4차 산업혁명 시대를 대비하여 교육 패러다임이 변화하고 있다. 창의력을 갖춘 인재를 양성하기 위하여 문제해결 능력과 정보활용 능력을 강조하는 2015 개정 교육과정이 올해(2018년)부터 시행됨으로써 학교도서관 협력수업의 중요성이 부각되고 있다. 학교도서관 협력수업이 교육적 효과를 높일 수 있는 적합한 수업 방식으로 주목되고 있음에도 불구하고 활발하게 시행되고 있지 않은 것은 교과교사들의 올바른 이해와 인식 부족에서 원인을 찾을 수 있다. 이에 따라 본 연구는 고등학교 교과교사들의 학교도서관에 대한 인식과 경험이 협력수업 시행의지(교육적 효과, 필요성, 시행계획)에 미치는 영향을 알아보고, 학교도서관 협력수업을 위한 기초자료를 제공함을 그 목적으로 한다. 이를 위하여 서울 지역의 고등학교 14개교의 교과교사 224명을 대상으로 설문조사를 실시하였다. 수집된 데이터는 통계 패키지 프로그램 IBM SPSS Statistics V.24를 이용하여 ...
4차 산업혁명 시대를 대비하여 교육 패러다임이 변화하고 있다. 창의력을 갖춘 인재를 양성하기 위하여 문제해결 능력과 정보활용 능력을 강조하는 2015 개정 교육과정이 올해(2018년)부터 시행됨으로써 학교도서관 협력수업의 중요성이 부각되고 있다. 학교도서관 협력수업이 교육적 효과를 높일 수 있는 적합한 수업 방식으로 주목되고 있음에도 불구하고 활발하게 시행되고 있지 않은 것은 교과교사들의 올바른 이해와 인식 부족에서 원인을 찾을 수 있다. 이에 따라 본 연구는 고등학교 교과교사들의 학교도서관에 대한 인식과 경험이 협력수업 시행의지(교육적 효과, 필요성, 시행계획)에 미치는 영향을 알아보고, 학교도서관 협력수업을 위한 기초자료를 제공함을 그 목적으로 한다. 이를 위하여 서울 지역의 고등학교 14개교의 교과교사 224명을 대상으로 설문조사를 실시하였다. 수집된 데이터는 통계 패키지 프로그램 IBM SPSS Statistics V.24를 이용하여 빈도분석(Frequency Analysis), 독립표본 t검정(Independent Samples t-test), 분산분석(Analysis of Variance: ANOVA), 카이제곱 검정(χ2 test), 그리고 상관관계 분석(Pearson's Correlation Analysis)과 다중회귀분석(Multiple Regression Analysis)을 실시하였다. 그 결과 교과교사의 학교도서관에 대한 인식 및 학교도서관 관련 경험이 협력수업 시행의지에 유의한 영향을 미치며, 소속 학교 또한 교과교사의 시행의지와 관련된 일부 인식에 유의한 영향을 미치는 것으로 나타났다. 좀 더 상세히 살펴보면, 학교도서관과 교과교사와의 소통, 학교도서관의 공간, 시설 및 장서에 대한 인식, 사서교사의 협력수업에서의 역할은 시행의지의 모든 요소에 영향을 미치는 것으로 나타났다. 교과교사의 도서관 이용 빈도와 도서 대출 권수는 협력수업 시행의지 중 교육적 효과와 시행계획에 유의한 영향을 보여주었다. 그리고 교과교사의 학교도서관 선호도 및 관심도, 학교도서관의 협력수업 홍보는 시행계획에 영향을 미치는 것으로 나타났다. 사서교사의 역할에 대해서는 대부분 ‘독서프로그램 기획 및 진행’으로 인식하고 있는 것으로 나타났다. 한편 응답자의 27% (N=54) 만이 협력수업 경험이 있으며, 이들의 시행 동기는 ‘스스로 수업 개발을 위해서’(51.9%)이거나 ‘사서교사의 안내를 통한’(22.2%)것으로 나타났다. 경험한 협력수업 유형은 ‘교사 단독 진행’과 ‘단순 협력형’(63%)이 가장 높게 나타나 시행 동기와 연관되는 결과를 보였다. 협력수업 관련 교육 경험이 있는 응답자는 18% (N=35) 였으며, 이러한 협력수업 관련 교육 필요성이 협력수업 시행의지에 유의한 영향을 미쳤다. 이상의 결과를 종합해보면, 교과교사들의 도서관 인식에 대한 차이가 협력수업 시행의지 요소 중 교육적 효과에 영향을 미치며, 필요성에는 큰 영향을 미치지 않았는데, 시행계획에 대해서는 모든 독립변인들이 유의한 영향을 미치고 있다. 이는 협력수업에 대한 필요성은 대부분의 교사들이 인식하고 있으나, 조금 더 구체화된 협력수업의 교육적 효과에 대한 인식은 교육, 홍보, 경험 등 협력수업에 대한 지식을 전달하는 요소가 요구되는 것으로 판단된다. 나아가, 교과교사의 협력수업 시행계획을 강화하기 위해서는 이러한 협력수업에 대한 전역적(Global) 지식에 더하여 개별 학교에서 시행이 가능한지를 알 수 있는 해당 학교 도서관과의 소통 및 사서교사의 홍보 등 지역적(Local) 지식의 전달이 필요한 것으로 나타났다. 이를 기반으로 교과교사들의 협력수업에 대한 시행의지를 강화하기 위해 제안할 수 있는 학교도서관의 개선 방안은 다음과 같다. 첫째, 교과교사의 도서관 이용을 촉진할 수 있도록 교과교사가 필요한 교과 지원을 위한 다양한 장서 확충과 이를 위해 필요한 장서의 선정 및 입수된 장서를 알리기 위한 교과교사와의 소통 강화와 이를 통한 홍보효과의 강화가 필요하다. 둘째, 협력수업에 대한 필요성 인식은 높으나 시행계획이 높지 않은 점을 개선하기 위해 학교도서관은 교과교사의 시행계획에 영향을 미치는 요소인 교과교사 대상 협력수업 교육이 필요하며, 이는 단지 전역적 지식 전달을 위한 교사 양성 및 재교육 과정의 개선을 위한 정책적 노력에서 더 나아가, 개별 학교에서의 협력교육 환경에 대한 지역적 지식 전달 과정을 강화하기 위한 사서(교사)가 주도하는 교내 협력수업 교육 방안을 적극적으로 모색할 필요가 있다.
