협동 학습을 통한 한국어 학습자의 쓰기 능력 향상 방안 연구 : 직소(Jigsaw) 모형 활용을 중심으로 A Study on the Improvement of Writing Ability of Korean Learners through Cooperative Learning: Focusing on the use of Jigsaw model원문보기
본 연구는 한국어 사용 기회가 적은 해외 학습자들의 쓰기 능력 향상을 위해 협동 수업, 그 중에서도 직소 모형을 활용한 수업 방안을 제안하고 그 학습 효과를 검증하고자 하였다. 이와 더불어 직소 모형을 활용한 수업에서 나타나는 정의적 요인에 대한 긍정적인 변화에 주목하여 해당 수업에 대한 필요성과 타당성을 검증하는 것을 본 연구의 목적으로 삼았다. 이에 본 연구에서는 다음과 같이 연구 가설을 설정하여 실험을 진행하였다. 첫째, 직소 모형을 활용한 협동 학습으로 쓰기 수업을 한 학생들은 개별 학습을 한 학생들보 다 성적 향상률이 클 것이다. 둘째, 직소 모형을 활용한 협동 학습은 개별 학습보다 학생들의 정의적 요인들에 긍정적인 영향을 끼칠 것이다. 가설 검증을 위한 연구의 절차와 내용은 다음과 같다. 1장에서는 연구의 필요성에 대해 밝히고 연구 내용과 방법에 대해 서술하였다. 선행 연구들 을 분석하고 논의를 살펴 연구의 필요성을 제시하였는데, 협동 학습과 쓰기 교육의 관련성에 관한 선행 연구들과 직소 모형을 활용한 수업의 긍정적인 효과를 검증한 선행 연구들을 차례 대로 살펴보았다. 2장에서는 연구 주제와 관련된 이론적 배경을 고찰하였다. 협동 학습, 직소, 정의적 요인에 대해서 살피면서 연구에 대한 이론적 기반을 다졌다. 3장에서는 연구 문제 및 가설, 연구 대상, 기간 및 방법, 연구 도구, 수업 자료, 연구의 설계 및 절차 등에 대해 구체적으로 기술하였다. 연구 대상은 싱가포르 소재의 어학원에 재학 중인 중급 학습자 24명이며, 실험 기간은 8주였다. 학습자들은 네 명씩 여섯 모둠으로 나누어졌으 며 네 개의 모둠은 실험 집단으로, 두 개의 모둠은 통제 집단으로 분류되었다. 각 집단의 성 적은 사전 쓰기 평가 결과에 근거하여 동질한 수준으로 맞춘 것이다. 실험 집단은 직소 모형 을 활용한 협동학습으로, 통제 집단은 동료 학습자와의 상호 작용이 없는 개별 학습으로 수업 을 진행하였으며 두 집단 모두 동일한 자료와 내용으로 수업을 진행을 하였다. 4장에서는 직소 모형을 활용한 협동 학습의 효과를 증명하기 위해 쓰기 능력 영역과 정의적 영역으로 나누어 사전 평가와 사후 평가의 결과를 비교‧분석하였다. 수집된 자료는 독립표본 ...
