본 논문은 정신분석적 심리치료로 이루어진 단일 사례에 대한 연구이다. 본 연구의 사례대상 아동은 치료과정 초기에 소화되고 처리되지 못한 감정들을 치료시간에 와서 다루기 위해 주로 혼자서 놀이하는 것으로 철수를 했다. 자기 가치감이 확고해진 1차적 치료과정을 겪은 후부터는, 공격성을 자기에게 돌려서 자신의 내면을 파괴하는 경향은 차츰 줄어들었고 치료자를 향해 공격성을 표현하게 되면서 처리되지 못한 감정들을 치료자와 함께 다뤄나갔다. 전반적인 치료과정들을 통해 사례아동의 내면세계의 다양한 형태들의 변화를 볼 수 있었고, 특히 한 사람의 증상 안에 다양한 수준들이 존재할 수 있다는 것을 알게 되었다. 따라서 본 연구의 목적은 이러한 정신분석적 심리치료가 변형과정을 통해 자폐적 핵을 지닌 아동의 자폐증상의 극복에 미치는 치료적 효과에 대해서 규명하는 데에 의의를 둔다. 본 ...
본 논문은 정신분석적 심리치료로 이루어진 단일 사례에 대한 연구이다. 본 연구의 사례대상 아동은 치료과정 초기에 소화되고 처리되지 못한 감정들을 치료시간에 와서 다루기 위해 주로 혼자서 놀이하는 것으로 철수를 했다. 자기 가치감이 확고해진 1차적 치료과정을 겪은 후부터는, 공격성을 자기에게 돌려서 자신의 내면을 파괴하는 경향은 차츰 줄어들었고 치료자를 향해 공격성을 표현하게 되면서 처리되지 못한 감정들을 치료자와 함께 다뤄나갔다. 전반적인 치료과정들을 통해 사례아동의 내면세계의 다양한 형태들의 변화를 볼 수 있었고, 특히 한 사람의 증상 안에 다양한 수준들이 존재할 수 있다는 것을 알게 되었다. 따라서 본 연구의 목적은 이러한 정신분석적 심리치료가 변형과정을 통해 자폐적 핵을 지닌 아동의 자폐증상의 극복에 미치는 치료적 효과에 대해서 규명하는 데에 의의를 둔다. 본 사례연구의 이론적 배경에서는 비온의 이론에서 변형이론, 담아주기, 사고의 발달과정, O, 알파기능, 베타요소, 접촉장벽, 몽상, 향성 등의 개념들과 터스틴의 이론에서 자폐증이론, 자체-발생적인 캡슐로 둘러싸기, 자폐적 대상, 자폐적 형태, 점착성 동등시 등의 개념들을 중심으로 탐구하였다. 그 외에도 사례아동의 자폐적 핵과 변형과정을 설명하고 사례를 분석하기 위하여 꼬르비셰르, 미트라니, 빅, 위니캇, 멜처, 스팟닛츠 등의 주요개념과 이론들이 부가되었다. 연구의 방법으로는 본 논문 사례에서 행동의 변화, 전이, 역전이, 놀이의 변화에 초점을 두고 데이터를 조사했다. 사례의 결과분석은 심리치료과정의 세 단계 수준의 측면에서 공격성, 소리, 장난감 형태들의 변형과 상호작용능력의 변화를 중심으로 이루어졌으며, 자폐적 특성을 나타내는 상징들을 해석하고, 전체 치료과정에서의 자폐현상에 대해 논의하였다. 즉 위의 사례분석을 통해 치료과정의 세 단계의 수준으로 나눈 오이디푸스 갈등 수준에서의 투사적 변형, 정신증적 수준에서의 환각적 변형, 자폐증적 수준에서의 자폐적 변형과정에서 각 단계별 역동과 현상들의 차이점에 대해서 명시했다. 무엇보다 세 단계의 수준에서 본 사례아동의 행동변화의 의미와 차이를 통해 각 단계별 공격성의 차이점을 이해하게 되었으며, 이러한 분석결과로 인해 자폐현상을 이해하고 치료과정에서 통찰을 얻는데 큰 도움이 되었다. 결론적으로 본 논문의 사례아동의 자폐적 측면을 다루기 위해서는 공격적 현상보다 더 깊은 원인을 찾아야 하며, 공격성 그 자체가 바로 잃어버린 대상과 자아에 대한 추구로써 내면의 더 중심적이고 깊은 것을 감추고 있는 방어라는 것을 깨닫게 됐다. 즉 자폐책략에서 나오는 반응의 일부가 공격성이었고, 그와 관련된 목표는 생존을 위한 것이며, 공격의 목적이 다른 관점에서는 부차적인 것이라는 통찰을 얻게 되었다. 본 논문의 사례대상 아동은 정신분석적 심리치료를 통해 좌절을 견디는 내성을 발달시켜서 경험을 정신화할 수 있게 됨으로써 인격의 구조를 새롭게 형성해 낼 수 있었다. 또한 내면의 상처 입은 대상을 치유하고 회복해가는 과정을 통해 잃어버린 자아를 되찾고 상징화능력을 발달시켜서 창조적이고 건강한 삶을 살아갈 수 있게 되었다. 더 나아가 자아의 핵은 더욱 견고해지고 응집력을 통해 통합된 자아로 변화된 내면세계를 확인할 수 있었다. 이러한 심리적 재탄생의 과정을 통해 사례아동은 자폐증상을 극복하여 한계를 인정하고 현실을 수용할 수 있게 됨으로써 사회적 관계를 맺고 사람과 소통할 수 있는 능력이 발달되었다. 본 사례연구를 통하여 정신분석적 심리치료가 자폐치료를 위한 원인적 접근과 증상의 극복에 의미 있음이 밝혀진 것이다.
본 논문은 정신분석적 심리치료로 이루어진 단일 사례에 대한 연구이다. 본 연구의 사례대상 아동은 치료과정 초기에 소화되고 처리되지 못한 감정들을 치료시간에 와서 다루기 위해 주로 혼자서 놀이하는 것으로 철수를 했다. 자기 가치감이 확고해진 1차적 치료과정을 겪은 후부터는, 공격성을 자기에게 돌려서 자신의 내면을 파괴하는 경향은 차츰 줄어들었고 치료자를 향해 공격성을 표현하게 되면서 처리되지 못한 감정들을 치료자와 함께 다뤄나갔다. 전반적인 치료과정들을 통해 사례아동의 내면세계의 다양한 형태들의 변화를 볼 수 있었고, 특히 한 사람의 증상 안에 다양한 수준들이 존재할 수 있다는 것을 알게 되었다. 따라서 본 연구의 목적은 이러한 정신분석적 심리치료가 변형과정을 통해 자폐적 핵을 지닌 아동의 자폐증상의 극복에 미치는 치료적 효과에 대해서 규명하는 데에 의의를 둔다. 본 사례연구의 이론적 배경에서는 비온의 이론에서 변형이론, 담아주기, 사고의 발달과정, O, 알파기능, 베타요소, 접촉장벽, 몽상, 향성 등의 개념들과 터스틴의 이론에서 자폐증이론, 자체-발생적인 캡슐로 둘러싸기, 자폐적 대상, 자폐적 형태, 점착성 동등시 등의 개념들을 중심으로 탐구하였다. 