기획재정부는 2014년 2월 ‘서민‧중산층 주거안정을 위한 주택임대차시장 선진화 방안’을 내놓은 뒤 후속 방안 및 세법 개정을 거치면서 현재 시행되고 있는 주택임대소득의 과세 체계가 만들어졌다. 이에 따르면 연간 2천만 원 이하의 소규모 주택임대소득자에 대해선 2018년까지의 과세가 유예되며, 이후엔 분리과세가 적용된다. 부동산 시장의 안정화를 꾀한다는 개정세법의 취지는 어느 정도 타당한 면이 있으나, 현실적으로 분리과세 등의 제도를 시행하기엔 몇 가지 문제점이 있다. 본 연구는, 주택임대소득은 납세자의 자발적인 신고와 납부가 필수적인 사업소득의 범주에 속하므로 과세법령의 문제보다 납세자의 자발적인 신고를 유인할 수 있는 과세관청의 세원관리 측면에서 문제점을 인식하고 살펴본다. 먼저, 주택임대소득의 관리를 위한 통계자료 등이 없으므로 이를 위하여 주택임대사업자 등록의 의무화와 임대인 및 ...
기획재정부는 2014년 2월 ‘서민‧중산층 주거안정을 위한 주택임대차시장 선진화 방안’을 내놓은 뒤 후속 방안 및 세법 개정을 거치면서 현재 시행되고 있는 주택임대소득의 과세 체계가 만들어졌다. 이에 따르면 연간 2천만 원 이하의 소규모 주택임대소득자에 대해선 2018년까지의 과세가 유예되며, 이후엔 분리과세가 적용된다. 부동산 시장의 안정화를 꾀한다는 개정세법의 취지는 어느 정도 타당한 면이 있으나, 현실적으로 분리과세 등의 제도를 시행하기엔 몇 가지 문제점이 있다. 본 연구는, 주택임대소득은 납세자의 자발적인 신고와 납부가 필수적인 사업소득의 범주에 속하므로 과세법령의 문제보다 납세자의 자발적인 신고를 유인할 수 있는 과세관청의 세원관리 측면에서 문제점을 인식하고 살펴본다. 먼저, 주택임대소득의 관리를 위한 통계자료 등이 없으므로 이를 위하여 주택임대사업자 등록의 의무화와 임대인 및 임차인 모두 과세자료의 수집 및 관리가 필요함을 제안하고, 소득의 지급자인 임차인으로서 이행하기 어려운 분리과세의 문제를 해결하기 위해 종합과세로 전환함을 제시한다. 본 연구는 선행연구들의 과세제도의 문제점을 지적한 것과는 다르게 세원 노출 방안을 제시함으로써 선행연구와의 차이점을 두고 세원 노출을 통해 향후 세수증대를 예상하고 올바른 조세 정의 구현에 이바지하고자 한다.
기획재정부는 2014년 2월 ‘서민‧중산층 주거안정을 위한 주택임대차시장 선진화 방안’을 내놓은 뒤 후속 방안 및 세법 개정을 거치면서 현재 시행되고 있는 주택임대소득의 과세 체계가 만들어졌다. 이에 따르면 연간 2천만 원 이하의 소규모 주택임대소득자에 대해선 2018년까지의 과세가 유예되며, 이후엔 분리과세가 적용된다. 부동산 시장의 안정화를 꾀한다는 개정세법의 취지는 어느 정도 타당한 면이 있으나, 현실적으로 분리과세 등의 제도를 시행하기엔 몇 가지 문제점이 있다. 본 연구는, 주택임대소득은 납세자의 자발적인 신고와 납부가 필수적인 사업소득의 범주에 속하므로 과세법령의 문제보다 납세자의 자발적인 신고를 유인할 수 있는 과세관청의 세원관리 측면에서 문제점을 인식하고 살펴본다. 먼저, 주택임대소득의 관리를 위한 통계자료 등이 없으므로 이를 위하여 주택임대사업자 등록의 의무화와 임대인 및 임차인 모두 과세자료의 수집 및 관리가 필요함을 제안하고, 소득의 지급자인 임차인으로서 이행하기 어려운 분리과세의 문제를 해결하기 위해 종합과세로 전환함을 제시한다. 본 연구는 선행연구들의 과세제도의 문제점을 지적한 것과는 다르게 세원 노출 방안을 제시함으로써 선행연구와의 차이점을 두고 세원 노출을 통해 향후 세수증대를 예상하고 올바른 조세 정의 구현에 이바지하고자 한다.
Ministry of Strategy and Finance announced that Taxation system of the housing rental income that is currently being implemented has been made after 'the introduction of the Housing lease market advancement plan for the stabilization of the common people, middle class residence' following the amendm...
Ministry of Strategy and Finance announced that Taxation system of the housing rental income that is currently being implemented has been made after 'the introduction of the Housing lease market advancement plan for the stabilization of the common people, middle class residence' following the amendment of the follow-up measures and tax law. According to this About a small-scale rental income earner less than 20 million won per year. Taxation by 2018 will be suspended, Separate taxation is then applied. The purpose of the revised tax law is to stabilize the real estate market. Although there is some reasonable aspect, In reality, There are some problems to enact separation taxation system. In this study, Housing rental income is taxpayers' voluntary declaration and payment Because it belongs to the business income category In terms of tax administration of the tax office that can attract taxpayers' voluntary declaration rather than the issue of the taxation statute Recognize and examine problems. First, there is no statistical data for the management of housing rental income. Both the landlord and the tenant are obliged to register the housing lease business. We suggest that collection and management of taxation data is necessary, It is suggested that they switch to comprehensive taxation to solve the difficult taxation problem as a tenant who pays income. In this study, We expect to increase tax revenue through the source of taxation exposures and contribute to the implementation of correct tax definitions by presenting the source of taxation exposure plan Differences from previous studies Unlike the problems of the taxation system of previous studies.
Ministry of Strategy and Finance announced that Taxation system of the housing rental income that is currently being implemented has been made after 'the introduction of the Housing lease market advancement plan for the stabilization of the common people, middle class residence' following the amendment of the follow-up measures and tax law. According to this About a small-scale rental income earner less than 20 million won per year. Taxation by 2018 will be suspended, Separate taxation is then applied. The purpose of the revised tax law is to stabilize the real estate market. Although there is some reasonable aspect, In reality, There are some problems to enact separation taxation system. In this study, Housing rental income is taxpayers' voluntary declaration and payment Because it belongs to the business income category In terms of tax administration of the tax office that can attract taxpayers' voluntary declaration rather than the issue of the taxation statute Recognize and examine problems. First, there is no statistical data for the management of housing rental income. Both the landlord and the tenant are obliged to register the housing lease business. We suggest that collection and management of taxation data is necessary, It is suggested that they switch to comprehensive taxation to solve the difficult taxation problem as a tenant who pays income. In this study, We expect to increase tax revenue through the source of taxation exposures and contribute to the implementation of correct tax definitions by presenting the source of taxation exposure plan Differences from previous studies Unlike the problems of the taxation system of previous studies.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.