본 연구의 목적은 중학교 학습자들의 영어 듣기 자기 효능감에 따른 영어 듣기 능력 및 영어 듣기 전략 사용에 대해 알아보고자 하였다. 또한 영어 듣기 자기 효능감 및 영어 듣기 전략 사용이 영어 듣기 능력에 미치는 영향에 대해 고찰해보고자 하였다. 이를 위해 서울 소재 2곳의 중학교 2학년 332명을 대상으로 연구를 진행하였다. 연구에서는 시 · 도교육청 공동 주관 영어듣기능력평가, 영어 듣기 자기 효능감 설문지, 영어 듣기 전략 설문지가 사용되었다. 설문 결과에 따라 영어 듣기 자기 효능감 집단을 상위(58명), 중위(227명), 하위(47명)의 세 집단으로 나누어 각 집단의 영어 듣기 능력 및 영어 듣기 전략의 사용 차이를 ...
본 연구의 목적은 중학교 학습자들의 영어 듣기 자기 효능감에 따른 영어 듣기 능력 및 영어 듣기 전략 사용에 대해 알아보고자 하였다. 또한 영어 듣기 자기 효능감 및 영어 듣기 전략 사용이 영어 듣기 능력에 미치는 영향에 대해 고찰해보고자 하였다. 이를 위해 서울 소재 2곳의 중학교 2학년 332명을 대상으로 연구를 진행하였다. 연구에서는 시 · 도교육청 공동 주관 영어듣기능력평가, 영어 듣기 자기 효능감 설문지, 영어 듣기 전략 설문지가 사용되었다. 설문 결과에 따라 영어 듣기 자기 효능감 집단을 상위(58명), 중위(227명), 하위(47명)의 세 집단으로 나누어 각 집단의 영어 듣기 능력 및 영어 듣기 전략의 사용 차이를 일원배치 분산분석, 다변량 분산분석을 통해 분석하였다. 또한 영어 듣기 자기 효능감과 듣기 전략이 영어 듣기 능력에 미치는 영향력을 분석하기 위해 다중 회귀분석과 위계적 회귀분석을 사용하였다. 본 연구의 주요 결과는 다음과 같다. 첫째, 학습자의 영어 듣기 자기 효능감의 정도에 따라 학습자의 영어 듣기 능력에는 유의미한 차이가 있는 것으로 나타났다. 학습자의 영어 듣기 자기 효능감이 높을수록 영어 듣기 능력이 높았으며 영어 듣기 자기 효능감이 낮을수록 영어 듣기 능력이 낮았다. 영어 듣기의 세부 항목에서도 유의미한 차이를 보였는데, 듣기 자기 효능감 상위 집단은 사실적 이해, 추론적 이해, 적용 모두 평균 이상의 점수를 받은 반면, 중위 집단은 사실적 이해 및 추론적 이해 항목에서만 평균 이상의 점수를 받았고, 하위 집단은 모든 세부 항목에서 평균 이하의 점수를 받았다. 둘째, 학습자의 영어 듣기 자기 효능감의 정도에 따라 학습자의 영어 듣기 전략 사용에도 유의미한 차이를 보였다. 듣기 자기 효능감이 높을수록 영어 듣기 전략을 더 많이 사용하며, 자기 효능감이 낮을수록 영어 듣기 전략을 적게 사용하는 것으로 나타났다. 또한 듣기 하위 전략별 사용에 있어서도 자기 효능감에 따른 집단 간 유의미한 차이를 보였는데, 자기 효능감 상위 집단은 모든 듣기 하위 전략에서 평균 이상의 사용 정도를 보였지만, 중 · 하위 집단은 평균 이하의 듣기 하위 전략 사용 정도를 보였다. 집단에 따라 많이 사용하는 전략도 다르게 나타났는데, 자기 효능감 상위 집단에서는 정의적 전략을, 중위 집단에서는 보상 전략을, 하위 집단에서는 사회적 전략을 가장 많이 사용하는 것으로 나타났다. 셋째, 학습자의 영어 듣기 능력에 가장 큰 영향을 미치는 변인은 영어 듣기 자기 효능감과 영어 듣기 하위 전략 중 무엇인지 살펴보았다. 영어 듣기 하위 전략 중 보상 전략과 사회적 전략만 영어 듣기 능력에 유의미한 영향을 미쳤다. 영어 듣기 능력에 가장 큰 영향을 미치는 변인은 영어 듣기 자기 효능감이며, 보상 전략과 사회적 전략이 뒤를 이어 영향을 미치는 것으로 나타났다. 이상의 연구 결과를 바탕으로 본 연구의 교육적 시사점은 다음과 같다. 첫째, 영어 듣기 자기 효능감이 학습자의 영어 듣기 능력에 영향을 미치지만 전반적인 학습자들의 영어 듣기 자기 효능감은 높지 않은 수준으로 나타났다. 이에 교수 현장에서 교사는 지식 전달 외에도 학습자의 자기 효능감을 높일 수 있는 교수가 필요하다. 학습자에게 듣기 학습에 있어 성공 경험을 할 수 있도록 하며 격려하고 칭찬하는 언어적 지원이 필요하다. 둘째, 전반적인 학습자의 영어 듣기 전략 사용 정도도 높지 않은 것으로 나타났다. 특히 자기 효능감 하위 집단의 학습자의 경우 전략 사용의 낮은 정도를 보였다. 학습자의 자기 효능감 신장과 더불어 전략 사용에 대한 교수가 필요하며 특히 하위 집단의 학습자의 경우 외국어 학습에서 가장 중요한 전략인 인지 전략 사용을 향상시킬 필요가 있다. 셋째, 영어 듣기 능력에 있어 듣기 전략 사용보다 자기 효능감이 미치는 영향이 더 컸다. 교사는 자기 효능감을 우선적으로 고려하여 이를 증진시킬 수 있는 교수 방법을 강구할 필요가 있다.
