본 연구는 인간과 자연의 조화를 추구하는 지속가능발전이라는 가치를 지향하는 과학교육을 실현하기 위해 지속가능발전지향 유아과학교육 프로그램을 개발하는 데에 그 목적이 있다. 본 연구에서 설정한 연구 문제는 다음과 같다. 연구문제 1. 지속가능발전지향 유아과학교육 프로그램 시안은 어떠한가? 2. 지속가능발전지향 유아과학교육 프로그램 시안의 적합성은 어떠한 가? 3. 지속가능발전지향 유아과학교육 프로그램 최종안은 어떠한가? 4. 지속가능발전지향 유아과학교육 프로그램의 의미는 어떠한가? 본 연구에서는 지속가능발전지향 유아과학교육 프로그램을 개발하기 위해 지속가능발전 관련 문헌과 유아과학교육 관련 문헌을 고찰하여 이론적 준거를 세우고, 전문가 및 유아교사 대상 면담과 인식조사를 통해 실제적 준거를 세워 이를 토대로 프로그램 시안을 개발하였다. 개발된 프로그램 시안은 유아과학교육 전문가 및 현장 교사들의 검토를 통해 ...
본 연구는 인간과 자연의 조화를 추구하는 지속가능발전이라는 가치를 지향하는 과학교육을 실현하기 위해 지속가능발전지향 유아과학교육 프로그램을 개발하는 데에 그 목적이 있다. 본 연구에서 설정한 연구 문제는 다음과 같다. 연구문제 1. 지속가능발전지향 유아과학교육 프로그램 시안은 어떠한가? 2. 지속가능발전지향 유아과학교육 프로그램 시안의 적합성은 어떠한 가? 3. 지속가능발전지향 유아과학교육 프로그램 최종안은 어떠한가? 4. 지속가능발전지향 유아과학교육 프로그램의 의미는 어떠한가? 본 연구에서는 지속가능발전지향 유아과학교육 프로그램을 개발하기 위해 지속가능발전 관련 문헌과 유아과학교육 관련 문헌을 고찰하여 이론적 준거를 세우고, 전문가 및 유아교사 대상 면담과 인식조사를 통해 실제적 준거를 세워 이를 토대로 프로그램 시안을 개발하였다. 개발된 프로그램 시안은 유아과학교육 전문가 및 현장 교사들의 검토를 통해 내용 타당도를 검증하였고, 내용타당도 검증 과정에서 제시된 의견을 바탕으로 수정·보완하였다. 수정된 프로그램 시안은 유치원 3개원에서 8주 동안 46회의 수업을 통해 현장 적용성을 검증하였고, 현장 적용 과정에서 도출된 유아의 반응과 교사 의견을 반영하여 보완한 후 최종안으로 확정되었다. 최종 구성된 지속가능발전지향 유아과학교육 프로그램은 7개 주제 45개 활동으로 최종안에는 프로그램의 지향점, 목적 및 목표, 내용, 교수학습방법 및 평가를 제시하였고, 구체적 내용은 다음과 같다. 지속가능발전지향 유아과학교육 프로그램의 목적은 주변 사물과 자연에 대해 생명존중과 공동체 의식을 기반으로 통합적으로 사고하고 지속적으로 탐구하는 과학민주시민의 기초 형성에 있다. 이에 따른 교육 목표는 주변 사물과 자연환경에 관심을 갖고 과학적으로 탐구하기, 지구공동체의 일원으로 생명을 존중하고 보호하기, 과학적 탐구과정을 통해 통합적으로 사고하는 능력 기르기이다. 교육 내용은 교육 내용 선정 원칙에 따라 그 내용 범주를 ‘물체와 물질의 특성과 변화’, ‘생명체와의 관계’, ‘지구환경’, ‘생활과 도구’로 제시하였다. ‘물체와 물질의 특성과 변화’에서는 물체의 움직임과 물질의 변화과정 탐색, ‘생명체와 자연환경’에서는 동식물에 관심 가지기, 생물이 살아가는데 필요한 환경 이해 및 존중하기, 인간과 동식물의 관계 이해, 멸종위기 동물 보호의 내용으로 구성하였다. ‘지구환경’에서는 자연물과 자연현상의 이해, 자연환경의 아름다움 감상 및 보호, ‘생활과 도구’에서는 도구와 기계 활용 방법, 올바른 활용, 물체를 움직이게 하는 적절한 도구를 만들어보는 내용으로 구성하였다. 