2015개정 통합과학 수업관찰을 통한 실행된 교육과정 분석 Analysis of Enacted Curriculum through Classroom Observation of Integrated Science Teaching in 2015 Revised Curriculum원문보기
본 연구의 목적은 2018년부터 학교현장에서 구현된 통합과학 수업에 대한 관찰과 분석을 토대로 통합과학 안착을 위한 구체적인 지원 방안을 위한 시사점을 도출하려는 것이다. 이를 위해 동일한 성취기준[10통과07-01]에 대하여 전공배경이 각기 다른 4명의 과학교사들이 진행한 수업을 관찰하고 분석하였다. 통합과학 수업의 특징을 교육과정 재구성 측면, 과학과 교과역량 개발 측면, 학습자 중심의 참여형 수업 측면, 과정중심 평가 측면 등으로 구분하여 살펴보았다. 예컨대 교육과정 재구성 측면에서 과학교사들은 해당 성취기준을 3~4차 시로 재구성하고, 핵심개념을 중심으로 학습내용을 적정화하며, 과학 영역간 관통개념 이해를 돕기 위해 노력하고 있었다. 과학과 교과역량 개발 측면에서는 해당 성취기준과 밀접하게 관련된 다양한 교과역량 함양, 과학에 대한 인식론 개발 등에 초점을 둔 수업을 실천하고 있었다. 학습자 중심의 참여형 수업을 만들기 위해 학생 활동위주로, 그리고 학습의 촉진자로서 교사 역할을 강조하고 있었다. 과정중심 평가 측면에서는 피드백이 있는 수업과정 중의 평가 및 교과역량에 대한 과정중심 평가를 강조하고 있었다. 연구결과를 토대로, 통합과학 교육과정 현장안착을 위한 지원 방안을 교사 학습공동체의 필요성, 과정중심 평가 관련 지원, 진정한 통합형 과학과 교육과정 개발의 필요성 등의 측면에서 제안하였다.
본 연구의 목적은 2018년부터 학교현장에서 구현된 통합과학 수업에 대한 관찰과 분석을 토대로 통합과학 안착을 위한 구체적인 지원 방안을 위한 시사점을 도출하려는 것이다. 이를 위해 동일한 성취기준[10통과07-01]에 대하여 전공배경이 각기 다른 4명의 과학교사들이 진행한 수업을 관찰하고 분석하였다. 통합과학 수업의 특징을 교육과정 재구성 측면, 과학과 교과역량 개발 측면, 학습자 중심의 참여형 수업 측면, 과정중심 평가 측면 등으로 구분하여 살펴보았다. 예컨대 교육과정 재구성 측면에서 과학교사들은 해당 성취기준을 3~4차 시로 재구성하고, 핵심개념을 중심으로 학습내용을 적정화하며, 과학 영역간 관통개념 이해를 돕기 위해 노력하고 있었다. 과학과 교과역량 개발 측면에서는 해당 성취기준과 밀접하게 관련된 다양한 교과역량 함양, 과학에 대한 인식론 개발 등에 초점을 둔 수업을 실천하고 있었다. 학습자 중심의 참여형 수업을 만들기 위해 학생 활동위주로, 그리고 학습의 촉진자로서 교사 역할을 강조하고 있었다. 과정중심 평가 측면에서는 피드백이 있는 수업과정 중의 평가 및 교과역량에 대한 과정중심 평가를 강조하고 있었다. 연구결과를 토대로, 통합과학 교육과정 현장안착을 위한 지원 방안을 교사 학습공동체의 필요성, 과정중심 평가 관련 지원, 진정한 통합형 과학과 교육과정 개발의 필요성 등의 측면에서 제안하였다.
The purpose of this study is to derive implications for support plans for the settlement of the Integrated Science subject based on observations and analyses of integrated science lessons implemented in schools since 2018. For this purpose, we observed and analyzed the lessons for the same achieveme...
The purpose of this study is to derive implications for support plans for the settlement of the Integrated Science subject based on observations and analyses of integrated science lessons implemented in schools since 2018. For this purpose, we observed and analyzed the lessons for the same achievement standard [10 Integrated Science 07-01] implemented by four science teachers with different science majors. The features of integrated science classes were analyzed in light of curriculum reconstruction, science competency development, learner-centered participatory instruction, and process-centered evaluation aspects. For example, in terms of curriculum reconstruction, science teachers have been reorganizing achievement standards into three/four lessons, optimizing learning contents based on core concepts, and helping students' understanding of cross-cutting concepts between science areas. Regarding science competency development, teachers focused their instruction on students' cultivation of diverse science competencies closely related to the achievement standard and development of the epistemology of science. In addition, teachers emphasized student activities and teachers' role as facilitator of learning to create learner-centered participatory classes, as well as assessment during lessons with feedbacks, etc. Based on the results, we suggested and discussed ways to support the settlement of the integrated science curriculum including the need for a teacher learning community, support for process-centered assessment, and the need to develop an authentic integrated science curriculum.