본 연구는 한국어 사용 기회가 적은 해외 학습자들의 쓰기 능력 향상을 위해 협동 수업, 그 중에서도 직소 모형을 활용한 수업 방안을 제안하고 그 학습 효과를 검증하고자 하였다. 이와 더불어 직소 모형을 활용한 수업에서 나타나는 정의적 요인에 대한 긍정적인 변화에 주목하여 해당 수업에 대한 필요성과 타당성을 검증하는 것을 본 연구의 목적으로 삼았다. 이에 본 연구에서는 다음과 같이 연구 가설을 설정하여 실험을 진행하였다. 첫째, 직소 모형을 활용한 협동 학습으로 쓰기 수업을 한 학생들은 개별 학습을 한 학생들보 다 성적 향상률이 클 것이다. 둘째, 직소 모형을 활용한 협동 학습은 개별 학습보다 학생들의 정의적 요인들에 긍정적인 영향을 끼칠 것이다. 가설 검증을 위한 연구의 절차와 내용은 다음과 같다. 1장에서는 연구의 필요성에 대해 밝히고 연구 내용과 방법에 대해 서술하였다. 선행 연구들 을 분석하고 논의를 살펴 연구의 필요성을 제시하였는데, 협동 학습과 쓰기 교육의 관련성에 관한 선행 연구들과 직소 모형을 활용한 수업의 긍정적인 효과를 검증한 선행 연구들을 차례 대로 살펴보았다. 2장에서는 연구 주제와 관련된 이론적 배경을 고찰하였다. 협동 학습, 직소, 정의적 요인에 대해서 살피면서 연구에 대한 이론적 기반을 다졌다. 3장에서는 연구 문제 및 가설, 연구 대상, 기간 및 방법, 연구 도구, 수업 자료, 연구의 설계 및 절차 등에 대해 구체적으로 기술하였다. 연구 대상은 싱가포르 소재의 어학원에 재학 중인 중급 학습자 24명이며, 실험 기간은 8주였다. 학습자들은 네 명씩 여섯 모둠으로 나누어졌으 며 네 개의 모둠은 실험 집단으로, 두 개의 모둠은 통제 집단으로 분류되었다. 각 집단의 성 적은 사전 쓰기 평가 결과에 근거하여 동질한 수준으로 맞춘 것이다. 실험 집단은 직소 모형 을 활용한 협동학습으로, 통제 집단은 동료 학습자와의 상호 작용이 없는 개별 학습으로 수업 을 진행하였으며 두 집단 모두 동일한 자료와 내용으로 수업을 진행을 하였다. 4장에서는 직소 모형을 활용한 협동 학습의 효과를 증명하기 위해 쓰기 능력 영역과 정의적 영역으로 나누어 사전 평가와 사후 평가의 결과를 비교‧분석하였다. 수집된 자료는 독립표본 t-검정과 대응표본 t-검정을 사용하여 분석하였다. 분석 결과, 두 집단 모두 쓰기 능력이 향상 되었으며 두 집단 간의 점수 차이 또한 크지 않았다. 통제 집단과 비교하여 실험 집단만의 유 의미한 성적 향상 변화는 나타나지 않았지만 정의적 영역에서는 통제 집단에 비해 뚜렷하고 긍정적인 변화를 보여주었다. 학습을 촉진시킬 뿐만 아니라 학업 성취도를 높이는 정의적 요 인들의 역할을 감안한다면 직소 모형을 활용한 협동 학습의 긍정적인 효과를 도출하였다고 볼 수 있다. 실험 결과 분석과 더불어 교육 현장의 한계 극복을 위해 SNS를 활용한 수업 방안도 제안하였다. 5장에서는 본 연구에 대해 전체적으로 정리하면서 연구의 의의 및 제한점, 향후 연구 계획에 대해 제시하였다. 그동안 한국어 쓰기 교육에서 잘 다루어지지 않은 직소 모형을 적용하였다 는 점과 교육 현장의 한계를 극복하기 위해 SNS를 활용한 방안을 덧붙인 것에 본 연구의 의 의를 두었다. 본 연구가 해외 학습자의 쓰기 능력 향상에 기여할 수 있기를 기대하면서 직소 모형을 활용한 다양한 수업 방식을 적용하는 것과 SNS를 활용한 수업 방안에 대한 효용성을 검증하는 것은 후속의 연구로 남긴다.
