조직을 발전시키는 원동력의 핵심은 바로 사람인만큼, 기업들의 경쟁 심화 속에서 조직이 존속하기 위해서는 구성원들의 교육훈련이나 업무 프로세스 등 제반 활동들을 지속적으로 개선해 나가는 것이 무엇보다 중요하다. 특히, 오늘날 다양한 종류의 항공사 증가로 극심한 경쟁 심화를 겪고 있는 항공산업 분야에서는 조직구성원들의 역량 강화를 위한 교육훈련 프로그램의 심층적 연구가 필요하다. 따라서 본 연구는 기존 연구들을 토대로 이론적 재탐색을 통해 교육훈련에 대한 구체적인 대상 및 변수들을 선정하고, 각 요인들 간의 구조적 영향관계를 파악하는데 목적이 있다. 이러한 변수들 간의 관계를 실증검증하기 위하여 K항공사 객실 상위클래스 교육훈련 경험이 있는 객실승무원을 조사대상으로 연구를 수행하였다. 본 연구의 주요 결과를 살펴보면 첫째, 상위클래스 교육훈련 내용의 구성 요인인 업무지식, 업무기능, 승무원태도 는 전이성과에 직․간접적 영향을 미치는 것으로 나타났으며, 특히 업무기능이 전이성과와 높은 영향 관계가 있음을 확인하였다. 이는 상위클래스 교육훈련 기간 동안 승무원들이 기내환경과 동일한 실습학과장에서 진행되는 실무실습 중심의 훈련을 통해 현업에서 높은 교육효과를 보였다고 판단할 수 있다. 한편, 업무지식 및 업무기능과는 다르게 승무원태도 관련 교육훈련 내용은 전이성과에 간접효과만이 있는 것으로 나타났다. 이는 교육훈련 기간 동안 서비스 리더로서의 직업의식과 서비스마인드십 등 의식교육을 아무리 실시하더라도 학습자 자신의 수행하고자 하는 의향이나 열망이 없다면 현업에서의 활용 정도가 매우 낮은 것으로 해석할 수 있다. 둘째, 업무지식, 업무기능, 승무원태도에 관한 교육훈련 내용은 ...
조직을 발전시키는 원동력의 핵심은 바로 사람인만큼, 기업들의 경쟁 심화 속에서 조직이 존속하기 위해서는 구성원들의 교육훈련이나 업무 프로세스 등 제반 활동들을 지속적으로 개선해 나가는 것이 무엇보다 중요하다. 특히, 오늘날 다양한 종류의 항공사 증가로 극심한 경쟁 심화를 겪고 있는 항공산업 분야에서는 조직구성원들의 역량 강화를 위한 교육훈련 프로그램의 심층적 연구가 필요하다. 따라서 본 연구는 기존 연구들을 토대로 이론적 재탐색을 통해 교육훈련에 대한 구체적인 대상 및 변수들을 선정하고, 각 요인들 간의 구조적 영향관계를 파악하는데 목적이 있다. 이러한 변수들 간의 관계를 실증검증하기 위하여 K항공사 객실 상위클래스 교육훈련 경험이 있는 객실승무원을 조사대상으로 연구를 수행하였다. 본 연구의 주요 결과를 살펴보면 첫째, 상위클래스 교육훈련 내용의 구성 요인인 업무지식, 업무기능, 승무원태도 는 전이성과에 직․간접적 영향을 미치는 것으로 나타났으며, 특히 업무기능이 전이성과와 높은 영향 관계가 있음을 확인하였다. 이는 상위클래스 교육훈련 기간 동안 승무원들이 기내환경과 동일한 실습학과장에서 진행되는 실무실습 중심의 훈련을 통해 현업에서 높은 교육효과를 보였다고 판단할 수 있다. 한편, 업무지식 및 업무기능과는 다르게 승무원태도 관련 교육훈련 내용은 전이성과에 간접효과만이 있는 것으로 나타났다. 이는 교육훈련 기간 동안 서비스 리더로서의 직업의식과 서비스마인드십 등 의식교육을 아무리 실시하더라도 학습자 자신의 수행하고자 하는 의향이나 열망이 없다면 현업에서의 활용 정도가 매우 낮은 것으로 해석할 수 있다. 둘째, 업무지식, 업무기능, 승무원태도에 관한 교육훈련 내용은 전이동기에 상당한 영향을 미치는 것으로 나타났다. 