본 연구는 집단미술치료가 스마트폰 과의존 청소년의 자기조절력에 미치는 영향를 알아보고자 하였다.
이를 위해 본 연구는 2017년 2월 초에서 4월 초까지 서울시에 위치한 ○○청소년 수련관 방과 후 아카데미 학생을 대상으로 진행하였다. 연구 대상자는 청소년 수련관 지도교사 관찰 시 스마트폰에 과의존하는 청소년들과 부모의 주호소에 의해 의뢰된 청소년을 대상으로 선별하였다. 선별된 대상자 중 스마트폰 중독 자가진단(S-척도) 검사 결과 잠재적 위험군 이상의 점수를 받은 총 6명이 연구에 참여하였다. 각 회기 당 90분씩 주2회 ...
본 연구는 집단미술치료가 스마트폰 과의존 청소년의 자기조절력에 미치는 영향를 알아보고자 하였다.
이를 위해 본 연구는 2017년 2월 초에서 4월 초까지 서울시에 위치한 ○○청소년 수련관 방과 후 아카데미 학생을 대상으로 진행하였다. 연구 대상자는 청소년 수련관 지도교사 관찰 시 스마트폰에 과의존하는 청소년들과 부모의 주호소에 의해 의뢰된 청소년을 대상으로 선별하였다. 선별된 대상자 중 스마트폰 중독 자가진단(S-척도) 검사 결과 잠재적 위험군 이상의 점수를 받은 총 6명이 연구에 참여하였다. 각 회기 당 90분씩 주2회 총 12회기를 실시하였다. 집단미술치료 실시 전과 후에 자기조절능력검사와 스마트폰 중독 자가진단(S-척도)검사를 실시하였다. 투사적 그림검사로는 사과 따는 사람 그림검사(PPAT)를 실시하였고 미술치료를 회기별 분석하였다. 본 연구의 결과를 요약하면 다음과 같다.
첫째, 집단미술치료 실시 후에 집단원들의 자기조절능력이 유의미하게 증가하였다.
둘째, 집단미술치료 실시 후에 집단원들의 스마트폰 과의존이 유의미하게 감소하였다.
셋째, 집단미술치료 실시 후에 사과 따는 사람 그림 검사(PPAT)의 형식척도 항목 중 색칠정도, 색의 적절성, 공간, 문제해결력에 유의미한 변화를 나타내었다.
이러한 연구결과를 통해 집단미술치료가 스마트폰 과의존 청소년의 자기조절력에 긍정적인 영향을 미쳤음을 알 수 있다.
본 연구는 스마트폰 보급의 확산으로 인하여 발생되는 문제점들을 집단미술치료사례를 통하여 스마트폰 과의존 청소년들이 겪고 있는 현실적인 문제를 직접적으로 다루었다. 또한, 스마트폰 과의존 및 중독에 관한 연구가 한 가지 이론에만 편중되지 않도록 본 연구에서는 Kohut의 자기심리학적 이론을 집단미술치료에 적용하여 다양한 이론적 접근을 시도했다는 것에 연구 의의가 있다.
본 연구는 집단미술치료가 스마트폰 과의존 청소년의 자기조절력에 미치는 영향를 알아보고자 하였다.
이를 위해 본 연구는 2017년 2월 초에서 4월 초까지 서울시에 위치한 ○○청소년 수련관 방과 후 아카데미 학생을 대상으로 진행하였다. 연구 대상자는 청소년 수련관 지도교사 관찰 시 스마트폰에 과의존하는 청소년들과 부모의 주호소에 의해 의뢰된 청소년을 대상으로 선별하였다. 선별된 대상자 중 스마트폰 중독 자가진단(S-척도) 검사 결과 잠재적 위험군 이상의 점수를 받은 총 6명이 연구에 참여하였다. 각 회기 당 90분씩 주2회 총 12회기를 실시하였다. 집단미술치료 실시 전과 후에 자기조절능력검사와 스마트폰 중독 자가진단(S-척도)검사를 실시하였다. 투사적 그림검사로는 사과 따는 사람 그림검사(PPAT)를 실시하였고 미술치료를 회기별 분석하였다. 본 연구의 결과를 요약하면 다음과 같다.
첫째, 집단미술치료 실시 후에 집단원들의 자기조절능력이 유의미하게 증가하였다.
