본 연구는 미용대학 학습자들을 대상으로 교수자의 커뮤니케이션 스타일 중 언어적 커뮤니케이션 및 비언어적 커뮤니케이션 요소와 교육효과에 대해 살펴보고자 한다. 구체적으로 현재 미용대학 교수자의 커뮤니케이션 스타일이 어떠한 특징을 가지며, 이러한 커뮤니케이션 요인들이 학습자들의 교육만족도 및 학습몰입과 학업성취도에 어떠한 영향을 미치는가를 조사하고자 한다. 이는 커뮤니케이션이 지니는 효율성을 파악하는데 도움을 주고, 향후 보다 합리적이고 효율적인 교육 방안을 제공하는데 그 목적이 있다. 설문조사는 서울, 경기, 인천, 충남, 강원 지역의 학점은행제, 2년·4년제 대학교, 대학원, ...
본 연구는 미용대학 학습자들을 대상으로 교수자의 커뮤니케이션 스타일 중 언어적 커뮤니케이션 및 비언어적 커뮤니케이션 요소와 교육효과에 대해 살펴보고자 한다. 구체적으로 현재 미용대학 교수자의 커뮤니케이션 스타일이 어떠한 특징을 가지며, 이러한 커뮤니케이션 요인들이 학습자들의 교육만족도 및 학습몰입과 학업성취도에 어떠한 영향을 미치는가를 조사하고자 한다. 이는 커뮤니케이션이 지니는 효율성을 파악하는데 도움을 주고, 향후 보다 합리적이고 효율적인 교육 방안을 제공하는데 그 목적이 있다. 설문조사는 서울, 경기, 인천, 충남, 강원 지역의 학점은행제, 2년·4년제 대학교, 대학원, 미용학과 학생들을 대상으로 예비조사를 거쳐 총 1057부를 최종 분석에 사용되었으며, 빈도분석, 신뢰도분석, 상관관계분석 및 연구모형에서 제시된 변수들의 상관관계와 가설을 검증하기 위해 구조방정식모델분석을 통한 확인적 요인분석과 전체적인 모델 적합도를 분석하고 연구모델의 설정된 가설의 유의성을 검정하였다. 실증 분석을 통해 나타난 연구결과는 다음과 같다. 교수자의 커뮤니케이션 스타일은 학습자들이 인식하는 교육만족도 및 학습몰입에 영향을 미치고, 교육만족도와 학습몰입은 다시 학업성취도에 영향을 미친다는 결과는 연구의 핵심적인 가설이 지지된 것으로 볼 수 있다. 첫째, 교수자가 최신 지식이나 전문적 정보를 잘 전달하고 적절하게 설명해주는 전문형의 스타일은 학습자들에게 교육만족도와 학습몰입에 도움을 주는 것으로 해석할 수 있다. 둘째, 통제형의 경우, 가설과 다르게 교육만족도는 학습몰입에 정(+)의 영향을 미치는 것으로 나타났으며, 기존 연구들과 상반된 결과를 보였는데 교수자가 개성과 주관적인 태도를 유지하면서 수업에 집중하는 스타일로 학습자들에게 열정적인 모습으로 비춰지며 다수의 학생들을 대상으로 이뤄지는 수업이므로 교육만족도를 높일 수 있는 효과적인 스타일로 해석 할 수 있다. 셋째, 협력형은 학습자들에게 친근하고 공감대를 형성하는 교수자 스타일로 학습자와의 상호작용을 통한 긍정적인 관계를 형성하여 교육만족도를 느끼게 하는 것으로 나타났다. 넷째, 신뢰형은 교수자가 친철하고 학습자들의 의견을 수렴하며 학습자들과 격이 없이 대화하면 교육만족도와 학습몰입에 긍정적인 영향을 미치지 않는 것으로 나타났다. 다섯째, 최근 커뮤니케이션과 관련된 연구들이 비언어적인 측면에 중요성을 강조하고 있으며, 본 연구에서도 교수자의 제스처나 얼굴표정과 같은 비언어적 부분이 언어적인 부분과 함께, 혹은 독립적으로 의미 전달 방법으로 작용하는지를 살펴보았으나, 교육만족도와 학습몰입에 영향을 미치지 않는 것으로 나타났다. 여섯째, 교육만족도와 학습몰입은 학습에 대한 욕구가 충족되고 강의 시간동안 집중된 정도로 해석할 수 있으며 수업에 대하여 몰입한 학습자일수록 학업성취도가 높게 나타났다. 학습자가 목표를 세우고 학습 능력을 증진시킬 수 있는 학습 환경은 결과적으로 학업에 대한 성취감과 자신이 성장하고 있음을 느끼게 했다고 볼 수 있다. 본 연구의 후속에 대한 제언은 다음과 같다. 첫째, 우리나라 교육의 환경적 요인과 다양한 변인들의 척도 개발이 시급하며, 커뮤니케이션 스타일에 따른 창의적 행동, 교육 효과 등의 독립변수와 종속변수의 다양화를 통해 심도 있는 연구가 필요할 것으로 생각된다. 둘째, 학습자의 단기적 기억과 상황에 대한 설문방법은 테이터 수집이 지닌 한계이다. 특히, 강의 중 환경에서 교수자·학습자 간 커뮤니케이션 스타일에 따른 상호작용과 참여관찰을 통한 다양한 연구가 이루어지길 바란다. 셋째, 본 연구는 미용학과 학생들을 대상으로 연구 진행되었지만, 향후 연구에서는 각 학과별로 세부적으로 나누어 교수자의 커뮤니케이션 스타일에 따른 요인들을 연구한다면, 활용가치가 더욱 높아질 것으로 생각된다. 넷째, 본 연구는 조사대상자 연령을 전체를 기준으로 하였으나 추후 연구에서는 각각의 학년별로 집단을 세부적으로 나누어 이론(언어적 커뮤니케이션) 및 실습(비언어적 커뮤니케이션)에 대하여 요인별 유효성의 차이를 검증하는 연구가 이루어졌으면 한다. 이에 본 연구를 통하여 다루지 못한 한계점을 더욱 발전시켜 보다 나은 연구가 진행되어 미용 교육에 있어 한층 발전될 수 있기를 기대한다.
본 연구는 미용대학 학습자들을 대상으로 교수자의 커뮤니케이션 스타일 중 언어적 커뮤니케이션 및 비언어적 커뮤니케이션 요소와 교육효과에 대해 살펴보고자 한다. 구체적으로 현재 미용대학 교수자의 커뮤니케이션 스타일이 어떠한 특징을 가지며, 이러한 커뮤니케이션 요인들이 학습자들의 교육만족도 및 학습몰입과 학업성취도에 어떠한 영향을 미치는가를 조사하고자 한다. 이는 커뮤니케이션이 지니는 효율성을 파악하는데 도움을 주고, 향후 보다 합리적이고 효율적인 교육 방안을 제공하는데 그 목적이 있다. 설문조사는 서울, 경기, 인천, 충남, 강원 지역의 학점은행제, 2년·4년제 대학교, 대학원, 미용학과 학생들을 대상으로 예비조사를 거쳐 총 1057부를 최종 분석에 사용되었으며, 빈도분석, 신뢰도분석, 상관관계분석 및 연구모형에서 제시된 변수들의 상관관계와 가설을 검증하기 위해 구조방정식모델분석을 통한 확인적 요인분석과 전체적인 모델 적합도를 분석하고 연구모델의 설정된 가설의 유의성을 검정하였다. 실증 분석을 통해 나타난 연구결과는 다음과 같다. 교수자의 커뮤니케이션 스타일은 학습자들이 인식하는 교육만족도 및 학습몰입에 영향을 미치고, 교육만족도와 학습몰입은 다시 학업성취도에 영향을 미친다는 결과는 연구의 핵심적인 가설이 지지된 것으로 볼 수 있다. 첫째, 교수자가 최신 지식이나 전문적 정보를 잘 전달하고 적절하게 설명해주는 전문형의 스타일은 학습자들에게 교육만족도와 학습몰입에 도움을 주는 것으로 해석할 수 있다. 