21세기 지식기반사회에서는 자료중심에서 이용자중심으로 도서관서비스 또한 변화하고 있다. 따라서 이에 발맞춰 학교도서관 역시 이용자의 요구를 분석하고 도서관 서비스의 품질을 높일 필요가 있다.
이에 본 연구에서는 학교도서관의 주 이용자층인 학생들의 이용실태와 학교도서관 서비스 면에서의 만족도를 조사하였고, 학생들의 도서관 이용률을 높일 개선방안을 제안하였다.
조사 대상 학교는 인천광역시 소재의 중·고등학교 5개교를 선정하여 재학생들을 설문조사하고, 도서관 담당교사와의 면담을 실시하였으며, 연구 결과는 다음과 같다.<...
21세기 지식기반사회에서는 자료중심에서 이용자중심으로 도서관서비스 또한 변화하고 있다. 따라서 이에 발맞춰 학교도서관 역시 이용자의 요구를 분석하고 도서관 서비스의 품질을 높일 필요가 있다.
이에 본 연구에서는 학교도서관의 주 이용자층인 학생들의 이용실태와 학교도서관 서비스 면에서의 만족도를 조사하였고, 학생들의 도서관 이용률을 높일 개선방안을 제안하였다.
조사 대상 학교는 인천광역시 소재의 중·고등학교 5개교를 선정하여 재학생들을 설문조사하고, 도서관 담당교사와의 면담을 실시하였으며, 연구 결과는 다음과 같다.
첫째, 중·고등학교 학생들은 주로 도서 대출·반납을 위하여 학교도서관을 이용하였으며, 중학생에서 고등학생으로 올라가면서 학교도서관 이용률이 주 3회 이상에서 한 학기 1회로 크게 떨어지는 경향을 보였다.
둘째, 학교도서관 시설 및 자료에 대한 만족도는 학교도서관 별로 많은 차이를 보였다. 수업 교실과 학교도서관의 거리가 멀수록 위치에 대한 만족도가 떨어졌으며, 이는 학교도서관 이용률과 깊은 관련이 있었다. 시설 및 환경에 대한 만족도에는 도서관의 규모와 열람 좌석 수, 검색용 컴퓨터 수, 냉난방에 영향을 받았다. 학생들의 학교도서관 자료에 대한 만족도는 소장하고 있는 자료의 양과 더불어 학생들의 관심사와 필요에 맞는 자료의 구성에 영향을 받았다.
셋째, 학교도서관에 대한 만족도를 살펴보면, 이용시간과 대출 권수, 연체 벌칙에 대한 만족도는 모두 평균 3점 이상으로 높게 나타났다. 그러나 기타의견에서 방학 중에 학교도서관을 단축 개방하는 것과 적은 대출 권수에 대한 불만이 나타났다.
넷째, 학교도서관 담당자에 대한 만족도는 사서>사서교사>일반교사 순으로 높게 나타났다. 사서는 도서관 업무만 담당하고 있어 학생들에게 집중된 서비스를 제공할 수 있으나 사서교사와 일반교사는 도서관 업무와 수업을 동시에 맡고 있어 학생들의 정보요구에 즉각적인 반응과 해결이 어려워 이와 같은 결과가 나타난 것을 확인할 수 있었다.
다섯째, 학교도서관 이용교육에 대한 만족도를 살펴보면, 이용교육을 받았음에도 내용과 그 시기에 대해 기억하는 학생이 절반에 그쳤다. 이는 이용교육의 내용과 방법이 효과적이지 못하다는 것을 뜻하며, 이에 대한 변화가 요구되었다.
여섯째, 학교도서관의 전반적인 서비스 부분에서 도서관 행사에 대한 요구가 높게 나타났다. 중학생들의 경우 도서관 행사에 대한 만족도가 높게 나타났으나, 고등학생은 생활기록부 관리를 위한 독후감대회, 독서토론과 같은 도서관 행사에 만족하지 못하고 있는 것으로 드러났다.
학교도서관의 주 이용자인 학생들의 요구를 파악하여, 적합한 서비스를 즉각적으로 제공하는 것은 학교도서관에 대한 이용자들의 만족도 향상과 이용률 상승에 큰 기여를 할 것이다. 또한, 이용자의 요구사항을 근거로 학교관리자와 타 교사의 협조를 이끌어낸다면 학교도서관의 지속적인 발전의 밑거름이 될 것이다.