둘째, 집단미술치료 실시 후에 집단원들의 스마트폰 과의존이 유의미하게 감소하였다.
셋째, 집단미술치료 실시 후에 사과 따는 사람 그림 검사(PPAT)의 형식척도 항목 중 색칠정도, 색의 적절성, 공간, 문제해결력에 유의미한 변화를 나타내었다.
이러한 연구결과를 통해 집단미술치료가 스마트폰 과의존 청소년의 자기조절력에 긍정적인 영향을 미쳤음을 알 수 있다.
본 연구는 스마트폰 보급의 확산으로 인하여 발생되는 문제점들을 집단미술치료사례를 통하여 스마트폰 과의존 청소년들이 겪고 있는 현실적인 문제를 직접적으로 다루었다. 또한, 스마트폰 과의존 및 중독에 관한 연구가 한 가지 이론에만 편중되지 않도록 본 연구에서는 Kohut의 자기심리학적 이론을 집단미술치료에 적용하여 다양한 이론적 접근을 시도했다는 것에 연구 의의가 있다.
The purpose of this study was to investigate the effect of group art therapy on the self - regulation of smartphone and dependent youth.
For this purpose, this study was conducted from the beginning of February to the beginning of April 2017 for the students of the ○○ Youth Center in Seoul....
The purpose of this study was to investigate the effect of group art therapy on the self - regulation of smartphone and dependent youth.
For this purpose, this study was conducted from the beginning of February to the beginning of April 2017 for the students of the ○○ Youth Center in Seoul. The subjects of the study were selected by adolescents dependent on smartphone and adolescents referenced by their parents' gaze at the observation of adolescents in the youth center. A total of 6 subjects who received the score of potential risk group as a result of the smartphone addiction self-diagnosis (S-scale) test were selected. Twelve sessions were conducted twice a week for 90 minutes for each session. Before and after the group art therapy, self-regulation ability test and smartphone addiction self-diagnosis (S-scale) test were performed. As a projective picture test, the apple picker picture test (PPAT) was conducted and the art therapy was analyzed by session. The results of this study are summarized as follows.
First, after group art therapy, self - control ability of group members increased significantly.
Second, after the group art therapy, the dependency of smartphone on group members decreased significantly.
Third, after the group art therapy, there was a significant change in the degree of coloring, color appropriateness, space and problem solving ability among items of the format of PPAT.
The results of this study show that group art therapy has a positive effect on the self-control of the smartphone and dependent youth.
The study directly addressed the real problems faced by the teens with the group art therapy cases that led to the spread of smartphones. In addition, there is a theoretical significance of applying Kohut's self-psychological theory to collective art therapy so that the research on smartphone overdepent and addiction can not be biased.
The purpose of this study was to investigate the effect of group art therapy on the self - regulation of smartphone and dependent youth.
For this purpose, this study was conducted from the beginning of February to the beginning of April 2017 for the students of the ○○ Youth Center in Seoul. The subjects of the study were selected by adolescents dependent on smartphone and adolescents referenced by their parents' gaze at the observation of adolescents in the youth center. A total of 6 subjects who received the score of potential risk group as a result of the smartphone addiction self-diagnosis (S-scale) test were selected. Twelve sessions were conducted twice a week for 90 minutes for each session. Before and after the group art therapy, self-regulation ability test and smartphone addiction self-diagnosis (S-scale) test were performed. As a projective picture test, the apple picker picture test (PPAT) was conducted and the art therapy was analyzed by session. The results of this study are summarized as follows.
First, after group art therapy, self - control ability of group members increased significantly.
Second, after the group art therapy, the dependency of smartphone on group members decreased significantly.
Third, after the group art therapy, there was a significant change in the degree of coloring, color appropriateness, space and problem solving ability among items of the format of PPAT.
The results of this study show that group art therapy has a positive effect on the self-control of the smartphone and dependent youth.
The study directly addressed the real problems faced by the teens with the group art therapy cases that led to the spread of smartphones. In addition, there is a theoretical significance of applying Kohut's self-psychological theory to collective art therapy so that the research on smartphone overdepent and addiction can not be biased.
주제어
#스마트폰 과의존 청소년 자기조절력 집단미술치료 자기심리학 Smartphone and dependent youth self - control group art therapy Self Psychology
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.