대량생산·소비 형태의 소비시장과 함께 다양한 소비자문제와 소비자피해가 발생하면서 소비자보호를 위한 법과 제도, 소비자정책이 확대되었고 소비자학 분야에서도 소비자행동, 소비자문제, 소비자피해구제 등 다양한 연구가 진행되기 시작하였다. 1989년에는 한국소비자학회가 창립되었고 소비자학자와 소비자행동학자들 중심으로 1990년 학제 간 학술지로써 「소비자학연구」학술지가 창간되었다. 그 후 소비자학은 소비자학 전반, 소비자경제, 소비자행동분야 외에도 심리학, 패션, 의류, 법학 등 다양한 분야와의 연계를 시도하며 ...
대량생산·소비 형태의 소비시장과 함께 다양한 소비자문제와 소비자피해가 발생하면서 소비자보호를 위한 법과 제도, 소비자정책이 확대되었고 소비자학 분야에서도 소비자행동, 소비자문제, 소비자피해구제 등 다양한 연구가 진행되기 시작하였다. 1989년에는 한국소비자학회가 창립되었고 소비자학자와 소비자행동학자들 중심으로 1990년 학제 간 학술지로써 「소비자학연구」학술지가 창간되었다. 그 후 소비자학은 소비자학 전반, 소비자경제, 소비자행동분야 외에도 심리학, 패션, 의류, 법학 등 다양한 분야와의 연계를 시도하며 학제 간 연구의 범위를 다각화시켜 왔다. 초기 소비자학 연구는 소비자를 보호하기 위한 법과 제도, 정책, 소비자교육이 주요한 관심 주제였으나 시대별 소비형태 및 소비가치의 변화로 인한 소비자학 분야에서는 새로운 개념 도입 및 연구가 증가하게 되었다. 이와 같이 소비시장의 변화, 소비자의 소비가치 및 의식 변화, 소비심리 및 소비자행동의 변화로 인하여 소비자학분야에서는 새로운 개념을 조사 분석하는 연구가 더욱 활성화되기 시작하였다. 이에 시대별 소비관련 개념을 지속적으로 연구·조사 할 필요성이 대두되었다. 소비의 개념과 가치 변화 속에서 연구되지 않았던 소비 관련 새로운 개념의 등장과 새로운 개념을 활용한 연구조사가 새로운 연구 성과를 만들어 내기 시작하였다. 따라서 본 연구는 1990년부터 2017년까지 약 30년 동안 소비자학회가 발간한 「소비자학연구」에 게제된 논문들의 개념 및 연구주제를 조사 분석 하였다. 둘째, 소비자학분야에서 최근 새로운 관심사로 등장하고 있는 개념이 무엇인가를 조사하고 새로운 개념을 활용하여 연구한 선행연구들을 살펴보았다. 구체적으로 본 연구에서는 선행연구 고찰을 통하여 최근 새로운 관심사로 등장하고 있는 개념 6가지를 선정하였다. 본 논문에서 분석한 연구 개념은 소비자가치, 소비자행복, 소비자혼란, 프로슈머, 소비자의 사회적 책임, 소비자시민성의 6가지 개념이다. 소비자학 분야의 6가지 새로운 개념에 대한 정의, 관련 이슈, 측정방법, 관련 선행연구 등에 대해 살펴본 결과는 다음과 같다. 첫째, 소비자가치란 소비자가 소비를 통하여 성취하고자 하는 근본적인 욕구의 표현으로 다른 소비행동 양식보다 선호하는 특정소비행동 양식에 대한 개인의 지속적인 신념이다. 소비자가치의 연구 및 목적은 시대, 사회마다 변화하는 소비자가치를 정확히 파악하여 소비자의 바른 가치관 정립과 구매의사결정 및 행동을 이끌어 낼 수 있도록 올바른 소비문화를 형성하는 것이다. 