4차 산업혁명 시대를 대비하여 교육 패러다임이 변화하고 있다. 창의력을 갖춘 인재를 양성하기 위하여 문제해결 능력과 정보활용 능력을 강조하는 2015 개정 교육과정이 올해(2018년)부터 시행됨으로써 학교도서관 협력수업의 중요성이 부각되고 있다. 학교도서관 협력수업이 교육적 효과를 높일 수 있는 적합한 수업 방식으로 주목되고 있음에도 불구하고 활발하게 시행되고 있지 않은 것은 교과교사들의 올바른 이해와 인식 부족에서 원인을 찾을 수 있다. 이에 따라 본 연구는 고등학교 교과교사들의 학교도서관에 대한 인식과 경험이 협력수업 시행의지(교육적 효과, 필요성, 시행계획)에 미치는 영향을 알아보고, 학교도서관 협력수업을 위한 기초자료를 제공함을 그 목적으로 한다. 이를 위하여 서울 지역의 고등학교 14개교의 교과교사 224명을 대상으로 설문조사를 실시하였다. 수집된 데이터는 통계 패키지 프로그램 IBM SPSS Statistics V.24를 이용하여 빈도분석(Frequency Analysis), 독립표본 t검정(Independent Samples t-test), 분산분석(Analysis of Variance: ANOVA), 카이제곱 검정(χ2 test), 그리고 상관관계 분석(Pearson's Correlation Analysis)과 다중회귀분석(Multiple Regression Analysis)을 실시하였다. 그 결과 교과교사의 학교도서관에 대한 인식 및 학교도서관 관련 경험이 협력수업 시행의지에 유의한 영향을 미치며, 소속 학교 또한 교과교사의 시행의지와 관련된 일부 인식에 유의한 영향을 미치는 것으로 나타났다. 좀 더 상세히 살펴보면, 학교도서관과 교과교사와의 소통, 학교도서관의 공간, 시설 및 장서에 대한 인식, 사서교사의 협력수업에서의 역할은 시행의지의 모든 요소에 영향을 미치는 것으로 나타났다. 교과교사의 도서관 이용 빈도와 도서 대출 권수는 협력수업 시행의지 중 교육적 효과와 시행계획에 유의한 영향을 보여주었다. 그리고 교과교사의 학교도서관 선호도 및 관심도, 학교도서관의 협력수업 홍보는 시행계획에 영향을 미치는 것으로 나타났다. 사서교사의 역할에 대해서는 대부분 ‘독서프로그램 기획 및 진행’으로 인식하고 있는 것으로 나타났다. 한편 응답자의 27% (N=54) 만이 협력수업 경험이 있으며, 이들의 시행 동기는 ‘스스로 수업 개발을 위해서’(51.9%)이거나 ‘사서교사의 안내를 통한’(22.2%)것으로 나타났다. 경험한 협력수업 유형은 ‘교사 단독 진행’과 ‘단순 협력형’(63%)이 가장 높게 나타나 시행 동기와 연관되는 결과를 보였다. 협력수업 관련 교육 경험이 있는 응답자는 18% (N=35) 였으며, 이러한 협력수업 관련 교육 필요성이 협력수업 시행의지에 유의한 영향을 미쳤다. 이상의 결과를 종합해보면, 교과교사들의 도서관 인식에 대한 차이가 협력수업 시행의지 요소 중 교육적 효과에 영향을 미치며, 필요성에는 큰 영향을 미치지 않았는데, 시행계획에 대해서는 모든 독립변인들이 유의한 영향을 미치고 있다. 이는 협력수업에 대한 필요성은 대부분의 교사들이 인식하고 있으나, 조금 더 구체화된 협력수업의 교육적 효과에 대한 인식은 교육, 홍보, 경험 등 협력수업에 대한 지식을 전달하는 요소가 요구되는 것으로 판단된다. 나아가, 교과교사의 협력수업 시행계획을 강화하기 위해서는 이러한 협력수업에 대한 전역적(Global) 지식에 더하여 개별 학교에서 시행이 가능한지를 알 수 있는 해당 학교 도서관과의 소통 및 사서교사의 홍보 등 지역적(Local) 지식의 전달이 필요한 것으로 나타났다. 이를 기반으로 교과교사들의 협력수업에 대한 시행의지를 강화하기 위해 제안할 수 있는 학교도서관의 개선 방안은 다음과 같다. 첫째, 교과교사의 도서관 이용을 촉진할 수 있도록 교과교사가 필요한 교과 지원을 위한 다양한 장서 확충과 이를 위해 필요한 장서의 선정 및 입수된 장서를 알리기 위한 교과교사와의 소통 강화와 이를 통한 홍보효과의 강화가 필요하다. 둘째, 협력수업에 대한 필요성 인식은 높으나 시행계획이 높지 않은 점을 개선하기 위해 학교도서관은 교과교사의 시행계획에 영향을 미치는 요소인 교과교사 대상 협력수업 교육이 필요하며, 이는 단지 전역적 지식 전달을 위한 교사 양성 및 재교육 과정의 개선을 위한 정책적 노력에서 더 나아가, 개별 학교에서의 협력교육 환경에 대한 지역적 지식 전달 과정을 강화하기 위한 사서(교사)가 주도하는 교내 협력수업 교육 방안을 적극적으로 모색할 필요가 있다.
The educational paradigm is changing in preparation for the fourth industrial revolution era. As the 2015 revised curriculum emphasizing problem-solving ability and information literacy in order to cultivate talented individuals with creativity is implemented from this year, the importance of school...
The educational paradigm is changing in preparation for the fourth industrial revolution era. As the 2015 revised curriculum emphasizing problem-solving ability and information literacy in order to cultivate talented individuals with creativity is implemented from this year, the importance of school library collaborative instruction (LCI) is emphasized. In spite of the fact that LCI is attracting attention as an appropriate teaching method to enhance educational effectiveness, the reasons for the lack of LCI implementation can be the lack of the correct understanding and awareness on LCI. The purpose of this study is to provide basic data for implementing LCI through investigating the effects of high school teachers' perceptions and experiences of school libraries on the recognition of LCI (educational effect, necessity, willingness to implement LCI). To accomplish it, a questrionnaire survey of 224 teachers in 14 high schools in Seoul was conducted. Frequency analysis, independent samples t-test, analysis of variance (ANOVA), chi-square