본 연구는 청소년으로서의 중학생 독자의 독서 양상과 그들이 자기 선택적 독서 상황에서 어떤 방법으로 책을 선정하는지 파악하기 위한 것이 목적이다. 본 연구의 목적을 위해 12개의 문항으로 설문지를 제작하였다. 설문은 중학생 독자의 독서 양상을 알아보기 위해 자발적 독서 시간과 자발적 독서 상황을 묻는 문항과 독서에 대한 선호도와 선호하는 독서 분야, 자기 선택적 독서 상황에서 도서를 선정하는데 영향을 미치는 요인과 의미 있게 생각하는 과정을 묻는 문항으로 구성하였다. 경기도 소재 A중학교 1-3학년 남녀 학생 471명을 대상으로 설문 조사를 실시하였으며 불성실한 응답자 28명을 제외한 443명의 조사결과를 분석하였다.
설정한 연구 문제는 다음과 같다.
1. 중학생 독자의 독서 경향은 어떠한가? 2. 자기 선택적 독서 상황에서 중학생 독자의 도서선정 방법은 어떠한가?
연구를 통해 얻은 결과는 다음과 같다. 첫째, 중학생 독자의 독서 경향을 조사한 결과는 다음과 같다. 중학교 학생을 학년별로 나누어 조사한 결과 평일 자발적으로 독서에 활용하는 시간은 1시간 이내가 76.7%로 가장 높게 나타났고, 1시간 이상 3시간 이내 독서 시간은 20.7%에 그쳤다. 주말 독서 시간은 1시간 이내가 64.8%이고, 1시간 이상 시간 3이내가 35%로 평일 독서 시간보다 높게 나타났다. 카이검증을 실시한 결과 성별에 따른 독서 시간에서는 유의미한 차이가 없는 것으로 나타났다. 따라서 중학생 독자들의 독서에 투자하는 시간은 평일보다는 주말에 많은 것으로 분석되었다. 중학생 독자의 독서 선호도를 조사한 결과 ‘책 읽기를 좋아한다.’는 응답은 54.7%, ‘좋아하지 않는다.’는 응답은 44.3%로 나타났다. 독서 선호도 남녀 차이의 결과는 여학생이 전체의 70.8%이고 남학생은 44.0%로, 여학생이 남학생보다 독서에 대한 선호도가 높은 경향을 보였다. 중학생 독자들이 책을 좋아하는 이유와 좋아하지 않는 이유는 모두 ‘흥미’와 ‘재미’ 요인인 것으로 분석되었다. 이는 독서의 선호도에 ‘흥미’와 ‘재미’가 중요한 요인으로 작용함을 나타내는 결과이다. 중학생 독자들이 자발적으로 책을 꺼내 읽는 상황은 ‘할 일이 없고 심심할 때’가 31.2%로 가장 높게 나타났고, ‘필요한 정보를 찾아보아야 할 때 ’라는 응답이 20.4%, ‘주말에 여가 생활을 위해’라고 응답한 빈도가 12.9%로 나타났다. 중학생 독자들이 가장 선호하는 도서 분야는 ‘웹툰과 만화책’, ‘시·소설·수필과 같은 문학 분야’, ‘판타지·추리소설’ 순으로 나타났다. 이 분야의 책을 즐겨 읽는 이유는 평소 관련 분야의 도서에 ‘관심과 흥미’가 있었기 때문이라는 답변이 68.2%로 가장 많이 나왔다.
둘째, 자기 선택적 독서 상황에 중학생 독자가 책을 선정하는 방법에 대한 조사 결과는 다음과 같다. 자기 선택적 독서 상황에서 책을 선정하는데 영향을 준 요인을 학년별, 성별로 살펴보면 전체 443명 중 330(74.5%)명이 ‘관심과 흥미분야’에 따라, 229(51.7%)명이 ‘장르나 유형’에 따라 책을 고른다고 응답하였다. 이에 중학생 독자들은 독서의 흥미와 관심에 따라 책을 선택하고, 장르와 유형에 따라 특정 분야의 책을 스스로 선택해 읽는다는 것을 알 수 있다. 이는 청소년 독자가 자신들의 독서 흥미와 관심에 따라 필요한 책이나 읽고 싶은 책을 자발적으로 선택해 읽는 시기라는 점과 일맥상통하는 결과이다. 중학생 독자들이 책을 선택할 때 가장 의미 있게 생각하는 과정은 책 제목보기 122명(27.5%), 특정분야의 책 찾기 82명(18.5%), 책장 ...