둘째, 소비자행복이란 소비라는 총체적인 경험으로 인해 유발된 긍정적 기분과 감정 그리고 인지적 평가를 종합하여, 소비자 스스로 자신이 얼마나 긍정적인 상태에 있는가에 대해 평가하고 판단하는 주관적 행복의 수준이다. 소비자행복은 소비자가 추구하는 가치와 심리를 반영한 추상적이고 복잡한 성격을 띤 소비의 형태로써 소비자가 추구하는 삶의 가치에 방향성을 제시하고, 그 가치에 부합한 소비를 통하여 소비자의 만족감과 행복감을 발현시킬 수 있다. 셋째, 소비자혼란이란 매우 유사하고 오해를 불러일으킬 만큼 애매하며 부적절한 마케팅 정보의 과잉에 노출됐을 때, 소비자가 경험하는 불편한 정신적 상태를 말한다. 소비자혼동은 잘못된 구매로 인하여 소비자의 심리적 불만족과 불쾌감을 초래할 뿐만 아니라 브랜드 불신으로 인한 소비의 부정적 인식은 소비감소로 이어지고 있다. 넷째, 프로슈머란 소비자가 단순히 제품을 사용하는데 그치지 않고 제품의 개발단계에서부터 직접 참여하는 개념이다. 이들의 연구를 종합할 때 최근 소비자가치, 소비자행복 등 심리적이고 추상적인 다원화된 가치를 추구하는 소비가 대세이며, 과거에 대량생산·소비가 아닌 다품종·소량생산 및 소비자의 개성 특성을 반영하는 프로슈머적 가치를 지향하는 기업들만이 소비자로부터 소비를 이끌어 낼 수 있음을 알 수 있다. 다섯째, 소비자의 사회적 책임이란 소비자의 선택과 소비활동이 사회와 환경에 미치는 영향에 대해, 투명하고 윤리적인 행동을 통해 소비자가 지는 책임이다. 현대의 소비자들은 소비를 단순한 제품의 구매가 아닌 소비를 통한 그 제품에 담긴 사회·문화적인 의미 및 가치를 생각하고, 제품구매로 인한 사회적 파장 및 효용을 고려하여 공정무역 상품 및 사회적 기업 상품을 구매하거나 사회적으로 비판받는 기업 제품의 불매운동 등 의사표현을 적극표출 함으로써 소비자의 사회적 책임을 실현하고 있다. 여섯째, 소비자시민성이란 사적인 개인의 소비를 자발적인 성찰을 통해 사회적 책임과 참여의 영역으로 확장해 나가는 자율적 주체로서 소비자가 지녀야 할 윤리적 정체성이다. 소비자시민성을 갖춘 소비자는 스스로 안전과 권익을 향상시키기 위하여 필요한 지식을 습득하고 동시에 자주적인 행위를 통해 합리적인 소비생활을 하며, 공동체, 사회, 환경과 같은 공공의 선을 실현할 수 있는 소비를 추구하고 있다. 본 연구는 소비자학 분야에서 최근 새롭게 조명되는 개념들을 고찰하여 연구가 독창적이라 하겠다. 최근 새롭게 주목받고 있는 개념들에 대해 더 구체적이고 다양한 논의를 수행하여 향후 이들 개념과 관련한 연구 활성화에 기여할 수 있을 것으로 보인다. 본 연구를 계기로 소비자학 연구발전을 위해 소비심리와 소비자행동의 변화에 대응하는 새로운 개념에 대한 관심과 이에 대한 연구가 계속 되기를 기대한다. 본 연구를 통해 소비자학분야에서 다뤄지고 있는 주요 개념들에 대해 이해할 수 있는 계기가 될 것이며, 본 연구를 기초자료로 하여 향후 새로운 개념과 연구주제의 개발 및 연구에 활용 될 수 있을 것으로 기대한다.