21세기 지식기반사회에서는 자료중심에서 이용자중심으로 도서관서비스 또한 변화하고 있다. 따라서 이에 발맞춰 학교도서관 역시 이용자의 요구를 분석하고 도서관 서비스의 품질을 높일 필요가 있다.
이에 본 연구에서는 학교도서관의 주 이용자층인 학생들의 이용실태와 학교도서관 서비스 면에서의 만족도를 조사하였고, 학생들의 도서관 이용률을 높일 개선방안을 제안하였다.
조사 대상 학교는 인천광역시 소재의 중·고등학교 5개교를 선정하여 재학생들을 설문조사하고, 도서관 담당교사와의 면담을 실시하였으며, 연구 결과는 다음과 같다.
첫째, 중·고등학교 학생들은 주로 도서 대출·반납을 위하여 학교도서관을 이용하였으며, 중학생에서 고등학생으로 올라가면서 학교도서관 이용률이 주 3회 이상에서 한 학기 1회로 크게 떨어지는 경향을 보였다.
둘째, 학교도서관 시설 및 자료에 대한 만족도는 학교도서관 별로 많은 차이를 보였다. 수업 교실과 학교도서관의 거리가 멀수록 위치에 대한 만족도가 떨어졌으며, 이는 학교도서관 이용률과 깊은 관련이 있었다. 시설 및 환경에 대한 만족도에는 도서관의 규모와 열람 좌석 수, 검색용 컴퓨터 수, 냉난방에 영향을 받았다. 학생들의 학교도서관 자료에 대한 만족도는 소장하고 있는 자료의 양과 더불어 학생들의 관심사와 필요에 맞는 자료의 구성에 영향을 받았다.
셋째, 학교도서관에 대한 만족도를 살펴보면, 이용시간과 대출 권수, 연체 벌칙에 대한 만족도는 모두 평균 3점 이상으로 높게 나타났다. 그러나 기타의견에서 방학 중에 학교도서관을 단축 개방하는 것과 적은 대출 권수에 대한 불만이 나타났다.
넷째, 학교도서관 담당자에 대한 만족도는 사서>사서교사>일반교사 순으로 높게 나타났다. 사서는 도서관 업무만 담당하고 있어 학생들에게 집중된 서비스를 제공할 수 있으나 사서교사와 일반교사는 도서관 업무와 수업을 동시에 맡고 있어 학생들의 정보요구에 즉각적인 반응과 해결이 어려워 이와 같은 결과가 나타난 것을 확인할 수 있었다.
다섯째, 학교도서관 이용교육에 대한 만족도를 살펴보면, 이용교육을 받았음에도 내용과 그 시기에 대해 기억하는 학생이 절반에 그쳤다. 이는 이용교육의 내용과 방법이 효과적이지 못하다는 것을 뜻하며, 이에 대한 변화가 요구되었다.
여섯째, 학교도서관의 전반적인 서비스 부분에서 도서관 행사에 대한 요구가 높게 나타났다. 중학생들의 경우 도서관 행사에 대한 만족도가 높게 나타났으나, 고등학생은 생활기록부 관리를 위한 독후감대회, 독서토론과 같은 도서관 행사에 만족하지 못하고 있는 것으로 드러났다.
학교도서관의 주 이용자인 학생들의 요구를 파악하여, 적합한 서비스를 즉각적으로 제공하는 것은 학교도서관에 대한 이용자들의 만족도 향상과 이용률 상승에 큰 기여를 할 것이다. 또한, 이용자의 요구사항을 근거로 학교관리자와 타 교사의 협조를 이끌어낸다면 학교도서관의 지속적인 발전의 밑거름이 될 것이다.
In the knowledge-based society of the 21st century, library services are also changing from data oriented to user oriented. Accordingly, school libraries also need to analyze users ' needs and improve the quality of library services.
Therefore, this study examined the use status of students, th...
In the knowledge-based society of the 21st century, library services are also changing from data oriented to user oriented. Accordingly, school libraries also need to analyze users ' needs and improve the quality of library services.