특히, 승무원태도가 전이동기에 가장 높은 영향을 미치며, 이를 통해 전이성과에 간접효과가 나타났다. 또한, 업무지식과 업무기능 역시 전이성과에 직접적으로 미치는 영향보다 전이동기를 매개로 한 간접효과에서 보다 높은 전이성과가 발생하였다. 셋째, 선행연구를 바탕으로 조직지원을 상사지원, 동료지원, 조직보상 세 개의 차원으로 구성하고, 이를 본 연구에서 고차 확인적 요인분석을 통해 전이와의 관계를 살펴보았다. 그 결과, 조직보상이 조직지원에 대해 가장 많은 설명을 하는 것으로 나타났다. 이는 승무원들이 교육 후 실제 현업에 활용하는 과정에서 조직보상이 가장 많은 영향을 미치며, 이러한 영향이 전이동기를 통해 궁극적으로 높은 전이성과를 나타나게 해준다는 것을 의미한다. 마지막으로, 본 연구에서 실시한 고차 확인적 요인분석을 통해 학습전이에 조직지원이 주요 변인이라는 것을 확인하였으며, 이를 근거로 집단별 분석을 통해 교육훈련 내용의 효과 및 학습전이는 승무원들의 조직지원 인식차이에 따라 차이가 있음을 검증하였다. 군집분석을 통해 얻어진 세 개의 집단을 조직지원 고인식 집단, 조직지원 보통인식 집단, 그리고 조직지원 저인식 집단으로 지정하고 교육훈련 내용인 업무지식, 업무기능, 승무원태도의 효과차이를 분석하였다. 그 결과, 조직지원에 대한 인식이 높을수록 승무원태도 수준이 높게 나타난다는 것을 확인할 수 있었다. 또한, 조직지원 인식에 따른 학습전이 차이분석 결과, 세 집단 모두 전이성과 수준이 전이동기 수준보다 높게 나타났으며, 전이동기가 높아짐에 따라 전이성과가 높아지는 비례관계임을 확인하였다. 즉, 교육훈련 참가자들은 상사지원, 동료지원, 조직보상에 대한 긍정적 인식이 높을수록 교육훈련 이후 현업에서의 활용 정도가 높아지며 이는 곧 효과적인 전이성과로 나타나게 됨을 의미한다. 따라서 본 연구는 항공사 승무원 교육훈련 내용이 학습전이의 주요 변인이며, 성공적인 학습전이를 위해서는 객실승무원들의 학습에 대한 동기를 강화시켜 주는 것이 무엇보다 중요하다는 사실을 밝혀냈다. 또한, 상사지원, 동료지원, 조직보상 등 조직지원에 대한 기업의 노력과 투자를 강화한다면 전이 동기 및 성과를 보다 효과적으로 높일 수 있고, 궁극적으로 차별화된 서비스 전략의 원천으로 삼을 수 있다는 것을 파악하는 계기가 되었다.
조직을 발전시키는 원동력의 핵심은 바로 사람인만큼, 기업들의 경쟁 심화 속에서 조직이 존속하기 위해서는 구성원들의 교육훈련이나 업무 프로세스 등 제반 활동들을 지속적으로 개선해 나가는 것이 무엇보다 중요하다. 특히, 오늘날 다양한 종류의 항공사 증가로 극심한 경쟁 심화를 겪고 있는 항공산업 분야에서는 조직구성원들의 역량 강화를 위한 교육훈련 프로그램의 심층적 연구가 필요하다. 따라서 본 연구는 기존 연구들을 토대로 이론적 재탐색을 통해 교육훈련에 대한 구체적인 대상 및 변수들을 선정하고, 각 요인들 간의 구조적 영향관계를 파악하는데 목적이 있다. 이러한 변수들 간의 관계를 실증검증하기 위하여 K항공사 객실 상위클래스 교육훈련 경험이 있는 객실승무원을 조사대상으로 연구를 수행하였다. 본 연구의 주요 결과를 살펴보면 첫째, 상위클래스 교육훈련 내용의 구성 요인인 업무지식, 업무기능, 승무원태도 는 전이성과에 직․간접적 영향을 미치는 것으로 나타났으며, 특히 업무기능이 전이성과와 높은 영향 관계가 있음을 확인하였다. 이는 상위클래스 교육훈련 기간 동안 승무원들이 기내환경과 동일한 실습학과장에서 진행되는 실무실습 중심의 훈련을 통해 현업에서 높은 교육효과를 보였다고 판단할 수 있다. 