본 연구는 만 5세 유아를 대상으로 인성기반 전래동화를 활용한 극화 활동을 개발하고 유아의 친사회성과 자아존중감에 미치는 영향을 분석하는데 있다. 이러한 목적을 위해 다음과 같은 연구문제를 선정하였다.
연구문제 1. 인성기반 전래동화를 활용한 극화 활동이 유아의 친사회성에 미치는 영향는 어떠한가?
연구문제 2. 인성기반 전래동화를 활용한 극화 활동이 유아의 자아존중감에 미치는 영향은 어떠한가?
연구대상은 S시에 위치한 S어린이집과 G어린이집 만 5세 유아 40명(실험집단 20명, 비교집단 20명)이며, 연구대상 유아의 평균 연령은 실험집단 70.75개월, 비교집단 71.35개월로 월령에 있어 동질집단으로 구성되었다. 연구도구는 유아의 친사회성을 측정하기 위하여 McGinnis와 Goldstein(1990)의 ‘사회적 기술 상황 검사 도구’를 양새롬(2013)이 번안하고 수정 · 보완한 것을 사용하였으며, 유아의 자아존중감을 측정하기 위한 검사도구로는 Harter,Pike(1984)가 개발한 'The Pictorial Scale of Perceived Competence: PSPC'를 기초로 지성애, 김영옥, 박희숙(2003)이 개발한 ‘유아의 자아존중감 척도’를 사용하였고, 지성애, 김승희(2010)의 ‘유아의 자아존중감, 또래상호작용, 놀이성 간의 관계’ 연구에서 ...
본 연구는 만 5세 유아를 대상으로 인성기반 전래동화를 활용한 극화 활동을 개발하고 유아의 친사회성과 자아존중감에 미치는 영향을 분석하는데 있다. 이러한 목적을 위해 다음과 같은 연구문제를 선정하였다.
연구문제 1. 인성기반 전래동화를 활용한 극화 활동이 유아의 친사회성에 미치는 영향는 어떠한가?
연구문제 2. 인성기반 전래동화를 활용한 극화 활동이 유아의 자아존중감에 미치는 영향은 어떠한가?
연구대상은 S시에 위치한 S어린이집과 G어린이집 만 5세 유아 40명(실험집단 20명, 비교집단 20명)이며, 연구대상 유아의 평균 연령은 실험집단 70.75개월, 비교집단 71.35개월로 월령에 있어 동질집단으로 구성되었다. 연구도구는 유아의 친사회성을 측정하기 위하여 McGinnis와 Goldstein(1990)의 ‘사회적 기술 상황 검사 도구’를 양새롬(2013)이 번안하고 수정 · 보완한 것을 사용하였으며, 유아의 자아존중감을 측정하기 위한 검사도구로는 Harter,Pike(1984)가 개발한 'The Pictorial Scale of Perceived Competence: PSPC'를 기초로 지성애, 김영옥, 박희숙(2003)이 개발한 ‘유아의 자아존중감 척도’를 사용하였고, 지성애, 김승희(2010)의 ‘유아의 자아존중감, 또래상호작용, 놀이성 간의 관계’ 연구에서 타당도 평정 협의과정을 거쳐 그 의미를 가장 잘 포괄한 영역으로 수정·보완한 40문항으로 최종 구성된 검사도구를 사용하였다. 먼저 실험집단과 비교집단을 무선으로 배정하였다. 이어서 동화책 선정 기준을 재구성하여 인성 교육관련 그림책의 선정기준을 구축하고 최종적으로 8권의 인성기반 전래동화를 선정하였다. 인성기반 전래동화를 활용한 극화 활동을 개발하기 위해 연구 주제와 관련된 문헌자료들을 수집하고 비교∙분석하였다. 실험처치 이전에 사전검사를 실시하여 실험집단과 비교집단 간의 동질성 여부를 검증하였다. 실험처치 기간은 2017년 6월 5일부터 7월 14일 까지 총 6주 동안 16회의 실험처치를 실시하였다. 실험집단의 유아들은 인성기반 전래동화를 활용한 극화 활동을 실시하였고 비교집단 유아들은 전래동화를 듣고 그림 그리기 활동을 실시하였다. 실험처치 이후 사전검사와 같은 방법으로 유아의 친사회성과 자아존중감 검사를 실시하였다. 실험집단과 비교집단의 사전∙사후 검사를 통해 수집된 연구자료는 통계프로그램인 SPSS 20.0 프로그램을 사용하여 독립포본 t-검증을 실시하였다.
본 연구의 결과를 연구문제에 따라 제시하면 다음과 같다.