대량생산·소비 형태의 소비시장과 함께 다양한 소비자문제와 소비자피해가 발생하면서 소비자보호를 위한 법과 제도, 소비자정책이 확대되었고 소비자학 분야에서도 소비자행동, 소비자문제, 소비자피해구제 등 다양한 연구가 진행되기 시작하였다. 1989년에는 한국소비자학회가 창립되었고 소비자학자와 소비자행동학자들 중심으로 1990년 학제 간 학술지로써 「소비자학연구」학술지가 창간되었다. 그 후 소비자학은 소비자학 전반, 소비자경제, 소비자행동분야 외에도 심리학, 패션, 의류, 법학 등 다양한 분야와의 연계를 시도하며 학제 간 연구의 범위를 다각화시켜 왔다. 초기 소비자학 연구는 소비자를 보호하기 위한 법과 제도, 정책, 소비자교육이 주요한 관심 주제였으나 시대별 소비형태 및 소비가치의 변화로 인한 소비자학 분야에서는 새로운 개념 도입 및 연구가 증가하게 되었다. 이와 같이 소비시장의 변화, 소비자의 소비가치 및 의식 변화, 소비심리 및 소비자행동의 변화로 인하여 소비자학분야에서는 새로운 개념을 조사 분석하는 연구가 더욱 활성화되기 시작하였다. 이에 시대별 소비관련 개념을 지속적으로 연구·조사 할 필요성이 대두되었다. 소비의 개념과 가치 변화 속에서 연구되지 않았던 소비 관련 새로운 개념의 등장과 새로운 개념을 활용한 연구조사가 새로운 연구 성과를 만들어 내기 시작하였다. 따라서 본 연구는 1990년부터 2017년까지 약 30년 동안 소비자학회가 발간한 「소비자학연구」에 게제된 논문들의 개념 및 연구주제를 조사 분석 하였다. 둘째, 소비자학분야에서 최근 새로운 관심사로 등장하고 있는 개념이 무엇인가를 조사하고 새로운 개념을 활용하여 연구한 선행연구들을 살펴보았다. 구체적으로 본 연구에서는 선행연구 고찰을 통하여 최근 새로운 관심사로 등장하고 있는 개념 6가지를 선정하였다. 본 논문에서 분석한 연구 개념은 소비자가치, 소비자행복, 소비자혼란, 프로슈머, 소비자의 사회적 책임, 소비자시민성의 6가지 개념이다. 소비자학 분야의 6가지 새로운 개념에 대한 정의, 관련 이슈, 측정방법, 관련 선행연구 등에 대해 살펴본 결과는 다음과 같다. 첫째, 소비자가치란 소비자가 소비를 통하여 성취하고자 하는 근본적인 욕구의 표현으로 다른 소비행동 양식보다 선호하는 특정소비행동 양식에 대한 개인의 지속적인 신념이다. 소비자가치의 연구 및 목적은 시대, 사회마다 변화하는 소비자가치를 정확히 파악하여 소비자의 바른 가치관 정립과 구매의사결정 및 행동을 이끌어 낼 수 있도록 올바른 소비문화를 형성하는 것이다. 둘째, 소비자행복이란 소비라는 총체적인 경험으로 인해 유발된 긍정적 기분과 감정 그리고 인지적 평가를 종합하여, 소비자 스스로 자신이 얼마나 긍정적인 상태에 있는가에 대해 평가하고 판단하는 주관적 행복의 수준이다. 소비자행복은 소비자가 추구하는 가치와 심리를 반영한 추상적이고 복잡한 성격을 띤 소비의 형태로써 소비자가 추구하는 삶의 가치에 방향성을 제시하고, 그 가치에 부합한 소비를 통하여 소비자의 만족감과 행복감을 발현시킬 수 있다. 셋째, 소비자혼란이란 매우 유사하고 오해를 불러일으킬 만큼 애매하며 부적절한 마케팅 정보의 과잉에 노출됐을 때, 소비자가 경험하는 불편한 정신적 상태를 말한다. 소비자혼동은 잘못된 구매로 인하여 소비자의 심리적 불만족과 불쾌감을 초래할 뿐만 아니라 브랜드 불신으로 인한 소비의 부정적 인식은 소비감소로 이어지고 있다. 넷째, 프로슈머란 소비자가 단순히 제품을 사용하는데 그치지 않고 제품의 개발단계에서부터 직접 참여하는 개념이다. 이들의 연구를 종합할 때 최근 소비자가치, 소비자행복 등 심리적이고 추상적인 다원화된 가치를 추구하는 소비가 대세이며, 과거에 대량생산·소비가 아닌 다품종·소량생산 및 소비자의 개성 특성을 반영하는 프로슈머적 가치를 지향하는 기업들만이 소비자로부터 소비를 이끌어 낼 수 있음을 알 수 있다. 다섯째, 소비자의 사회적 책임이란 소비자의 선택과 소비활동이 사회와 환경에 미치는 영향에 대해, 투명하고 윤리적인 행동을 통해 소비자가 지는 책임이다. 현대의 소비자들은 소비를 단순한 제품의 구매가 아닌 소비를 통한 그 제품에 담긴 사회·문화적인 의미 및 가치를 생각하고, 제품구매로 인한 사회적 파장 및 효용을 고려하여 공정무역 상품 및 사회적 기업 상품을 구매하거나 사회적으로 비판받는 기업 제품의 불매운동 등 의사표현을 적극표출 함으로써 소비자의 사회적 책임을 실현하고 있다. 여섯째, 소비자시민성이란 사적인 개인의 소비를 자발적인 성찰을 통해 사회적 책임과 참여의 영역으로 확장해 나가는 자율적 주체로서 소비자가 지녀야 할 윤리적 정체성이다. 소비자시민성을 갖춘 소비자는 스스로 안전과 권익을 향상시키기 위하여 필요한 지식을 습득하고 동시에 자주적인 행위를 통해 합리적인 소비생활을 하며, 공동체, 사회, 환경과 같은 공공의 선을 실현할 수 있는 소비를 추구하고 있다. 본 연구는 소비자학 분야에서 최근 새롭게 조명되는 개념들을 고찰하여 연구가 독창적이라 하겠다. 최근 새롭게 주목받고 있는 개념들에 대해 더 구체적이고 다양한 논의를 수행하여 향후 이들 개념과 관련한 연구 활성화에 기여할 수 있을 것으로 보인다. 본 연구를 계기로 소비자학 연구발전을 위해 소비심리와 소비자행동의 변화에 대응하는 새로운 개념에 대한 관심과 이에 대한 연구가 계속 되기를 기대한다. 본 연구를 통해 소비자학분야에서 다뤄지고 있는 주요 개념들에 대해 이해할 수 있는 계기가 될 것이며, 본 연구를 기초자료로 하여 향후 새로운 개념과 연구주제의 개발 및 연구에 활용 될 수 있을 것으로 기대한다.
Lee, Sun Hee Dept. of Living Culture & Consumer Science, The Graduate School of Sungshin University