본 연구의 목적은 중학교 학습자들의 영어 듣기 자기 효능감에 따른 영어 듣기 능력 및 영어 듣기 전략 사용에 대해 알아보고자 하였다. 또한 영어 듣기 자기 효능감 및 영어 듣기 전략 사용이 영어 듣기 능력에 미치는 영향에 대해 고찰해보고자 하였다. 이를 위해 서울 소재 2곳의 중학교 2학년 332명을 대상으로 연구를 진행하였다. 연구에서는 시 · 도교육청 공동 주관 영어듣기능력평가, 영어 듣기 자기 효능감 설문지, 영어 듣기 전략 설문지가 사용되었다. 설문 결과에 따라 영어 듣기 자기 효능감 집단을 상위(58명), 중위(227명), 하위(47명)의 세 집단으로 나누어 각 집단의 영어 듣기 능력 및 영어 듣기 전략의 사용 차이를 일원배치 분산분석, 다변량 분산분석을 통해 분석하였다. 또한 영어 듣기 자기 효능감과 듣기 전략이 영어 듣기 능력에 미치는 영향력을 분석하기 위해 다중 회귀분석과 위계적 회귀분석을 사용하였다. 본 연구의 주요 결과는 다음과 같다. 첫째, 학습자의 영어 듣기 자기 효능감의 정도에 따라 학습자의 영어 듣기 능력에는 유의미한 차이가 있는 것으로 나타났다. 학습자의 영어 듣기 자기 효능감이 높을수록 영어 듣기 능력이 높았으며 영어 듣기 자기 효능감이 낮을수록 영어 듣기 능력이 낮았다. 영어 듣기의 세부 항목에서도 유의미한 차이를 보였는데, 듣기 자기 효능감 상위 집단은 사실적 이해, 추론적 이해, 적용 모두 평균 이상의 점수를 받은 반면, 중위 집단은 사실적 이해 및 추론적 이해 항목에서만 평균 이상의 점수를 받았고, 하위 집단은 모든 세부 항목에서 평균 이하의 점수를 받았다. 둘째, 학습자의 영어 듣기 자기 효능감의 정도에 따라 학습자의 영어 듣기 전략 사용에도 유의미한 차이를 보였다. 듣기 자기 효능감이 높을수록 영어 듣기 전략을 더 많이 사용하며, 자기 효능감이 낮을수록 영어 듣기 전략을 적게 사용하는 것으로 나타났다. 또한 듣기 하위 전략별 사용에 있어서도 자기 효능감에 따른 집단 간 유의미한 차이를 보였는데, 자기 효능감 상위 집단은 모든 듣기 하위 전략에서 평균 이상의 사용 정도를 보였지만, 중 · 하위 집단은 평균 이하의 듣기 하위 전략 사용 정도를 보였다. 집단에 따라 많이 사용하는 전략도 다르게 나타났는데, 자기 효능감 상위 집단에서는 정의적 전략을, 중위 집단에서는 보상 전략을, 하위 집단에서는 사회적 전략을 가장 많이 사용하는 것으로 나타났다. 셋째, 학습자의 영어 듣기 능력에 가장 큰 영향을 미치는 변인은 영어 듣기 자기 효능감과 영어 듣기 하위 전략 중 무엇인지 살펴보았다. 영어 듣기 하위 전략 중 보상 전략과 사회적 전략만 영어 듣기 능력에 유의미한 영향을 미쳤다. 영어 듣기 능력에 가장 큰 영향을 미치는 변인은 영어 듣기 자기 효능감이며, 보상 전략과 사회적 전략이 뒤를 이어 영향을 미치는 것으로 나타났다. 이상의 연구 결과를 바탕으로 본 연구의 교육적 시사점은 다음과 같다. 첫째, 영어 듣기 자기 효능감이 학습자의 영어 듣기 능력에 영향을 미치지만 전반적인 학습자들의 영어 듣기 자기 효능감은 높지 않은 수준으로 나타났다. 이에 교수 현장에서 교사는 지식 전달 외에도 학습자의 자기 효능감을 높일 수 있는 교수가 필요하다. 학습자에게 듣기 학습에 있어 성공 경험을 할 수 있도록 하며 격려하고 칭찬하는 언어적 지원이 필요하다. 둘째, 전반적인 학습자의 영어 듣기 전략 사용 정도도 높지 않은 것으로 나타났다. 특히 자기 효능감 하위 집단의 학습자의 경우 전략 사용의 낮은 정도를 보였다. 학습자의 자기 효능감 신장과 더불어 전략 사용에 대한 교수가 필요하며 특히 하위 집단의 학습자의 경우 외국어 학습에서 가장 중요한 전략인 인지 전략 사용을 향상시킬 필요가 있다. 셋째, 영어 듣기 능력에 있어 듣기 전략 사용보다 자기 효능감이 미치는 영향이 더 컸다. 교사는 자기 효능감을 우선적으로 고려하여 이를 증진시킬 수 있는 교수 방법을 강구할 필요가 있다.
