이 연구에서는 영아교사의 수학활동적극성에 영향을 미칠 것으로 예상되는 변인으로 구성주의신념, 놀이교수효능감, 수학활동지도지식을 선택하여 연구하였다. 구체적으로 영아교사의 수학활동적극성이 구성주의신념, 놀이교수효능감, 수학활동지도지식과 유의한 상관이 있는지, 영아교사의 구성주의신념이 수학활동적극성에 미치는 영향력을 놀이교수효능감이 매개하는지, 그리고 마지막으로 영아교사의 놀이교수효능감이 수학활동적극성에 미치는 영향력을 수학활동지도지식이 매개하는지를 검증하였다. 영아교사의 수학활동적극성에 대한 구성주의신념, 놀이교수효능감, 수학활동지도지식의 영향을 알아보기 위해 서울, 경기에 위치한 어린이집에 재직 중인 만 1, 2세반 담임교사 210명을 임의표집하여 질문지를 통한 연구를 실시하였다. 영아교사의 수학활동적극성을 알아보기 위해 Wilcox-Herzog와 Ward(2004)에 의해 개발된 교수적극성 척도(Teaching Intension Scale: TIS)를 서정민과 이정화(2017)가 유아수학활동에 맞게 수정·보완한 것을 영아교사에게 적용될 수 있도록 수정하여 사용하였고, 영아교사의 구성주의신념을 측정하기 위해 임은정(2007)이 개발한 도구 가운데 구성주의적 교육신념 측정도구를 사용하였다. 영아교사의 놀이교수효능감 측정을 위하여 이재진(2013)이 신은수, ...
이 연구에서는 영아교사의 수학활동적극성에 영향을 미칠 것으로 예상되는 변인으로 구성주의신념, 놀이교수효능감, 수학활동지도지식을 선택하여 연구하였다. 구체적으로 영아교사의 수학활동적극성이 구성주의신념, 놀이교수효능감, 수학활동지도지식과 유의한 상관이 있는지, 영아교사의 구성주의신념이 수학활동적극성에 미치는 영향력을 놀이교수효능감이 매개하는지, 그리고 마지막으로 영아교사의 놀이교수효능감이 수학활동적극성에 미치는 영향력을 수학활동지도지식이 매개하는지를 검증하였다. 영아교사의 수학활동적극성에 대한 구성주의신념, 놀이교수효능감, 수학활동지도지식의 영향을 알아보기 위해 서울, 경기에 위치한 어린이집에 재직 중인 만 1, 2세반 담임교사 210명을 임의표집하여 질문지를 통한 연구를 실시하였다. 영아교사의 수학활동적극성을 알아보기 위해 Wilcox-Herzog와 Ward(2004)에 의해 개발된 교수적극성 척도(Teaching Intension Scale: TIS)를 서정민과 이정화(2017)가 유아수학활동에 맞게 수정·보완한 것을 영아교사에게 적용될 수 있도록 수정하여 사용하였고, 영아교사의 구성주의신념을 측정하기 위해 임은정(2007)이 개발한 도구 가운데 구성주의적 교육신념 측정도구를 사용하였다. 영아교사의 놀이교수효능감 측정을 위하여 이재진(2013)이 신은수, 유영의, 박현경(2004)에 의해 개발된 측정 도구를 수정·보완한 것을 사용하였으며, 홍희주(2012)가 영아교사의 수학활동지도지식의 측정을 위해 개발한 수학교과교육학지식 측정도구를 본 연구에서는 영아교사에게 적용될 수 있도록 표준보육과정의 내용을 바탕으로 수정 및 번안하여 사용하였다. 자료분석을 위해 IBM SPSS 21.0 프로그램으로 빈도분석, 기술통계, Pearson 적률상관분석, 회귀분석을 활용한 매개효과 분석 및 Sobel test를 실시했으며, 주요 연구결과는 다음과 같다. 첫째, 영아교사의 구성주의신념, 놀이교수효능감, 수학활동지도지식은 수학활동적극성과 정적 상관이 있다. 즉, 영아교사의 높은 수준의 수학활동적극성은 높은 수준의 구성주의신념, 높은 수준의 놀이교수효능감, 높은 수준의 수학활동지도지식과 관련이 있다. 둘째, 영아교사의 구성주의신념이 수학활동적극성을 예측하는 관계를 놀이교수효능감이 부분적으로 매개한다. 즉, 영아교사의 구성주의신념은 수학활동적극성을 직접적으로 예측함과 동시에 놀이교수효능감을 통해 간접적으로 예측하였다. 셋째, 영아교사의 놀이교수효능감이 수학활동적극성을 예측하는 관계를 수학활동지도지식이 부분적으로 매개한다. 이는 영아교사의 놀이교수효능감이 수학활동적극성을 직접적으로 예측하면서 동시에 수학활동지도지식을 통해 수학활동적극성을 간접적으로 예측하는 경로가 존재한다는 것을 의미한다. 본 연구는 기존에 유아교사를 대상으로 진행된 수학활동적극성에 대한 연구를 영아교사를 대상으로 진행함으로써 영아교사의 수학활동적극성을 향상시키기 위한 변인을 밝히고, 영아교사의 놀이교수효능감과 수학활동지도지식이 수학활동적극성을 예측하는데 있어 매개역할을 한다는 점을 밝혀 영아교사의 수학활동적극성 향상을 위한 프로그램 개발의 기초 자료를 제공한다는 점에서 의의를 가진다.