With the consumer market in mass production and consumption forms, various consumer problems and consumers' damage have occurred, and laws, systems and consumer policies for consumer protection have been expanded. In the field of consumer studies, various studies such as consumer behavior, consumer problem, consumer damage relief have begun. In 1989, the Korean Consumers Association was founded. The Journal of Consumer Studies was launched in 1990 as an interdisciplinary journal focusing on consumer scholars and consumer behavior scholars. Since then, consumer studies has diversified the scope of interdisciplinary research by attempting to link with diverse fields such as psychology, fashion, clothing, and law as well as consumer studies, consumer economics and consumer behavior. The study of early consumer studies is the main subject of interest in law, institution, policy and consumer education to protect consumers. However, in the field of consumer studies due to the change of consumption type and consumption value of the period, introduction and research of new concepts have increased. As a result, changes in consumer market, changes in consumers' consumption values and consciousness, changes in consumer psychology, and consumer behavior have led to more research into new concepts in consumer studies. Therefore, there is a need to continually research and investigate the concept of consumption by the age. The concept of consumption and the emergence of a new concept of consumption, which has not been studied in the change of value, and research using a new concept have begun to produce new research results Therefore, this study investigated and analyzed the concepts and research themes of the papers published in the Consumer Studies for the past 30 years from 1990 to 2017. Second, we investigated what concepts are emerging as new interests in the field of consumer studies and examined the previous researches using new concepts. Specifically, in this study, six concepts emerging as new interests have been selected through consideration of previous studies. The concept of research analyzed in this paper is six concepts: consumer value, consumer happiness, consumer confusion, prosumer, consumer 's social responsibility, consumer' s citizenship. The definitions of six new concepts in consumer studies, related issues, measurement methods, and related research are as follows. First, consumer value is an individual's persistent belief in the specific consumption behavior style preferred over other forms of consumption behavior as an expression of the fundamental desire that the consumer intends to achieve through consumption. The research and purpose of the consumer value can be understood that the correct consumption culture is formed to grasp the changing consumer value of each age and society and to establish the right value of the consumer and to make the purchase decision and action. Second, consumer happiness is the level of subjective happiness that evaluates and judges how positive the consumer is by synthesizing the positive mood, emotion, and cognitive evaluation caused by the total experience of consumption. Consumer happiness is a form of consumption with an abstract and complex character that reflects the value and psychology that consumers