본 연구의 목적은 성격강점 기반 진로교육 프로그램이 아동의 학습동기 향상에 미치는 효과를 알아보는 데 있다. 이를 위하여 성격강점, 진로교육 프로그램, 학습동기와 관련한 국내외 연구 문헌을 고찰하였으며 이를 바탕으로 다음과 같은 연구 문제를 설정하였다. 성격강점 기반 진로교육 프로그램은 초등학생의 학습동기 증진에 효과적인가? 위의 연구 문제 및 가설을 검증하기 위하여 서울특별시에 위치한 K초등학교 3학년 2개 학급을 선정하였다. 3학년 3개 학급의 ...
본 연구의 목적은 성격강점 기반 진로교육 프로그램이 아동의 학습동기 향상에 미치는 효과를 알아보는 데 있다. 이를 위하여 성격강점, 진로교육 프로그램, 학습동기와 관련한 국내외 연구 문헌을 고찰하였으며 이를 바탕으로 다음과 같은 연구 문제를 설정하였다. 성격강점 기반 진로교육 프로그램은 초등학생의 학습동기 증진에 효과적인가? 위의 연구 문제 및 가설을 검증하기 위하여 서울특별시에 위치한 K초등학교 3학년 2개 학급을 선정하였다. 3학년 3개 학급의 동질성 검증 후, 연구자의 학급을 실험집단으로, 실험집단과 동질성이 확인된 또 다른 학급을 통제집단으로 설정하여 연구를 진행하였다. 실험집단에는 3주 동안 11회기의 성격강점 기반 진로교육 프로그램을 진행하고, 통제집단에는 아무런 처치를 가하지 않았다. 프로그램 실험이 끝난 후, 학습 동기 사후검사를 실시하였다. 프로그램의 효과 검증을 위해 SPSS 22.0을 사용하여 사전 및 사후검사 점수를 분석하였다. 프로그램 종료 후 다변량 분산분석(MANOVA)을 실시하여 집단 간 프로그램 효과를 검증하였고, 반복측정 다변량 분산분석(repeated MANOVA)을 실시하여 집단 내 효과를 알아보았다. 또한 검사지 통계 분석의 타당도를 보완하기 위해 매 회기 아동이 작성한 소감문과 연구자가 관찰한 분석 내용, 프로그램 종료 후 아동의 만족도 조사 설문지를 분석하였다. 분석 결과, 성격강점 기반 진로교육 프로그램은 아동의 학습동기 향상에 효과가 있는 것으로 나타났다. 실험집단은 통제집단에 비해 학습동기와 그 하위요인인 성취동기, 통제소재, 자아효능감, 자기조절학습전략 모두에서 유의미한 향상을 보였다. 참여아동이 프로그램에 대해 평가한 내용과 연구자의 관찰 내용을 분석한 결과, 아동들은 성격강점 기반 진로교육 프로그램에 참여하면서 전에 비해 자신에 대해 긍정적으로 인식하게 되었고 이를 일상생활과 학습 상황, 진로 상황에 활용하려는 태도를 보였다. 그리고 학습목표를 세우고 자신감을 바탕으로 노력을 통해 그것을 이루어보려는 자세를 내면화하였음을 알 수 있었다. 이러한 연구 결과는 성격강점 진로교육 프로그램이 아동의 학습동기를 증진시키는 데 효과가 있음을 나타낸다. 앞으로의 연구에서는 성격강점 진로교육 프로그램의 일반화를 위해 연구 대상의 범위를 폭넓게 하고, 기존의 학습동기 증진을 목적으로 한 진로교육 프로그램 간 비교 연구를 실시하여 효과적인 학습동기 증진 프로그램을 개발하며, 개인 특성별 소집단을 대상으로 하는 질적 연구를 병행하려는 노력이 필요하다.
주요어 : 성격강점, 진로교육, 성격강점 기반 진로교육 프로그램, 학습동기
본 연구의 목적은 성격강점 기반 진로교육 프로그램이 아동의 학습동기 향상에 미치는 효과를 알아보는 데 있다. 이를 위하여 성격강점, 진로교육 프로그램, 학습동기와 관련한 국내외 연구 문헌을 고찰하였으며 이를 바탕으로 다음과 같은 연구 문제를 설정하였다. 성격강점 기반 진로교육 프로그램은 초등학생의 학습동기 증진에 효과적인가? 위의 연구 문제 및 가설을 검증하기 위하여 서울특별시에 위치한 K초등학교 3학년 2개 학급을 선정하였다. 3학년 3개 학급의 동질성 검증 후, 연구자의 학급을 실험집단으로, 실험집단과 동질성이 확인된 또 다른 학급을 통제집단으로 설정하여 연구를 진행하였다. 실험집단에는 3주 동안 11회기의 성격강점 기반 진로교육 프로그램을 진행하고, 통제집단에는 아무런 처치를 가하지 않았다. 프로그램 실험이 끝난 후, 학습 동기 사후검사를 실시하였다. 프로그램의 효과 검증을 위해 SPSS 22.0을 사용하여 사전 및 사후검사 점수를 분석하였다. 프로그램 종료 후 다변량 분산분석(MANOVA)을 실시하여 집단 간 프로그램 효과를 검증하였고, 반복측정 다변량 분산분석(repeated MANOVA)을 실시하여 집단 내 효과를 알아보았다. 또한 검사지 통계 분석의 타당도를 보완하기 위해 매 회기 아동이 작성한 소감문과 연구자가 관찰한 분석 내용, 프로그램 종료 후 아동의 만족도 조사 설문지를 분석하였다. 분석 결과, 성격강점 기반 진로교육 프로그램은 아동의 학습동기 향상에 효과가 있는 것으로 나타났다. 실험집단은 통제집단에 비해 학습동기와 그 하위요인인 성취동기, 통제소재, 자아효능감, 자기조절학습전략 모두에서 유의미한 향상을 보였다. 참여아동이 프로그램에 대해 평가한 내용과 연구자의 관찰 내용을 분석한 결과, 아동들은 성격강점 기반 진로교육 프로그램에 참여하면서 전에 비해 자신에 대해 긍정적으로 인식하게 되었고 이를 일상생활과 학습 상황, 진로 상황에 활용하려는 태도를 보였다. 그리고 학습목표를 세우고 자신감을 바탕으로 노력을 통해 그것을 이루어보려는 자세를 내면화하였음을 알 수 있었다. 이러한 연구 결과는 성격강점 진로교육 프로그램이 아동의 학습동기를 증진시키는 데 효과가 있음을 나타낸다. 앞으로의 연구에서는 성격강점 진로교육 프로그램의 일반화를 위해 연구 대상의 범위를 폭넓게 하고, 기존의 학습동기 증진을 목적으로 한 진로교육 프로그램 간 비교 연구를 실시하여 효과적인 학습동기 증진 프로그램을 개발하며, 개인 특성별 소집단을 대상으로 하는 질적 연구를 병행하려는 노력이 필요하다.