첫째, 인성기반 전래동화를 활용한 극화 활동이 유아의 전체 친사회성을 증진시키는데 긍정적인 효과를 미치는 것으로 나타났다. 친사회성의 하위요인인 ‘사회생활기본능력’,‘또래관계형성능력’,‘비공격적대처능력’,‘스트레스다루기능력’에서도 인성기반 전래동화를 활용한 극화 활동을 한 실험 집단이 전래동화를 듣고 그림 그리기를 한 비교집단보다 통계적으로 유의미한 차이가 있는 것으로 밝혀졌다. 반면, 기관적응능력과 감정다루기의 친사회성에서는 실험집단과 비교집단 간에 유의미한 차이가 없는 것으로 밝혀졌다. 둘째, 인성기반 전래동화를 활용한 극화 활동이 유아의 전체 자아존중감을 증진시키는데 긍정적인 효과를 미치는 것으로 나타났다. 자아존중감 하위요인인 ‘인지적 자아’,‘사회적 자아’,‘신체적 자아’,‘정서적 자아’에서도 인성기반 전래동화를 활용한 극화 활동을 한 실험집단이 전래동화를 듣고 그림 그리기 활동에 참여한 비교집단보다 통계적으로 유의미한 차이가 있는 것으로 밝혀졌다. 반면, 가족수용자아는 실험집단 유아들과 비교집단 유아들 간에 유의미한 차이가 없는 것으로 밝혀졌다.
결론적으로 이러한 본 연구결과는 인성기반 전래동화를 활용하여 수행한 극화 활동이 그림그리기 활동보다 유아의 친사회성과 자아존중감을 함양시키는데 효과적임을 시사하는 것이라 하겠다. 또한 이러한 본 연구결과는 유아 인성 교육에 의미 있는 교육실천적 정보를 제공하였다고 본다. 앞으로 유아교육현장에서의 인성 교육 실제에서 전래동화를 활용하여 극화 활동을 적용할 것으로 기대한다.
본 연구는 만 5세 유아를 대상으로 인성기반 전래동화를 활용한 극화 활동을 개발하고 유아의 친사회성과 자아존중감에 미치는 영향을 분석하는데 있다. 이러한 목적을 위해 다음과 같은 연구문제를 선정하였다.
연구문제 1. 인성기반 전래동화를 활용한 극화 활동이 유아의 친사회성에 미치는 영향는 어떠한가?
연구문제 2. 인성기반 전래동화를 활용한 극화 활동이 유아의 자아존중감에 미치는 영향은 어떠한가?
연구대상은 S시에 위치한 S어린이집과 G어린이집 만 5세 유아 40명(실험집단 20명, 비교집단 20명)이며, 연구대상 유아의 평균 연령은 실험집단 70.75개월, 비교집단 71.35개월로 월령에 있어 동질집단으로 구성되었다. 연구도구는 유아의 친사회성을 측정하기 위하여 McGinnis와 Goldstein(1990)의 ‘사회적 기술 상황 검사 도구’를 양새롬(2013)이 번안하고 수정 · 보완한 것을 사용하였으며, 유아의 자아존중감을 측정하기 위한 검사도구로는 Harter,Pike(1984)가 개발한 'The Pictorial Scale of Perceived Competence: PSPC'를 기초로 지성애, 김영옥, 박희숙(2003)이 개발한 ‘유아의 자아존중감 척도’를 사용하였고, 지성애, 김승희(2010)의 ‘유아의 자아존중감, 또래상호작용, 놀이성 간의 관계’ 연구에서 타당도 평정 협의과정을 거쳐 그 의미를 가장 잘 포괄한 영역으로 수정·보완한 40문항으로 최종 구성된 검사도구를 사용하였다. 먼저 실험집단과 비교집단을 무선으로 배정하였다. 이어서 동화책 선정 기준을 재구성하여 인성 교육관련 그림책의 선정기준을 구축하고 최종적으로 8권의 인성기반 전래동화를 선정하였다. 인성기반 전래동화를 활용한 극화 활동을 개발하기 위해 연구 주제와 관련된 문헌자료들을 수집하고 비교∙분석하였다. 실험처치 이전에 사전검사를 실시하여 실험집단과 비교집단 간의 동질성 여부를 검증하였다. 실험처치 기간은 2017년 6월 5일부터 7월 14일 까지 총 6주 동안 16회의 실험처치를 실시하였다. 실험집단의 유아들은 인성기반 전래동화를 활용한 극화 활동을 실시하였고 비교집단 유아들은 전래동화를 듣고 그림 그리기 활동을 실시하였다. 실험처치 이후 사전검사와 같은 방법으로 유아의 친사회성과 자아존중감 검사를 실시하였다. 실험집단과 비교집단의 사전∙사후 검사를 통해 수집된 연구자료는 통계프로그램인 SPSS 20.0 프로그램을 사용하여 독립포본 t-검증을 실시하였다.
