최근 핀테크의 확산과 더불어 인슈어테크가 보험 산업의 새로운 혁신기술로 시장의 주목을 받고 있으며, 전 세계적으로 인슈어테크에 대한 투자와 관심이 크게 늘어나고 있다. 인슈어테크란 ‘Insurance’와 ‘Technology’의 합성어로 인공지능, 빅데이터, ...
최근 핀테크의 확산과 더불어 인슈어테크가 보험 산업의 새로운 혁신기술로 시장의 주목을 받고 있으며, 전 세계적으로 인슈어테크에 대한 투자와 관심이 크게 늘어나고 있다. 인슈어테크란 ‘Insurance’와 ‘Technology’의 합성어로 인공지능, 빅데이터, 블록체인 등 새로운 IT 기술과 보험이 융합된 혁신적인 보험서비스를 의미한다. 4차 산업혁명 시대를 맞아 디지털 신기술이 적용된 인슈어테크서비스의 사용자가 급격히 늘어나고 있는 상황에서 관련 연구는 미흡한 실정이다. 이에 본 연구에서는 인슈어테크서비스 중에서 사용자 저변이 가장 넓은 디지털 보험플랫폼서비스를 선정하여 실증연구를 진행하였다. 통합기술수용이론(UTAUT) 모형과 정보시스템성공모형(ISSM)을 기반으로 서비스특성요인(시스템품질, 정보품질, 서비스품질)과 사용자특성요인(개인혁신성, 자기효능감, 인지된 위험)을 반영하여 연구모형을 구성하였고, 이들 변수들 간의 인과관계 분석을 통해 디지털 보험플랫폼서비스의 수용에 미치는 영향요인을 파악하고자 하였다. 또한, 조절변수로 성별, 연령, 스마트폰 이용시간 및 혁신저항을 투입하여 조절효과 차이를 분석하였다. 분석 결과 서비스특성요인인 정보품질은 성과기대와 노력기대에 영향을 미쳤으며, 서비스품질은 노력기대에 영향을 미치는 것으로 나타났다. 사용자특성인 개인혁신성은 성과기대와 노력기대, 사회적 영향 모두에 영향을 미쳤으며, 자기효능감은 성과기대에, 인지된 위험은 성과기대와 노력기대에 영향을 미치는 것으로 확인되었다. 마지막으로, UTAUT 기본 변수인 성과기대와 노력기대, 사회적 영향은 사용자 수용의도에 유의미한 정[+]의 영향을 미치는 것으로 나타났다. 이러한 연구 결과를 토대로 국내 보험사 및 디지털 보험플랫폼서비스 관계자들에게 실무적으로 유용한 시사점을 제시하고자 하며, 향후 인슈어테크 분야의 후속 연구를 위한 기초 선행자료로서 학술적 의의를 제공할 수 있을 것으로 기대한다.
최근 핀테크의 확산과 더불어 인슈어테크가 보험 산업의 새로운 혁신기술로 시장의 주목을 받고 있으며, 전 세계적으로 인슈어테크에 대한 투자와 관심이 크게 늘어나고 있다. 인슈어테크란 ‘Insurance’와 ‘Technology’의 합성어로 인공지능, 빅데이터, 블록체인 등 새로운 IT 기술과 보험이 융합된 혁신적인 보험서비스를 의미한다. 4차 산업혁명 시대를 맞아 디지털 신기술이 적용된 인슈어테크서비스의 사용자가 급격히 늘어나고 있는 상황에서 관련 연구는 미흡한 실정이다. 이에 본 연구에서는 인슈어테크서비스 중에서 사용자 저변이 가장 넓은 디지털 보험플랫폼서비스를 선정하여 실증연구를 진행하였다. 통합기술수용이론(UTAUT) 모형과 정보시스템성공모형(ISSM)을 기반으로 서비스특성요인(시스템품질, 정보품질, 서비스품질)과 사용자특성요인(개인혁신성, 자기효능감, 인지된 위험)을 반영하여 연구모형을 구성하였고, 이들 변수들 간의 인과관계 분석을 통해 디지털 보험플랫폼서비스의 수용에 미치는 영향요인을 파악하고자 하였다. 또한, 조절변수로 성별, 연령, 스마트폰 이용시간 및 혁신저항을 투입하여 조절효과 차이를 분석하였다. 분석 결과 서비스특성요인인 정보품질은 성과기대와 노력기대에 영향을 미쳤으며, 서비스품질은 노력기대에 영향을 미치는 것으로 나타났다. 사용자특성인 개인혁신성은 성과기대와 노력기대, 사회적 영향 모두에 영향을 미쳤으며, 자기효능감은 성과기대에, 인지된 위험은 성과기대와 노력기대에 영향을 미치는 것으로 확인되었다. 마지막으로, UTAUT 기본 변수인 성과기대와 노력기대, 사회적 영향은 사용자 수용의도에 유의미한 정[+]의 영향을 미치는 것으로 나타났다. 이러한 연구 결과를 토대로 국내 보험사 및 디지털 보험플랫폼서비스 관계자들에게 실무적으로 유용한 시사점을 제시하고자 하며, 향후 인슈어테크 분야의 후속 연구를 위한 기초 선행자료로서 학술적 의의를 제공할 수 있을 것으로 기대한다.
