서울시는 만성적인 교통체증 문제로 시달리고 있다. 또한 최근에는 미세먼지 문제까지도 발생하고 있다. 이러한 문제는 과거 성장기의 자동차 위주의 교통정책으로 인하여 기인하였으며 수도권 주민들의 삶의 질을 떨어뜨리는 요인으로 작용한다. 이러한 상황은 이명박 정부의 녹색성장이라는 기조와 맞물리게 되었고 이의 해결 방안 중 하나로 자전거라는 대안을 제시하였다. 이러한 기조 가운데 세계 여러 도시에서 운영 중인 공공자전거를 한국에서도 창원시에서 2008년에 도입한 누비자를 필두로 하여 안산시, 고양시, 대전광역시 등에 공공자전거가 도입되었고 서울시 또한 2015년 9월에 ‘따릉이’ 라는 공공자전거를 도입하기에 이른다. 이는 자전거 이용자를 늘림으로서 ...
서울시는 만성적인 교통체증 문제로 시달리고 있다. 또한 최근에는 미세먼지 문제까지도 발생하고 있다. 이러한 문제는 과거 성장기의 자동차 위주의 교통정책으로 인하여 기인하였으며 수도권 주민들의 삶의 질을 떨어뜨리는 요인으로 작용한다. 이러한 상황은 이명박 정부의 녹색성장이라는 기조와 맞물리게 되었고 이의 해결 방안 중 하나로 자전거라는 대안을 제시하였다. 이러한 기조 가운데 세계 여러 도시에서 운영 중인 공공자전거를 한국에서도 창원시에서 2008년에 도입한 누비자를 필두로 하여 안산시, 고양시, 대전광역시 등에 공공자전거가 도입되었고 서울시 또한 2015년 9월에 ‘따릉이’ 라는 공공자전거를 도입하기에 이른다. 이는 자전거 이용자를 늘림으로서 교통 혼잡의 완화와 대기 질의 개선 등의 목적을 가지고 시작하였으며 이용자가 지속적으로 늘어나는 추세이다. 따라서 이 연구에서는 이러한 따릉이가 최초의 도입 목적과 부합하게 운영되는지 분석해보고 이에 대한 정책적 시사점을 제공하고자 하였다. 따릉이의 현재 현황을 분석하기 위해 이 연구에서는 교통 수단의 지속가능성을 측정하기 위해 제시된 ‘지속가능한 교통’이라는 지표를 사용하였다. 이는 지속가능성이란 개념에서 출발한 지속가능한 발전을 교통분야에 적용한 것으로, 사회적, 환경적, 경제적 측면으로 교통수단을 평가할 수 있는 지표를 제공한다. OECD, 이 연구에서는 유럽 교통위원회 등 여러 기관에서 제시한 지표들을 바탕으로 자전거에 적용하기 좋은 지표들을 구성하였으며, 이를 바탕으로 서울시 공공자전거 운영 관련 부서, 도시교통 관련 전문가, 자전거 이용자 커뮤니티의 일원 등을 대상으로 하는 심층 인터뷰를 진행하였다. 지속가능한 교통에 근거하여 따릉이를 분석한 결과 지속가능성에 많은 우려가 제기되는 상황이었다. 따릉이의 이용자 자체는 증가하여 얼핏 성공적으로 보일 수 있으나 사회적인 측면과 경제적인 측면에서의 지속가능성에 대한 많은 우려사항이 있었으며 이에 대한 해결 방안에서도 전문가마다 다소 차이가 있었다. 지속가능한 교통 중 사회적 측면에서는 접근성 부분은 나쁘지 않다는 평가였으나 평등성, 안전성, 교튱 및 시민참여 부분은 부정적인 평가가 다수였었다. 경제적인 효과도 사회적 이익이 파악되지 않은 상황에서 많은 적자를 내고 있었으며 저렴한 가격이라는 데에는 이견이 얼마 없었으나, 대중교통과의 보완재 역할을 하지 못하는 상황에서 차량 이용의 대체라는 목적에 얼마나 부합하냐는 문제 제기가 있었다. 분석에 비추어 볼 때 평등성의 보완, 인프라 개선, 이용자 인식 개선을 위한 교육이나 홍보, 자전거도로 모델 마련, 외부 재원 마련 방안 등의 노력 및 여러 단체들과의 소통 강화라는 여러 가지 과제가 있음을 확인하였다. 이를 위해서 서울시의 연구와 우수사례 탐방 등을 실시하고 따릉이 및 자전거 정책의 분명한 지향점을 마련할 것을 제시하였다.
