실증분석을 통해 규명하고자 하며 웨딩상품 마케팅에 효과적으로 활용할 수 있는 시사점을 제시하는데 목적을 두었다. 이를 위해 본 연구에서는 선행연구를 토대로 연구 모형과 연구문제를 설정 하고 20세 이상 온라인 웨딩커뮤니티 가입자를 대상으로 자료를 수집하여 SPSSWIN 22.0 통계 프로그램을 이용하여 실증 분석을 하였으며, 연구 결과는 다음과 같다. 첫째, 온라인 구전정보의 특성인 신뢰성, 동의성, 생생함에 대하여 긍정적으로 인식할수록 구전수용은 높아지는 것을 알 수 있었다. 둘째, 온라인 구전정보의 특성 중 신뢰성과 동의성에 대하여 긍정적으로 인식할수록 웨딩드레스, 웨딩메이크업은 구매의도가 높아졌지만, 웨딩스튜디오는 신뢰성, 동의성, 생생함 세 가지 특성이 모두 구매의도에 영향을 미쳤다. 셋째, 온라인 구전수용은 웨딩스튜디오, 웨딩드레스, 웨딩메이크업 구매의도에 유의한 영향을 미치는 것으로 나타났다. 넷째, 온라인 구전정보의 특성이 구전수용을 매개로 웨딩스튜디오 구매의도에 미치는 영향에서 신뢰성과 동의성, 생생함 세 가지 특성이 부분 또는 완전매개효과가 있음을 알 수 있었다. 다섯째, 온라인 구전정보 특성이 구전수용을 매개로 구매의도에 미치는 영향에서 웨딩드레스와 웨딩메이크업은 신뢰성과 동의성 두 가지 특성에 매개효과가 있는 것으로 나타났다. 최종적으로 온라인 구전정보 특성이 구전수용을 매개로 웨딩상품의 구매의도에 긍정적인 영향을 미친다는 것을 알게 되었다. 분석결과를 바탕으로 웨딩스튜디오는 촬영 진행에 대해 구체적으로 알 수 있는 실질적이고 생생한 자료제공을, 웨딩드레스와 웨딩메이크업은 전문가적 견해를 담은 컨텐츠 개발로 소비자의 구매의도를 자극 할 수 있는 전략적인 온라인 마케팅 활동을 할 수 있도록 노력을 해야 할 것이며, 온라인 웨딩상품 정보에 진정성 없는 광고 정보나 지나친 구전마케팅 활동 보다는 소비자의 긍정적인 피드백 유도를 통해 구전정보의 질 관리가 중요함을 잊지 말아야 한다. 본 연구에서는 웨딩서비스 상품 중 웨딩스튜디오, 웨딩드레스, 웨딩메이크업 세 가지 상품의 구매의도에 대해서만 연구 하였으나 웨딩시장의 폭넓은 상품들의 구매의도에 대해서 보다 확장해서 연구할 필요가 있다고 생각된다.
주요어: 온라인 구전정보, 웨딩스튜디오, 웨딩드레스, 웨딩메이크업,
온라인의 발달과 스마트기기의 확산으로 온라인 사용이 보편화 되면서 많은 소비자가 상품 구매나 구매정보를 온라인에서 얻는 것으로 확인되었다. 이러한 온라인의 발달로 구매의도에 영향을 미치는 여러 가지 역할과 특성이 나타났으며 그중 온라인구전의 영향력과 중요성이 크게 주목받고 있다. 온라인 구전정보는 마케팅의 목적을 실현하는데 있어 중요한 마케팅 툴로 인식되고 있으며 온라인 구전을 통한 마케팅 전략이 중요해짐에 따라 다양한 연구가 진행되고 있다. 국내 웨딩산업은 경제규모의 확대와 더불어 시장의 규모가 크게 확대되어 꾸준히 성장해 왔다. 다른 산업과 마찬가지로 웨딩산업에서도 온라인구전 마케팅은 중요한 수단으로 인식되고 있지만 웨딩상품과 관련된 온라인 구전정보의 특성과 그에 대한 체계적이고 실증적인 연구는 부족한 실정이고, 그와 연계된 마케팅의 활용 또한 이루어지지 못하고 있다. 