둘째, 통제형의 경우, 가설과 다르게 교육만족도는 학습몰입에 정(+)의 영향을 미치는 것으로 나타났으며, 기존 연구들과 상반된 결과를 보였는데 교수자가 개성과 주관적인 태도를 유지하면서 수업에 집중하는 스타일로 학습자들에게 열정적인 모습으로 비춰지며 다수의 학생들을 대상으로 이뤄지는 수업이므로 교육만족도를 높일 수 있는 효과적인 스타일로 해석 할 수 있다. 셋째, 협력형은 학습자들에게 친근하고 공감대를 형성하는 교수자 스타일로 학습자와의 상호작용을 통한 긍정적인 관계를 형성하여 교육만족도를 느끼게 하는 것으로 나타났다. 넷째, 신뢰형은 교수자가 친철하고 학습자들의 의견을 수렴하며 학습자들과 격이 없이 대화하면 교육만족도와 학습몰입에 긍정적인 영향을 미치지 않는 것으로 나타났다. 다섯째, 최근 커뮤니케이션과 관련된 연구들이 비언어적인 측면에 중요성을 강조하고 있으며, 본 연구에서도 교수자의 제스처나 얼굴표정과 같은 비언어적 부분이 언어적인 부분과 함께, 혹은 독립적으로 의미 전달 방법으로 작용하는지를 살펴보았으나, 교육만족도와 학습몰입에 영향을 미치지 않는 것으로 나타났다. 여섯째, 교육만족도와 학습몰입은 학습에 대한 욕구가 충족되고 강의 시간동안 집중된 정도로 해석할 수 있으며 수업에 대하여 몰입한 학습자일수록 학업성취도가 높게 나타났다. 학습자가 목표를 세우고 학습 능력을 증진시킬 수 있는 학습 환경은 결과적으로 학업에 대한 성취감과 자신이 성장하고 있음을 느끼게 했다고 볼 수 있다. 본 연구의 후속에 대한 제언은 다음과 같다. 첫째, 우리나라 교육의 환경적 요인과 다양한 변인들의 척도 개발이 시급하며, 커뮤니케이션 스타일에 따른 창의적 행동, 교육 효과 등의 독립변수와 종속변수의 다양화를 통해 심도 있는 연구가 필요할 것으로 생각된다. 둘째, 학습자의 단기적 기억과 상황에 대한 설문방법은 테이터 수집이 지닌 한계이다. 특히, 강의 중 환경에서 교수자·학습자 간 커뮤니케이션 스타일에 따른 상호작용과 참여관찰을 통한 다양한 연구가 이루어지길 바란다. 셋째, 본 연구는 미용학과 학생들을 대상으로 연구 진행되었지만, 향후 연구에서는 각 학과별로 세부적으로 나누어 교수자의 커뮤니케이션 스타일에 따른 요인들을 연구한다면, 활용가치가 더욱 높아질 것으로 생각된다. 넷째, 본 연구는 조사대상자 연령을 전체를 기준으로 하였으나 추후 연구에서는 각각의 학년별로 집단을 세부적으로 나누어 이론(언어적 커뮤니케이션) 및 실습(비언어적 커뮤니케이션)에 대하여 요인별 유효성의 차이를 검증하는 연구가 이루어졌으면 한다. 이에 본 연구를 통하여 다루지 못한 한계점을 더욱 발전시켜 보다 나은 연구가 진행되어 미용 교육에 있어 한층 발전될 수 있기를 기대한다.
The purpose of this study is to pore over the factors of verbal communication and nonverbal communication among professor's communication styles and the education effect in beauty college. Specifically, this study is intended to look into the characteristics of professor's current communication styl...
The purpose of this study is to pore over the factors of verbal communication and nonverbal communication among professor's communication styles and the education effect in beauty college. Specifically, this study is intended to look into the characteristics of professor's current communication styles in beauty college, and the effects of these communication factors on students' educational satisfaction, learning flow and academic achievement. This helps to understand the efficiency of communication, and provide measures of more reasonable and efficient education in the future. To achieve the purpose of this study, a formal survey was carried out to students majoring in cosmetology at academic credit bank system-adopted 2- and 4-year colleges and graduate schools in Seoul, Gyeonggi, Incheon, Chungnam and Gangwon areas through a preliminary survey. A total of 1,059 questionnaires were used for final analysis. To verify the frequency analysis, the reliability analysis and the correlation analysis, the correlation between variables in the research model, the confirmatory factor analysis and overall model fit through the structural equation model analysis were figured out, and the significance of hypotheses in the research model was tested. The results of the empirical analysis are as follows. Professor's communication styles had an effect on students' educational satisfaction and learning flow, and their educational satisfaction and learning flow had an effect on their academic achievement, supporting a key research hypothesis. First, the professional style, which