본 연구의 결과를 연구문제에 따라 제시하면 다음과 같다.
첫째, 인성기반 전래동화를 활용한 극화 활동이 유아의 전체 친사회성을 증진시키는데 긍정적인 효과를 미치는 것으로 나타났다. 친사회성의 하위요인인 ‘사회생활기본능력’,‘또래관계형성능력’,‘비공격적대처능력’,‘스트레스다루기능력’에서도 인성기반 전래동화를 활용한 극화 활동을 한 실험 집단이 전래동화를 듣고 그림 그리기를 한 비교집단보다 통계적으로 유의미한 차이가 있는 것으로 밝혀졌다. 반면, 기관적응능력과 감정다루기의 친사회성에서는 실험집단과 비교집단 간에 유의미한 차이가 없는 것으로 밝혀졌다. 둘째, 인성기반 전래동화를 활용한 극화 활동이 유아의 전체 자아존중감을 증진시키는데 긍정적인 효과를 미치는 것으로 나타났다. 자아존중감 하위요인인 ‘인지적 자아’,‘사회적 자아’,‘신체적 자아’,‘정서적 자아’에서도 인성기반 전래동화를 활용한 극화 활동을 한 실험집단이 전래동화를 듣고 그림 그리기 활동에 참여한 비교집단보다 통계적으로 유의미한 차이가 있는 것으로 밝혀졌다. 반면, 가족수용자아는 실험집단 유아들과 비교집단 유아들 간에 유의미한 차이가 없는 것으로 밝혀졌다.
결론적으로 이러한 본 연구결과는 인성기반 전래동화를 활용하여 수행한 극화 활동이 그림그리기 활동보다 유아의 친사회성과 자아존중감을 함양시키는데 효과적임을 시사하는 것이라 하겠다. 또한 이러한 본 연구결과는 유아 인성 교육에 의미 있는 교육실천적 정보를 제공하였다고 본다. 앞으로 유아교육현장에서의 인성 교육 실제에서 전래동화를 활용하여 극화 활동을 적용할 것으로 기대한다.
The purpose of this study is to develope the effect of dramatized play using a traditional fairy tale base on character education and to analyze the influence on the pro-sociality and self - esteem of 5 years old infant. The following research questions were selected for this purpose.
Resea...
The purpose of this study is to develope the effect of dramatized play using a traditional fairy tale base on character education and to analyze the influence on the pro-sociality and self - esteem of 5 years old infant. The following research questions were selected for this purpose.
Research Problem 1. What is the effect of dramatized play using a traditional fairy tale base on character education on the children's pro-sociality?
Research problem 2. What is the effect of dramatized play using a traditional fairy tale base on character education on the children's self-esteem?
The subjects of the study were 40 young children (20 experimental group and 20 comparative group) in S and N kindergartens located in S city. The average age of the study children was 70.75 months in the experimental group and 71.35 months in the comparative group. Therefore, these two group was composed of homogeneous groups. In order to measure the pro-social of the children, the research tool was used from the modified and translated version by Yang Sae rom (2013) of the 'Social Skill Situation Test Tool' by McGinnis and Goldstein (1990). The self - esteem scale of the children developed by Ji Sung - Ae, Kim Young - ok and Park Hee - sook (2003) was used as the test tool based on 'The Pictorial Scale of Perceived Competence: PSPC' developed by Harter and Pike (1984). In the study of Ji Sung - Ae and Kim Seung-hee (2010) 'Self-esteem, peer interaction and play ability' of children, we used a final test tool composed of 40 items that were revised and supplemented through validity rating consultation process. First, experimental group and comparative group were assigned wirelessly. Then, we reconstructed the selection criteria for the fairy tale books, constructed the selection criteria for the picture books related to the character education, and finally selected eight traditional fairy tale base on character education. In order to develop the dramatized play using a traditional fairy tale base on character education, we collected literature data related to the research subjects and compared and analyzed them. Before the experiment, pre - test was performed to verify the homogeneity between experimental group and comparison group. Sixteen experimental treatments were performed for 6 weeks from June 5 to July 14, 2017. The children of the experimental group performed dramatizing play using a traditional fairy tale base on character education, and the comparative children of the groups listened to the fairy tales and conducted painting activities. After the experimental treatment, the pro-sociality and self - esteem test of the children were carried out in the same way as the pre - test. The data collected through the pre- and post-test of the experimental group and the comparative group were subjected to t-test using the statistical program SPSS 20.0 program.
The results of this study can be summarized as follows.