본 연구는 청소년으로서의 중학생 독자의 독서 양상과 그들이 자기 선택적 독서 상황에서 어떤 방법으로 책을 선정하는지 파악하기 위한 것이 목적이다. 본 연구의 목적을 위해 12개의 문항으로 설문지를 제작하였다. 설문은 중학생 독자의 독서 양상을 알아보기 위해 자발적 독서 시간과 자발적 독서 상황을 묻는 문항과 독서에 대한 선호도와 선호하는 독서 분야, 자기 선택적 독서 상황에서 도서를 선정하는데 영향을 미치는 요인과 의미 있게 생각하는 과정을 묻는 문항으로 구성하였다. 경기도 소재 A중학교 1-3학년 남녀 학생 471명을 대상으로 설문 조사를 실시하였으며 불성실한 응답자 28명을 제외한 443명의 조사결과를 분석하였다.
설정한 연구 문제는 다음과 같다.
1. 중학생 독자의 독서 경향은 어떠한가? 2. 자기 선택적 독서 상황에서 중학생 독자의 도서선정 방법은 어떠한가?
연구를 통해 얻은 결과는 다음과 같다. 첫째, 중학생 독자의 독서 경향을 조사한 결과는 다음과 같다. 중학교 학생을 학년별로 나누어 조사한 결과 평일 자발적으로 독서에 활용하는 시간은 1시간 이내가 76.7%로 가장 높게 나타났고, 1시간 이상 3시간 이내 독서 시간은 20.7%에 그쳤다. 주말 독서 시간은 1시간 이내가 64.8%이고, 1시간 이상 시간 3이내가 35%로 평일 독서 시간보다 높게 나타났다. 카이검증을 실시한 결과 성별에 따른 독서 시간에서는 유의미한 차이가 없는 것으로 나타났다. 따라서 중학생 독자들의 독서에 투자하는 시간은 평일보다는 주말에 많은 것으로 분석되었다. 중학생 독자의 독서 선호도를 조사한 결과 ‘책 읽기를 좋아한다.’는 응답은 54.7%, ‘좋아하지 않는다.’는 응답은 44.3%로 나타났다. 독서 선호도 남녀 차이의 결과는 여학생이 전체의 70.8%이고 남학생은 44.0%로, 여학생이 남학생보다 독서에 대한 선호도가 높은 경향을 보였다. 중학생 독자들이 책을 좋아하는 이유와 좋아하지 않는 이유는 모두 ‘흥미’와 ‘재미’ 요인인 것으로 분석되었다. 이는 독서의 선호도에 ‘흥미’와 ‘재미’가 중요한 요인으로 작용함을 나타내는 결과이다. 중학생 독자들이 자발적으로 책을 꺼내 읽는 상황은 ‘할 일이 없고 심심할 때’가 31.2%로 가장 높게 나타났고, ‘필요한 정보를 찾아보아야 할 때 ’라는 응답이 20.4%, ‘주말에 여가 생활을 위해’라고 응답한 빈도가 12.9%로 나타났다. 중학생 독자들이 가장 선호하는 도서 분야는 ‘웹툰과 만화책’, ‘시·소설·수필과 같은 문학 분야’, ‘판타지·추리소설’ 순으로 나타났다. 이 분야의 책을 즐겨 읽는 이유는 평소 관련 분야의 도서에 ‘관심과 흥미’가 있었기 때문이라는 답변이 68.2%로 가장 많이 나왔다.