그 외에도 사례아동의 자폐적 핵과 변형과정을 설명하고 사례를 분석하기 위하여 꼬르비셰르, 미트라니, 빅, 위니캇, 멜처, 스팟닛츠 등의 주요개념과 이론들이 부가되었다. 연구의 방법으로는 본 논문 사례에서 행동의 변화, 전이, 역전이, 놀이의 변화에 초점을 두고 데이터를 조사했다. 사례의 결과분석은 심리치료과정의 세 단계 수준의 측면에서 공격성, 소리, 장난감 형태들의 변형과 상호작용능력의 변화를 중심으로 이루어졌으며, 자폐적 특성을 나타내는 상징들을 해석하고, 전체 치료과정에서의 자폐현상에 대해 논의하였다. 즉 위의 사례분석을 통해 치료과정의 세 단계의 수준으로 나눈 오이디푸스 갈등 수준에서의 투사적 변형, 정신증적 수준에서의 환각적 변형, 자폐증적 수준에서의 자폐적 변형과정에서 각 단계별 역동과 현상들의 차이점에 대해서 명시했다. 무엇보다 세 단계의 수준에서 본 사례아동의 행동변화의 의미와 차이를 통해 각 단계별 공격성의 차이점을 이해하게 되었으며, 이러한 분석결과로 인해 자폐현상을 이해하고 치료과정에서 통찰을 얻는데 큰 도움이 되었다. 결론적으로 본 논문의 사례아동의 자폐적 측면을 다루기 위해서는 공격적 현상보다 더 깊은 원인을 찾아야 하며, 공격성 그 자체가 바로 잃어버린 대상과 자아에 대한 추구로써 내면의 더 중심적이고 깊은 것을 감추고 있는 방어라는 것을 깨닫게 됐다. 즉 자폐책략에서 나오는 반응의 일부가 공격성이었고, 그와 관련된 목표는 생존을 위한 것이며, 공격의 목적이 다른 관점에서는 부차적인 것이라는 통찰을 얻게 되었다. 본 논문의 사례대상 아동은 정신분석적 심리치료를 통해 좌절을 견디는 내성을 발달시켜서 경험을 정신화할 수 있게 됨으로써 인격의 구조를 새롭게 형성해 낼 수 있었다. 또한 내면의 상처 입은 대상을 치유하고 회복해가는 과정을 통해 잃어버린 자아를 되찾고 상징화능력을 발달시켜서 창조적이고 건강한 삶을 살아갈 수 있게 되었다. 더 나아가 자아의 핵은 더욱 견고해지고 응집력을 통해 통합된 자아로 변화된 내면세계를 확인할 수 있었다. 이러한 심리적 재탄생의 과정을 통해 사례아동은 자폐증상을 극복하여 한계를 인정하고 현실을 수용할 수 있게 됨으로써 사회적 관계를 맺고 사람과 소통할 수 있는 능력이 발달되었다. 본 사례연구를 통하여 정신분석적 심리치료가 자폐치료를 위한 원인적 접근과 증상의 극복에 의미 있음이 밝혀진 것이다.
This study is based on single case of psychoanalytic psychotherapy. The child in this study withdrew to play alone in order to deal with emotions that were untreated at the beginning of the treatment process. After going through the first stage of treatment, with a sense of self-confidence, he gradu...
This study is based on single case of psychoanalytic psychotherapy. The child in this study withdrew to play alone in order to deal with emotions that were untreated at the beginning of the treatment process. After going through the first stage of treatment, with a sense of self-confidence, he gradually reduced the aggressiveness towards his own self. Also, he learned to express his aggression properly with help from the therapist. Through the overall treatment process, the inner world of child showed various types of changes, especially when there were various levels within a person’s symptoms. Therefore, the purpose of this study is to clarify the effect of psychoanalytic psychotherapy on the autistic symptoms of the child with an autistic core. The theoretical background of this case study focuses on the Bion’s theory of transformation, which includes, container-contained, theory of thinking, O, alpha-function, beta-element, contact-barrier, reverie, tropism and etcetera. Plus, it also focuses on Tustin’s theory of autism, auto-generated encapsulation, autistic object, autistic shape, adhesive equation. Additionally, in order to explain the cases of the autistic child and their formation, the studies of Korbivcher, Mitrani, Bick, Winnicott, Meltzer, Spotnitz were incorporated. As a method of study, the factors of behavior change, transference, countertransference, and