장애자녀 부모가 자녀의 초등학교 선택 시 입학 정보 습득 현황에 관한 연구 A Study on the Status of Acquiring Admission Information into Elementary School by Parents of Children with Disabilities원문보기
우리나라의 「장애인 등의 대한 특수교육법」 제17조‘특수교육대상자의 배치 및 교육관련 조항’에서는 교육장 또는 교육감은 특수교육대상자를 일반학교의 일반학급, 일반학교의 특수학급, 특수학교 등에 배치할 때 특수교육대상자의 장애 정도·능력·보호자의 의견 등을 종합적으로 판단하여 거주지에서 가장 가까운 곳에 배치할 것을 명시하고 있다. 그러나 학교와 교육청 등의 관련 기관들은 체계적이고 일관성을 갖춘 안내를 제공하지 못하고 있어 초등학교 진학을 앞 둔 장애유아 부모들은 학교 선택과 배치와 관련한 정확한 조언 및 정보를 얻는 것을 어려움을 나타나고 있다. 초등학교의 입학과 관련한 정보 제공의 필요성을 제시하고 있음에도 불구하고 학교 입학 이전 장애유아 부모의 학교에 대한 획득 정보 실태에 대한 연구는 희박한 실정이다. 본 연구에서는 초등학교 입학을 위해 부모가 가지고 있는 정보의 획득 경로, 정보의 중요도, 정보의 보유정도를 파악하고 이와 관련된 지원에 대한 요구가 무엇인지 알아보고자 하였다. 이를 위해 경기지역의 장애유아의 부모 160명을 대상으로 하여 초등학교의 입학과정에서 초등학교에 대한 ...
우리나라의 「장애인 등의 대한 특수교육법」 제17조‘특수교육대상자의 배치 및 교육관련 조항’에서는 교육장 또는 교육감은 특수교육대상자를 일반학교의 일반학급, 일반학교의 특수학급, 특수학교 등에 배치할 때 특수교육대상자의 장애 정도·능력·보호자의 의견 등을 종합적으로 판단하여 거주지에서 가장 가까운 곳에 배치할 것을 명시하고 있다. 그러나 학교와 교육청 등의 관련 기관들은 체계적이고 일관성을 갖춘 안내를 제공하지 못하고 있어 초등학교 진학을 앞 둔 장애유아 부모들은 학교 선택과 배치와 관련한 정확한 조언 및 정보를 얻는 것을 어려움을 나타나고 있다. 초등학교의 입학과 관련한 정보 제공의 필요성을 제시하고 있음에도 불구하고 학교 입학 이전 장애유아 부모의 학교에 대한 획득 정보 실태에 대한 연구는 희박한 실정이다. 본 연구에서는 초등학교 입학을 위해 부모가 가지고 있는 정보의 획득 경로, 정보의 중요도, 정보의 보유정도를 파악하고 이와 관련된 지원에 대한 요구가 무엇인지 알아보고자 하였다. 이를 위해 경기지역의 장애유아의 부모 160명을 대상으로 하여 초등학교의 입학과정에서 초등학교에 대한 정보 획득 현황과 경로, 정보에 대해 부모가 중요하게 인식하는 정보의 보유도 차이, 정보 제공을 위한 지원에 관해 본 연구의 연구논의는 다음과 같다. 첫째, 취학 전 장애유아 부모의 자녀 초등학교 입학정보 습득 현황에 대해 알아본 결과이다. 초등학교 입학을 둔 장애아동의 부모는 정보의 대부분을 현재 다니고 있는 유아교육기관의 교사와 학부모 모임을 통해 얻고 있었으며, 정보를 얻는 과정도 어려움을 느끼고 있는 것으로 드러났다. 둘째, 취학 전 장애유아 부모가 인식하고 있는 초등학교 입학 정보의 중요 요소에 관하여 알아본 결과이다. 부모가 원하는 정보가 피상적이고 단편적인 정보가 아니라 객관적이고 정확한 ‘교사의 장애 이해도 및 전문성, 통합수업 및 일반 아동과 관계, 부모의 일반 및 장애 아동 부모와의 관계, 자녀의 통합수업 및 일반 아동과 관계 ,학교시설 및 프로그램’ 정보 순서로 나타났다. 셋째, 취학 전 장애유아부모가 인식하고 있는 초등학교 입학정보의 중요도와 보유도의 차이에 대해 알아본 결과이다. 장애유아의 부모가 초등학교 입학을 결정하기 위해 중요하다고 생각하고 있는 정보들은 충분히 제공받지 못하고 있음으로 나타났다. 넷째, 취학 전 장애유아 부모가 원하는 입학 정보제공방식은 유아가 만4세와 만3세 시기에 지역 내 학교에 관한 종합적인 정보를 제공 받고 싶어 한다는 나타났다. 본 연구는 지역의 한정으로 여러 지역 부모를 대상으로 연구 확장이 필요가 있으며, 질문지 형태의 조사가 한계를 가져 질적 연구와 정보의 중요도와 보유도 분석을 통해 요인별 분석을 통해 구체적인 지원 서비스를 제공 하고자 한다. 이를 위해서 유아교육기관, 행정기관, 초등학교 협력체계가 필요하며, 초등학교 학교에 대한 손쉽게 접근할 수 있는 웹(web)기반 서비스 망을 구축하고, 빅 데이터를 활용하여 분석된 자료를 학부모가 시스템, 초등학교에 관한 정보 제공보다도 우선되어야 할 것은 교사의 전문성 증진방안을 제시 하고자 한다.
