한국어를 학습하는데 있어 4가지 영역인 읽기, 쓰기, 말하기, 듣기 중 읽기는 상당히 중요한 부분을 차지하고 있다. 그러나 기존의 한국어 읽기 수업은 문법, 어휘를 통해서 문장을 해석하는 방식에서 벗어나기 어렵다. 또한 대학 정규 교과과정에서 한국어 읽기 능력의 전반적인 향상을 꾀하기에는 시간과 글의 다양함은 한계점을 가지고 있다. 따라서 학습자들이 다양한 독해에 적응하고 전반적인 독해 능력을 키우는데 있어 교과서 읽기 자료 이외에 다양한 읽기 자료를 통해 지속적인 학습이 이루어 져야 한다. 이에 맞는 학습법인 바로 확장형 읽기(...
한국어를 학습하는데 있어 4가지 영역인 읽기, 쓰기, 말하기, 듣기 중 읽기는 상당히 중요한 부분을 차지하고 있다. 그러나 기존의 한국어 읽기 수업은 문법, 어휘를 통해서 문장을 해석하는 방식에서 벗어나기 어렵다. 또한 대학 정규 교과과정에서 한국어 읽기 능력의 전반적인 향상을 꾀하기에는 시간과 글의 다양함은 한계점을 가지고 있다. 따라서 학습자들이 다양한 독해에 적응하고 전반적인 독해 능력을 키우는데 있어 교과서 읽기 자료 이외에 다양한 읽기 자료를 통해 지속적인 학습이 이루어 져야 한다. 이에 맞는 학습법인 바로 확장형 읽기(Extensive Reading)이다. 따라서 본 연구는 외국인 유학생에게 실제로 확장형 읽기 수업을 진행하여 확장형 읽기 프로그램이 읽기 능력 향상과 유의미한 관계를 보이는지 알아보고자 한다. 연구를 진행함에 앞서 Krashen의 입력가설, 스키마 이론, 학습 전략 및 읽기 전략에 대한 연구를 통하여 확장형 읽기 프로그램이 읽기 능력 향상에 영향을 미친다는 것, 즉 읽기 수업에서 확장형 읽기 프로그램의 여부가 읽기 능력의 차이가 나타날 수 있다는 것을 확인하였다. 이에 한국어능력시험의 등급이 3급 이상이며 본격적으로 세부적인 전공 과정을 학습하는 2,3학년 외국인 유학생 16명을 대상을 통제집단과 실험집단 각각 8명으로 나누었으며 각 집단에게 사전 검사를 실시하고 실험집단에게만 확장형 읽기 프로그램을 실시하였다. 총 2주간에 걸쳐 주 2회 실시되었으며 통제집단의 경우 기존 읽기 수업이 진행되었고, 실험집단의 경우에는 확장형 읽기 프로그램이 적용되었다. 읽기 프로그램을 마친 후 사후검사를 실시하여 집단별 평균차를 비교함으로써 프로그램의 효과를 검증하는 방식으로 하였다. 수집된 자료를 통하여 다음 두 가지 연구 문제를 SPSS(Statistical Package for Social Science) 21를 통하여 통계학적으로 분석하였다. 첫 번째 연구 문제는 ‘두 집단 간의 한국어 읽기 능력 평균 점수가 확장형 읽기 프로그램 실행 여부에 따라서 유의미한 차이가 있는가.’ 이다. 대응표본 t-검정을 실시하였으며 통제집단의 경우 사전 검사와 사후 검사의 평균값을 살펴보면 사전 보다 사후 검사의 평균이 미세하게 증가했지만 통계적으로 유의미한 값을 얻을 수 없었다. 반면에 실험집단은 사전 검사와 사후 검사의 평균값을 살펴보면 사전 보다 사후 검사의 평균이 크게 증가했을 뿐만 아니라 통계적으로도 유의미한 결과를 도출되었다. 두 번째 연구 문제는 ‘확장형 읽기 프로그램이 학습자의 한국어 읽기 능력 중에서 독해 능력 향상에 어떠한 영향을 주었는가.’였으며 이를 분석하기 위하여 기술 통계량으로 빈도 분석을 실시하였다. 독해능력 평가를 위한 항목별 빈도 분석 결과 분석을 종합해 보면 ‘제목 찾기’를 제외하고 대부분의 항목의 빈도가 상승하였다. 즉, 실험집단의 독해능력은 확장형 읽기 프로그램의 실행 전보다 실행 후가 읽기 독해능력이 향상에 영향을 미친다는 것을 알 수 있었다. 이러한 결과는 확장형 읽기 프로그램이 외국인 유학생의 읽기 능력 향상에 영향을 미친다는 것을 시사한다. 또한 본 연구 결과는 읽기 능력의 향상이 외국인 유학생의 대학 정규 과정 학업을 진행함에 있어 다른 어떠한 영역보다 우선시 되어야 한다는 것을 증명한다. 본고에서는 총 2주간에 걸쳐 단기적으로 진행되어 항목별로 분류하였을 때 ‘제목 찾기’ 항목에서 독해능력 향상 효과를 발견하지 못하였다. 하지만 선행연구에서는 한 학기로 기간을 설정하여 확장형 읽기 프로그램을 실행하였고 결론적으로 모든 항목에서 독해능력 향상이 되었다. 그러므로 후속 연구에서는 확장형 읽기 프로그램을 단기적으로 프로그램을 실행하는 것보다는 장기적인 프로그램 실행을 통해서 연구가 이어지기를 기대한다.