play were analyzed. The results were based on the change of the interactivity and the transformation of aggression, sound and toy forms in terms of three stages of the psychotherapy process. Also, symbols representing autistic states were interpreted, and the autistic phenomenon representing in the overall therapy process of the autism was discussed. In other words, the analysis showed that the case could be divided into three levels of the treatment process; projective transformation at the level of Oedipus conflict, the transformation in hallucinosis at the psychotic level, and the autistic transformation at the autistic level. From these three levels, the difference of aggression at each level was understood through the meaning and difference of behavior change of the child, and it was helpful to understand the autistic phenomenon and obtain insight in the treatment process. In conclusion, we have to find deeper causes to deal with the autistic side, and realize that the role of aggression is to defend the child’s deeper insecurity. Thus, some of the responses from the autism struggles were aggressive, which were part of his survival. Overall, the case shows that the aggression has its own reasoning. Through the psychoanalytic psychotherapy, the child from this case was able to develop the resistance to frustration and to mentalize the experience, so forming a new structure of personality. In addition, through the process of healing and recovering the inner wound, it has become possible to regain lost ego and develop the ability to live a creative and healthy life. Likewise, his core of ego became stronger, and was able to establish a healthy combination of self development and self awareness. In conclusion, through the process of this psychological “rebirth”, the child can overcome the autistic symptoms, acknowledge the limit, accept the reality, and develop the social relationship and the ability to communicate with others. This suggests that psychoanalytic psychotherapy of the autistic child is meaningful as a causal treatment for autism and overcoming symptoms.
This study is based on single case of psychoanalytic psychotherapy. The child in this study withdrew to play alone in order to deal with emotions that were untreated at the beginning of the treatment process. After going through the first stage of treatment, with a sense of self-confidence, he gradually reduced the aggressiveness towards his own self. Also, he learned to express his aggression properly with help from the therapist. Through the overall treatment process, the inner world of child showed various types of changes, especially when there were various levels within a person’s symptoms. Therefore, the purpose of this study is to clarify the effect of psychoanalytic psychotherapy on the autistic symptoms of