우리나라의 「장애인 등의 대한 특수교육법」 제17조‘특수교육대상자의 배치 및 교육관련 조항’에서는 교육장 또는 교육감은 특수교육대상자를 일반학교의 일반학급, 일반학교의 특수학급, 특수학교 등에 배치할 때 특수교육대상자의 장애 정도·능력·보호자의 의견 등을 종합적으로 판단하여 거주지에서 가장 가까운 곳에 배치할 것을 명시하고 있다. 그러나 학교와 교육청 등의 관련 기관들은 체계적이고 일관성을 갖춘 안내를 제공하지 못하고 있어 초등학교 진학을 앞 둔 장애유아 부모들은 학교 선택과 배치와 관련한 정확한 조언 및 정보를 얻는 것을 어려움을 나타나고 있다. 초등학교의 입학과 관련한 정보 제공의 필요성을 제시하고 있음에도 불구하고 학교 입학 이전 장애유아 부모의 학교에 대한 획득 정보 실태에 대한 연구는 희박한 실정이다. 본 연구에서는 초등학교 입학을 위해 부모가 가지고 있는 정보의 획득 경로, 정보의 중요도, 정보의 보유정도를 파악하고 이와 관련된 지원에 대한 요구가 무엇인지 알아보고자 하였다. 이를 위해 경기지역의 장애유아의 부모 160명을 대상으로 하여 초등학교의 입학과정에서 초등학교에 대한 정보 획득 현황과 경로, 정보에 대해 부모가 중요하게 인식하는 정보의 보유도 차이, 정보 제공을 위한 지원에 관해 본 연구의 연구논의는 다음과 같다. 첫째, 취학 전 장애유아 부모의 자녀 초등학교 입학정보 습득 현황에 대해 알아본 결과이다. 초등학교 입학을 둔 장애아동의 부모는 정보의 대부분을 현재 다니고 있는 유아교육기관의 교사와 학부모 모임을 통해 얻고 있었으며, 정보를 얻는 과정도 어려움을 느끼고 있는 것으로 드러났다. 둘째, 취학 전 장애유아 부모가 인식하고 있는 초등학교 입학 정보의 중요 요소에 관하여 알아본 결과이다. 부모가 원하는 정보가 피상적이고 단편적인 정보가 아니라 객관적이고 정확한 ‘교사의 장애 이해도 및 전문성, 통합수업 및 일반 아동과 관계, 부모의 일반 및 장애 아동 부모와의 관계, 자녀의 통합수업 및 일반 아동과 관계 ,학교시설 및 프로그램’ 정보 순서로 나타났다. 셋째, 취학 전 장애유아부모가 인식하고 있는 초등학교 입학정보의 중요도와 보유도의 차이에 대해 알아본 결과이다. 장애유아의 부모가 초등학교 입학을 결정하기 위해 중요하다고 생각하고 있는 정보들은 충분히 제공받지 못하고 있음으로 나타났다. 넷째, 취학 전 장애유아 부모가 원하는 입학 정보제공방식은 유아가 만4세와 만3세 시기에 지역 내 학교에 관한 종합적인 정보를 제공 받고 싶어 한다는 나타났다. 본 연구는 지역의 한정으로 여러 지역 부모를 대상으로 연구 확장이 필요가 있으며, 질문지 형태의 조사가 한계를 가져 질적 연구와 정보의 중요도와 보유도 분석을 통해 요인별 분석을 통해 구체적인 지원 서비스를 제공 하고자 한다. 이를 위해서 유아교육기관, 행정기관, 초등학교 협력체계가 필요하며, 초등학교 학교에 대한 손쉽게 접근할 수 있는 웹(web)기반 서비스 망을 구축하고, 빅 데이터를 활용하여 분석된 자료를 학부모가 시스템, 초등학교에 관한 정보 제공보다도 우선되어야 할 것은 교사의 전문성 증진방안을 제시 하고자 한다.
In Article 17 of the 「Special Education Act for Disabled Persons」 of Korea, the 'Superintendent of Special Education Subjects and Educational Provisions', the superintendent or the superintendent shall place special education students in general classes, special classes in general school, It is nece...