한국어를 학습하는데 있어 4가지 영역인 읽기, 쓰기, 말하기, 듣기 중 읽기는 상당히 중요한 부분을 차지하고 있다. 그러나 기존의 한국어 읽기 수업은 문법, 어휘를 통해서 문장을 해석하는 방식에서 벗어나기 어렵다. 또한 대학 정규 교과과정에서 한국어 읽기 능력의 전반적인 향상을 꾀하기에는 시간과 글의 다양함은 한계점을 가지고 있다. 따라서 학습자들이 다양한 독해에 적응하고 전반적인 독해 능력을 키우는데 있어 교과서 읽기 자료 이외에 다양한 읽기 자료를 통해 지속적인 학습이 이루어 져야 한다. 이에 맞는 학습법인 바로 확장형 읽기(Extensive Reading)이다. 따라서 본 연구는 외국인 유학생에게 실제로 확장형 읽기 수업을 진행하여 확장형 읽기 프로그램이 읽기 능력 향상과 유의미한 관계를 보이는지 알아보고자 한다. 연구를 진행함에 앞서 Krashen의 입력가설, 스키마 이론, 학습 전략 및 읽기 전략에 대한 연구를 통하여 확장형 읽기 프로그램이 읽기 능력 향상에 영향을 미친다는 것, 즉 읽기 수업에서 확장형 읽기 프로그램의 여부가 읽기 능력의 차이가 나타날 수 있다는 것을 확인하였다. 이에 한국어능력시험의 등급이 3급 이상이며 본격적으로 세부적인 전공 과정을 학습하는 2,3학년 외국인 유학생 16명을 대상을 통제집단과 실험집단 각각 8명으로 나누었으며 각 집단에게 사전 검사를 실시하고 실험집단에게만 확장형 읽기 프로그램을 실시하였다. 총 2주간에 걸쳐 주 2회 실시되었으며 통제집단의 경우 기존 읽기 수업이 진행되었고, 실험집단의 경우에는 확장형 읽기 프로그램이 적용되었다. 읽기 프로그램을 마친 후 사후검사를 실시하여 집단별 평균차를 비교함으로써 프로그램의 효과를 검증하는 방식으로 하였다. 수집된 자료를 통하여 다음 두 가지 연구 문제를 SPSS(Statistical Package for Social Science) 21를 통하여 통계학적으로 분석하였다. 첫 번째 연구 문제는 ‘두 집단 간의 한국어 읽기 능력 평균 점수가 확장형 읽기 프로그램 실행 여부에 따라서 유의미한 차이가 있는가.’ 이다. 대응표본 t-검정을 실시하였으며 통제집단의 경우 사전 검사와 사후 검사의 평균값을 살펴보면 사전 보다 사후 검사의 평균이 미세하게 증가했지만 통계적으로 유의미한 값을 얻을 수 없었다. 반면에 실험집단은 사전 검사와 사후 검사의 평균값을 살펴보면 사전 보다 사후 검사의 평균이 크게 증가했을 뿐만 아니라 통계적으로도 유의미한 결과를 도출되었다. 두 번째 연구 문제는 ‘확장형 읽기 프로그램이 학습자의 한국어 읽기 능력 중에서 독해 능력 향상에 어떠한 영향을 주었는가.’였으며 이를 분석하기 위하여 기술 통계량으로 빈도 분석을 실시하였다. 독해능력 평가를 위한 항목별 빈도 분석 결과 분석을 종합해 보면 ‘제목 찾기’를 제외하고 대부분의 항목의 빈도가 상승하였다. 즉, 실험집단의 독해능력은 확장형 읽기 프로그램의 실행 전보다 실행 후가 읽기 독해능력이 향상에 영향을 미친다는 것을 알 수 있었다. 이러한 결과는 확장형 읽기 프로그램이 외국인 유학생의 읽기 능력 향상에 영향을 미친다는 것을 시사한다. 또한 본 연구 결과는 읽기 능력의 향상이 외국인 유학생의 대학 정규 과정 학업을 진행함에 있어 다른 어떠한 영역보다 우선시 되어야 한다는 것을 증명한다. 본고에서는 총 2주간에 걸쳐 단기적으로 진행되어 항목별로 분류하였을 때 ‘제목 찾기’ 항목에서 독해능력 향상 효과를 발견하지 못하였다. 하지만 선행연구에서는 한 학기로 기간을 설정하여 확장형 읽기 프로그램을 실행하였고 결론적으로 모든 항목에서 독해능력 향상이 되었다. 그러므로 후속 연구에서는 확장형 읽기 프로그램을 단기적으로 프로그램을 실행하는 것보다는 장기적인 프로그램 실행을 통해서 연구가 이어지기를 기대한다.