a professor communicates up-to-date knowledge or professional information well to students through the proper description, can be interpreted as helping them to their educational satisfaction and learning flow. Second, students' educational satisfaction had a positive effect on their learning flow unlike hypotheses, contradicting previous studies. The control style, which a professor plays attention in class while maintaining his personality and subjective attitude, can be interpreted as effectively improving their educational satisfaction, because he gives lessons to a number of them with passion. Third, the cooperative style, which a professor makes students familiar and sympathetic, was found to make them feel their educational satisfaction by building a positive relationship through interaction with them. Fourth, the reliable style, which a professor has the kindness to gather the opinions of students and have a frank talk with them, was found to have no positive effect on their educational satisfaction and learning flow. Fifth, the importance of nonverbal aspects has been recently emphasized in communication-related studies. This study also looked into whether nonverbal parts such as professor's gestures and facial expressions communicate the meaning in an independent way with verbal parts or not, but his nonverbal communication was found to have no effect on students' educational satisfaction and learning flow. Sixth, students' educational satisfaction and learning flow can be interpreted as satisfying their desires for learning and concentrating on it during lecture time. As a result, the learning environment in which they can improve their learning ability with a goal can be conceived as causing them to feel their academic achievement and growth. The follow-up suggestions of this study are as follows. First, it is urgent to develop the scale of educational environment factors and various variables in Korea. The in-depth studies should be done through the diversification of independent and dependent variables such as creative behavior and educational effect of communication styles. Second, the questionnaire survey on students' short-term memory and situation is the limit of data collection. Especially, it is hoped that various studies will be done through the interaction and participant observation of communication styles between professor and students in lecture environment. Third, although this study was carried out to students majoring in cosmetology, future studies will have to look into the factors of professor's communication styles by dividing each department into details. If so, it is expected to further enhance the utilization of his communication styles. Fourth, although this study was based on the whole age of those surveyed, it is hoped that future studies will be done through the verification of a difference in factor validation for theory(verbal communication) and practice(nonverbal communication) by dividing each department into details. Consequently, it is expected to carry out better studies on cosmetology education by further developing the limitations, which don't deal with in this study.