이 연구에서는 영아교사의 수학활동적극성에 영향을 미칠 것으로 예상되는 변인으로 구성주의신념, 놀이교수효능감, 수학활동지도지식을 선택하여 연구하였다. 구체적으로 영아교사의 수학활동적극성이 구성주의신념, 놀이교수효능감, 수학활동지도지식과 유의한 상관이 있는지, 영아교사의 구성주의신념이 수학활동적극성에 미치는 영향력을 놀이교수효능감이 매개하는지, 그리고 마지막으로 영아교사의 놀이교수효능감이 수학활동적극성에 미치는 영향력을 수학활동지도지식이 매개하는지를 검증하였다. 영아교사의 수학활동적극성에 대한 구성주의신념, 놀이교수효능감, 수학활동지도지식의 영향을 알아보기 위해 서울, 경기에 위치한 어린이집에 재직 중인 만 1, 2세반 담임교사 210명을 임의표집하여 질문지를 통한 연구를 실시하였다. 영아교사의 수학활동적극성을 알아보기 위해 Wilcox-Herzog와 Ward(2004)에 의해 개발된 교수적극성 척도(Teaching Intension Scale: TIS)를 서정민과 이정화(2017)가 유아수학활동에 맞게 수정·보완한 것을 영아교사에게 적용될 수 있도록 수정하여 사용하였고, 영아교사의 구성주의신념을 측정하기 위해 임은정(2007)이 개발한 도구 가운데 구성주의적 교육신념 측정도구를 사용하였다. 영아교사의 놀이교수효능감 측정을 위하여 이재진(2013)이 신은수, 유영의, 박현경(2004)에 의해 개발된 측정 도구를 수정·보완한 것을 사용하였으며, 홍희주(2012)가 영아교사의 수학활동지도지식의 측정을 위해 개발한 수학교과교육학지식 측정도구를 본 연구에서는 영아교사에게 적용될 수 있도록 표준보육과정의 내용을 바탕으로 수정 및 번안하여 사용하였다. 자료분석을 위해 IBM SPSS 21.0 프로그램으로 빈도분석, 기술통계, Pearson 적률상관분석, 회귀분석을 활용한 매개효과 분석 및 Sobel test를 실시했으며, 주요 연구결과는 다음과 같다. 첫째, 영아교사의 구성주의신념, 놀이교수효능감, 수학활동지도지식은 수학활동적극성과 정적 상관이 있다. 즉, 영아교사의 높은 수준의 수학활동적극성은 높은 수준의 구성주의신념, 높은 수준의 놀이교수효능감, 높은 수준의 수학활동지도지식과 관련이 있다. 둘째, 영아교사의 구성주의신념이 수학활동적극성을 예측하는 관계를 놀이교수효능감이 부분적으로 매개한다. 즉, 영아교사의 구성주의신념은 수학활동적극성을 직접적으로 예측함과 동시에 놀이교수효능감을 통해 간접적으로 예측하였다. 셋째, 영아교사의 놀이교수효능감이 수학활동적극성을 예측하는 관계를 수학활동지도지식이 부분적으로 매개한다. 이는 영아교사의 놀이교수효능감이 수학활동적극성을 직접적으로 예측하면서 동시에 수학활동지도지식을 통해 수학활동적극성을 간접적으로 예측하는 경로가 존재한다는 것을 의미한다. 본 연구는 기존에 유아교사를 대상으로 진행된 수학활동적극성에 대한 연구를 영아교사를 대상으로 진행함으로써 영아교사의 수학활동적극성을 향상시키기 위한 변인을 밝히고, 영아교사의 놀이교수효능감과 수학활동지도지식이 수학활동적극성을 예측하는데 있어 매개역할을 한다는 점을 밝혀 영아교사의 수학활동적극성 향상을 위한 프로그램 개발의 기초 자료를 제공한다는 점에서 의의를 가진다.