First, it is shown that dramatizing play using a traditional fairy tale base on character education had a positive effect on promoting the whole pro-sociality of young children. The experimental group that used dramatizing play using a traditional fairy tale base on character education had higher score in 'Social life basic ability', 'Peer relationship-building ability', 'Non-aggressive coping ability' and 'Dealing with stress' as sub-categories of pro-sociability. It is found that there is a statistically significant difference between the experimental group and the comparison groups. On the other hand, it was found that there was no significant difference between the experimental group and the comparative group in the 'Institutional adaptation ability' and 'Emotion controlling ability'. Second, it was found that the dramatizing play using a traditional fairy tale base on character education had a positive effect on promoting the whole self - esteem of young children. The experimental group that used dramatizing play using a traditional fairy tale base on character education had higher score in the subordinate 'self cognition', 'social self', 'physical self' and 'emotional self'. It is found that there is a statistically significant difference between the experimental group and the comparison groups. On the other hand, it was found that 'Family acceptance self' was no significant difference between the experimental group infants and the comparison group infants.
In conclusion, this study suggests that the dramatizing play using a traditional fairy tale base on character education are effective to raise the pro-sociality and self - esteem of the children rather than the drawing activities. The results of this study suggest that it provided meaningful educational practical information for children character education. In the future, it is expected that dramatized play will be applied by using traditional fairy tales from the actuality of character education in the field of early childhood education.
The purpose of this study is to develope the effect of dramatized play using a traditional fairy tale base on character education and to analyze the influence on the pro-sociality and self - esteem of 5 years old infant. The following research questions were selected for this purpose.
Research Problem 1. What is the effect of dramatized play using a traditional fairy tale base on character education on the children's pro-sociality?
Research problem 2. What is the effect of dramatized play using a traditional fairy tale base on character education on the children's self-esteem?
The subjects of the study were 40 young children (20 experimental group and 20 comparative group) in S and N kindergartens located in S city. The average age of the study children was 70.75 months in the experimental group and 71.35 months in the comparative group. Therefore, these two group was composed of homogeneous groups. In order to measure the pro-social of the children, the research tool was used from the modified and translated version by Yang Sae rom (2013) of the 'Social Skill Situation Test Tool' by McGinnis and Goldstein (1990). The self - esteem scale of the children developed by Ji Sung - Ae, Kim Young - ok and Park Hee - sook (2003) was used as the test tool based on 'The Pictorial Scale of Perceived Competence: PSPC' developed by Harter and Pike (1984). In the study of Ji Sung - Ae and Kim Seung-hee (2010) 'Self-esteem, peer interaction and play ability' of children, we used a final test tool composed of 40 items that were revised and supplemented through validity rating consultation process. First, experimental group and comparative group were assigned wirelessly. Then, we reconstructed the selection criteria for the fairy tale books, constructed the selection criteria for the picture books related to the character education, and finally selected eight traditional fairy tale base on character education. In order to develop the dramatized play using a traditional fairy tale base on character education, we collected literature data related to the research subjects and compared and analyzed them. Before the experiment, pre - test was performed to verify the homogeneity between experimental group and comparison group. Sixteen experimental treatments were performed for 6 weeks from June 5 to July 14, 2017. The children of the experimental group performed dramatizing play using a traditional fairy tale base on character education, and the comparative children of the groups listened to the fairy tales and conducted painting activities. After the experimental treatment, the pro-sociality and self - esteem test of the children were carried out in the same way as the pre - test. The data collected through the pre- and post-test of the experimental group and the comparative group were subjected to t-test using the statistical program SPSS 20.0 program.
The results of this study can be summarized as follows.
First, it is shown that dramatizing play using a traditional fairy tale base on character education had a positive effect on promoting the whole pro-sociality of young children. The experimental group that used dramatizing play using a traditional fairy tale base on character education had higher score in 'Social life basic ability', 'Peer relationship-building ability', 'Non-aggressive coping ability' and 'Dealing with stress' as sub-categories of pro-sociability. It is found that there is a statistically significant difference between the experimental group and the comparison groups. On the other hand, it was found that there was no significant difference between the experimental group and the comparative group in the 'Institutional adaptation ability' and 'Emotion controlling ability'. Second, it was found that the dramatizing play using a traditional fairy tale base on character education had a positive effect on promoting the whole self - esteem of young children. The experimental group that used dramatizing play using a traditional fairy tale base on character education had higher score in the subordinate 'self cognition', 'social self', 'physical self' and 'emotional self'. It is found that there is a statistically significant difference between the experimental group and the comparison groups. On the other hand, it was found that 'Family acceptance self' was no significant difference between the experimental group infants and the comparison group infants.
In conclusion, this study suggests that the dramatizing play using a traditional fairy tale base on character education are effective to raise the pro-sociality and self - esteem of the children rather than the drawing activities. The results of this study suggest that it provided meaningful educational practical information for children character education. In the future, it is expected that dramatized play will be applied by using traditional fairy tales from the actuality of character education in the field of early childhood education.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.