둘째, 자기 선택적 독서 상황에 중학생 독자가 책을 선정하는 방법에 대한 조사 결과는 다음과 같다. 자기 선택적 독서 상황에서 책을 선정하는데 영향을 준 요인을 학년별, 성별로 살펴보면 전체 443명 중 330(74.5%)명이 ‘관심과 흥미분야’에 따라, 229(51.7%)명이 ‘장르나 유형’에 따라 책을 고른다고 응답하였다. 이에 중학생 독자들은 독서의 흥미와 관심에 따라 책을 선택하고, 장르와 유형에 따라 특정 분야의 책을 스스로 선택해 읽는다는 것을 알 수 있다. 이는 청소년 독자가 자신들의 독서 흥미와 관심에 따라 필요한 책이나 읽고 싶은 책을 자발적으로 선택해 읽는 시기라는 점과 일맥상통하는 결과이다. 중학생 독자들이 책을 선택할 때 가장 의미 있게 생각하는 과정은 책 제목보기 122명(27.5%), 특정분야의 책 찾기 82명(18.5%), 책장 훑어보기 81명(18.3%)등으로 나타났다. ‘책의 제목보기’와 함께 책의 외형적인 요소인 ‘책의 앞뒤표지보기’, ‘책의 시작부분 보기’, ‘책 속의 삽화 그림보기’ 등이 중학생 독자들이 책을 선정하는 과정에 중요하게 작용하는 것으로 나타났다. 또한 ‘특정 분야의 책 찾기’나 ‘책장 훑어보기’ 과정이 높게 나타난 것은 책을 선정할 때 자신들이 읽고 싶은 책, 즉 흥미와 관심 있는 분야의 책에 대한 데이터를 자발적으로 검색하는 것을 중요하게 생각하고 있다고 분석할 수 있다. . 이 연구 결과를 통해 다음과 같은 결론을 내릴 수 있었다. 첫째, 중학생 독자가 향유 독자가 될 수 있도록 하려면 독서를 즐길 수 있는 시간적 여유가 절대적으로 필요하고, 그들의 흥미와 관심을 끌 수 있는 다양한 장르와 유형의 책을 적절하게 제공해야 한다. 둘째, 중학생 독자는 그들의 흥미가 충족된다면 얼마든지 책 읽기를 즐기는 독자가 될 가능성이 높기 때문에 청소년 독자들이 독서의 즐거움을 느낄 수 있도록 방법을 모색해야 한다. 셋째, 중학생 독자가 독서의 주체가 되에 책을 읽을 수 있도록 자기 선택 독서 상황을 만들어 주어야 하며, 그로 인해 독서 동기를 활성화하여 자아 정체성을 확립해 나갈 수 있도록 해야 한다.
본 연구는 청소년으로서의 중학생 독자의 독서 양상과 그들이 자기 선택적 독서 상황에서 어떤 방법으로 책을 선정하는지 파악하기 위한 것이 목적이다. 본 연구의 목적을 위해 12개의 문항으로 설문지를 제작하였다. 설문은 중학생 독자의 독서 양상을 알아보기 위해 자발적 독서 시간과 자발적 독서 상황을 묻는 문항과 독서에 대한 선호도와 선호하는 독서 분야, 자기 선택적 독서 상황에서 도서를 선정하는데 영향을 미치는 요인과 의미 있게 생각하는 과정을 묻는 문항으로 구성하였다. 경기도 소재 A중학교 1-3학년 남녀 학생 471명을 대상으로 설문 조사를 실시하였으며 불성실한 응답자 28명을 제외한 443명의 조사결과를 분석하였다.
설정한 연구 문제는 다음과 같다.
1. 중학생 독자의 독서 경향은 어떠한가? 2. 자기 선택적 독서 상황에서 중학생 독자의 도서선정 방법은 어떠한가?
연구를 통해 얻은 결과는 다음과 같다. 첫째, 중학생 독자의 독서 경향을 조사한 결과는 다음과 같다. 중학교 학생을 학년별로 나누어 조사한 결과 평일 자발적으로 독서에 활용하는 시간은 1시간 이내가 76.7%로 가장 높게 나타났고, 1시간 이상 3시간 이내 독서 시간은 20.7%에 그쳤다. 주말 독서 시간은 1시간 이내가 64.8%이고, 1시간 이상 시간 3이내가 35%로 평일 독서 시간보다 높게 나타났다. 카이검증을 실시한 결과 성별에 따른 독서 시간에서는 유의미한 차이가 없는 것으로 나타났다. 따라서 중학생 독자들의 독서에 투자하는 시간은 평일보다는 주말에 많은 것으로 분석되었다. 중학생 독자의 독서 선호도를 조사한 결과 ‘책 읽기를 좋아한다.’는 응답은 54.7%, ‘좋아하지 않는다.’는 응답은 44.3%로 나타났다. 독서 선호도 남녀 차이의 결과는 여학생이 전체의 70.8%이고 남학생은 44.0%로, 여학생이 남학생보다 독서에 대한 선호도가 높은 경향을 보였다. 중학생 독자들이 책을 좋아하는 이유와 좋아하지 않는 이유는 모두 ‘흥미’와 ‘재미’ 요인인 것으로 분석되었다. 이는 독서의 선호도에 ‘흥미’와 ‘재미’가 중요한 요인으로 작용함을 나타내는 결과이다. 중학생 독자들이 자발적으로 책을 꺼내 읽는 상황은 ‘할 일이 없고 심심할 때’가 31.2%로 가장 높게 나타났고, ‘필요한 정보를 찾아보아야 할 때 ’라는 응답이 20.4%, ‘주말에 여가 생활을 위해’라고 응답한 빈도가 12.9%로 나타났다. 중학생 독자들이 가장 선호하는 도서 분야는 ‘웹툰과 만화책’, ‘시·소설·수필과 같은 문학 분야’, ‘판타지·추리소설’ 순으로 나타났다. 이 분야의 책을 즐겨 읽는 이유는 평소 관련 분야의 도서에 ‘관심과 흥미’가 있었기 때문이라는 답변이 68.2%로 가장 많이 나왔다.