본 연구는 한국어 사용 기회가 적은 해외 학습자들의 쓰기 능력 향상을 위해 협동 수업, 그 중에서도 직소 모형을 활용한 수업 방안을 제안하고 그 학습 효과를 검증하고자 하였다. 이와 더불어 직소 모형을 활용한 수업에서 나타나는 정의적 요인에 대한 긍정적인 변화에 주목하여 해당 수업에 대한 필요성과 타당성을 검증하는 것을 본 연구의 목적으로 삼았다. 이에 본 연구에서는 다음과 같이 연구 가설을 설정하여 실험을 진행하였다. 첫째, 직소 모형을 활용한 협동 학습으로 쓰기 수업을 한 학생들은 개별 학습을 한 학생들보 다 성적 향상률이 클 것이다. 둘째, 직소 모형을 활용한 협동 학습은 개별 학습보다 학생들의 정의적 요인들에 긍정적인 영향을 끼칠 것이다. 가설 검증을 위한 연구의 절차와 내용은 다음과 같다. 1장에서는 연구의 필요성에 대해 밝히고 연구 내용과 방법에 대해 서술하였다. 선행 연구들 을 분석하고 논의를 살펴 연구의 필요성을 제시하였는데, 협동 학습과 쓰기 교육의 관련성에 관한 선행 연구들과 직소 모형을 활용한 수업의 긍정적인 효과를 검증한 선행 연구들을 차례 대로 살펴보았다. 2장에서는 연구 주제와 관련된 이론적 배경을 고찰하였다. 협동 학습, 직소, 정의적 요인에 대해서 살피면서 연구에 대한 이론적 기반을 다졌다. 3장에서는 연구 문제 및 가설, 연구 대상, 기간 및 방법, 연구 도구, 수업 자료, 연구의 설계 및 절차 등에 대해 구체적으로 기술하였다. 연구 대상은 싱가포르 소재의 어학원에 재학 중인 중급 학습자 24명이며, 실험 기간은 8주였다. 학습자들은 네 명씩 여섯 모둠으로 나누어졌으 며 네 개의 모둠은 실험 집단으로, 두 개의 모둠은 통제 집단으로 분류되었다. 각 집단의 성 적은 사전 쓰기 평가 결과에 근거하여 동질한 수준으로 맞춘 것이다. 실험 집단은 직소 모형 을 활용한 협동학습으로, 통제 집단은 동료 학습자와의 상호 작용이 없는 개별 학습으로 수업 을 진행하였으며 두 집단 모두 동일한 자료와 내용으로 수업을 진행을 하였다. 4장에서는 직소 모형을 활용한 협동 학습의 효과를 증명하기 위해 쓰기 능력 영역과 정의적 영역으로 나누어 사전 평가와 사후 평가의 결과를 비교‧분석하였다. 수집된 자료는 독립표본 t-검정과 대응표본 t-검정을 사용하여 분석하였다. 분석 결과, 두 집단 모두 쓰기 능력이 향상 되었으며 두 집단 간의 점수 차이 또한 크지 않았다. 통제 집단과 비교하여 실험 집단만의 유 의미한 성적 향상 변화는 나타나지 않았지만 정의적 영역에서는 통제 집단에 비해 뚜렷하고 긍정적인 변화를 보여주었다. 학습을 촉진시킬 뿐만 아니라 학업 성취도를 높이는 정의적 요 인들의 역할을 감안한다면 직소 모형을 활용한 협동 학습의 긍정적인 효과를 도출하였다고 볼 수 있다. 실험 결과 분석과 더불어 교육 현장의 한계 극복을 위해 SNS를 활용한 수업 방안도 제안하였다. 5장에서는 본 연구에 대해 전체적으로 정리하면서 연구의 의의 및 제한점, 향후 연구 계획에 대해 제시하였다. 그동안 한국어 쓰기 교육에서 잘 다루어지지 않은 직소 모형을 적용하였다 는 점과 교육 현장의 한계를 극복하기 위해 SNS를 활용한 방안을 덧붙인 것에 본 연구의 의 의를 두었다. 본 연구가 해외 학습자의 쓰기 능력 향상에 기여할 수 있기를 기대하면서 직소 모형을 활용한 다양한 수업 방식을 적용하는 것과 SNS를 활용한 수업 방안에 대한 효용성을 검증하는 것은 후속의 연구로 남긴다.
The purpose of this study is to propose a teaching method using cooperative learning, inter alia, Jigsaw model, and to verify the learning effect for improving the writing ability of overseas learners who have little chance of using Korean. In addition, it is another purpose of this stud...