pursue. It presents the direction to the value of life that consumers pursue and manifests consumer satisfaction and happiness through consumption in accordance with its value. Third, consumer confusion is an uncomfortable mental condition experienced by consumers when they are exposed to a very similar, misleading and inadequate amount of inappropriate marketing information. Consumer confusion caused consumers' psychological dissatisfaction and discomfort due to wrong purchase, leading to a negative perception of consumption due to brand distrust and a decrease in consumption. Fourth, prosumer is a concept that consumers participate directly from product development stage. In summing up these studies, consumers are pursuing psychological and abstract diversified values such as consumer value and consumer happiness. It was found that only those companies that aimed at prosumer values that reflected the characteristics of multi-variety, small volume production and consumer characteristics, rather than mass production and consumption in the past, could draw consumption from consumers. Fifth, consumer 's social responsibility is the responsibility of the consumer through transparent and ethical behavior about consumer' s choice and influence of consumption activities on society and environment. Consumers of modern times think about the social and cultural meaning and value that consumers put into their products through consumption rather than simple product purchase. Consumers purchase fair trade products and social enterprise products in consideration of the social wave and utility of the product purchase. We have been realizing the social responsibility of consumers by positively expressing the expression of boycotting of socially criticized corporate products. Sixth, consumer citizenship is an ethical identity that consumers should possess as an autonomous subject that expands private individual consumption to the area of social responsibility and participation through voluntary reflection. Consumer Citizenship Consumers who have citizenship acquire the knowledge they need to improve their own safety and rights. At the same time, we are pursuing consumption that can make a reasonable consumer life through independent activities and realize the public good such as community, society and environment. This study is unique in that it examines the newly introduced concepts in the field of consumer studies. It is expected that the researchers will be able to contribute to the activation of research related to these concepts in the future by carrying out more specific and various discussions about the concepts that are recently attracting attention. We hope that this study will continue to develop the interest and research on new concept corresponding to consumer psychology and changes of consumer behavior to develop consumer research. This study will be an opportunity to deeply understand the concept of consumer studies and I hope that it will help to develop and study new concepts and research themes in the future.
