우리나라의 자동차 사고는 최근 감소추세에 있으나 OECD 국가 중에서는 여전히 높은 사고율을 유지하고 있다. 사고의 원인으로는 인적요인이 대부분을 차지하고 있어 운전습관에 대한 의식 개선이 시급하다. 자동차 보험 산업 역시 그 영향으로 손해율이 높아서 장기적으로는 적자가 예상되고 있다. 한편, 빅데이터, 사물인터넷(IoT) 등의 정보통신기술(ICT) 발전은 그 동안 측정하기 어려웠던 운전자의 운전습관을 즉각적으로 분석하는 것을 가능하게 하였다. 그 결과 개인별 운전습관에 따라 보험료에 혜택을 줄 수 있는 사용자 행동 기반 보험(UBI)이 전 세계적으로 출시가 이루어졌다. 사용자 행동 기반 보험은 운전자 입장에서 보험료 할인, 올바른 운전 습관 유도라는 장점이 있고 보험사 입장에서 운전습관에 따른 차별화된 보험료를 부과하여 손해율 개선이 가능하다. 사회적으로 봤을 때도 사고율을 줄이고, 환경오염과 교통 체증 등을 감소할 수 있다. 하지만 국내에는 UBI가 아직 대중에게 많이 알려지지 않았고 해외에서는 주로 OBD(On Board Diagnostics)를 기반으로 운전습관 데이터 수집 및 분석을 하고 있는 반면, 국내의 경우 최근에 Mobile App 기반의 UBI를 출시하였다. 한국의 UBI의 개념과 사용은 여전히 초기단계에 있고, UBI에 대한 연구도 많이 이루어지지 않았다. 이에 본 연구에서는 혜택적 측면, 위험적 측면, 비용적 측면의 요인들이 UBI의 사용의도에 미치는 영향에 관하여 Mobile App 기반 UBI와 ...
우리나라의 자동차 사고는 최근 감소추세에 있으나 OECD 국가 중에서는 여전히 높은 사고율을 유지하고 있다. 사고의 원인으로는 인적요인이 대부분을 차지하고 있어 운전습관에 대한 의식 개선이 시급하다. 자동차 보험 산업 역시 그 영향으로 손해율이 높아서 장기적으로는 적자가 예상되고 있다. 한편, 빅데이터, 사물인터넷(IoT) 등의 정보통신기술(ICT) 발전은 그 동안 측정하기 어려웠던 운전자의 운전습관을 즉각적으로 분석하는 것을 가능하게 하였다. 그 결과 개인별 운전습관에 따라 보험료에 혜택을 줄 수 있는 사용자 행동 기반 보험(UBI)이 전 세계적으로 출시가 이루어졌다. 사용자 행동 기반 보험은 운전자 입장에서 보험료 할인, 올바른 운전 습관 유도라는 장점이 있고 보험사 입장에서 운전습관에 따른 차별화된 보험료를 부과하여 손해율 개선이 가능하다. 사회적으로 봤을 때도 사고율을 줄이고, 환경오염과 교통 체증 등을 감소할 수 있다. 하지만 국내에는 UBI가 아직 대중에게 많이 알려지지 않았고 해외에서는 주로 OBD(On Board Diagnostics)를 기반으로 운전습관 데이터 수집 및 분석을 하고 있는 반면, 국내의 경우 최근에 Mobile App 기반의 UBI를 출시하였다. 한국의 UBI의 개념과 사용은 여전히 초기단계에 있고, UBI에 대한 연구도 많이 이루어지지 않았다. 이에 본 연구에서는 혜택적 측면, 위험적 측면, 비용적 측면의 요인들이 UBI의 사용의도에 미치는 영향에 관하여 Mobile App 기반 UBI와 OBD 기반 UBI에 대하여 각 각 실증적 연구를 수행하였다. 연구대상은 자동차 보험을 가입한 일반인 214명을 대상으로 실시하였다. 연구결과 총 Mobile App 기반 UBI와 OBD 기반 UBI 모두 10개의 가설 중 8개의 동일한 가설이 채택되고 2개의 동일한 가설이 기각되었다. 가격적 가치, 사회적 가치는 유용성에 정의 영향을 미치는 것으로 나타났다. 기술 위험, 서비스 공급자 위험은 위험에 정의 영향을 미치는 것으로 나타났지만, 정책 효과는 위험에 영향을 미치지 않는 것을 확인하였다. 학습비용, 셋업비용은 전환비용에 모두 정의 영향을 미치는 것으로 나타났다. 유용성은 사용의도에 정의 영향을 미치는 것으로 나타났다. 위험은 사용 의도에 부의 영향을 미치는 것으로 나타났다. 전환 비용은 사용의도에 부의 영향을 미친다는 가설은 기각된 것으로 나타났다. 이 연구는 세 가지 중요한 점을 가진다. 실용적 관점에서는 고객이 할인된 보험료와 긍정적인 사회적 이미지 때문에 UBI를 사용하는 것이 이득이라고 느끼지만 UBI의 기술적 위험과 UBI에 의해 수집된 개인적 자료의 부적절한 사용 때문에 꺼려할 수 있다는 이 연구의 결과를 자동차보험회사가 고려하면 도움이 될 것이다. 다음으로, 이러한 종류의 모바일중심 UBI와 OBD중심 UBI의 비교연구는 자료수집장치에 따라 차별적인 전략을 수립하는데 사용될 수 있다. 마지막으로, 학문적 관점에서는, 모바일중심 UBI와 OBD중심 UBI에 각각 10개의 가설을 검증하기 위해서 기존의 사회적교환이론, 프라이버시계산모형, 지각된가치이론 및 기술수용모델이 이 연구에 적용되었다.
