2015 음악과 개정 교육과정의 중학생 성취 목표 중 첫 번째 항목은 음악 구성 요소에 대한 이해를 바탕으로 한 창의적인 연주활동이다. 이것은 바꿔 말해 창의적으로 표현하는 연주가 가능하기 위해서는 무엇보다 기본적인 음악의 구성과 원리를 이해하는 것이 선행되어야 한다는 의미이기도 하다. 본 연구는 이러한 교육과정의 내용을 기반으로, 음악적 원리와 이론을 선행한 후 이를 적용해 리듬악기로 합주하는 3차시 수업 지도안을 개발하였다. 연구 절차는 이론적 배경에서 리듬 교육의 중요성에 대한 선행 연구를 살펴보며, 교육과정과 협동학습 모형(...
2015 음악과 개정 교육과정의 중학생 성취 목표 중 첫 번째 항목은 음악 구성 요소에 대한 이해를 바탕으로 한 창의적인 연주활동이다. 이것은 바꿔 말해 창의적으로 표현하는 연주가 가능하기 위해서는 무엇보다 기본적인 음악의 구성과 원리를 이해하는 것이 선행되어야 한다는 의미이기도 하다. 본 연구는 이러한 교육과정의 내용을 기반으로, 음악적 원리와 이론을 선행한 후 이를 적용해 리듬악기로 합주하는 3차시 수업 지도안을 개발하였다. 연구 절차는 이론적 배경에서 리듬 교육의 중요성에 대한 선행 연구를 살펴보며, 교육과정과 협동학습 모형(cooperative learning)에 대해 고찰한다. 이 내용은 본 연구의 내용 및 방법을 설정하는 데에 참고하게 된다. 학습 단원 설정은 2015 중학교 1학년 음악 교과서 14종을 분석해 이루어졌으며, 그 중 본 연구에 가장 적합한 비상교육 출판사의 교과서를 선정해 연구에 사용하였다. 수업의 진행은 협동학습 모형 중 함께 학습하기 모형(LT model: Learning Together)을 사용해 매 수업마다 적용한다. 함께 학습하기 모형은 1970년대 협동학습 이론과 실제를 선도적으로 이끌어 오며 그 효과가 검증된 모형으로 본 교육에서도 학생들의 교육적 요소와 흥미, 협동심을 고취시키는데 효과적으로 작용한다. 수업은 총 3차시로 1차시 수업에서는 음표에 대한 이해를 통해 기본적인 리듬을 익힌다. 2차시에서는 빠르기말과 셈여림에 대한 학습 후 교과서 제재곡을 리듬악기로 연주하며, 마지막 차시 수업에서는 복합리듬과 음악기호를 적용해 학급 학생들이 모두 참여하는 리듬합주를 진행한다. 교육적인 요소의 전달을 중심에 두면서도 흥미롭고 재미있는 수업을 만드는 것은 단순한 일이 아니다. 그러나 이 두 가지의 내용은 어느 한 쪽에 치우치거나 다른 것을 경시할 수 없다. 본 연구는 음악의 기초인 리듬을 학습하고 이를 통해 악곡의 요소와 의미를 이해하는데 도움이 될 수 있는 지도안을 개발한 것이다. 음악의 활용을 통해 그 아름다움을 계발하고 삶 속에서 즐기도록 하는 것은 음악 교과에서 중요한 교육 목적이기도 하다. 본 연구를 적용한 학생들이 음악의 구성을 이해하여 궁극적으로는 음악을 재미있고 창의적으로 활용하기를 바란다. 또한 합주의 아름다움과 즐거움을 통해 음악적 정서를 함양하고 협동심과 배려심의 고취가 가능하기를 기대해 본다.
2015 음악과 개정 교육과정의 중학생 성취 목표 중 첫 번째 항목은 음악 구성 요소에 대한 이해를 바탕으로 한 창의적인 연주활동이다. 이것은 바꿔 말해 창의적으로 표현하는 연주가 가능하기 위해서는 무엇보다 기본적인 음악의 구성과 원리를 이해하는 것이 선행되어야 한다는 의미이기도 하다. 본 연구는 이러한 교육과정의 내용을 기반으로, 음악적 원리와 이론을 선행한 후 이를 적용해 리듬악기로 합주하는 3차시 수업 지도안을 개발하였다. 연구 절차는 이론적 배경에서 리듬 교육의 중요성에 대한 선행 연구를 살펴보며, 교육과정과 협동학습 모형(cooperative learning)에 대해 고찰한다. 이 내용은 본 연구의 내용 및 방법을 설정하는 데에 참고하게 된다. 학습 단원 설정은 2015 중학교 1학년 음악 교과서 14종을 분석해 이루어졌으며, 그 중 본 연구에 가장 적합한 비상교육 출판사의 교과서를 선정해 연구에 사용하였다. 수업의 진행은 협동학습 모형 중 함께 학습하기 모형(LT model: Learning Together)을 사용해 매 수업마다 적용한다. 함께 학습하기 모형은 1970년대 협동학습 이론과 실제를 선도적으로 이끌어 오며 그 효과가 검증된 모형으로 본 교육에서도 학생들의 교육적 요소와 흥미, 협동심을 고취시키는데 효과적으로 작용한다. 수업은 총 3차시로 1차시 수업에서는 음표에 대한 이해를 통해 기본적인 리듬을 익힌다. 2차시에서는 빠르기말과 셈여림에 대한 학습 후 교과서 제재곡을 리듬악기로 연주하며, 마지막 차시 수업에서는 복합리듬과 음악기호를 적용해 학급 학생들이 모두 참여하는 리듬합주를 진행한다. 교육적인 요소의 전달을 중심에 두면서도 흥미롭고 재미있는 수업을 만드는 것은 단순한 일이 아니다. 그러나 이 두 가지의 내용은 어느 한 쪽에 치우치거나 다른 것을 경시할 수 없다. 본 연구는 음악의 기초인 리듬을 학습하고 이를 통해 악곡의 요소와 의미를 이해하는데 도움이 될 수 있는 지도안을 개발한 것이다. 음악의 활용을 통해 그 아름다움을 계발하고 삶 속에서 즐기도록 하는 것은 음악 교과에서 중요한 교육 목적이기도 하다. 본 연구를 적용한 학생들이 음악의 구성을 이해하여 궁극적으로는 음악을 재미있고 창의적으로 활용하기를 바란다. 또한 합주의 아름다움과 즐거움을 통해 음악적 정서를 함양하고 협동심과 배려심의 고취가 가능하기를 기대해 본다.