The study aims to investigate the impact of English listening self-efficacy on English listening strategy and listening ability of Korean middle school students. Moreover, this study is designed to verify the effects of English listening self-efficacy and English listening strategy on students' Engl...
The study aims to investigate the impact of English listening self-efficacy on English listening strategy and listening ability of Korean middle school students. Moreover, this study is designed to verify the effects of English listening self-efficacy and English listening strategy on students' English listening ability. In order to achieve the aim, the researcher conducted a survey of 332 students from two middle schools in Seoul. The participants took the national English listening comprehension test and did two surveys (Questionnaire on EFL Learner's Self-efficacy about Listening Skill, English Listening Strategies Questionnaire) which discover the students' self-efficacy about listening skill and the students' use of listening strategies. The students were divided into three level groups on the degree of English listening self-efficacy: high (58 students), middle (227 students), and low (47 students). All data were analyzed by one-way ANOVA, MANOVA, multiple regression analysis, and hierarchical regression analysis. The study findings are as follows: First, the significant differences in English listening ability of students were found in their English listening self-efficacy. The high self-efficacy level students get higher listening comprehension test scores and low self-efficacy level students get lower listening comprehension test scores. Second, the significant differences in the use of English listening strategies of students were found in their English listening self-efficacy. The high self-efficacy students use more listening strategies than low self-efficacy students. Also, students with different self-efficacy level used different listening strategies. High self-efficacy students used affective strategy the most while the low self-efficacy students used social strategy the most. Third, English listening self-efficacy, compensation strategy and social strategy affect listening ability to a significant degree. Listening self-efficacy has the greatest effect on listening ability. Based on the results, this study suggests the pedagogical implications for English listening classes. First, it was found that while English self-efficacy has significant impact on English listening, students tend to not have high enough English listening self-efficacy. Therefore, teachers have to develop students' self-efficacy by helping them to have mastery experience in listening classes and encouraging them when they perform tasks. Second, teachers have to teach students how to use listening strategies during students' listening performance. For low self-efficacy students especially, teachers need to provide instructions to use and develop cognitive strategy, which is the most important strategy in foreign language learning. Lastly, because English listening self-efficacy had higher impact on English listening than usage of listening strategies, teachers have to develop teaching methods that primarily consider how to develop the students' listening self-efficacy and then consider listening strategy.
The study aims to investigate the impact of English listening self-efficacy on English listening strategy and listening ability of Korean middle school students. Moreover, this study is designed to verify the effects of English listening self-efficacy and English listening strategy on students' English listening ability. In order to achieve the aim, the researcher conducted a survey of 332 students from two middle schools in Seoul. The participants took the national English listening comprehension test and did two surveys (Questionnaire on EFL Learner's Self-efficacy about Listening Skill, English Listening Strategies Questionnaire) which discover the students' self-efficacy about listening skill and the students' use of listening strategies. The students were divided into three level groups on the degree of English listening self-efficacy: high (58 students), middle (227 students), and low (47 students). All data were analyzed by one-way ANOVA, MANOVA, multiple regression analysis, and hierarchical regression analysis. The study findings are as follows: First, the significant differences in English listening ability of students were found in their English listening self-efficacy. The high self-efficacy level students get higher listening comprehension test scores and low self-efficacy level students get lower listening comprehension test scores. Second, the significant differences in the use of English listening strategies of students were found in their English listening self-efficacy. The high self-efficacy students use more listening strategies than low self-efficacy students. Also, students with different self-efficacy level used different listening strategies. High self-efficacy students used affective strategy the most while the low self-efficacy students used social strategy the most. Third, English listening self-efficacy, compensation strategy and social strategy affect listening ability to a significant degree. Listening self-efficacy has the greatest effect on listening ability. Based on the results, this study suggests the pedagogical implications for English listening classes. First, it was found that while English self-efficacy has significant impact on English listening, students tend to not have high enough English listening self-efficacy. Therefore, teachers have to develop students' self-efficacy by helping them to have mastery experience in listening classes and encouraging them when they perform tasks. Second, teachers have to teach students how to use listening strategies during students' listening performance. For low self-efficacy students especially, teachers need to provide instructions to use and develop cognitive strategy, which is the most important strategy in foreign language learning. Lastly, because English listening self-efficacy had higher impact on English listening than usage of listening strategies, teachers have to develop teaching methods that primarily consider how to develop the students' listening self-efficacy and then consider listening strategy.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.