프로그램의 주제는 ‘물길 만들기’, ‘조상의 지혜: 말리기’, ‘멸종위기 동물 도와주기’, ‘개미와 친구하기’, ‘나무와 함께하기’, ‘지역사회 농산물을 활용한 요리하기’, ‘아름다운 우리 지역 소개하기’이다. 프로그램의 교수학습방법은 유아들이 능동적으로 정보를 탐색하고 문제를 해결할 수 있는 발견 학습, 탐구중심의 학습, 통합적 경험을 통한 학습, 개별적 탐구와 함께 협력을 통한 학습으로 선정하고, 교수학습단계를 관심가지기, 과학적으로 탐색하기, 대화와 공유하기, 평가하기로 구성하였다. 프로그램의 평가 방법은 유아가 프로그램에 참여하는 과정에서 주변 사물과 자연환경에 관심을 갖고 과학적으로 탐구하고, 생명을 존중하고 자연환경에 대해 긍정적인 태도를 형성하며, 과학적 탐구과정을 통해 통합적으로 사고하는 능력을 형성해가는 가를 평가하기 위해 유아 관찰, 교사 저널, 활동 산출물을 수집하여 유아를 종합적으로 평가하도록 구성하였다. 프로그램 시안의 현장 적용 결과 지속가능발전지향 유아과학교육 프로그램은 유아가 주변 사물과 자연환경에 관심을 갖고 과학적으로 탐구하고, 지구공동체를 위해 생명을 존중하고 자연환경에 대한 긍정적인 태도를 형성하고, 과학적 탐구과정을 통해 통합적으로 사고하는 능력을 형성하는데 적합한 것으로 나타났다. 이상의 결과를 통해 지속가능발전지향 유아과학교육 프로그램은 현장 적용 가능성이 있으며, 지속가능발전을 지향하는 과학교육의 실행 방향을 제시했다는 데에 의의가 있다.
본 연구는 인간과 자연의 조화를 추구하는 지속가능발전이라는 가치를 지향하는 과학교육을 실현하기 위해 지속가능발전지향 유아과학교육 프로그램을 개발하는 데에 그 목적이 있다. 본 연구에서 설정한 연구 문제는 다음과 같다. 연구문제 1. 지속가능발전지향 유아과학교육 프로그램 시안은 어떠한가? 2. 지속가능발전지향 유아과학교육 프로그램 시안의 적합성은 어떠한 가? 3. 지속가능발전지향 유아과학교육 프로그램 최종안은 어떠한가? 4. 지속가능발전지향 유아과학교육 프로그램의 의미는 어떠한가? 본 연구에서는 지속가능발전지향 유아과학교육 프로그램을 개발하기 위해 지속가능발전 관련 문헌과 유아과학교육 관련 문헌을 고찰하여 이론적 준거를 세우고, 전문가 및 유아교사 대상 면담과 인식조사를 통해 실제적 준거를 세워 이를 토대로 프로그램 시안을 개발하였다. 개발된 프로그램 시안은 유아과학교육 전문가 및 현장 교사들의 검토를 통해 내용 타당도를 검증하였고, 내용타당도 검증 과정에서 제시된 의견을 바탕으로 수정·보완하였다. 수정된 프로그램 시안은 유치원 3개원에서 8주 동안 46회의 수업을 통해 현장 적용성을 검증하였고, 현장 적용 과정에서 도출된 유아의 반응과 교사 의견을 반영하여 보완한 후 최종안으로 확정되었다. 최종 구성된 지속가능발전지향 유아과학교육 프로그램은 7개 주제 45개 활동으로 최종안에는 프로그램의 지향점, 목적 및 목표, 내용, 교수학습방법 및 평가를 제시하였고, 구체적 내용은 다음과 같다. 