the child with an autistic core. The theoretical background of this case study focuses on the Bion’s theory of transformation, which includes, container-contained, theory of thinking, O, alpha-function, beta-element, contact-barrier, reverie, tropism and etcetera. Plus, it also focuses on Tustin’s theory of autism, auto-generated encapsulation, autistic object, autistic shape, adhesive equation. Additionally, in order to explain the cases of the autistic child and their formation, the studies of Korbivcher, Mitrani, Bick, Winnicott, Meltzer, Spotnitz were incorporated. As a method of study, the factors of behavior change, transference, countertransference, and play were analyzed. The results were based on the change of the interactivity and the transformation of aggression, sound and toy forms in terms of three stages of the psychotherapy process. Also, symbols representing autistic states were interpreted, and the autistic phenomenon representing in the overall therapy process of the autism was discussed. In other words, the analysis showed that the case could be divided into three levels of the treatment process; projective transformation at the level of Oedipus conflict, the transformation in hallucinosis at the psychotic level, and the autistic transformation at the autistic level. From these three levels, the difference of aggression at each level was understood through the meaning and difference of behavior change of the child, and it was helpful to understand the autistic phenomenon and obtain insight in the treatment process. In conclusion, we have to find deeper causes to deal with the autistic side, and realize that the role of aggression is to defend the child’s deeper insecurity. Thus, some of the responses from the autism struggles were aggressive, which were part of his survival. Overall, the case shows that the aggression has its own reasoning. Through the psychoanalytic psychotherapy, the child from this case was able to develop the resistance to frustration and to mentalize the experience, so forming a new structure of personality. In addition, through the process of healing and recovering the inner wound, it has become possible to regain lost ego and develop the ability to live a creative and healthy life. Likewise, his core of ego became stronger, and was able to establish a healthy combination of self development and self awareness. In conclusion, through the process of this psychological “rebirth”, the child can overcome the autistic symptoms, acknowledge the limit, accept the reality, and develop the social relationship and the ability to communicate with others. This suggests that psychoanalytic psychotherapy of the autistic child is meaningful as a causal treatment for autism and overcoming symptoms.
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