2015 개정 교육과정의 중요한 개정 배경 중 하나는 ‘창의융합형 인재’ 양성에 대한 국가․사회적 요구이다(교육부, 2018). 2015 과학과 교육 과정에 따르면 과학은 ‘모든 학생이 과학의 개념을 이해하고 과학적 탐구 능력과 태도를 함양하여 개인과 사회의 문제를 과학적이고 창의적으로 해결할 수 있는 과학적 소양을 기르기 위한 교과이며, 일상의 경험과 관련이 있는 상황을 통해 과학 지식과 탐구 방법을 즐겁게 학습하고 과학적 소양을 함양하여 과학과 사회의 올바른 상호 관계를 인식하며 바람직한 민주 시민으로 성장할 수 있도록 한다.’고 제시하고 있다(교육부, 2018). 2015 개정 교육과정에서 강조되고 있는 학생 참여형 수업이 제대로 이루어지기 위해서는 교과서에 올바른 탐구 수업이 제시되어야 한다. 본 연구는 통합과학 교과서 5종을 탐구활동 중심으로 비교․분석하여 과학 탐구 능력 및 ...
2015 개정 교육과정의 중요한 개정 배경 중 하나는 ‘창의융합형 인재’ 양성에 대한 국가․사회적 요구이다(교육부, 2018). 2015 과학과 교육 과정에 따르면 과학은 ‘모든 학생이 과학의 개념을 이해하고 과학적 탐구 능력과 태도를 함양하여 개인과 사회의 문제를 과학적이고 창의적으로 해결할 수 있는 과학적 소양을 기르기 위한 교과이며, 일상의 경험과 관련이 있는 상황을 통해 과학 지식과 탐구 방법을 즐겁게 학습하고 과학적 소양을 함양하여 과학과 사회의 올바른 상호 관계를 인식하며 바람직한 민주 시민으로 성장할 수 있도록 한다.’고 제시하고 있다(교육부, 2018). 2015 개정 교육과정에서 강조되고 있는 학생 참여형 수업이 제대로 이루어지기 위해서는 교과서에 올바른 탐구 수업이 제시되어야 한다. 본 연구는 통합과학 교과서 5종을 탐구활동 중심으로 비교․분석하여 과학 탐구 능력 및 핵심 역량을 향상시키기 위한 교육과정의 성격과 목표를 얼마나 반영하고 있는지 살펴보았다. 첫째, 통합과학 교과서 5종의 탐구 활동의 수는 평균이 78.6개였고, 교과서마다 탐구 활동의 차이는 있었지만 단원 시작 활동이나 단원 마무리 활동의 수를 고려하면 교과서마다 큰 차이가 없었다. 다만 A 교과서는 토의토론 활동에 많은 활동이 편중되어 있고, B 교과서는 개념풀이 활동이 없으며, C~E 교과서는 탐구 활동 유형이 비교적 골고루 분포되어 있었다. 둘째, 중단원별 탐구활동 수를 분석한 결과 1단원의 평균이 12.4로 가장 높았으며, 3단원의 평균이 4.6으로 가장 낮았다. 셋째, 전체 교과서에서 프로젝트 유형이 가장 적었고, 토의 토론 활동이 가장 많았다. 이를 통해 교사의 교과서 선정과 수업 설계를 위해 적절히 활용할 수 있도록 도움을 주는 자료를 제시하는데 목적이 있다. 더 나아가 2015 개정 교육과정에서 강조하는 과정 중심 평가와 학생 참여형 수업이 잘 이루어질 수 있도록 교과서 해설서나 수업 자료의 개발이 어떻게 보완되고 개발되어야 하는지 제언해 보았다.
2015 개정 교육과정의 중요한 개정 배경 중 하나는 ‘창의융합형 인재’ 양성에 대한 국가․사회적 요구이다(교육부, 2018). 2015 과학과 교육 과정에 따르면 과학은 ‘모든 학생이 과학의 개념을 이해하고 과학적 탐구 능력과 태도를 함양하여 개인과 사회의 문제를 과학적이고 창의적으로 해결할 수 있는 과학적 소양을 기르기 위한 교과이며, 일상의 경험과 관련이 있는 상황을 통해 과학 지식과 탐구 방법을 즐겁게 학습하고 과학적 소양을 함양하여 과학과 사회의 올바른 상호 관계를 인식하며 바람직한 민주 시민으로 성장할 수 있도록 한다.’고 제시하고 있다(교육부, 2018). 2015 개정 교육과정에서 강조되고 있는 학생 참여형 수업이 제대로 이루어지기 위해서는 교과서에 올바른 탐구 수업이 제시되어야 한다. 본 연구는 통합과학 교과서 5종을 탐구활동 중심으로 비교․분석하여 과학 탐구 능력 및 핵심 역량을 향상시키기 위한 교육과정의 성격과 목표를 얼마나 반영하고 있는지 살펴보았다. 첫째, 통합과학 교과서 5종의 탐구 활동의 수는 평균이 78.6개였고, 교과서마다 탐구 활동의 차이는 있었지만 단원 시작 활동이나 단원 마무리 활동의 수를 고려하면 교과서마다 큰 차이가 없었다. 다만 A 교과서는 토의토론 활동에 많은 활동이 편중되어 있고, B 교과서는 개념풀이 활동이 없으며, C~E 교과서는 탐구 활동 유형이 비교적 골고루 분포되어 있었다. 둘째, 중단원별 탐구활동 수를 분석한 결과 1단원의 평균이 12.4로 가장 높았으며, 3단원의 평균이 4.6으로 가장 낮았다. 셋째, 전체 교과서에서 프로젝트 유형이 가장 적었고, 토의 토론 활동이 가장 많았다. 이를 통해 교사의 교과서 선정과 수업 설계를 위해 적절히 활용할 수 있도록 도움을 주는 자료를 제시하는데 목적이 있다. 더 나아가 2015 개정 교육과정에서 강조하는 과정 중심 평가와 학생 참여형 수업이 잘 이루어질 수 있도록 교과서 해설서나 수업 자료의 개발이 어떻게 보완되고 개발되어야 하는지 제언해 보았다.