With the recent proliferation of Fintech, Insurtech is getting international market attention as an innovation in the insurance industry, and investment and interest in Insurtech is increasing worldwide. Insurtech is a combination word of 'Insurance' and 'Technology', which means innovative ins...
With the recent proliferation of Fintech, Insurtech is getting international market attention as an innovation in the insurance industry, and investment and interest in Insurtech is increasing worldwide. Insurtech is a combination word of 'Insurance' and 'Technology', which means innovative insurance services that combine new IT technologies and insurance such as Artificial Intelligence, Bigdata, and Blockchain etc. In the era of the 4th Industrial Revolution, the number of users of the Insurtech service with digital new technology is rapidly increasing. In this study, we selected the digital insurance platform service that has the broadest user base among Insurtech services and conducted empirical studies. The research model is composed of service characteristics(System quality, Information quality, Service quality) and user characteristics(Personal innovativeness, Self-efficacy, Perceived risk) based on UTAUT & ISSM, and the purpose of this study is to identify the factors affecting the acceptance of digital insurance platform services through the causal analysis between these variables. In addition, gender, age, smartphone usage time, and Innovation resistance were used as moderating variables to analyze the difference of moderating effect. As a result of analysis, Information quality, which is a service characteristic factor, influenced Performance expectancy and Effort expectancy, and Service quality influenced Effort expectancy. The additional results of this study are as follows. It was confirmed that the user's Personal innovativeness influenced Performance expectancy, Effort expectancy, and Social influence and Self-efficacy influenced Performance expectancy, Perceived risk affect Performance expectancy and Effort expectancy. Finally, the UTAUT basic variables, Performance expectancy, Effort expectancy, and Social influence, have a positive effect on Intention to use. Based on the results of this study, practical implications for domestic insurers and digital insurance platform service companies are summarized and suggestions for future related research on Insurtech are suggested.
With the recent proliferation of Fintech, Insurtech is getting international market attention as an innovation in the insurance industry, and investment and interest in Insurtech is increasing worldwide. Insurtech is a combination word of 'Insurance' and 'Technology', which means innovative insurance services that combine new IT technologies and insurance such as Artificial Intelligence, Bigdata, and Blockchain etc. In the era of the 4th Industrial Revolution, the number of users of the Insurtech service with digital new technology is rapidly increasing. In this study, we selected the digital insurance platform service that has the broadest user base among Insurtech services and conducted empirical studies. The research model is composed of service characteristics(System quality, Information quality, Service quality) and user characteristics(Personal innovativeness, Self-efficacy, Perceived risk) based on UTAUT & ISSM, and the purpose of this study is to identify the factors affecting the acceptance of digital insurance platform services through the causal analysis between these variables. In addition, gender, age, smartphone usage time, and Innovation resistance were used as moderating variables to analyze the difference of moderating effect. As a result of analysis, Information quality, which is a service characteristic factor, influenced Performance expectancy and Effort expectancy, and Service quality influenced Effort expectancy. The additional results of this study are as follows. It was confirmed that the user's Personal innovativeness influenced Performance expectancy, Effort expectancy, and Social influence and Self-efficacy influenced Performance expectancy, Perceived risk affect Performance expectancy and Effort expectancy. Finally, the UTAUT basic variables, Performance expectancy, Effort expectancy, and Social influence, have a positive effect on Intention to use. Based on the results of this study, practical implications for domestic insurers and digital insurance platform service companies are summarized and suggestions for future related research on Insurtech are suggested.
주제어
#통합기술수용이론(UTAUT) 디지털 보험플랫폼서비스 정보시스템성공모형(ISSM) 사용자 수용의도 핀테크 인슈어테크
학위논문 정보
저자
김은석
학위수여기관
고려대학교 기술경영전문대학원
학위구분
국내박사
학과
기술경영학과
지도교수
김영준
발행연도
2020
총페이지
viii, 172 p.
키워드
통합기술수용이론(UTAUT) 디지털 보험플랫폼서비스 정보시스템성공모형(ISSM) 사용자 수용의도 핀테크 인슈어테크
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