본 연구에서는 온라인 구전정보의 특성요인인 신뢰성, 동의성, 생생함이 구전수용을 매개로 웨딩상품별 구매의도에 어떠한 영향을 미치는지 실증분석을 통해 규명하고자 하며 웨딩상품 마케팅에 효과적으로 활용할 수 있는 시사점을 제시하는데 목적을 두었다. 이를 위해 본 연구에서는 선행연구를 토대로 연구 모형과 연구문제를 설정 하고 20세 이상 온라인 웨딩커뮤니티 가입자를 대상으로 자료를 수집하여 SPSS WIN 22.0 통계 프로그램을 이용하여 실증 분석을 하였으며, 연구 결과는 다음과 같다. 첫째, 온라인 구전정보의 특성인 신뢰성, 동의성, 생생함에 대하여 긍정적으로 인식할수록 구전수용은 높아지는 것을 알 수 있었다. 둘째, 온라인 구전정보의 특성 중 신뢰성과 동의성에 대하여 긍정적으로 인식할수록 웨딩드레스, 웨딩메이크업은 구매의도가 높아졌지만, 웨딩스튜디오는 신뢰성, 동의성, 생생함 세 가지 특성이 모두 구매의도에 영향을 미쳤다. 셋째, 온라인 구전수용은 웨딩스튜디오, 웨딩드레스, 웨딩메이크업 구매의도에 유의한 영향을 미치는 것으로 나타났다. 넷째, 온라인 구전정보의 특성이 구전수용을 매개로 웨딩스튜디오 구매의도에 미치는 영향에서 신뢰성과 동의성, 생생함 세 가지 특성이 부분 또는 완전매개효과가 있음을 알 수 있었다. 다섯째, 온라인 구전정보 특성이 구전수용을 매개로 구매의도에 미치는 영향에서 웨딩드레스와 웨딩메이크업은 신뢰성과 동의성 두 가지 특성에 매개효과가 있는 것으로 나타났다. 최종적으로 온라인 구전정보 특성이 구전수용을 매개로 웨딩상품의 구매의도에 긍정적인 영향을 미친다는 것을 알게 되었다. 분석결과를 바탕으로 웨딩스튜디오는 촬영 진행에 대해 구체적으로 알 수 있는 실질적이고 생생한 자료제공을, 웨딩드레스와 웨딩메이크업은 전문가적 견해를 담은 컨텐츠 개발로 소비자의 구매의도를 자극 할 수 있는 전략적인 온라인 마케팅 활동을 할 수 있도록 노력을 해야 할 것이며, 온라인 웨딩상품 정보에 진정성 없는 광고 정보나 지나친 구전마케팅 활동 보다는 소비자의 긍정적인 피드백 유도를 통해 구전정보의 질 관리가 중요함을 잊지 말아야 한다. 본 연구에서는 웨딩서비스 상품 중 웨딩스튜디오, 웨딩드레스, 웨딩메이크업 세 가지 상품의 구매의도에 대해서만 연구 하였으나 웨딩시장의 폭넓은 상품들의 구매의도에 대해서 보다 확장해서 연구할 필요가 있다고 생각된다.
As the use of internet has become prevalent with its development and the spread of smart devices, lots of consumers are found to purchase goods or obtain information about purchase. With the development of internet, lots of roles and characteristics have been found to affect purchase intention; of t...