The purpose of this study is to pore over the factors of verbal communication and nonverbal communication among professor's communication styles and the education effect in beauty college. Specifically, this study is intended to look into the characteristics of professor's current communication styles in beauty college, and the effects of these communication factors on students' educational satisfaction, learning flow and academic achievement. This helps to understand the efficiency of communication, and provide measures of more reasonable and efficient education in the future. To achieve the purpose of this study, a formal survey was carried out to students majoring in cosmetology at academic credit bank system-adopted 2- and 4-year colleges and graduate schools in Seoul, Gyeonggi, Incheon, Chungnam and Gangwon areas through a preliminary survey. A total of 1,059 questionnaires were used for final analysis. To verify the frequency analysis, the reliability analysis and the correlation analysis, the correlation between variables in the research model, the confirmatory factor analysis and overall model fit through the structural equation model analysis were figured out, and the significance of hypotheses in the research model was tested. The results of the empirical analysis are as follows. Professor's communication styles had an effect on students' educational satisfaction and learning flow, and their educational satisfaction and learning flow had an effect on their academic achievement, supporting a key research hypothesis. First, the professional style, which a professor communicates up-to-date knowledge or professional information well to students through the proper description, can be interpreted as helping them to their educational satisfaction and learning flow. Second, students' educational satisfaction had a positive effect on their learning flow unlike hypotheses, contradicting previous studies. The control style, which a professor plays attention in class while maintaining his personality and subjective attitude, can be interpreted as effectively improving their educational satisfaction, because he gives lessons to a number of them with passion. Third, the cooperative style, which a professor makes students familiar and sympathetic, was found to make them feel their educational satisfaction by building a positive relationship through interaction with them. Fourth, the reliable style, which a professor has the kindness to gather the opinions of students and have a frank talk with them, was found to have no positive effect on their educational satisfaction and learning flow. Fifth, the importance of nonverbal aspects has been recently emphasized in communication-related studies. This study also looked into whether nonverbal parts such as professor's gestures and facial expressions communicate the meaning in an independent way with verbal parts or not, but his nonverbal communication was found to have no effect on students' educational satisfaction and learning flow. Sixth, students' educational satisfaction and learning flow can be interpreted as satisfying their desires for learning and concentrating on it during lecture time. As a result, the learning environment in which they can improve their learning ability with a goal can be conceived as causing them to feel their academic achievement and growth. The follow-up suggestions of this study are as follows. First, it is urgent to develop the scale of educational environment factors and various variables in Korea. The in-depth studies should be done through the diversification of independent and dependent variables such as creative behavior and educational effect of communication styles. Second, the questionnaire survey on students' short-term memory and situation is the limit of data collection. Especially, it is hoped that various studies will be done through the interaction and participant observation of communication styles between professor and students in lecture environment. Third, although this study was carried out to students majoring in cosmetology, future studies will have to look into the factors of professor's communication styles by dividing each department into details. If so, it is expected to further enhance the utilization of his communication styles. Fourth, although this study was based on the whole age of those surveyed, it is hoped that future studies will be done through the verification of a difference in factor validation for theory(verbal communication) and practice(nonverbal communication) by dividing each department into details. Consequently, it is expected to carry out better studies on cosmetology education by further developing the limitations, which don't deal with in this study.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.