test, Pearson's correlation analysis, and multiple regression using IBM SPSS package Ver.24 were used for the collected data. As a result, teachers' perceptions of school libraries and school library experience had significant effects on the their willingness to implement LCI composed of educational effect (EE), necessity(NCST) and implementation plan (IP). School types also affected some of the perceptions related to the willingness of teachers to collaborate with school libraries. More specifically, the communication between the school libraries and the teachers, the recognition of school library space, facilities and library collection, and the role of teacher-librarians in LCI influenced all elements of the willingness. The teachers’ library use frequency and the number of books borrowing showed significant effects on EE and IP among the components of the willingness. The teachers’ preferences and interests in school library and the promotion of LCI in school library were found to affect the IP. Most of the teachers perceived the role of the teacher-librarians as 'planning and conducting a reading program'. On the other hand, only 27% of the respondents had LCI experiences, and their motivation was 'for self-development of a new teaching methods' (51.9%) or ’guidance by teacher-librarians’ (22.2%). The types of LCI experienced were mostly 'teacher-centered lecture' and 'simple cooperation' (63%), which showed the correlation with the motivation for implement. 18% (N=35) of the respondents experienced education for LCI. Such necessity of education for LCI had a significant influence on the willingness. In short, teachers‘ perception of school libraries influenced most variables in EE and did not influence NCST. All independent variables had significant effects on IP. This can be interpreted as that teachers recognize the need (NCST) of LCI, but the perception of EE is influenced by conveying tool for the knowledge of LCI, such as education, promotion, and experience. In order to strengthen the willingness to implement LCI, which is the key factor to implement LCI, in addition to the education about global knowledge, such as general knowledge for all LCI in every school, education about local knowledge, which is specific knowledge for LCI in a specific school, such as use of the school library in the school and the collection of the school library, through local measures including local communication between the teacher-librarian and the teachers in a school, and promotions. Based on these results, the following suggestions were made to improve the school library to strengthen the willingness of teachers to LCI. First, it is necessary to develop the collections to support teachers’ classroom activities for promotion of their use of the library, and to strengthen the communication with the teachers for book selection and for enhancing the publicity effect. Second, in order to improve the low willingness of LCI, the individual school libraries would better provide local education for the teachers about local knowledge for implementing LCI in individual schools.