지속가능발전지향 유아과학교육 프로그램의 목적은 주변 사물과 자연에 대해 생명존중과 공동체 의식을 기반으로 통합적으로 사고하고 지속적으로 탐구하는 과학민주시민의 기초 형성에 있다. 이에 따른 교육 목표는 주변 사물과 자연환경에 관심을 갖고 과학적으로 탐구하기, 지구공동체의 일원으로 생명을 존중하고 보호하기, 과학적 탐구과정을 통해 통합적으로 사고하는 능력 기르기이다. 교육 내용은 교육 내용 선정 원칙에 따라 그 내용 범주를 ‘물체와 물질의 특성과 변화’, ‘생명체와의 관계’, ‘지구환경’, ‘생활과 도구’로 제시하였다. ‘물체와 물질의 특성과 변화’에서는 물체의 움직임과 물질의 변화과정 탐색, ‘생명체와 자연환경’에서는 동식물에 관심 가지기, 생물이 살아가는데 필요한 환경 이해 및 존중하기, 인간과 동식물의 관계 이해, 멸종위기 동물 보호의 내용으로 구성하였다. ‘지구환경’에서는 자연물과 자연현상의 이해, 자연환경의 아름다움 감상 및 보호, ‘생활과 도구’에서는 도구와 기계 활용 방법, 올바른 활용, 물체를 움직이게 하는 적절한 도구를 만들어보는 내용으로 구성하였다. 프로그램의 주제는 ‘물길 만들기’, ‘조상의 지혜: 말리기’, ‘멸종위기 동물 도와주기’, ‘개미와 친구하기’, ‘나무와 함께하기’, ‘지역사회 농산물을 활용한 요리하기’, ‘아름다운 우리 지역 소개하기’이다. 프로그램의 교수학습방법은 유아들이 능동적으로 정보를 탐색하고 문제를 해결할 수 있는 발견 학습, 탐구중심의 학습, 통합적 경험을 통한 학습, 개별적 탐구와 함께 협력을 통한 학습으로 선정하고, 교수학습단계를 관심가지기, 과학적으로 탐색하기, 대화와 공유하기, 평가하기로 구성하였다. 프로그램의 평가 방법은 유아가 프로그램에 참여하는 과정에서 주변 사물과 자연환경에 관심을 갖고 과학적으로 탐구하고, 생명을 존중하고 자연환경에 대해 긍정적인 태도를 형성하며, 과학적 탐구과정을 통해 통합적으로 사고하는 능력을 형성해가는 가를 평가하기 위해 유아 관찰, 교사 저널, 활동 산출물을 수집하여 유아를 종합적으로 평가하도록 구성하였다. 프로그램 시안의 현장 적용 결과 지속가능발전지향 유아과학교육 프로그램은 유아가 주변 사물과 자연환경에 관심을 갖고 과학적으로 탐구하고, 지구공동체를 위해 생명을 존중하고 자연환경에 대한 긍정적인 태도를 형성하고, 과학적 탐구과정을 통해 통합적으로 사고하는 능력을 형성하는데 적합한 것으로 나타났다. 이상의 결과를 통해 지속가능발전지향 유아과학교육 프로그램은 현장 적용 가능성이 있으며, 지속가능발전을 지향하는 과학교육의 실행 방향을 제시했다는 데에 의의가 있다.
The purpose of this research is intended to develop early childhood science programs to realize science education oriented towards new life style and value of sustainable development. The research problems established in this research are as follows: 1. How is the draft plan of the early ch...