우리나라의 자동차 사고는 최근 감소추세에 있으나 OECD 국가 중에서는 여전히 높은 사고율을 유지하고 있다. 사고의 원인으로는 인적요인이 대부분을 차지하고 있어 운전습관에 대한 의식 개선이 시급하다. 자동차 보험 산업 역시 그 영향으로 손해율이 높아서 장기적으로는 적자가 예상되고 있다. 한편, 빅데이터, 사물인터넷(IoT) 등의 정보통신기술(ICT) 발전은 그 동안 측정하기 어려웠던 운전자의 운전습관을 즉각적으로 분석하는 것을 가능하게 하였다. 그 결과 개인별 운전습관에 따라 보험료에 혜택을 줄 수 있는 사용자 행동 기반 보험(UBI)이 전 세계적으로 출시가 이루어졌다. 사용자 행동 기반 보험은 운전자 입장에서 보험료 할인, 올바른 운전 습관 유도라는 장점이 있고 보험사 입장에서 운전습관에 따른 차별화된 보험료를 부과하여 손해율 개선이 가능하다. 사회적으로 봤을 때도 사고율을 줄이고, 환경오염과 교통 체증 등을 감소할 수 있다. 하지만 국내에는 UBI가 아직 대중에게 많이 알려지지 않았고 해외에서는 주로 OBD(On Board Diagnostics)를 기반으로 운전습관 데이터 수집 및 분석을 하고 있는 반면, 국내의 경우 최근에 Mobile App 기반의 UBI를 출시하였다. 한국의 UBI의 개념과 사용은 여전히 초기단계에 있고, UBI에 대한 연구도 많이 이루어지지 않았다. 이에 본 연구에서는 혜택적 측면, 위험적 측면, 비용적 측면의 요인들이 UBI의 사용의도에 미치는 영향에 관하여 Mobile App 기반 UBI와 OBD 기반 UBI에 대하여 각 각 실증적 연구를 수행하였다. 연구대상은 자동차 보험을 가입한 일반인 214명을 대상으로 실시하였다. 연구결과 총 Mobile App 기반 UBI와 OBD 기반 UBI 모두 10개의 가설 중 8개의 동일한 가설이 채택되고 2개의 동일한 가설이 기각되었다. 가격적 가치, 사회적 가치는 유용성에 정의 영향을 미치는 것으로 나타났다. 기술 위험, 서비스 공급자 위험은 위험에 정의 영향을 미치는 것으로 나타났지만, 정책 효과는 위험에 영향을 미치지 않는 것을 확인하였다. 학습비용, 셋업비용은 전환비용에 모두 정의 영향을 미치는 것으로 나타났다. 유용성은 사용의도에 정의 영향을 미치는 것으로 나타났다. 위험은 사용 의도에 부의 영향을 미치는 것으로 나타났다. 전환 비용은 사용의도에 부의 영향을 미친다는 가설은 기각된 것으로 나타났다. 이 연구는 세 가지 중요한 점을 가진다. 실용적 관점에서는 고객이 할인된 보험료와 긍정적인 사회적 이미지 때문에 UBI를 사용하는 것이 이득이라고 느끼지만 UBI의 기술적 위험과 UBI에 의해 수집된 개인적 자료의 부적절한 사용 때문에 꺼려할 수 있다는 이 연구의 결과를 자동차보험회사가 고려하면 도움이 될 것이다. 다음으로, 이러한 종류의 모바일중심 UBI와 OBD중심 UBI의 비교연구는 자료수집장치에 따라 차별적인 전략을 수립하는데 사용될 수 있다. 마지막으로, 학문적 관점에서는, 모바일중심 UBI와 OBD중심 UBI에 각각 10개의 가설을 검증하기 위해서 기존의 사회적교환이론, 프라이버시계산모형, 지각된가치이론 및 기술수용모델이 이 연구에 적용되었다.
Although car accidents in Korea have been on a declining trend recently, the accident rate still remains high among OECD members. The majority of accidents were caused not by mechanical or environmental factors, but by human ones. Thus, there is an urgent need to improve the driver’s awareness of hi...