Among the goals for middle school students in the 2015 music and revised curriculum, the first is a creative performance based on an understanding of musical components. In other words, It also means that it is necessary to understand the basic composition and principle of music in order to perform ...
Among the goals for middle school students in the 2015 music and revised curriculum, the first is a creative performance based on an understanding of musical components. In other words, It also means that it is necessary to understand the basic composition and principle of music in order to perform creative expression. Based on the contents of this curriculum, this study developed a teaching instruction plan for the three times which is applied them to rhythm instruments after performed on musical principles and theories in advanced. The research process looks at the previous research on the importance of rhythm education in the theoretical background. In addition, we examine in depth the curriculum and cooperative learning. This content will be used to define the content and method of this study. The study unit was made by analyzing 14 kinds of music textbooks for the 1st grade of the middle school in 2015. The textbooks of 'Bisang Kyoyuk Publisher' which is most suitable for this study were selected and used for research. The course progress is applied to each class using a cooperative learning model (LT model: Learning Together). The learning model led to the theory and practice of cooperative learning in the 1970s and the effect is a verified model therefore this education effectively works to inspire students' educational factors, interests, and cooperation. Classes are consisted three times in total. In the first class, basic rhythms are learned through understanding of notes. In the second class, after the learning about the tempo mark and the dynamic mark, the rhythm musical instrument is played. In the last lesson, we apply complex rhythm and music symbols. And the rhythm concert with all the class students participate. It is not simple to focus on the delivery of educational elements and to have interesting and fun lessons. However, these two contents can not be shifted to one side or the other. This study learns rhythm which is the basis of music and it has developed a plan that can help understand the elements and meaning of music. It is also an important educational goal in music education to cultivate the beauty and enjoy it in life through the use of music. Students who applied this study understand the composition of music, and ultimately hope to use music as fun and creative. Through the beauty and fun of the ensemble, students are expected to cultivate musical emotions and to enhance their cooperation and consideration.
Among the goals for middle school students in the 2015 music and revised curriculum, the first is a creative performance based on an understanding of musical components. In other words, It also means that it is necessary to understand the basic composition and principle of music in order to perform creative expression. Based on the contents of this curriculum, this study developed a teaching instruction plan for the three times which is applied them to rhythm instruments after performed on musical principles and theories in advanced. The research process looks at the previous research on the importance of rhythm education in the theoretical background. In addition, we examine in depth the curriculum and cooperative learning. This content will be used to define the content and method of this study. The study unit was made by analyzing 14 kinds of music textbooks for the 1st grade of the middle school in 2015. The textbooks of 'Bisang Kyoyuk Publisher' which is most suitable for this study were selected and used for research. The course progress is applied to each class using a cooperative learning model (LT model: Learning Together). The learning model led to the theory and practice of cooperative learning in the 1970s and the effect is a verified model therefore this education effectively works to inspire students' educational factors, interests, and cooperation. Classes are consisted three times in total. In the first class, basic rhythms are learned through understanding of notes. In the second class, after the learning about the tempo mark and the dynamic mark, the rhythm musical instrument is played. In the last lesson, we apply complex rhythm and music symbols. And the rhythm concert with all the class students participate. It is not simple to focus on the delivery of educational elements and to have interesting and fun lessons. However, these two contents can not be shifted to one side or the other. This study learns rhythm which is the basis of music and it has developed a plan that can help understand the elements and meaning of music. It is also an important educational goal in music education to cultivate the beauty and enjoy it in life through the use of music. Students who applied this study understand the composition of music, and ultimately hope to use music as fun and creative. Through the beauty and fun of the ensemble, students are expected to cultivate musical emotions and to enhance their cooperation and consideration.
주제어
#2015 개정 교육과정 중학교 1학년 리듬교육 리듬악기 리듬합주 협동학습 LT 모형 revised curriculum in 2015 first year of middle school rhythm education rhythm instrument rhythm ensemble cooperative learning LT model
학위논문 정보
저자
지혜승
학위수여기관
연세대학교 교육대학원
학위구분
국내석사
학과
음악교육 전공
지도교수
최원선
발행연도
2018
총페이지
ⅸ, 85장
키워드
2015 개정 교육과정 중학교 1학년 리듬교육 리듬악기 리듬합주 협동학습 LT 모형 revised curriculum in 2015 first year of middle school rhythm education rhythm instrument rhythm ensemble cooperative learning LT model
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.