지금까지 국가 수준에서 학교의 인성교육 활성화를 위한 노력이 없었던 것 은 아니지만 우리 사회가 바라보는 인성교육 정책의 결과는 만족스럽지 못 했다. 그 결과 국민적 관심과 사회적인 요구 속에서 인성교육진흥법이 제정 되어 시행되기에 이르렀다. 이러한 시점에 본 연구 목적은 인성교육 정책 집 행의 대상이면서 인성교육의 주체인 교사들은 인성교육 정책을 어떻게 인식 하고 수용하고 있으며, 실제 학교 교육 현장에서는 인성교육을 어떻게 실천 하고 있는지를 파악하고자 하는 것이다. 이러한 연구 목적을 달성하기 위한 연구 문제는 다음과 같다. 첫째, 초등 학교에서 인성교육을 담당하고 있는 교사들은 인성교육 법제화를 어떻게 인식 하고 있는가? 둘째, 단위 초등학교에서 인성교육의 현황과 실태는 어떠한가? 셋째, 초등학교의 인성교육 담당 교사는 인성교육 정책을 어떻게 수용하고 실 천하고 있는가? 본 연구를 위하여 ...
지금까지 국가 수준에서 학교의 인성교육 활성화를 위한 노력이 없었던 것 은 아니지만 우리 사회가 바라보는 인성교육 정책의 결과는 만족스럽지 못 했다. 그 결과 국민적 관심과 사회적인 요구 속에서 인성교육진흥법이 제정 되어 시행되기에 이르렀다. 이러한 시점에 본 연구 목적은 인성교육 정책 집 행의 대상이면서 인성교육의 주체인 교사들은 인성교육 정책을 어떻게 인식 하고 수용하고 있으며, 실제 학교 교육 현장에서는 인성교육을 어떻게 실천 하고 있는지를 파악하고자 하는 것이다. 이러한 연구 목적을 달성하기 위한 연구 문제는 다음과 같다. 첫째, 초등 학교에서 인성교육을 담당하고 있는 교사들은 인성교육 법제화를 어떻게 인식 하고 있는가? 둘째, 단위 초등학교에서 인성교육의 현황과 실태는 어떠한가? 셋째, 초등학교의 인성교육 담당 교사는 인성교육 정책을 어떻게 수용하고 실 천하고 있는가? 본 연구를 위하여 질적 연구 방법으로 사례 연구를 실시하였으며, 수도권에 근무하고 있는 3명의 초등학교 인성교육 담당 교사를 대상으로 심층 면담을 통해 자료를 수집하였고 연구 결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째, 본 연구에 참여한 세 명의 교사들은 교사로서의 경험과 개인적인 경 험이 쌓여 인성의 개념을 형성하고 인성교육진흥법에 대한 내용은 잘 모르거 나 알더라도 매우 피상적으로 이해하고 있다. 인성교육의 법제화에 대한 의견 역시 찬반으로 나누어졌는데, 찬성하는 의견은 인성교육의 법제화를 통해서 라도 학교 단위에서 인성교육을 활성화시켜야 할 만큼 학교의 인성교육이 부 족하고 시급하게 개선되어야 할 문제라는 인식에 기인한 것이었다. 그리고, 반대하는 의견은 인성교육 법제화가 학교에 미치는 영향은 미미할 것이고 오 히려 인성교육이 형식적인 교육으로 흐를 가능성에 대한 우려 때문이었다. 둘째, 실제 초등학교에서 인성교육은 단기적이고 형식적인 이벤트 성격의 교육이 실시되고 있다. 그리고, 학교폭력예방 교육이 주기적이고 체계적으로 이루어지고 있지만 영상 교육이나 보고를 위한 실행 중심으로 교육이 진행 되는 문제가 있다. 학교 외부 프로그램을 활용하는 교육은 기관이나 프로그램 선정의 어려움이 있고 실행 중심의 교육 보고 등으로 교육의 효과성과 지속 성을 담보하지 못하는 수준이다. 셋째, 초등학교 인성교육 담당 교사들은 교과교육 외에 학생들을 위한 생활 지도와 학생들의 문제 행동 발생 시 상담교육을 중심으로 인성교육을 실천하 고 있다. 그리고, 인성교육 담당 교사들은 학교의 환경과 전례들을 고려하여 인성교육을 실행하고 있지만 인성교육의 중요성과 사회적인 관심에 비하여 학교에서 인성교육은 체계적이고 조직적으로 이루어지지 못하고 있다. 넷째, 인성교육 담당 교사들은 교사로서 직업의식과 사명감을 발현하여 스 스로 학생들의 모범이 되기 위하여 노력하지만 이에 대한 부담감과 어려움이 존재한다. 학교 교육에서 교사는 인성교육의 실행 주체이면서도 교사의 요구 에 대한 분석과 인성교육 정책에 대한 소통의 부족으로 인성교육 법제화에 대 한 교사들의 정책 수용은 어려운 상황이다.