둘째, 자기 선택적 독서 상황에 중학생 독자가 책을 선정하는 방법에 대한 조사 결과는 다음과 같다. 자기 선택적 독서 상황에서 책을 선정하는데 영향을 준 요인을 학년별, 성별로 살펴보면 전체 443명 중 330(74.5%)명이 ‘관심과 흥미분야’에 따라, 229(51.7%)명이 ‘장르나 유형’에 따라 책을 고른다고 응답하였다. 이에 중학생 독자들은 독서의 흥미와 관심에 따라 책을 선택하고, 장르와 유형에 따라 특정 분야의 책을 스스로 선택해 읽는다는 것을 알 수 있다. 이는 청소년 독자가 자신들의 독서 흥미와 관심에 따라 필요한 책이나 읽고 싶은 책을 자발적으로 선택해 읽는 시기라는 점과 일맥상통하는 결과이다. 중학생 독자들이 책을 선택할 때 가장 의미 있게 생각하는 과정은 책 제목보기 122명(27.5%), 특정분야의 책 찾기 82명(18.5%), 책장 훑어보기 81명(18.3%)등으로 나타났다. ‘책의 제목보기’와 함께 책의 외형적인 요소인 ‘책의 앞뒤표지보기’, ‘책의 시작부분 보기’, ‘책 속의 삽화 그림보기’ 등이 중학생 독자들이 책을 선정하는 과정에 중요하게 작용하는 것으로 나타났다. 또한 ‘특정 분야의 책 찾기’나 ‘책장 훑어보기’ 과정이 높게 나타난 것은 책을 선정할 때 자신들이 읽고 싶은 책, 즉 흥미와 관심 있는 분야의 책에 대한 데이터를 자발적으로 검색하는 것을 중요하게 생각하고 있다고 분석할 수 있다. . 이 연구 결과를 통해 다음과 같은 결론을 내릴 수 있었다. 첫째, 중학생 독자가 향유 독자가 될 수 있도록 하려면 독서를 즐길 수 있는 시간적 여유가 절대적으로 필요하고, 그들의 흥미와 관심을 끌 수 있는 다양한 장르와 유형의 책을 적절하게 제공해야 한다. 둘째, 중학생 독자는 그들의 흥미가 충족된다면 얼마든지 책 읽기를 즐기는 독자가 될 가능성이 높기 때문에 청소년 독자들이 독서의 즐거움을 느낄 수 있도록 방법을 모색해야 한다. 셋째, 중학생 독자가 독서의 주체가 되에 책을 읽을 수 있도록 자기 선택 독서 상황을 만들어 주어야 하며, 그로 인해 독서 동기를 활성화하여 자아 정체성을 확립해 나갈 수 있도록 해야 한다.
The purpose of this study is to understand the aspects of the reading of middle school students as adolescents and how they choose the books in self - selected reading situations. For the purpose of this study, the questionnaire with 12 questions was produced. The questionnaire was designed to exami...
The purpose of this study is to understand the aspects of the reading of middle school students as adolescents and how they choose the books in self - selected reading situations. For the purpose of this study, the questionnaire with 12 questions was produced. The questionnaire was designed to examine the aspects of the readings of middle school students' self - read time, voluntary reading situation, preference for reading and preferred reading field, the factors and process affecting selection of books in self - selected reading situation. A questionnaire survey was conducted by 471 male and female students in grade 1-3 of A middle school in Gyeonggi - do and the results of 443 students were analyzed except for the 28 unreliable students.
The research questions we have set are as follows.
1. What is the reading trend of the readers of middle school students? 2. How the middle school readers choose the books in the self-selected reading situation?
