데이터홈쇼핑은 데이터방송의 기술적 바탕을 이용하여 TV홈쇼핑의 개념이 융합되어 탄생하였다. TV홈쇼핑의 실시간 방송, 데이터방송의 상품DB, 그리고 카탈로그 쇼핑의 장점을 두루 갖춘 전자상거래의 일종이라고 할 수 있다. 유료방송 서비스에서의 데이터홈쇼핑은 2004년 도입되었으나, 실질적인 서비스는 2012년부터 일부 시작되었기 때문에 데이터홈쇼핑 인식에 관한 고민이 심층적으로 이루어지지 않았다. 데이터홈쇼핑 인식을 연구하기에 앞서 종속변인인 인식도를 나타내기 위하여 기존 TV홈쇼핑의 인식과 데이터홈쇼핑이 어떠한 인식을 나타내고 있으며 차이점은 무엇인지 분석하였다. 즉, 플랫폼 품질, 서비스 품질, ...
데이터홈쇼핑은 데이터방송의 기술적 바탕을 이용하여 TV홈쇼핑의 개념이 융합되어 탄생하였다. TV홈쇼핑의 실시간 방송, 데이터방송의 상품DB, 그리고 카탈로그 쇼핑의 장점을 두루 갖춘 전자상거래의 일종이라고 할 수 있다. 유료방송 서비스에서의 데이터홈쇼핑은 2004년 도입되었으나, 실질적인 서비스는 2012년부터 일부 시작되었기 때문에 데이터홈쇼핑 인식에 관한 고민이 심층적으로 이루어지지 않았다. 데이터홈쇼핑 인식을 연구하기에 앞서 종속변인인 인식도를 나타내기 위하여 기존 TV홈쇼핑의 인식과 데이터홈쇼핑이 어떠한 인식을 나타내고 있으며 차이점은 무엇인지 분석하였다. 즉, 플랫폼 품질, 서비스 품질, 콘텐츠 품질의 인식이 TV홈쇼핑과 어떠한 차이를 나타내고 있는지 분석해보고 데이터홈쇼핑의 현황에 대해 고찰하였다. 이를 검증하고자 데이터홈쇼핑에 대한 이해도가 높은 TV홈쇼핑과 데이터홈쇼핑의 업무종사자를 대상으로 설문을 실시하였다. 140명의 설문이 회수되었으며 응답이 유효한 138명의 자료를 바탕으로 분석하였다. 연구결과, TV홈쇼핑과 데이터홈쇼핑의 플랫폼 품질, 서비스 품질, 콘텐츠 품질의 차이는 유의미하며, TV홈쇼핑의 품질이 더 높게 나타났다. 플랫폼 품질의 경우는 TV홈쇼핑(22.49), 데이터홈쇼핑(17.60)으로 나타났으며, 서비스 품질은 TV홈쇼핑(14.36), 데이터홈쇼핑(12.99)로 유의미한 차이를 나타냈다. 콘텐츠 품질의 경우, TV홈쇼핑(23.14), 데이터홈쇼핑(19.74)로 TV홈쇼핑의 콘텐츠 품질이 높게 나타났다. 성별, 연령, 직급, 업무분야의 경우 연령에 따른 플랫폼 품질을 제외하고는 상호작용 효과는 나타나지 않았다. 데이터홈쇼핑은 시청자에게 기존의 서비스와 다른 새로운 서비스를 다양하게 제공할 수 있다. 현재 제공 중인 서비스 뿐 만 아니라 다중방송서비스, 음성인식 등 기존에 서비스되지 않았던 다양한 서비스를 TV에서 제공할 수 있으며, 이러한 서비스는 시청자에게 새로운 시청행태를 제공하게 될 것이다. 연구 결과를 통해 향후 발전방향 및 산업 활성화를 위한 실용적인 시사점을 제시하였다.