As the use of internet has become prevalent with its development and the spread of smart devices, lots of consumers are found to purchase goods or obtain information about purchase. With the development of internet, lots of roles and characteristics have been found to affect purchase intention; of these, the influence and importance of online word-of-mouth is drawing great attention. Online word-of-mouth information is regarded as an important marketing tool to achieve the goal of marketing; as a marketing strategy based on online word-of-mouth becomes important, various studies have been conducted. The domestic wedding industry has steadily grown with larger economy and markets. While online word-of-mouth marketing is regarded as an important means in the wedding industry as well as in other industries, systematic and empirical research has rarely been conducted on online word-of-mouth information related to wedding goods and relevant marketing has hardly been implemented. The purpose of this study was to determine how such factors for online word-of-mouth information as trust, consensus, and vividness affected the intention to purchase wedding goods through the medium of word-of-mouth acceptance and to make suggestions effective in marketing wedding goods. For this purpose, the research model and questions were made on the basis of literature review to collect data from online wedding community members aged ≥20 years; then, empirical analysis was performed by using an SPSS WIN 22.0 program. The results of this study are as follows: First, the more positively aware of such factors for online word-of-mouth information as trust, consensus, and vividness, the higher level of word-of-mouth acceptance. Second, the more positively aware of such factors for online word-of-mouth information as trust and consensus, the greater intention to purchase wedding dress and wedding makeup; trust, consensus, and vividness all affected the intention to purchase a wedding studio. Third, online word-of-mouth acceptance significantly affected the intention to purchase a wedding studio, wedding dress, and wedding makeup. Fourth, word-of-mouth acceptance partially or fully mediated between such factors for online word-of-mouth information as trust, consensus, and vividness and the intention to purchase a wedding studio. Fifth, word-of-mouth acceptance mediated between such factors for online word-of-mouth information as trust and consensus and the intention to purchase wedding dress and wedding makeup. In short, online word-of-mouth information affected the intention to purchase wedding goods through the medium of word-of-mouth acceptance. On the basis of these results, efforts should be made to do strategic online marketing activity that can stimulate consumers’ purchase intention by providing practical and vivid materials that show the progress of wedding photographing in wedding studios and by developing contents with professional opinions for wedding dress and wedding makeup, and it is important to manage the quality of word-of-mouth information by inducing positive feedbacks from consumers rather than to give unauthentic advertising as to online wedding goods information or do excessive word-of-mouth marketing activity. While this study examined the intention to purchase only three types of goods―wedding studios, wedding dress, and wedding makeup―among wedding service goods, it is necessary to conduct research on the intention to purchase more diverse types of goods in the wedding market.
As the use of internet has become prevalent with its development and the spread of smart devices, lots of consumers are found to purchase goods or obtain information about purchase. With the development of internet, lots of roles and characteristics have been found to affect purchase intention; of these, the influence and importance of online word-of-mouth is drawing great attention. Online word-of-mouth information is regarded as an important marketing tool to achieve the goal of marketing; as a marketing strategy based on online word-of-mouth becomes important, various studies have been conducted. The domestic wedding industry has steadily grown with larger economy and markets. While online word-of-mouth marketing is regarded as an important means in the wedding industry as well as in other industries, systematic and empirical research has rarely been conducted on online word-of-mouth information related to wedding goods and relevant marketing has hardly been implemented. The purpose of this study was to determine how such factors for online word-of-mouth information as trust, consensus, and vividness affected the intention to purchase wedding goods through the medium of word-of-mouth acceptance and to make suggestions effective in marketing wedding goods. For this purpose, the research model and questions were made on the basis of literature review to collect data from online wedding community members aged ≥20 years; then, empirical analysis was performed by using an SPSS WIN 22.0 program. The results of this study are as follows: First, the more positively aware of such factors for online word-of-mouth information as trust, consensus, and vividness, the higher level of word-of-mouth acceptance. Second, the more positively aware of such factors for online word-of-mouth information as trust and consensus, the greater intention to purchase wedding dress and wedding makeup; trust, consensus, and vividness all affected the intention to purchase a wedding studio. Third, online word-of-mouth acceptance significantly affected the intention to purchase a wedding studio, wedding dress, and wedding makeup. Fourth, word-of-mouth acceptance partially or fully mediated between such factors for online word-of-mouth information as trust, consensus, and vividness and the intention to purchase a wedding studio. Fifth, word-of-mouth acceptance mediated between such factors for online word-of-mouth information as trust and consensus and the intention to purchase wedding dress and wedding makeup. In short, online word-of-mouth information affected the intention to purchase wedding goods through the medium of word-of-mouth acceptance. On the basis of these results, efforts should be made to do strategic online marketing activity that can stimulate consumers’ purchase intention by providing practical and vivid materials that show the progress of wedding photographing in wedding studios and by developing contents with professional opinions for wedding dress and wedding makeup, and it is important to manage the quality of word-of-mouth information by inducing positive feedbacks from consumers rather than to give unauthentic advertising as to online wedding goods information or do excessive word-of-mouth marketing activity. While this study examined the intention to purchase only three types of goods―wedding studios, wedding dress, and wedding makeup―among wedding service goods, it is necessary to conduct research on the intention to purchase more diverse types of goods in the wedding market.
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