The purpose of this study is to propose a teaching method using cooperative learning, inter alia, Jigsaw model, and to verify the learning effect for improving the writing ability of overseas learners who have little chance of using Korean. In addition, it is another purpose of this study to examine the necessity and feasibility of the class by paying attention to the positive change of the affective factor in the class using the Jigsaw model. In this study, the research hypotheses were set up as follows. First, learners who write in cooperative learning using the Jigsaw model will have a higher rate of improvement than learners who have studied individually. Second, cooperative learning using the Jigsaw model will have a positive impact on learners' affective factor than individual learning. The procedure and contents of the study for hypothesis verification are as follows. Chapter 1 describes the necessity of research and describes the contents and methods of research. The need for research has been suggested by analyzing prior studies and discussions, previous studies on the relationship between cooperative learning and writing education, and on the positive effects of teaching using the Jigsaw model were reviewed. Chapter 2 discusses the theoretical background related to the research topic. Cooperative learning, Jigsaw, and affective factor were the theoretical basis for the study. In Chapter 3, the research questions and hypotheses, subjects, periods and methods, research tools, teaching materials, and design and procedures of research are described in detail. The subjects of the study were 24 intermediate learners attending the language school in Singapore. The duration of the experiment was 8 weeks. The learners were divided into six groups of four, four groups as experimental groups, and two groups as control groups. The scores of each group were adjusted to the same level based on the results of the pre-writing evaluation. The experimental group was composed of cooperative learning using Jigsaw model and the control group was composed of individual learning without interaction with peer learner. Both groups taught with the identical materials and contents. In Chapter 4, the results of the pre-evaluation and the post-evaluation by dividing them into the writing ability domain and the affective domain in order to demonstrate the effectiveness of cooperative learning using the Jigsaw model were compared. The collected data were analyzed using the independent sample t-test and the corresponding sample t-test. As a result of the analysis, the writing ability of both groups improved and the score difference between the two groups was not large. In comparison with the control group, there was no significant change in the score improvements of the experimental group, but in the affective domain of the experimental group showed a clear and positive change compared to the control group. Given the role of affective factors that not only accelerates learning but also enhances academic achievement, it can be said that positive effects of cooperative learning using Jigsaw model are derived. In addition to analyzing the experiment results, a lesson plan using SNS to overcome limitations of the education field is proposed. In Chapter 5, this study as a whole was summarized and the implications and limitations of the study and future research plans were presented. The significance of this study is to apply the Jigsaw model, which is not handled well in Korean writing education, and to use the SNS to overcome limitations of the education field. It is hoped that this study contributes to the improvement of writing ability of overseas learners, and it is left as a follow-up study to apply various teaching methods using Jigsaw model and verify the effectiveness of teaching method using SNS.
The purpose of this study is to propose a teaching method using cooperative learning, inter alia, Jigsaw model, and to verify the learning effect for improving the writing ability of overseas learners who have little chance of using Korean. In addition, it is another purpose of this study to examine the necessity and feasibility of the class by paying attention to the positive change of the affective factor in the class using the Jigsaw model. In this study, the research hypotheses were set up as follows. First, learners who write in cooperative learning using the Jigsaw model will have a higher rate of improvement than learners who have studied individually. Second, cooperative learning using the Jigsaw model will have a positive impact on learners' affective factor than individual learning. The procedure and contents of the study for hypothesis verification are as follows. Chapter 1 describes the necessity of research and describes the contents and methods of research. The need for research has been suggested by analyzing prior studies and discussions, previous studies on the relationship between cooperative learning and writing education, and on the positive effects of teaching using the Jigsaw model were reviewed. Chapter 2 discusses the theoretical background related to the research topic. Cooperative learning, Jigsaw, and affective factor were the theoretical basis for the study. In Chapter 3, the research questions and hypotheses, subjects, periods and methods, research tools, teaching materials, and design and procedures of research are described in detail. The subjects of the study were 24 intermediate learners attending the language school in Singapore. The duration of the experiment was 8 weeks. The learners were divided into six groups of four, four groups as experimental groups, and two groups as control groups. The scores of each group were adjusted to the same level based on the results of the pre-writing evaluation. The experimental group was composed of cooperative learning using Jigsaw model and the control group was composed of individual learning without interaction with peer learner. Both groups taught with the identical materials and contents. In Chapter 4, the results of the pre-evaluation and the post-evaluation by dividing them into the writing ability domain and the affective domain in order to demonstrate the effectiveness of cooperative learning using the Jigsaw model were compared. The collected data were analyzed using the independent sample t-test and the corresponding sample t-test. As a result of the analysis, the writing ability of both groups improved and the score difference between the two groups was not large. In comparison with the control group, there was no significant change in the score improvements of the experimental group, but in the affective domain of the experimental group showed a clear and positive change compared to the control group. Given the role of affective factors that not only accelerates learning but also enhances academic achievement, it can be said that positive effects of cooperative learning using Jigsaw model are derived. In addition to analyzing the experiment results, a lesson plan using SNS to overcome limitations of the education field is proposed. In Chapter 5, this study as a whole was summarized and the implications and limitations of the study and future research plans were presented. The significance of this study is to apply the Jigsaw model, which is not handled well in Korean writing education, and to use the SNS to overcome limitations of the education field. It is hoped that this study contributes to the improvement of writing ability of overseas learners, and it is left as a follow-up study to apply various teaching methods using Jigsaw model and verify the effectiveness of teaching method using SNS.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.