One of the most important back grounds for 2015 revised curriculum is national and social requirements to foster ‘a creative interdisciplinary person’. According to 2015 science curriculum, it suggests the science is a ‘subject for raising scientific literacy to resolve individual and social problem...
One of the most important back grounds for 2015 revised curriculum is national and social requirements to foster ‘a creative interdisciplinary person’. According to 2015 science curriculum, it suggests the science is a ‘subject for raising scientific literacy to resolve individual and social problems scientifically and creatively as every student understands conception of science and cultivates scientific inquiry ability and attitude, and they happily learn and cultivate scientific literacy through situations related to everyday experience so that they could recognize appropriate interrelationship between science and society and they could be helped to be a desired democratic citizen’ (the Ministry of Education, 2018). In order to conduct a students-participatory class that 2015 revised curriculum emphasizes, proper inquiry-based instructions should be provided in a textbook. This study compared and analyzed 5 integrated science textbooks, focusing on inquiry-based instructions, so that it researched how much the textbooks reflect characteristics and objectives of the curriculum to improve science process skills and core competence. First, the number of inquiry-based instructions in the 5 integrated science textbooks is average 78.6. Although there is difference in inquiry-based instructions in each textbook, there is not huge difference in each textbook as considering the number of unit starting activity or unit finishing activity. The ‘A’ textbook, however, has many activities, which are concentrated on discussion, the ‘B’ textbook does not have concept explaining activities, and the ‘C, D, and E’ textbooks have relatively evenly distributed inquiry-based instructions. Second, as the result of analyzing the number of inquiry-based instructions of each unit, the number of inquiry-based instructions in unit 1 is 12.4 on average, which is the highest number, and the number of inquiry-based instructions in unit 3 is 4.6 on average, which is the lowest number. Third, in the total textbooks, a project type is the least and a discussion type is the most. Through the researches, this study has a purpose to suggest data to help teachers select a textbook and design classes. Furthermore, this study suggests how guides and teaching material would be complemented and developed in order to conduct students-participatory class and process-focused assessment, which 2015 revised curriculum emphasizes.
One of the most important back grounds for 2015 revised curriculum is national and social requirements to foster ‘a creative interdisciplinary person’. According to 2015 science curriculum, it suggests the science is a ‘subject for raising scientific literacy to resolve individual and social problems scientifically and creatively as every student understands conception of science and cultivates scientific inquiry ability and attitude, and they happily learn and cultivate scientific literacy through situations related to everyday experience so that they could recognize appropriate interrelationship between science and society and they could be helped to be a desired democratic citizen’ (the Ministry of Education, 2018). In order to conduct a students-participatory class that 2015 revised curriculum emphasizes, proper inquiry-based instructions should be provided in a textbook. This study compared and analyzed 5 integrated science textbooks, focusing on inquiry-based instructions, so that it researched how much the textbooks reflect characteristics and objectives of the curriculum to improve science process skills and core competence. First, the number of inquiry-based instructions in the 5 integrated science textbooks is average 78.6. Although there is difference in inquiry-based instructions in each textbook, there is not huge difference in each textbook as considering the number of unit starting activity or unit finishing activity. The ‘A’ textbook, however, has many activities, which are concentrated on discussion, the ‘B’ textbook does not have concept explaining activities, and the ‘C, D, and E’ textbooks have relatively evenly distributed inquiry-based instructions. Second, as the result of analyzing the number of inquiry-based instructions of each unit, the number of inquiry-based instructions in unit 1 is 12.4 on average, which is the highest number, and the number of inquiry-based instructions in unit 3 is 4.6 on average, which is the lowest number. Third, in the total textbooks, a project type is the least and a discussion type is the most. Through the researches, this study has a purpose to suggest data to help teachers select a textbook and design classes. Furthermore, this study suggests how guides and teaching material would be complemented and developed in order to conduct students-participatory class and process-focused assessment, which 2015 revised curriculum emphasizes.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.