서울시는 만성적인 교통체증 문제로 시달리고 있다. 또한 최근에는 미세먼지 문제까지도 발생하고 있다. 이러한 문제는 과거 성장기의 자동차 위주의 교통정책으로 인하여 기인하였으며 수도권 주민들의 삶의 질을 떨어뜨리는 요인으로 작용한다. 이러한 상황은 이명박 정부의 녹색성장이라는 기조와 맞물리게 되었고 이의 해결 방안 중 하나로 자전거라는 대안을 제시하였다. 이러한 기조 가운데 세계 여러 도시에서 운영 중인 공공자전거를 한국에서도 창원시에서 2008년에 도입한 누비자를 필두로 하여 안산시, 고양시, 대전광역시 등에 공공자전거가 도입되었고 서울시 또한 2015년 9월에 ‘따릉이’ 라는 공공자전거를 도입하기에 이른다. 이는 자전거 이용자를 늘림으로서 교통 혼잡의 완화와 대기 질의 개선 등의 목적을 가지고 시작하였으며 이용자가 지속적으로 늘어나는 추세이다. 따라서 이 연구에서는 이러한 따릉이가 최초의 도입 목적과 부합하게 운영되는지 분석해보고 이에 대한 정책적 시사점을 제공하고자 하였다. 따릉이의 현재 현황을 분석하기 위해 이 연구에서는 교통 수단의 지속가능성을 측정하기 위해 제시된 ‘지속가능한 교통’이라는 지표를 사용하였다. 이는 지속가능성이란 개념에서 출발한 지속가능한 발전을 교통분야에 적용한 것으로, 사회적, 환경적, 경제적 측면으로 교통수단을 평가할 수 있는 지표를 제공한다. OECD, 이 연구에서는 유럽 교통위원회 등 여러 기관에서 제시한 지표들을 바탕으로 자전거에 적용하기 좋은 지표들을 구성하였으며, 이를 바탕으로 서울시 공공자전거 운영 관련 부서, 도시교통 관련 전문가, 자전거 이용자 커뮤니티의 일원 등을 대상으로 하는 심층 인터뷰를 진행하였다. 지속가능한 교통에 근거하여 따릉이를 분석한 결과 지속가능성에 많은 우려가 제기되는 상황이었다. 따릉이의 이용자 자체는 증가하여 얼핏 성공적으로 보일 수 있으나 사회적인 측면과 경제적인 측면에서의 지속가능성에 대한 많은 우려사항이 있었으며 이에 대한 해결 방안에서도 전문가마다 다소 차이가 있었다. 지속가능한 교통 중 사회적 측면에서는 접근성 부분은 나쁘지 않다는 평가였으나 평등성, 안전성, 교튱 및 시민참여 부분은 부정적인 평가가 다수였었다. 경제적인 효과도 사회적 이익이 파악되지 않은 상황에서 많은 적자를 내고 있었으며 저렴한 가격이라는 데에는 이견이 얼마 없었으나, 대중교통과의 보완재 역할을 하지 못하는 상황에서 차량 이용의 대체라는 목적에 얼마나 부합하냐는 문제 제기가 있었다. 분석에 비추어 볼 때 평등성의 보완, 인프라 개선, 이용자 인식 개선을 위한 교육이나 홍보, 자전거도로 모델 마련, 외부 재원 마련 방안 등의 노력 및 여러 단체들과의 소통 강화라는 여러 가지 과제가 있음을 확인하였다. 이를 위해서 서울시의 연구와 우수사례 탐방 등을 실시하고 따릉이 및 자전거 정책의 분명한 지향점을 마련할 것을 제시하였다.
Congestion in Seoul is chronic and getting worse. Also, recently fine dust makes things much worse. Automobile-oriented transportation policies in the past in Korea have been attributed to that situation and because of this, the quality of life of Korean people has been decreased. To cope with this ...