The purpose of this study is to derive implications for support plans for the settlement of the Integrated Science subject based on observations and analyses of integrated science lessons implemented in schools since 2018. For this purpose, we observed and analyzed the lessons for the same achievement standard [10 Integrated Science 07-01] implemented by four science teachers with different science majors. The features of integrated science classes were analyzed in light of curriculum reconstruction, science competency development, learner-centered participatory instruction, and process-centered evaluation aspects. For example, in terms of curriculum reconstruction, science teachers have been reorganizing achievement standards into three/four lessons, optimizing learning contents based on core concepts, and helping students' understanding of cross-cutting concepts between science areas. Regarding science competency development, teachers focused their instruction on students' cultivation of diverse science competencies closely related to the achievement standard and development of the epistemology of science. In addition, teachers emphasized student activities and teachers' role as facilitator of learning to create learner-centered participatory classes, as well as assessment during lessons with feedbacks, etc. Based on the results, we suggested and discussed ways to support the settlement of the integrated science curriculum including the need for a teacher learning community, support for process-centered assessment, and the need to develop an authentic integrated science curriculum.
2015개정 교육과정에 따라 고등학교 공통과목으로 통합과학 과목이 신설되어 2018년부터 학교현장에서 적용되고 있다. 통합과학은 그 내용에 있어서 종래의 물리학, 화학, 생명과학, 지구과학 과목 내용을 단순하게 발췌해서 정리하는 수준이 아닌 자연의 환경과 맥락,인류가 만든 과학과 기술의 두 가지를 고려하여 핵심 질문과 핵심개념을 도출하여 반영한 과목이다(KOFAC, 2015). 통합과학의 영역은 자연은 무엇으로 이루어져있고, 어떤 규칙성을 갖는지에 대한 ‘물질과 규칙성’, 인류는 자연의 시스템을 어떻게 이해하고 있는지를 다루는 ‘시스템과 상호 작용’, 자연을 구성하는 다양한 물질과 생물은 어떻게 변화하고 있으며 인류는 이를 어떻게 이용해 왔는지를 다루는‘변화와 다양성’, 인류가 환경에 어떻게 적응하여 살고 있는 지를 다루는 ‘환경과 에너지’ 등 4가지 영역으로 구성되어 있다(KOFAC &MOE, 2016)
통합과학의 영역은 무엇으로 구성되어 있는가?
통합과학은 그 내용에 있어서 종래의 물리학, 화학, 생명과학, 지구과학 과목 내용을 단순하게 발췌해서 정리하는 수준이 아닌 자연의 환경과 맥락,인류가 만든 과학과 기술의 두 가지를 고려하여 핵심 질문과 핵심개념을 도출하여 반영한 과목이다(KOFAC, 2015). 통합과학의 영역은 자연은 무엇으로 이루어져있고, 어떤 규칙성을 갖는지에 대한 ‘물질과 규칙성’, 인류는 자연의 시스템을 어떻게 이해하고 있는지를 다루는 ‘시스템과 상호 작용’, 자연을 구성하는 다양한 물질과 생물은 어떻게 변화하고 있으며 인류는 이를 어떻게 이용해 왔는지를 다루는‘변화와 다양성’, 인류가 환경에 어떻게 적응하여 살고 있는 지를 다루는 ‘환경과 에너지’ 등 4가지 영역으로 구성되어 있다(KOFAC &MOE, 2016)
학생참여형 수업은 무엇으로 작용할 것인가?
학생참여형 수업은 학생의 주도적인 참여에 바탕을 두고 배우는 즐거움을 경험할 수 있도록 하는 것을 의미한다. 학생 주도적인 학습을 추구하면 학생들은 수업에 더욱 몰입하게 될 것이다. 학생 주도적인 학습참여 과정은 학생들이 학교생활의 의미를 새롭게 발견함으로써 기존의 학생 소외문제를 해결하고 그들이 더 나은 성취로 나아가게 하는 발판으로 작용할 것이다(KICE,2014). 학생참여형 수업에서는 학습자가 자신의 학습 과정을 점검하고 개선해볼 수 있는 메타인지 활동을 포함하여, 학습자가 자신이 지식을 형성하고 수정하고 공고히 세워나가는 과정들을 직접 확인하고 책임감을 느낄 수 있도록 기회를 제공할 필요가 있다(Choi, et al.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.