지금까지 국가 수준에서 학교의 인성교육 활성화를 위한 노력이 없었던 것 은 아니지만 우리 사회가 바라보는 인성교육 정책의 결과는 만족스럽지 못 했다. 그 결과 국민적 관심과 사회적인 요구 속에서 인성교육진흥법이 제정 되어 시행되기에 이르렀다. 이러한 시점에 본 연구 목적은 인성교육 정책 집 행의 대상이면서 인성교육의 주체인 교사들은 인성교육 정책을 어떻게 인식 하고 수용하고 있으며, 실제 학교 교육 현장에서는 인성교육을 어떻게 실천 하고 있는지를 파악하고자 하는 것이다. 이러한 연구 목적을 달성하기 위한 연구 문제는 다음과 같다. 첫째, 초등 학교에서 인성교육을 담당하고 있는 교사들은 인성교육 법제화를 어떻게 인식 하고 있는가? 둘째, 단위 초등학교에서 인성교육의 현황과 실태는 어떠한가? 셋째, 초등학교의 인성교육 담당 교사는 인성교육 정책을 어떻게 수용하고 실 천하고 있는가? 본 연구를 위하여 질적 연구 방법으로 사례 연구를 실시하였으며, 수도권에 근무하고 있는 3명의 초등학교 인성교육 담당 교사를 대상으로 심층 면담을 통해 자료를 수집하였고 연구 결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째, 본 연구에 참여한 세 명의 교사들은 교사로서의 경험과 개인적인 경 험이 쌓여 인성의 개념을 형성하고 인성교육진흥법에 대한 내용은 잘 모르거 나 알더라도 매우 피상적으로 이해하고 있다. 인성교육의 법제화에 대한 의견 역시 찬반으로 나누어졌는데, 찬성하는 의견은 인성교육의 법제화를 통해서 라도 학교 단위에서 인성교육을 활성화시켜야 할 만큼 학교의 인성교육이 부 족하고 시급하게 개선되어야 할 문제라는 인식에 기인한 것이었다. 그리고, 반대하는 의견은 인성교육 법제화가 학교에 미치는 영향은 미미할 것이고 오 히려 인성교육이 형식적인 교육으로 흐를 가능성에 대한 우려 때문이었다. 둘째, 실제 초등학교에서 인성교육은 단기적이고 형식적인 이벤트 성격의 교육이 실시되고 있다. 그리고, 학교폭력예방 교육이 주기적이고 체계적으로 이루어지고 있지만 영상 교육이나 보고를 위한 실행 중심으로 교육이 진행 되는 문제가 있다. 학교 외부 프로그램을 활용하는 교육은 기관이나 프로그램 선정의 어려움이 있고 실행 중심의 교육 보고 등으로 교육의 효과성과 지속 성을 담보하지 못하는 수준이다. 셋째, 초등학교 인성교육 담당 교사들은 교과교육 외에 학생들을 위한 생활 지도와 학생들의 문제 행동 발생 시 상담교육을 중심으로 인성교육을 실천하 고 있다. 그리고, 인성교육 담당 교사들은 학교의 환경과 전례들을 고려하여 인성교육을 실행하고 있지만 인성교육의 중요성과 사회적인 관심에 비하여 학교에서 인성교육은 체계적이고 조직적으로 이루어지지 못하고 있다. 넷째, 인성교육 담당 교사들은 교사로서 직업의식과 사명감을 발현하여 스 스로 학생들의 모범이 되기 위하여 노력하지만 이에 대한 부담감과 어려움이 존재한다. 학교 교육에서 교사는 인성교육의 실행 주체이면서도 교사의 요구 에 대한 분석과 인성교육 정책에 대한 소통의 부족으로 인성교육 법제화에 대 한 교사들의 정책 수용은 어려운 상황이다.
Although some efforts had been made to activate the character education at the national level, the results of the character education had been unsatisfactory from the perspective of our society. Thus, Character Education Promotion Act was proclaimed in response to people's concerns and demands of ou...