한편, 업무지식 및 업무기능과는 다르게 승무원태도 관련 교육훈련 내용은 전이성과에 간접효과만이 있는 것으로 나타났다. 이는 교육훈련 기간 동안 서비스 리더로서의 직업의식과 서비스마인드십 등 의식교육을 아무리 실시하더라도 학습자 자신의 수행하고자 하는 의향이나 열망이 없다면 현업에서의 활용 정도가 매우 낮은 것으로 해석할 수 있다. 둘째, 업무지식, 업무기능, 승무원태도에 관한 교육훈련 내용은 전이동기에 상당한 영향을 미치는 것으로 나타났다. 특히, 승무원태도가 전이동기에 가장 높은 영향을 미치며, 이를 통해 전이성과에 간접효과가 나타났다. 또한, 업무지식과 업무기능 역시 전이성과에 직접적으로 미치는 영향보다 전이동기를 매개로 한 간접효과에서 보다 높은 전이성과가 발생하였다. 셋째, 선행연구를 바탕으로 조직지원을 상사지원, 동료지원, 조직보상 세 개의 차원으로 구성하고, 이를 본 연구에서 고차 확인적 요인분석을 통해 전이와의 관계를 살펴보았다. 그 결과, 조직보상이 조직지원에 대해 가장 많은 설명을 하는 것으로 나타났다. 이는 승무원들이 교육 후 실제 현업에 활용하는 과정에서 조직보상이 가장 많은 영향을 미치며, 이러한 영향이 전이동기를 통해 궁극적으로 높은 전이성과를 나타나게 해준다는 것을 의미한다. 마지막으로, 본 연구에서 실시한 고차 확인적 요인분석을 통해 학습전이에 조직지원이 주요 변인이라는 것을 확인하였으며, 이를 근거로 집단별 분석을 통해 교육훈련 내용의 효과 및 학습전이는 승무원들의 조직지원 인식차이에 따라 차이가 있음을 검증하였다. 군집분석을 통해 얻어진 세 개의 집단을 조직지원 고인식 집단, 조직지원 보통인식 집단, 그리고 조직지원 저인식 집단으로 지정하고 교육훈련 내용인 업무지식, 업무기능, 승무원태도의 효과차이를 분석하였다. 그 결과, 조직지원에 대한 인식이 높을수록 승무원태도 수준이 높게 나타난다는 것을 확인할 수 있었다. 또한, 조직지원 인식에 따른 학습전이 차이분석 결과, 세 집단 모두 전이성과 수준이 전이동기 수준보다 높게 나타났으며, 전이동기가 높아짐에 따라 전이성과가 높아지는 비례관계임을 확인하였다. 즉, 교육훈련 참가자들은 상사지원, 동료지원, 조직보상에 대한 긍정적 인식이 높을수록 교육훈련 이후 현업에서의 활용 정도가 높아지며 이는 곧 효과적인 전이성과로 나타나게 됨을 의미한다. 따라서 본 연구는 항공사 승무원 교육훈련 내용이 학습전이의 주요 변인이며, 성공적인 학습전이를 위해서는 객실승무원들의 학습에 대한 동기를 강화시켜 주는 것이 무엇보다 중요하다는 사실을 밝혀냈다. 또한, 상사지원, 동료지원, 조직보상 등 조직지원에 대한 기업의 노력과 투자를 강화한다면 전이 동기 및 성과를 보다 효과적으로 높일 수 있고, 궁극적으로 차별화된 서비스 전략의 원천으로 삼을 수 있다는 것을 파악하는 계기가 되었다.
The key to developing the organization is the people, and in order for the organization to survive in the intensifying competition, it is important to continuously improve the activities such as training and work processes of the members. In particular, in the aerospace industry, which is experienci...