Therefore, this study examined the use status of students, the main tier of use for school libraries, and their satisfaction in the service section of school libraries, and suggested improvement measures to increase the utilization of libraries.
The study selected five middle and high schools in Incheon City to survey their students, interview with teachers in charge of libraries, and found the following results.
First, middle and high school students used the school library for lending and returning books, and as they moved from middle school to high school students, the usage rate of the school library dropped from three times a week to one semester.
Second, satisfaction with school library facilities and materials differed greatly from one school library to another. As the distance between the classroom and the school library decreased, the satisfaction level of location decreased, which was closely related to the utilization of the school library. Satisfaction with facilities and the environment was affected by the size and number of seats available for reading, the number of computers for searching, and heating and cooling. Students ' satisfaction with their school library materials was influenced by the amount of data they had in their collection, as well as the composition of materials to suit their interests and needs.
Third, if you look at the satisfaction level for the school library, the satisfaction level for the service hours, the number of loans, and the penalty for overdue payment was higher than 3 points on average. Other comments, however, revealed discontent over the short-down of school libraries and the lack of lending rights during the vacation.
Fourth, satisfaction level of school library staff was higher in order of librarian, librarian teacher and general teacher. The librarian was only in charge of library work, so it was possible to provide students with a concentrated service, but the teacher and the teacher were in charge of checking library work and class at the same time.
Fifth, if you look at the satisfaction level of the school library use education, only half of the students remembered the contents and timing of the training. This meant that the content and methods of the use education were not effective, and a change was required.
Sixth, the overall service section of the school library showed a high demand for a library event. Middle school students showed high satisfaction with the library events, but high school students were not satisfied with the library events such as book contest and book discussions for managing their life records.
Identifying the needs of the students who are the main users of the school library and providing the appropriate services immediately will contribute greatly to improving the satisfaction level and increasing the utilization of the school library. Also, if the cooperation of school administrators and other teachers is drawn based on the needs of the users, it will be the foundation for continued development of the school library.
In the knowledge-based society of the 21st century, library services are also changing from data oriented to user oriented. Accordingly, school libraries also need to analyze users ' needs and improve the quality of library services.
Therefore, this study examined the use status of students, the main tier of use for school libraries, and their satisfaction in the service section of school libraries, and suggested improvement measures to increase the utilization of libraries.
The study selected five middle and high schools in Incheon City to survey their students, interview with teachers in charge of libraries, and found the following results.
First, middle and high school students used the school library for lending and returning books, and as they moved from middle school to high school students, the usage rate of the school library dropped from three times a week to one semester.
Second, satisfaction with school library facilities and materials differed greatly from one school library to another. As the distance between the classroom and the school library decreased, the satisfaction level of location decreased, which was closely related to the utilization of the school library. Satisfaction with facilities and the environment was affected by the size and number of seats available for reading, the number of computers for searching, and heating and cooling. Students ' satisfaction with their school library materials was influenced by the amount of data they had in their collection, as well as the composition of materials to suit their interests and needs.
Third, if you look at the satisfaction level for the school library, the satisfaction level for the service hours, the number of loans, and the penalty for overdue payment was higher than 3 points on average. Other comments, however, revealed discontent over the short-down of school libraries and the lack of lending rights during the vacation.
Fourth, satisfaction level of school library staff was higher in order of librarian, librarian teacher and general teacher. The librarian was only in charge of library work, so it was possible to provide students with a concentrated service, but the teacher and the teacher were in charge of checking library work and class at the same time.
Fifth, if you look at the satisfaction level of the school library use education, only half of the students remembered the contents and timing of the training. This meant that the content and methods of the use education were not effective, and a change was required.
Sixth, the overall service section of the school library showed a high demand for a library event. Middle school students showed high satisfaction with the library events, but high school students were not satisfied with the library events such as book contest and book discussions for managing their life records.
Identifying the needs of the students who are the main users of the school library and providing the appropriate services immediately will contribute greatly to improving the satisfaction level and increasing the utilization of the school library. Also, if the cooperation of school administrators and other teachers is drawn based on the needs of the users, it will be the foundation for continued development of the school library.
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