The educational paradigm is changing in preparation for the fourth industrial revolution era. As the 2015 revised curriculum emphasizing problem-solving ability and information literacy in order to cultivate talented individuals with creativity is implemented from this year, the importance of school library collaborative instruction (LCI) is emphasized. In spite of the fact that LCI is attracting attention as an appropriate teaching method to enhance educational effectiveness, the reasons for the lack of LCI implementation can be the lack of the correct understanding and awareness on LCI. The purpose of this study is to provide basic data for implementing LCI through investigating the effects of high school teachers' perceptions and experiences of school libraries on the recognition of LCI (educational effect, necessity, willingness to implement LCI). To accomplish it, a questrionnaire survey of 224 teachers in 14 high schools in Seoul was conducted. Frequency analysis, independent samples t-test, analysis of variance (ANOVA), chi-square test, Pearson's correlation analysis, and multiple regression using IBM SPSS package Ver.24 were used for the collected data. As a result, teachers' perceptions of school libraries and school library experience had significant effects on the their willingness to implement LCI composed of educational effect (EE), necessity(NCST) and implementation plan (IP). School types also affected some of the perceptions related to the willingness of teachers to collaborate with school libraries. More specifically, the communication between the school libraries and the teachers, the recognition of school library space, facilities and library collection, and the role of teacher-librarians in LCI influenced all elements of the willingness. The teachers’ library use frequency and the number of books borrowing showed significant effects on EE and IP among the components of the willingness. The teachers’ preferences and interests in school library and the promotion of LCI in school library were found to affect the IP. Most of the teachers perceived the role of the teacher-librarians as 'planning and conducting a reading program'. On the other hand, only 27% of the respondents had LCI experiences, and their motivation was 'for self-development of a new teaching methods' (51.9%) or ’guidance by teacher-librarians’ (22.2%). The types of LCI experienced were mostly 'teacher-centered lecture' and 'simple cooperation' (63%), which showed the correlation with the motivation for implement. 18% (N=35) of the respondents experienced education for LCI. Such necessity of education for LCI had a significant influence on the willingness. In short, teachers‘ perception of school libraries influenced most variables in EE and did not influence NCST. All independent variables had significant effects on IP. This can be interpreted as that teachers recognize the need (NCST) of LCI, but the perception of EE is influenced by conveying tool for the knowledge of LCI, such as education, promotion, and experience. In order to strengthen the willingness to implement LCI, which is the key factor to implement LCI, in addition to the education about global knowledge, such as general knowledge for all LCI in every school, education about local knowledge, which is specific knowledge for LCI in a specific school, such as use of the school library in the school and the collection of the school library, through local measures including local communication between the teacher-librarian and the teachers in a school, and promotions. Based on these results, the following suggestions were made to improve the school library to strengthen the willingness of teachers to LCI. First, it is necessary to develop the collections to support teachers’ classroom activities for promotion of their use of the library, and to strengthen the communication with the teachers for book selection and for enhancing the publicity effect. Second, in order to improve the low willingness of LCI, the individual school libraries would better provide local education for the teachers about local knowledge for implementing LCI in individual schools.
주제어
#학교도서관 도서관협력수업 도서관활용수업 도서관협동수업 교과교사인식 협력수업시행의지 school library library utilization class library cooperative class recognition of teache
학위논문 정보
저자
신윤정
학위수여기관
연세대학교 교육대학원
학위구분
국내석사
학과
사서교육 전공
지도교수
김기영
발행연도
2018
총페이지
X, 130 p.
키워드
학교도서관 도서관협력수업 도서관활용수업 도서관협동수업 교과교사인식 협력수업시행의지 school library library utilization class library cooperative class recognition of teache
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.