욕창 고위험군인 노인 환자를 돌보는 요양병원 간호사는 욕창예방에 대한 지식, 기술과 태도 등의 역량을 갖출 필요가 있다. 본 연구의 목적은 욕창예방 교육프로그램이 요양병원 간호사의 욕창예방 지식, 수행과 태도에 미치는 효과를 확인하는 것이다. 본 연구는 비동등성 대조군 전후 유사실험 연구설계(Nonequivalent control group pretest-posttest design)이다. 요양병원 간호사 총 60명을 편의표출법에 의해 4시간의 ...
욕창 고위험군인 노인 환자를 돌보는 요양병원 간호사는 욕창예방에 대한 지식, 기술과 태도 등의 역량을 갖출 필요가 있다. 본 연구의 목적은 욕창예방 교육프로그램이 요양병원 간호사의 욕창예방 지식, 수행과 태도에 미치는 효과를 확인하는 것이다. 본 연구는 비동등성 대조군 전후 유사실험 연구설계(Nonequivalent control group pretest-posttest design)이다. 요양병원 간호사 총 60명을 편의표출법에 의해 4시간의 TBL 군(n=30)과 1시간의 강의식 학습 군(n=30)으로 배정하였다. 각 군의 사전-사후 욕창예방 지식, 수행과 태도 점수 차이는 paired t-test, TBL 군과 강의식 학습 군의 욕창예방 지식, 수행과 태도의 전후 차이는 two sample t-test로 분석하였다. 연구결과 TBL 군과 강의식 학습 군 모두 욕창예방 지식, 수행과 태도 사후점수가 사전 점수에 비해 통계적으로 유의하게 상승하였다. TBL 군과 강의식 학습 군간 사전-사후 점수 차이를 비교한 결과 욕창예방 지식, 수행과 태도는 통계학적으로 유의한 차이가 없었다. TBL을 적용한 욕창예방 교육은 강의식 교육과 유사하게 간호사의 욕창 예방 지식, 수행과 태도를 향상시키는 유의한 교수학습방법이다. 추후 연구에서는 요양병원 간호사의 요구도에 기초한 욕창예방 교육프로그램을 적용하고 실제 욕창간호 수행도와 욕창 발생률의 변화를 측정할 필요가 있다.
욕창 고위험군인 노인 환자를 돌보는 요양병원 간호사는 욕창예방에 대한 지식, 기술과 태도 등의 역량을 갖출 필요가 있다. 본 연구의 목적은 욕창예방 교육프로그램이 요양병원 간호사의 욕창예방 지식, 수행과 태도에 미치는 효과를 확인하는 것이다. 본 연구는 비동등성 대조군 전후 유사실험 연구설계(Nonequivalent control group pretest-posttest design)이다. 요양병원 간호사 총 60명을 편의표출법에 의해 4시간의 TBL 군(n=30)과 1시간의 강의식 학습 군(n=30)으로 배정하였다. 각 군의 사전-사후 욕창예방 지식, 수행과 태도 점수 차이는 paired t-test, TBL 군과 강의식 학습 군의 욕창예방 지식, 수행과 태도의 전후 차이는 two sample t-test로 분석하였다. 연구결과 TBL 군과 강의식 학습 군 모두 욕창예방 지식, 수행과 태도 사후점수가 사전 점수에 비해 통계적으로 유의하게 상승하였다. TBL 군과 강의식 학습 군간 사전-사후 점수 차이를 비교한 결과 욕창예방 지식, 수행과 태도는 통계학적으로 유의한 차이가 없었다. TBL을 적용한 욕창예방 교육은 강의식 교육과 유사하게 간호사의 욕창 예방 지식, 수행과 태도를 향상시키는 유의한 교수학습방법이다. 추후 연구에서는 요양병원 간호사의 요구도에 기초한 욕창예방 교육프로그램을 적용하고 실제 욕창간호 수행도와 욕창 발생률의 변화를 측정할 필요가 있다.
Nurses at long-term care hospitals who take care of patients with high pressure ulcer risk need to have appropriate pressure ulcer prevention knowledge, behaviors, and attitudes. The present study aimed to identify the effects of a pressure ulcer prevention education on the knowledge, behaviors, and...
Nurses at long-term care hospitals who take care of patients with high pressure ulcer risk need to have appropriate pressure ulcer prevention knowledge, behaviors, and attitudes. The present study aimed to identify the effects of a pressure ulcer prevention education on the knowledge, behaviors, and attitudes of nurses at long-term care hospitals. This study used a nonequivalent control group pretest-posttest design. Participants were conveniently assigned either to the team-based learning group (n = 30) or to the lecture-based learning group (n = 30). The pre-post difference in the scores on pressure ulcer prevention knowledge, behaviors, and attitudes scores in each group was analyzed using the paired t-test. Additionally, the pre-post score difference between the two groups was analyzed using the independent samples t-test. Both groups exhibited statistically significant increases in their pressure ulcer prevention knowledge, behaviors, and attitudes scores after intervention as compared to their pre-test scores. There were no statistically significant differences in the pre-post difference scores on pressure ulcer prevention knowledge, behaviors, and attitudes between the two groups. Pressure ulcer prevention education using with team-based learning is a significant teaching method that enhances nurses’pressure ulcer prevention knowledge, behaviors and attitudes similar to those of lecture-based learning. In future studies, it is necessary to verify the effects of pressure ulcer prevention education on nurses’ actual performance and the incidence of pressure ulcers.
Nurses at long-term care hospitals who take care of patients with high pressure ulcer risk need to have appropriate pressure ulcer prevention knowledge, behaviors, and attitudes. The present study aimed to identify the effects of a pressure ulcer prevention education on the knowledge, behaviors, and attitudes of nurses at long-term care hospitals. This study used a nonequivalent control group pretest-posttest design. Participants were conveniently assigned either to the team-based learning group (n = 30) or to the lecture-based learning group (n = 30). The pre-post difference in the scores on pressure ulcer prevention knowledge, behaviors, and attitudes scores in each group was analyzed using the paired t-test. Additionally, the pre-post score difference between the two groups was analyzed using the independent samples t-test. Both groups exhibited statistically significant increases in their pressure ulcer prevention knowledge, behaviors, and attitudes scores after intervention as compared to their pre-test scores. There were no statistically significant differences in the pre-post difference scores on pressure ulcer prevention knowledge, behaviors, and attitudes between the two groups. Pressure ulcer prevention education using with team-based learning is a significant teaching method that enhances nurses’pressure ulcer prevention knowledge, behaviors and attitudes similar to those of lecture-based learning. In future studies, it is necessary to verify the effects of pressure ulcer prevention education on nurses’ actual performance and the incidence of pressure ulcers.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.