In Article 17 of the 「Special Education Act for Disabled Persons」 of Korea, the 'Superintendent of Special Education Subjects and Educational Provisions', the superintendent or the superintendent shall place special education students in general classes, special classes in general school, It is necessary to comprehensively judge the degree of disability, the ability of the subject of the special education, and the opinion of the guardian and arrange the place nearest to the place of residence. However, institutions such as schools and education offices fail to provide systematic and consistent guidance, and thus the parents of disabled children entering elementary schools have difficulty selecting and deploying schools. Despite the necessity of providing information related to the admission of elementary school, there is little research on the actual state of the information acquired by the parents of infants with disabilities prior to entering the school. In this study, we wanted to identify the acquisition path of information that parents have, the importance of information, the degree of information they have, and what needs to support them in order to enter elementary school. The purpose of this study was to investigate the current state of information acquisition, path, and information of elementary school in the elementary school admission process, based on the information they receive from 160 parents of children with disabilities in the Kyonggi area. This study discusses the following about support. First, it is the result of the research about the status of the admission information of children in elementary schools for the pre-schooled parents. Parents of children with disabilities who have applied for elementary schools have obtained most of their information through teacher and parent groups at their current institutions, and have found the process of obtaining information difficult. Second, it is the result of studying important elements of elementary school admissions information that parents of preschool children with disabilities recognize. The information that parents want is not superficial and fragmentary information but rather objective and accurate 'Teacher's disability understanding and professionalism, integrated teaching and relationship with general child, parent's general and relationship with parents of children with disabilities, And 'school facilities and programs'. Third, it is the result of studying the difference of importance and the degree of possession of elementary school admissions information that parents of preschool children with disabilities recognize. It turns out that parents of children with disabilities are not getting enough information that they believe is important to determine whether or not to enter elementary schools. Fourth, the method of providing the admission information desired by parents of the preschool infant with disabilities is that the infant wants to be provided comprehensive information about the school in the area at 4 years old and 3 years old. This study needs to expand its study among local parents limited to regions, and the questionnaire type of research is limited to provide specific support by providing analysis of the importance and retention of information via qualitative research and analysis. For this, a cooperative system for children's education institutions, administrative agencies, and elementary schools is needed. In order to establish a web network of elementary schools, information services based on elementary schools needs to be developed and big data should be developed. The first priority is to provide teachers with professional expertise.
In Article 17 of the 「Special Education Act for Disabled Persons」 of Korea, the 'Superintendent of Special Education Subjects and Educational Provisions', the superintendent or the superintendent shall place special education students in general classes, special classes in general school, It is necessary to comprehensively judge the degree of disability, the ability of the subject of the special education, and the opinion of the guardian and arrange the place nearest to the place of residence. However, institutions such as schools and education offices fail to provide systematic and consistent guidance, and thus the parents of disabled children entering elementary schools have difficulty selecting and deploying schools. Despite the necessity of providing information related to the admission of elementary school, there is little research on the actual state of the information acquired by the parents of infants with disabilities prior to entering the school. In this study, we wanted to identify the acquisition path of information that parents have, the importance of information, the degree of information they have, and what needs to support them in order to enter elementary school. The purpose of this study was to investigate the current state of information acquisition, path, and information of elementary school in the elementary school admission process, based on the information they receive from 160 parents of children with disabilities in the Kyonggi area. This study discusses the following about support. First, it is the result of the research about the status of the admission information of children in elementary schools for the pre-schooled parents. Parents of children with disabilities who have applied for elementary schools have obtained most of their information through teacher and parent groups at their current institutions, and have found the process of obtaining information difficult. Second, it is the result of studying important elements of elementary school admissions information that parents of preschool children with disabilities recognize. The information that parents want is not superficial and fragmentary information but rather objective and accurate 'Teacher's disability understanding and professionalism, integrated teaching and relationship with general child, parent's general and relationship with parents of children with disabilities, And 'school facilities and programs'. Third, it is the result of studying the difference of importance and the degree of possession of elementary school admissions information that parents of preschool children with disabilities recognize. It turns out that parents of children with disabilities are not getting enough information that they believe is important to determine whether or not to enter elementary schools. Fourth, the method of providing the admission information desired by parents of the preschool infant with disabilities is that the infant wants to be provided comprehensive information about the school in the area at 4 years old and 3 years old. This study needs to expand its study among local parents limited to regions, and the questionnaire type of research is limited to provide specific support by providing analysis of the importance and retention of information via qualitative research and analysis. For this, a cooperative system for children's education institutions, administrative agencies, and elementary schools is needed. In order to establish a web network of elementary schools, information services based on elementary schools needs to be developed and big data should be developed. The first priority is to provide teachers with professional expertise.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.