데이터홈쇼핑은 데이터방송의 기술적 바탕을 이용하여 TV홈쇼핑의 개념이 융합되어 탄생하였다. TV홈쇼핑의 실시간 방송, 데이터방송의 상품DB, 그리고 카탈로그 쇼핑의 장점을 두루 갖춘 전자상거래의 일종이라고 할 수 있다. 유료방송 서비스에서의 데이터홈쇼핑은 2004년 도입되었으나, 실질적인 서비스는 2012년부터 일부 시작되었기 때문에 데이터홈쇼핑 인식에 관한 고민이 심층적으로 이루어지지 않았다. 데이터홈쇼핑 인식을 연구하기에 앞서 종속변인인 인식도를 나타내기 위하여 기존 TV홈쇼핑의 인식과 데이터홈쇼핑이 어떠한 인식을 나타내고 있으며 차이점은 무엇인지 분석하였다. 즉, 플랫폼 품질, 서비스 품질, 콘텐츠 품질의 인식이 TV홈쇼핑과 어떠한 차이를 나타내고 있는지 분석해보고 데이터홈쇼핑의 현황에 대해 고찰하였다. 이를 검증하고자 데이터홈쇼핑에 대한 이해도가 높은 TV홈쇼핑과 데이터홈쇼핑의 업무종사자를 대상으로 설문을 실시하였다. 140명의 설문이 회수되었으며 응답이 유효한 138명의 자료를 바탕으로 분석하였다. 연구결과, TV홈쇼핑과 데이터홈쇼핑의 플랫폼 품질, 서비스 품질, 콘텐츠 품질의 차이는 유의미하며, TV홈쇼핑의 품질이 더 높게 나타났다. 플랫폼 품질의 경우는 TV홈쇼핑(22.49), 데이터홈쇼핑(17.60)으로 나타났으며, 서비스 품질은 TV홈쇼핑(14.36), 데이터홈쇼핑(12.99)로 유의미한 차이를 나타냈다. 콘텐츠 품질의 경우, TV홈쇼핑(23.14), 데이터홈쇼핑(19.74)로 TV홈쇼핑의 콘텐츠 품질이 높게 나타났다. 성별, 연령, 직급, 업무분야의 경우 연령에 따른 플랫폼 품질을 제외하고는 상호작용 효과는 나타나지 않았다. 데이터홈쇼핑은 시청자에게 기존의 서비스와 다른 새로운 서비스를 다양하게 제공할 수 있다. 현재 제공 중인 서비스 뿐 만 아니라 다중방송서비스, 음성인식 등 기존에 서비스되지 않았던 다양한 서비스를 TV에서 제공할 수 있으며, 이러한 서비스는 시청자에게 새로운 시청행태를 제공하게 될 것이다. 연구 결과를 통해 향후 발전방향 및 산업 활성화를 위한 실용적인 시사점을 제시하였다.
Data home shopping was born as a fusion of the concept of TV home shopping and the technical basis of data broadcasting. It is a kind of e-commerce with the advantages of real-time broadcasting of TV home shopping, product DB of data broadcasting, and catalog shopping. The perception of data ho...
Data home shopping was born as a fusion of the concept of TV home shopping and the technical basis of data broadcasting. It is a kind of e-commerce with the advantages of real-time broadcasting of TV home shopping, product DB of data broadcasting, and catalog shopping. The perception of data home shopping of Pay-TV services has not been studied much. Before studying the perception of data home shopping, it was tried to understand what are the perceptions of conventional TV home shopping and data home shopping and what are the differences to identify the perception of data home shopping based on the recognition of TV home shopping in order to represent the recognition level which is the dependent variable in this study. The differences of perception of platform quality, service quality and contents quality of data home shopping from TV home shopping were identified and the current status of data home shopping was reviewed. In order to verify this, a questionnaire survey was conducted on TV home shopping and data home shopping workers who have good understanding of data home shopping. 140 questionnaires were collected and 138 valid responses were analyzed. The results showed that the difference of platform quality, service quality and content quality between TV home shopping and data home shopping was significant and TV home shopping had better quality. In terms of platform quality, TV home shopping was 22.49 and data home shopping was 17.60. Service quality was significantly different between TV home shopping (14.36) and data home shopping (12.99). For the quality of contents, TV home shopping had better quality as 23.14 while data home shopping was 19.74. There was no interaction effect in gender, age, rank, and work field except between the age and platform quality. Data home shopping can provide viewers with diverse new services which are different from existing services. It can deliver various services that have not been provided in the past such as a multi-broadcasting service and voice recognition as well as the services currently provided, which will provide viewers with new viewing behaviors. Through the results of the study, practical implications for future direction of development and industrial activation were suggested.
Data home shopping was born as a fusion of the concept of TV home shopping and the technical basis of data broadcasting. It is a kind of e-commerce with the advantages of real-time broadcasting of TV home shopping, product DB of data broadcasting, and catalog shopping. The perception of data home shopping of Pay-TV services has not been studied much. Before studying the perception of data home shopping, it was tried to understand what are the perceptions of conventional TV home shopping and data home shopping and what are the differences to identify the perception of data home shopping based on the recognition of TV home shopping in order to represent the recognition level which is the dependent variable in this study. The differences of perception of platform quality, service quality and contents quality of data home shopping from TV home shopping were identified and the current status of data home shopping was reviewed. In order to verify this, a questionnaire survey was conducted on TV home shopping and data home shopping workers who have good understanding of data home shopping. 140 questionnaires were collected and 138 valid responses were analyzed. The results showed that the difference of platform quality, service quality and content quality between TV home shopping and data home shopping was significant and TV home shopping had better quality. In terms of platform quality, TV home shopping was 22.49 and data home shopping was 17.60. Service quality was significantly different between TV home shopping (14.36) and data home shopping (12.99). For the quality of contents, TV home shopping had better quality as 23.14 while data home shopping was 19.74. There was no interaction effect in gender, age, rank, and work field except between the age and platform quality. Data home shopping can provide viewers with diverse new services which are different from existing services. It can deliver various services that have not been provided in the past such as a multi-broadcasting service and voice recognition as well as the services currently provided, which will provide viewers with new viewing behaviors. Through the results of the study, practical implications for future direction of development and industrial activation were suggested.
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