Although some efforts had been made to activate the character education at the national level, the results of the character education had been unsatisfactory from the perspective of our society. Thus, Character Education Promotion Act was proclaimed in response to people's concerns and demands of our society. The purpose of this study is to survey the teachers - who are objects of the Act and at the same time, are subjects of the character education - to confirm how they perceive and accept the character education policy and to find how the character education is conducted at schools. For this purpose, the following study points were set up; first, how would the elementary teachers in charge of the character education perceive the legislation of the character education?; Secondly, how about the conditions of the character education at the elementary schools?; Thirdly, how would the teachers in charge of character education accept and practice the character education policies? In order to find the answers for the above questions, this qualitative study conducted a case research. 3 elementary school teachers in charge of the character education working in the capital region were recruited for an in-depth interview. The results of this study are summed as follows; First, the three subjects who participated in this study understand the concept of character based on their experiences as educators and citizens. So, they are little aware of Character Education Promotion Act, or they understand the act very superficially. The opinions about the legislation of character education are split. The teacher who agrees to the legislation opined that since the character education is poor enough to be activated at schools, it should be activated at schools even through legislation. Namely, the teacher perceives that the character education at school is poor and therefore, that it should be reformed urgently. On the other hand, the teacher who opposes the legislation fears that the legislation affects the schools little, and rather that the character education might be formal. Secondly, the reality at the elementary schools is that the character education is short and formal. Although the in-school violence prevention education is being conducted periodically and systematically, the problem is that it is centered about video programs, being conducted formally. When it is necessary to outsource the education programs, the character education is less effective and sustainable. Thirdly, the elementary teachers in charge of the character education are practicing it centered about counseling when they identify some problems in students' school life. Moreover, they take into consideration the school environment and precedents, but the character education at school is neither systematic nor organized, considering its importance and the concern of our society. Fourthly, the teachers in charge of character education endeavor to be models for their students, being conscious of their job and missions, but they feel burdensome and difficult. All in all, the teachers as subject of character education may not well accept the legalization of the character education because their needs are not met sufficiently and the communication about the character education policies are poor.
Although some efforts had been made to activate the character education at the national level, the results of the character education had been unsatisfactory from the perspective of our society. Thus, Character Education Promotion Act was proclaimed in response to people's concerns and demands of our society. The purpose of this study is to survey the teachers - who are objects of the Act and at the same time, are subjects of the character education - to confirm how they perceive and accept the character education policy and to find how the character education is conducted at schools. For this purpose, the following study points were set up; first, how would the elementary teachers in charge of the character education perceive the legislation of the character education?; Secondly, how about the conditions of the character education at the elementary schools?; Thirdly, how would the teachers in charge of character education accept and practice the character education policies? In order to find the answers for the above questions, this qualitative study conducted a case research. 3 elementary school teachers in charge of the character education working in the capital region were recruited for an in-depth interview. The results of this study are summed as follows; First, the three subjects who participated in this study understand the concept of character based on their experiences as educators and citizens. So, they are little aware of Character Education Promotion Act, or they understand the act very superficially. The opinions about the legislation of character education are split. The teacher who agrees to the legislation opined that since the character education is poor enough to be activated at schools, it should be activated at schools even through legislation. Namely, the teacher perceives that the character education at school is poor and therefore, that it should be reformed urgently. On the other hand, the teacher who opposes the legislation fears that the legislation affects the schools little, and rather that the character education might be formal. Secondly, the reality at the elementary schools is that the character education is short and formal. Although the in-school violence prevention education is being conducted periodically and systematically, the problem is that it is centered about video programs, being conducted formally. When it is necessary to outsource the education programs, the character education is less effective and sustainable. Thirdly, the elementary teachers in charge of the character education are practicing it centered about counseling when they identify some problems in students' school life. Moreover, they take into consideration the school environment and precedents, but the character education at school is neither systematic nor organized, considering its importance and the concern of our society. Fourthly, the teachers in charge of character education endeavor to be models for their students, being conscious of their job and missions, but they feel burdensome and difficult. All in all, the teachers as subject of character education may not well accept the legalization of the character education because their needs are not met sufficiently and the communication about the character education policies are poor.
주제어
#인성교육진흥법 정책 수용 사례 연구 character education promotion act acceptance of policies case study
학위논문 정보
저자
설윤주
학위수여기관
연세대학교 교육대학원
학위구분
국내석사
학과
교육행정전공
지도교수
박순용
발행연도
2018
총페이지
vi, 113 p.
키워드
인성교육진흥법 정책 수용 사례 연구 character education promotion act acceptance of policies case study
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