This research carefully selects variables that would affect child care teachers’ mathematical teaching initiative as constructivist belief, play teaching efficacy, and mathematical pedagogical content knowledge. More specifically, this research verifies whether child care teacher’s mathematical teac...
This research carefully selects variables that would affect child care teachers’ mathematical teaching initiative as constructivist belief, play teaching efficacy, and mathematical pedagogical content knowledge. More specifically, this research verifies whether child care teacher’s mathematical teaching initiative relates to constructivist belief, play teaching efficacy, and mathematical pedagogical content knowledge. Furthermore, we examined infant teachers' play teaching efficacy might mediate the influence of constructivist belief on mathematical teaching initiative and infant teacher’s mathematical pedagogical content knowledge might mediate the effect of play teaching efficacy on mathematical teaching initiative. In order to solve our research problems, questionnaire survey was conducted through the random-sampling method that was sent to 210 teachers-in-charge who belonged to childcare centers located in both Seoul and Gyeonggi provinces. For data analysis, IBM SPSS 21.0 computer program was used to research analysis of frequency, descriptive statistic, Pearson’s correlation analysis, and multiple regression analysis. The main study results show as the following. First, infant teachers’ constructivist belief, play teaching efficacy, and mathematical education knowledge had a positive relationship with mathematical teaching initiative. Infant teachers’ high level of mathematical teaching initiatives had high level of constructivist belief, play teaching efficacy, and mathematical pedagogical content knowledge. Second, infant teachers’ play teaching efficacy mediated the influence of constructivist belief on mathematical teaching initiative. It means that infant teachers’ constructivist belief predicts mathematical teaching initiatives not only directly but also indirectly through play teaching efficacy. Third, infant teacher’s mathematical pedagogical content knowledge mediated the effect of play teaching efficacy on mathematical teaching initiative. It suggests that there is possible for Infant teachers’ play teaching efficacy to predict mathematical teaching initiative directly as well as indirectly through mathematical pedagogical content knowledge. This research attempts to identify the variables to predict infant teachers’ mathematical teaching initiative beyond current researches over concentrating to that of early childhood teachers. This study reveals the results that infant teachers’ play teaching efficacy and mathematical pedagogical content knowledge can mediate between other teachers’ relevant variables and mathematical teaching initiative and provides implication for teacher education program development.
This research carefully selects variables that would affect child care teachers’ mathematical teaching initiative as constructivist belief, play teaching efficacy, and mathematical pedagogical content knowledge. More specifically, this research verifies whether child care teacher’s mathematical teaching initiative relates to constructivist belief, play teaching efficacy, and mathematical pedagogical content knowledge. Furthermore, we examined infant teachers' play teaching efficacy might mediate the influence of constructivist belief on mathematical teaching initiative and infant teacher’s mathematical pedagogical content knowledge might mediate the effect of play teaching efficacy on mathematical teaching initiative. In order to solve our research problems, questionnaire survey was conducted through the random-sampling method that was sent to 210 teachers-in-charge who belonged to childcare centers located in both Seoul and Gyeonggi provinces. For data analysis, IBM SPSS 21.0 computer program was used to research analysis of frequency, descriptive statistic, Pearson’s correlation analysis, and multiple regression analysis. The main study results show as the following. First, infant teachers’ constructivist belief, play teaching efficacy, and mathematical education knowledge had a positive relationship with mathematical teaching initiative. Infant teachers’ high level of mathematical teaching initiatives had high level of constructivist belief, play teaching efficacy, and mathematical pedagogical content knowledge. Second, infant teachers’ play teaching efficacy mediated the influence of constructivist belief on mathematical teaching initiative. It means that infant teachers’ constructivist belief predicts mathematical teaching initiatives not only directly but also indirectly through play teaching efficacy. Third, infant teacher’s mathematical pedagogical content knowledge mediated the effect of play teaching efficacy on mathematical teaching initiative. It suggests that there is possible for Infant teachers’ play teaching efficacy to predict mathematical teaching initiative directly as well as indirectly through mathematical pedagogical content knowledge. This research attempts to identify the variables to predict infant teachers’ mathematical teaching initiative beyond current researches over concentrating to that of early childhood teachers. This study reveals the results that infant teachers’ play teaching efficacy and mathematical pedagogical content knowledge can mediate between other teachers’ relevant variables and mathematical teaching initiative and provides implication for teacher education program development.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.