The purpose of this research is intended to develop early childhood science programs to realize science education oriented towards new life style and value of sustainable development. The research problems established in this research are as follows: 1. How is the draft plan of the early childhood science programs for sustainable development? 2. How is the suitability of the draft plan of the early childhood science programs for sustainable development? 3. How is the final draft plan of the early childhood science programs for sustainable development? 4. How is the significance of the early childhood science programs for sustainable development? In this research, to develop the early childhood science programs for sustainable development, the researcher reviewed the literature related to sustainable development and the literature related to early childhood science education to establish theoretical reference, established practical references through interviews with experts and early childhood teachers and the investigation of their awareness of the early childhood science programs for sustainable development, and then developed the draft plan of programs based on the established references. For the developed draft plan of programs, the validity of the contents was verified though review by early childhood science education experts and teachers, and the draft plan was revised and supplemented based on the opinions suggested in the process of verifying the validity of the content. For the revised draft plan of programs, its applicability to teaching was verified by 46 class teachings for 8 weeks at 3 kindergartens and the draft plan was finalized after it was supplemented by reflecting the children’s responses and teachers' opinions derived from the process of applying the draft plan to teaching. Finally 7 themes with 45 activities constituted the final draft. In the final draft, the future directions, purpose, objectives, content and teaching methods were suggested as follows: The purpose of the early childhood science programs for sustainable development is to establish a foundation for scientific and democratic citizen who contemplate and continuously explore the surrounding objects and nature based on life respect and community consciousness in an integrated manner. The objectives of the program included ‘Have interest in surrounding objects and natural environment and scientifically explore them’, ‘Respect and protect life as a member of global community’, ‘Develop an ability to think in an integrated manner through scientific exploration’. For the content of the program, according to the principle of selection of education contents, the contents were categorized into ‘The characteristics and transformation of objects and materials’, ‘Relationship with life forms’, ‘Global environment’, ‘Life and tools’. ‘The characteristics and transformation of objects and materials’ was composed of ‘exploration of the movement of objects and the transformation of materials’. And ‘The life forms and natural environment’ was composed of ‘have interest in animals and plants’, ‘understand and respect the environment needed for life forms to live’, ‘understand the relationship between humans and animals and plants’, and ‘protect crisis animals’. ‘The global environment’ was composed of ‘understand natural objects and phenomena’ and ‘appreciate and protect the beauty of natural environment’. ‘The life and tools’ was composed of ‘how to use tools and machines’, ‘correct use’, ‘make an appropriate tool to move the object’. The theme of programs included ‘Make waterway’, ‘Wisdom of our ancestors: Drying’, ‘Help crisis animals’, ‘Make friends with ants’, ‘Be together with trees’, ‘Cook foods using local agricultural products’, and ‘Introduce our beautiful region’. For teaching and learning method of the program, ‘discovery learning for young children to actively explore information and solve problems’, ‘exploratory learning’, ‘learning through integrated experience’, ‘individual exploration’ and ‘learning through collaboration’ were selected. The teaching and learning steps was composed of ‘have interests’, ‘explore scientifically’, ‘communicate and share’, and ‘evaluate’. The evaluation method of the program was composed to enable it to evaluate young children synthetically through observation of young children, teacher’s journal and collection of activity results to evaluate whether young children have interest in surrounding objects and natural environment, explore them scientifically, respect life, form positive attitude towards natural environment and develop an ability to think in an integrated manner through scientific exploration. As a result of the application of the draft programs to teaching, it was found that the early childhood science programs for sustainable development helped young children to have interests in surrounding objects and natural environment, explore them scientifically, respect life for the global community, form positive attitude towards natural environment, and develop an ability to think in an integrated manner through scientific exploration. These results suggest that the early childhood science programs for sustainable development can be used for teaching, and it is meaningful in that it suggested the directions of the science education oriented towards sustainable development.