The key to developing the organization is the people, and in order for the organization to survive in the intensifying competition, it is important to continuously improve the activities such as training and work processes of the members. In particular, in the aerospace industry, which is experiencing intensified competition due to the increase in various types of airlines today, it is necessary to study in depth training programs for strengthening the competence of the organization members. The purpose of this study is to select concrete objects and variables for educational training through theoretical re - search based on the existing studies and to grasp the structural influence relation between each factor. In order to verify the relationship between these variables, a study was conducted on the cabin crews who have experience in upper class of K airline cabin. The main results of this study are as follows: First, it is shown that business knowledge, job function, and crew attitude affect the meta - . It can be concluded that during the upper class education and training period, the crews showed a high educational effect in the field through practical training exercises conducted in the same department head as the cabin environment. On the other hand, unlike task knowledge and task function, contents of trainers' attitude related to crew attitude showed only indirect effect on metacognition. This is because, even though the awareness training such as the service consciousness as the service leader and the service mind-set is carried out during the training period, it can be interpreted that the degree of utilization in the business is very low unless there is an intention or desire to perform the learner himself. Second, the contents of education and training about work knowledge, job function, and crew attitude have a significant effect on the motivation to transfer. Especially, the attitude of the crew has the highest effect on the motivation to transfer, and indirect effect on the learning outcome. In addition, work knowledge and business functions also have the higher learning outcome. Third, based on previous studies, organizational support is composed of three dimensions of superiors' support, peer support, and organizational compensation. In this study, we examined the relationship with transference through high - level confirmatory factor analysis. As a result, it was found that organizational compensation provides the most explanation for organizational support. This implies that organizational compensation has the greatest influence on the crews' practical use in education, and that this effect ultimately leads to high learning outcome through the entire motivation to transfer. Finally, it was confirmed that the organizational support was the main variable in the learning transition through the high - order confirmatory factor analysis conducted in this study. Based on this analysis, And that there is a difference between the two. The three groups obtained from the cluster analysis were identified as organizational support awareness group, organizational support ordinary recognition group, and organizational support low recognition group, and analyzed the effect of training knowledge such as work knowledge, work function, and crew attitude. As a result, it was found that the higher the perception of organization support, the higher the level of the crew attitude. In addition, as a result of analysis of learning transition difference according to recognition of organizational support, it was confirmed that the learning outcome of all three groups was higher than that of the motivation to transfer level and that the proportion of meta - In other words, the higher the positive perception of superiors' support, peer support, and organizational compensation, the higher the level of utilization in the business after education and training. Therefore, this study revealed that the content of education and training of airline crew is the main variable of learning transition and that it is more important to strengthen the motivation for learning of cabin crew for successful learning transition. In addition, if we reinforce the efforts and investment of corporations in support of superiors, colleagues, and organizational support, we can understand that we can increase transfer motivation and performance more effectively and ultimately become a source of differentiated service strategies. It was an opportunity.
The key to developing the organization is the people, and in order for the organization to survive in the intensifying competition, it is important to continuously improve the activities such as training and work processes of the members. In particular, in the aerospace industry, which is experiencing intensified competition due to the increase in various types of airlines today, it is necessary to study in depth training programs for strengthening the competence of the organization members. The purpose of this study is to select concrete objects and variables for educational training through theoretical re - search based on the existing studies and to grasp the structural influence relation between each factor. In order to verify the relationship between these variables, a study was conducted on the cabin crews who have experience in upper class of K airline cabin. The main results of this study are as follows: First, it is shown that business knowledge, job function, and crew attitude affect the meta - . It can be concluded that during the upper class education and training period, the crews showed a high educational effect in the field through practical training exercises conducted in the same department head as the cabin environment. On the other hand, unlike task knowledge and task function, contents of trainers' attitude related to crew attitude showed only indirect effect on metacognition. This is because, even though the awareness training such as the service consciousness as the service leader and the service mind-set is carried out during the training period, it can be interpreted that the degree of utilization in the business is very low unless there is an intention or desire to perform the learner himself. Second, the contents of education and training about work knowledge, job function, and crew attitude have a significant effect on the motivation to transfer. Especially, the attitude of the crew has the highest effect on the motivation to transfer, and indirect effect on the learning outcome. In addition, work knowledge and business functions also have the higher learning outcome. Third, based on previous studies, organizational support is composed of three dimensions of superiors' support, peer support, and organizational compensation. In this study, we examined the relationship with transference through high - level confirmatory factor analysis. As a result, it was found that organizational compensation provides the most explanation for organizational support. This implies that organizational compensation has the greatest influence on the crews' practical use in education, and that this effect ultimately leads to high learning outcome through the entire motivation to transfer. Finally, it was confirmed that the organizational support was the main variable in the learning transition through the high - order confirmatory factor analysis conducted in this study. Based on this analysis, And that there is a difference between the two. The three groups obtained from the cluster analysis were identified as organizational support awareness group, organizational support ordinary recognition group, and organizational support low recognition group, and analyzed the effect of training knowledge such as work knowledge, work function, and crew attitude. As a result, it was found that the higher the perception of organization support, the higher the level of the crew attitude. In addition, as a result of analysis of learning transition difference according to recognition of organizational support, it was confirmed that the learning outcome of all three groups was higher than that of the motivation to transfer level and that the proportion of meta - In other words, the higher the positive perception of superiors' support, peer support, and organizational compensation, the higher the level of utilization in the business after education and training. Therefore, this study revealed that the content of education and training of airline crew is the main variable of learning transition and that it is more important to strengthen the motivation for learning of cabin crew for successful learning transition. In addition, if we reinforce the efforts and investment of corporations in support of superiors, colleagues, and organizational support, we can understand that we can increase transfer motivation and performance more effectively and ultimately become a source of differentiated service strategies. It was an opportunity.
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