The purpose of this research is to investigate the effects of a Character Strength-based Career Education Program on Children's Learning Motivation. To do this, I review the literature on the character strengths, Career Education Program and Children's Learning Motivation, and set up the following r...
The purpose of this research is to investigate the effects of a Character Strength-based Career Education Program on Children's Learning Motivation. To do this, I review the literature on the character strengths, Career Education Program and Children's Learning Motivation, and set up the following research questions based on them. Are character strength-based career education programs effective in enhancing (prompting) elementary school students' learning motivation? In order to verify the above research problems and hypotheses, two classes in the third grade of K elementary school in Seoul were selected. After examining the homogeneity of the three classes in the third grade, the researcher class was set as experimental group and the other class with homogeneity confirmed as experiment group was set as the control group. In the experimental group, there were 11 episodes of Character Strength-based Career Education Program for 3 weeks, and no treatment was given to the control group. After the program experiment, post - learning motivation test was performed. To verify the effectiveness of the program, the scores of the pre- and post-test were analyzed using SPSS 22.0. After the program, Multivariate analysis of variance (MANOVA) was performed to verify the effect of intergroup program and repeated measures multivariate ANOVA (repeated MANOVA) was performed to verify the effect within groups. In addition, to make up for the validity of the statistical analysis, we analyzed the questionnaire prepared by each child, analysis contents of the researcher, and the questionnaire of the children's satisfaction after the program. As a result, the character strength-based career education program was effective in improving Children's Learning Motivation. The experimental group showed a significant improvement in learning motivation and sub - factors such as achievement motivation, control, self - efficacy, and self - regulated learning strategy. As a result of analyzing the evaluations of the participating children and the observations of the researchers, it was found that children participated in the character strength-based career education program became more positive about themselves than ever before and showed attitude toward using it for everyday life, learning situation and career situation. It was also found that the children participated in this program set up learning goals and internalized their attitude to do it through self-confidence and effort. The results of this study indicate that the character strength-based career education program is effective in promoting the child's learning motivation. In order to generalize the character strength-based career education program, future studies will be carried out to broaden the scope of research subjects and to carry out comparative studies between career education programs aimed at promoting existing learning motivation, to develop effective learning motivation programs. And also efforts should be made to combine qualitative research targeting small groups.
Key words: character strength, career Education, character strength-based career education program, learning Motivation
The purpose of this research is to investigate the effects of a Character Strength-based Career Education Program on Children's Learning Motivation. To do this, I review the literature on the character strengths, Career Education Program and Children's Learning Motivation, and set up the following research questions based on them. Are character strength-based career education programs effective in enhancing (prompting) elementary school students' learning motivation? In order to verify the above research problems and hypotheses, two classes in the third grade of K elementary school in Seoul were selected. After examining the homogeneity of the three classes in the third grade, the researcher class was set as experimental group and the other class with homogeneity confirmed as experiment group was set as the control group. In the experimental group, there were 11 episodes of Character Strength-based Career Education Program for 3 weeks, and no treatment was given to the control group. After the program experiment, post - learning motivation test was performed. To verify the effectiveness of the program, the scores of the pre- and post-test were analyzed using SPSS 22.0. After the program, Multivariate analysis of variance (MANOVA) was performed to verify the effect of intergroup program and repeated measures multivariate ANOVA (repeated MANOVA) was performed to verify the effect within groups. In addition, to make up for the validity of the statistical analysis, we analyzed the questionnaire prepared by each child, analysis contents of the researcher, and the questionnaire of the children's satisfaction after the program. As a result, the character strength-based career education program was effective in improving Children's Learning Motivation. The experimental group showed a significant improvement in learning motivation and sub - factors such as achievement motivation, control, self - efficacy, and self - regulated learning strategy. As a result of analyzing the evaluations of the participating children and the observations of the researchers, it was found that children participated in the character strength-based career education program became more positive about themselves than ever before and showed attitude toward using it for everyday life, learning situation and career situation. It was also found that the children participated in this program set up learning goals and internalized their attitude to do it through self-confidence and effort. The results of this study indicate that the character strength-based career education program is effective in promoting the child's learning motivation. In order to generalize the character strength-based career education program, future studies will be carried out to broaden the scope of research subjects and to carry out comparative studies between career education programs aimed at promoting existing learning motivation, to develop effective learning motivation programs. And also efforts should be made to combine qualitative research targeting small groups.
Key words: character strength, career Education, character strength-based career education program, learning Motivation
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.