Although car accidents in Korea have been on a declining trend recently, the accident rate still remains high among OECD members. The majority of accidents were caused not by mechanical or environmental factors, but by human ones. Thus, there is an urgent need to improve the driver’s awareness of his/her driving habits. Because of that, the automobile insurance industry is dealing with a high loss ratio and is expecting a deficit in its business long term. The development of Information and Communication Technology (ICT), such as Big Data and Internet of Things (IoT), on the other hand, has made it possible to analyze a driver’s driving habits immediately. As a result of the technology, Usage-Based-Insurance (UBI), which estimates the amount of insurance fee based on the driver’s driving habits, has been launched throughout the world. UBI has the advantage of discounting premiums and inducing correct driving habits from the drivers. It can also improve the loss ratio of the insurance company by imposing differentiated insurance premiums to drivers. It can also reduce the number of accidents, the amount of environmental pollution, and frequency of traffic jams. In Korea, however, UBI is not publicly known, but has been recently released as a mobile application, while other countries are using UBI based on OBD(On Board Diagnostics) to collect and analyze data of driving habits. In addition, there is not much research on UBI in Korea, where its concept and usage are still at an early stage. Therefore, this study utilized empirical research on how factors of benefit, risk and cost influence the intention of UBI usage by examining both mobile app based UBI and OBD based UBI. To collect data for this research, 214 car insurance holders were surveyed. According to the result of the research on mobile app based UBI and OBD based UBI, 8 shared hypotheses were adopted and 2 hypotheses were dismissed from each side respectively. Perceived price value and perceived social value have been shown to have a positive effect on the perceived usefulness. The perceived technical risk and the perceived service provider risk have positive effect on the perceived risk; however, the perceived policy effectiveness does not have an effect on the perceived risk. The perceived learning cost and the perceived set-up cost have both shown a positive effect to the perceived switching cost. The perceived usefulness has a positive effect on the intention to use. The perceived risk has a negative effect on the intention to use. The perceived switching cost does not have an effect on the intention to use. This research has three major points of significance. From a practical standpoint, it can be helpful for car insurance companies to consider findings in this research: customers feel it’s beneficial to use UBI for discounted insurance and positive social image, but show a hesitation due to the technical risks of UBI and an improper use of personal data collected by UBI. Next, this type of comparative research between mobile app based UBI and OBD based UBI can be used to set up a differentiation strategy in accordance with data collection system. Lastly, from an academic standpoint, existing theories of social exchange, privacy calculus model, perceived value, and technology acceptance model were applied to this research in order to verify the 10 hypothesis on mobile app based UBI and OBD based UBI, individually.
Although car accidents in Korea have been on a declining trend recently, the accident rate still remains high among OECD members. The majority of accidents were caused not by mechanical or environmental factors, but by human ones. Thus, there is an urgent need to improve the driver’s awareness of his/her driving habits. Because of that, the automobile insurance industry is dealing with a high loss ratio and is expecting a deficit in its business long term. The development of Information and Communication Technology (ICT), such as Big Data and Internet of Things (IoT), on the other hand, has made it possible to analyze a driver’s driving habits immediately. As a result of the technology, Usage-Based-Insurance (UBI), which estimates the amount of insurance fee based on the driver’s driving habits, has been launched throughout the world. UBI has the advantage of discounting premiums and inducing correct driving habits from the drivers. It can also improve the loss ratio of the insurance company by imposing differentiated insurance premiums to drivers. It can also reduce the number of accidents, the amount of environmental pollution, and frequency of traffic jams. In Korea, however, UBI is not publicly known, but has been recently released as a mobile application, while other countries are using UBI based on OBD(On Board Diagnostics) to collect and analyze data of driving habits. In addition, there is not much research on UBI in Korea, where its concept and usage are still at an early stage. Therefore, this study utilized empirical research on how factors of benefit, risk and cost influence the intention of UBI usage by examining both mobile app based UBI and OBD based UBI. To collect data for this research, 214 car insurance holders were surveyed. According to the result of the research on mobile app based UBI and OBD based UBI, 8 shared hypotheses were adopted and 2 hypotheses were dismissed from each side respectively. Perceived price value and perceived social value have been shown to have a positive effect on the perceived usefulness. The perceived technical risk and the perceived service provider risk have positive effect on the perceived risk; however, the perceived policy effectiveness does not have an effect on the perceived risk. The perceived learning cost and the perceived set-up cost have both shown a positive effect to the perceived switching cost. The perceived usefulness has a positive effect on the intention to use. The perceived risk has a negative effect on the intention to use. The perceived switching cost does not have an effect on the intention to use. This research has three major points of significance. From a practical standpoint, it can be helpful for car insurance companies to consider findings in this research: customers feel it’s beneficial to use UBI for discounted insurance and positive social image, but show a hesitation due to the technical risks of UBI and an improper use of personal data collected by UBI. Next, this type of comparative research between mobile app based UBI and OBD based UBI can be used to set up a differentiation strategy in accordance with data collection system. Lastly, from an academic standpoint, existing theories of social exchange, privacy calculus model, perceived value, and technology acceptance model were applied to this research in order to verify the 10 hypothesis on mobile app based UBI and OBD based UBI, individually.
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