Reading, writing, speaking, and listening are the four main areas of learning Korean. However, traditional Korean reading lessons are hard to escape from the way sentences are interpreted through grammar and vocabulary. Also, variations in time and writing have their limits to seek an overall improv...
Reading, writing, speaking, and listening are the four main areas of learning Korean. However, traditional Korean reading lessons are hard to escape from the way sentences are interpreted through grammar and vocabulary. Also, variations in time and writing have their limits to seek an overall improvement in Korean reading ability in college curriculum. Therefore, in order for learners to adjust to a variety of reading styles and improve their overall reading skills, continuous learning needs to take place through a variety of reading materials in addition to text books. The correct learning corporation is Extensive Reading. Therefore, this study aims to establish if the multi-reading program has any significant relationship to the improvement of reading ability by providing multi-reading lessons to international students. The chosen participants are international students with TOPIK level 3 or higher and the test was extended to 8 students from sophomore and junior year who study detailed specialized courses, respectively. It was carried twice a week for a total of two weeks, with traditional reading lessons being conducted for the control group and expandable reading programs for the experimental group. After the reading program was over, a post-scanning check was performed to compare the average difference between groups to verify the effectiveness of the program. From the collected data, the following two study issues were statistically analyzed with SPSS (Strategic Package for Social Sciences) 21. The first question is, ‘Does the average Korean reading ability score between the two groups, differ significantly depending on whether or not an extended reading program is executed?’ Response sample t - tests were carried out and the mean values of the pre-tests and post-testings were viewed to give a small increase in the average of the post-testing but not statistically significant value. On the other hand, the mean values of pre-testing and post-testing were considered by the experimental group not only obtained greater increase in the average of post-inspection but also had statistically significant results. The second question is, ‘How did the extensive reading program influence learners ability to read Korean?' It was used as a function of frequency analysis using skill set scales to analyze the data. When analyzing the frequency of each item to assess reading ability, the frequency of most items increased, except for the topic finding. That is, the reading ability of the experimental group could see that post-run reading skills affected reading comprehension better than pre-run reading programmes. These results suggest that expandable reading programs do affect the ability of foreigners to read. The results of the study also demonstrate that improving reading skills should take precedence over any other areas of the university curriculum for international students. The short-term period of 2 weeks resulted in the capability to improve reading ability in the “Finding the title" section when classified by category. However, in previous studies, periods were set as one semester for extended reading programmes and, in conclusion, for all subjects, enhanced reading skills. Therefore, it is expected to continue with the execution of long-term programs rather than the implementation of short-term programs of expandable read programs.
Reading, writing, speaking, and listening are the four main areas of learning Korean. However, traditional Korean reading lessons are hard to escape from the way sentences are interpreted through grammar and vocabulary. Also, variations in time and writing have their limits to seek an overall improvement in Korean reading ability in college curriculum. Therefore, in order for learners to adjust to a variety of reading styles and improve their overall reading skills, continuous learning needs to take place through a variety of reading materials in addition to text books. The correct learning corporation is Extensive Reading. Therefore, this study aims to establish if the multi-reading program has any significant relationship to the improvement of reading ability by providing multi-reading lessons to international students. The chosen participants are international students with TOPIK level 3 or higher and the test was extended to 8 students from sophomore and junior year who study detailed specialized courses, respectively. It was carried twice a week for a total of two weeks, with traditional reading lessons being conducted for the control group and expandable reading programs for the experimental group. After the reading program was over, a post-scanning check was performed to compare the average difference between groups to verify the effectiveness of the program. From the collected data, the following two study issues were statistically analyzed with SPSS (Strategic Package for Social Sciences) 21. The first question is, ‘Does the average Korean reading ability score between the two groups, differ significantly depending on whether or not an extended reading program is executed?’ Response sample t - tests were carried out and the mean values of the pre-tests and post-testings were viewed to give a small increase in the average of the post-testing but not statistically significant value. On the other hand, the mean values of pre-testing and post-testing were considered by the experimental group not only obtained greater increase in the average of post-inspection but also had statistically significant results. The second question is, ‘How did the extensive reading program influence learners ability to read Korean?' It was used as a function of frequency analysis using skill set scales to analyze the data. When analyzing the frequency of each item to assess reading ability, the frequency of most items increased, except for the topic finding. That is, the reading ability of the experimental group could see that post-run reading skills affected reading comprehension better than pre-run reading programmes. These results suggest that expandable reading programs do affect the ability of foreigners to read. The results of the study also demonstrate that improving reading skills should take precedence over any other areas of the university curriculum for international students. The short-term period of 2 weeks resulted in the capability to improve reading ability in the “Finding the title" section when classified by category. However, in previous studies, periods were set as one semester for extended reading programmes and, in conclusion, for all subjects, enhanced reading skills. Therefore, it is expected to continue with the execution of long-term programs rather than the implementation of short-term programs of expandable read programs.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.