The purpose of this research is intended to develop early childhood science programs to realize science education oriented towards new life style and value of sustainable development. The research problems established in this research are as follows: 1. How is the draft plan of the early childhood science programs for sustainable development? 2. How is the suitability of the draft plan of the early childhood science programs for sustainable development? 3. How is the final draft plan of the early childhood science programs for sustainable development? 4. How is the significance of the early childhood science programs for sustainable development? In this research, to develop the early childhood science programs for sustainable development, the researcher reviewed the literature related to sustainable development and the literature related to early childhood science education to establish theoretical reference, established practical references through interviews with experts and early childhood teachers and the investigation of their awareness of the early childhood science programs for sustainable development, and then developed the draft plan of programs based on the established references. For the developed draft plan of programs, the validity of the contents was verified though review by early childhood science education experts and teachers, and the draft plan was revised and supplemented based on the opinions suggested in the process of verifying the validity of the content. For the revised draft plan of programs, its applicability to teaching was verified by 46 class teachings for 8 weeks at 3 kindergartens and the draft plan was finalized after it was supplemented by reflecting the children’s responses and teachers' opinions derived from the process of applying the draft plan to teaching. Finally 7 themes with 45 activities constituted the final draft. In the final draft, the future directions, purpose, objectives, content and teaching methods were suggested as follows: The purpose of the early childhood science programs for sustainable development is to establish a foundation for scientific and democratic citizen who contemplate and continuously explore the surrounding objects and nature based on life respect and community consciousness in an integrated manner. The objectives of the program included ‘Have interest in surrounding objects and natural environment and scientifically explore them’, ‘Respect and protect life as a member of global community’, ‘Develop an ability to think in an integrated manner through scientific exploration’. For the content of the program, according to the principle of selection of education contents, the contents were categorized into ‘The characteristics and transformation of objects and materials’, ‘Relationship with life forms’, ‘Global environment’, ‘Life and tools’. ‘The characteristics and transformation of objects and materials’ was composed of ‘exploration of the movement of objects and the transformation of materials’. And ‘The life forms and natural environment’ was composed of ‘have interest in animals and plants’, ‘understand and respect the environment needed for life forms to live’, ‘understand the relationship between humans and animals and plants’, and ‘protect crisis animals’. ‘The global environment’ was composed of ‘understand natural objects and phenomena’ and ‘appreciate and protect the beauty of natural environment’. ‘The life and tools’ was composed of ‘how to use tools and machines’, ‘correct use’, ‘make an appropriate tool to move the object’. The theme of programs included ‘Make waterway’, ‘Wisdom of our ancestors: Drying’, ‘Help crisis animals’, ‘Make friends with ants’, ‘Be together with trees’, ‘Cook foods using local agricultural products’, and ‘Introduce our beautiful region’. For teaching and learning method of the program, ‘discovery learning for young children to actively explore information and solve problems’, ‘exploratory learning’, ‘learning through integrated experience’, ‘individual exploration’ and ‘learning through collaboration’ were selected. The teaching and learning steps was composed of ‘have interests’, ‘explore scientifically’, ‘communicate and share’, and ‘evaluate’. The evaluation method of the program was composed to enable it to evaluate young children synthetically through observation of young children, teacher’s journal and collection of activity results to evaluate whether young children have interest in surrounding objects and natural environment, explore them scientifically, respect life, form positive attitude towards natural environment and develop an ability to think in an integrated manner through scientific exploration. As a result of the application of the draft programs to teaching, it was found that the early childhood science programs for sustainable development helped young children to have interests in surrounding objects and natural environment, explore them scientifically, respect life for the global community, form positive attitude towards natural environment, and develop an ability to think in an integrated manner through scientific exploration. These results suggest that the early childhood science programs for sustainable development can be used for teaching, and it is meaningful in that it suggested the directions of the science education oriented towards sustainable development.
주제어
#education for sustainable development sustainable development early childhood science education program science education program for children
학위논문 정보
저자
서현정
학위수여기관
한국교원대학교 대학원
학위구분
국내박사
학과
유아교육학과유아교육전공 유아교육
지도교수
조부경
발행연도
2018
총페이지
vii, 315 p.
키워드
education for sustainable development sustainable development early childhood science education program science education program for children
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.