Congestion in Seoul is chronic and getting worse. Also, recently fine dust makes things much worse. Automobile-oriented transportation policies in the past in Korea have been attributed to that situation and because of this, the quality of life of Korean people has been decreased. To cope with this crisis, government has been promoting bicycling as part of low carbon green growth campaign since former president Lee Myung-bak’s administration. In line with the situation in Korea, Public bicycle Sharing system has been implemented first in Changwon by Nubija and spread throughout Korea including Ansan, Goyang, Daejeon etc. PBS system is also implemented in Seoul under the name of “Seoulbike” to reduce congestion, improve air quality and increase quality of life of Seoul citizens in the end. Since Seoulbike was first implemented, user number has been steadily increased and for the better of the policy, this study is to examine whether Seoulbike well serve the purpose when it was first implemented. To analyze Seoulbike in Seoul, sustainable transport indicators are used to measure sustainability of PBS. This is sustainable development concepts applied in a public transportation system and by these indicators, public transportation system can be analyzed in terms of society, environment economics etc. In this study, indicators suitable for bicycling are chosen with in-depth interview of the authority concerned. The result of this study is that Seoulbike has a flaw especially in terms of sustainability. The increased user number of Seoulbike makes PBS system in Seoul seem successful but it is difficult to sustain PBS system as of now socially and economically according to in depth interview with experts in that field and they drafted different solutions. In the interview, the experts mostly said Seoulbike is not that bad because it actually improved the access in Seoul. However, the experts assessed the system negatively in terms of equality, traffic safety, transportation and civic engagement, Also, Seoulbike has been in the red economically though one of the strengths of Seoulbike is its low cost and the experts were skeptical about Seoulbike as complements of public transportation system in Seoul. In conclusion, Seoulbike needs to be improved to complement deficiencies including equality, poor infra structure identified in this study and also needs to develop education program for improving awareness of people, funding for profit improvement and bike lanes for sustainable operation. In order to do this, this study suggests to refer to best practices of PBS in other countries and the definite goal of the PBS policy.
Congestion in Seoul is chronic and getting worse. Also, recently fine dust makes things much worse. Automobile-oriented transportation policies in the past in Korea have been attributed to that situation and because of this, the quality of life of Korean people has been decreased. To cope with this crisis, government has been promoting bicycling as part of low carbon green growth campaign since former president Lee Myung-bak’s administration. In line with the situation in Korea, Public bicycle Sharing system has been implemented first in Changwon by Nubija and spread throughout Korea including Ansan, Goyang, Daejeon etc. PBS system is also implemented in Seoul under the name of “Seoulbike” to reduce congestion, improve air quality and increase quality of life of Seoul citizens in the end. Since Seoulbike was first implemented, user number has been steadily increased and for the better of the policy, this study is to examine whether Seoulbike well serve the purpose when it was first implemented. To analyze Seoulbike in Seoul, sustainable transport indicators are used to measure sustainability of PBS. This is sustainable development concepts applied in a public transportation system and by these indicators, public transportation system can be analyzed in terms of society, environment economics etc. In this study, indicators suitable for bicycling are chosen with in-depth interview of the authority concerned. The result of this study is that Seoulbike has a flaw especially in terms of sustainability. The increased user number of Seoulbike makes PBS system in Seoul seem successful but it is difficult to sustain PBS system as of now socially and economically according to in depth interview with experts in that field and they drafted different solutions. In the interview, the experts mostly said Seoulbike is not that bad because it actually improved the access in Seoul. However, the experts assessed the system negatively in terms of equality, traffic safety, transportation and civic engagement, Also, Seoulbike has been in the red economically though one of the strengths of Seoulbike is its low cost and the experts were skeptical about Seoulbike as complements of public transportation system in Seoul. In conclusion, Seoulbike needs to be improved to complement deficiencies including equality, poor infra structure identified in this study and also needs to develop education program for improving awareness of people, funding for profit improvement and bike lanes for sustainable operation. In order to do this, this study suggests to refer to best practices of PBS in other countries and the definite goal of the PBS policy.
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