Lee, Sun Hee Dept. of Living Culture & Consumer Science, The Graduate School of Sungshin University
With the consumer market in mass production and consumption forms, various consumer problems and consumers' damage have occurred, and laws, systems and consumer policies for consumer protection have been expanded. In the field of consumer studies, various studies such as consumer behavior, consumer problem, consumer damage relief have begun. In 1989, the Korean Consumers Association was founded. The Journal of Consumer Studies was launched in 1990 as an interdisciplinary journal focusing on consumer scholars and consumer behavior scholars. Since then, consumer studies has diversified the scope of interdisciplinary research by attempting to link with diverse fields such as psychology, fashion, clothing, and law as well as consumer studies, consumer economics and consumer behavior. The study of early consumer studies is the main subject of interest in law, institution, policy and consumer education to protect consumers. However, in the field of consumer studies due to the change of consumption type and consumption value of the period, introduction and research of new concepts have increased. As a result, changes in consumer market, changes in consumers' consumption values and consciousness, changes in consumer psychology, and consumer behavior have led to more research into new concepts in consumer studies. Therefore, there is a need to continually research and investigate the concept of consumption by the age. The concept of consumption and the emergence of a new concept of consumption, which has not been studied in the change of value, and research using a new concept have begun to produce new research results Therefore, this study investigated and analyzed the concepts and research themes of the papers published in the Consumer Studies for the past 30 years from 1990 to 2017. Second, we investigated what concepts are emerging as new interests in the field of consumer studies and examined the previous researches using new concepts. Specifically, in this study, six concepts emerging as new interests have been selected through consideration of previous studies. The concept of research analyzed in this paper is six concepts: consumer value, consumer happiness, consumer confusion, prosumer, consumer 's social responsibility, consumer' s citizenship. The definitions of six new concepts in consumer studies, related issues, measurement methods, and related research are as follows. First, consumer value is an individual's persistent belief in the specific consumption behavior style preferred over other forms of consumption behavior as an expression of the fundamental desire that the consumer intends to achieve through consumption. The research and purpose of the consumer value can be understood that the correct consumption culture is formed to grasp the changing consumer value of each age and society and to establish the right value of the consumer and to make the purchase decision and action. Second, consumer happiness is the level of subjective happiness that evaluates and judges how positive the consumer is by synthesizing the positive mood, emotion, and cognitive evaluation caused by the total experience of consumption. Consumer happiness is a form of consumption with an abstract and complex character that reflects the value and psychology that consumers pursue. It presents the direction to the value of life that consumers pursue and manifests consumer satisfaction and happiness through consumption in accordance with its value. Third, consumer confusion is an uncomfortable mental condition experienced by consumers when they are exposed to a very similar, misleading and inadequate amount of inappropriate marketing information. Consumer confusion caused consumers' psychological dissatisfaction and discomfort due to wrong purchase, leading to a negative perception of consumption due to brand distrust and a decrease in consumption. Fourth, prosumer is a concept that consumers participate directly from product development stage. In summing up these studies, consumers are pursuing psychological and abstract diversified values such as consumer value and consumer happiness. It was found that only those companies that aimed at prosumer values that reflected the characteristics of multi-variety, small volume production and consumer characteristics, rather than mass production and consumption in the past, could draw consumption from consumers. Fifth, consumer 's social responsibility is the responsibility of the consumer through transparent and ethical behavior about consumer' s choice and influence of consumption activities on society and environment. Consumers of modern times think about the social and cultural meaning and value that consumers put into their products through consumption rather than simple product purchase. Consumers purchase fair trade products and social enterprise products in consideration of the social wave and utility of the product purchase. We have been realizing the social responsibility of consumers by positively expressing the expression of boycotting of socially criticized corporate products. Sixth, consumer citizenship is an ethical identity that consumers should possess as an autonomous subject that expands private individual consumption to the area of social responsibility and participation through voluntary reflection. Consumer Citizenship Consumers who have citizenship acquire the knowledge they need to improve their own safety and rights. At the same time, we are pursuing consumption that can make a reasonable consumer life through independent activities and realize the public good such as community, society and environment. This study is unique in that it examines the newly introduced concepts in the field of consumer studies. It is expected that the researchers will be able to contribute to the activation of research related to these concepts in the future by carrying out more specific and various discussions about the concepts that are recently attracting attention. We hope that this study will continue to develop the interest and research on new concept corresponding to consumer psychology and changes of consumer behavior to develop consumer research. This study will be an opportunity to deeply understand the concept of consumer studies and I hope that it will help to develop and study new concepts and research themes in the future.
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