The results of the study are as follows. First, the results of the survey on the reading tendency of the readers of junior high school students are as follows. As a result of studying middle school students anaylized by each grade level, the time spent voluntarily for reading on weekdays was the highest at 76.7% within one hour and the reading time within 1 to 3 hours was only 20.7%. The reading time within 1 hour during the weekend was 64.8% and within 1 hour to 3 hours was 35% which shows higher level than the weekdays' reading time. As a result of the Kai test, there was no significant difference in reading time according to sex. Therefore, the time invested in reading by middle school students was more on weekends than on weekdays.
As a result of examining the preferences of readers of middle school students, 54.7% answered 'I like reading books' and 44.3% answered 'I don't like it'. The result of gender difference of reading preference was 70.8% of female students and 44.0% of male students, and female students showed higher preference for reading than boys. The reasons why middle school readers like and dislike books analyzed as the factors of 'interest' and 'fun'. This indicates that 'interest' and 'fun' are important factors in reading preference. The middle school readers who voluntarily take and read the books in situation when they 'don't have nothing to do and feel bored' was 31.2% as a highest level, 'to find some necessary informations' was 20.4% and 'to spend time during the weekend' was 12.9%. The most preferred books of middle school students was showed in the order of 'Webtoon and comic book', 'literature field such as poetry, novel, essay', and 'fantasy · mystery novel'. The reason why they have interested in reading books in this field is that most of the books are related to 'interest and attractive' was taken 68.2% as the highest rate.
Second, the results of the survey on how to select books for middle school students in self - selective reading situations are as follows. According to the grades and genders, 330 (74.5%) out of 443 respondents were answered 'to their interests and interests', and 229 (51.7%) were answered 'according the the genre or type'. It shows that the middle school students choose the books according to their interests in reading, and they choose themselves the books according to the genre or type of the books in specific field. This is consistent with the fact that youth readers are voluntarily select and read the books they want or need to read according to their interest and fun in reading.
When we see the most meaningful process for middle school students when they select books, looking at the title was 122 (27.5%), finding the books in specific field was 82 (18.5%), and scanning the pages of the book was 81 (18.3%). With 'looking at the title of the book', the external factors of the book such as 'looking at the front and back covers of the book', 'read the first page of the book', 'looking at the pictures of the book' are acting important in the process of selecting books. In addition, the fact that 'finding a book in a certain field' or 'scanning the book' process showed a high rate of importance means they think the searching for the data voluntarily when they choose the book that they want to read in other words, the books in certain field where they have interest and fun is important.
The following conclusions can be drawn from this study. First, in order for middle school readers to become enjoying readers, it is imperative that they have time to enjoy reading, and provide the books of various genres and types that can attract their interest and fun appropriately. Second, because middle school students have possibility to be a reader who enjoys reading books if their interests are met, we should find the way they feel interest in reading. Third, it is necessary for the middle school students to make a self - selected reading situation in order to be able to read the book as the subject of reading, so that the self - identity can be established by activating the motivation for reading.
The purpose of this study is to understand the aspects of the reading of middle school students as adolescents and how they choose the books in self - selected reading situations. For the purpose of this study, the questionnaire with 12 questions was produced. The questionnaire was designed to examine the aspects of the readings of middle school students' self - read time, voluntary reading situation, preference for reading and preferred reading field, the factors and process affecting selection of books in self - selected reading situation. A questionnaire survey was conducted by 471 male and female students in grade 1-3 of A middle school in Gyeonggi - do and the results of 443 students were analyzed except for the 28 unreliable students.
The research questions we have set are as follows.
1. What is the reading trend of the readers of middle school students? 2. How the middle school readers choose the books in the self-selected reading situation?
The results of the study are as follows. First, the results of the survey on the reading tendency of the readers of junior high school students are as follows. As a result of studying middle school students anaylized by each grade level, the time spent voluntarily for reading on weekdays was the highest at 76.7% within one hour and the reading time within 1 to 3 hours was only 20.7%. The reading time within 1 hour during the weekend was 64.8% and within 1 hour to 3 hours was 35% which shows higher level than the weekdays' reading time. As a result of the Kai test, there was no significant difference in reading time according to sex. Therefore, the time invested in reading by middle school students was more on weekends than on weekdays.
As a result of examining the preferences of readers of middle school students, 54.7% answered 'I like reading books' and 44.3% answered 'I don't like it'. The result of gender difference of reading preference was 70.8% of female students and 44.0% of male students, and female students showed higher preference for reading than boys. The reasons why middle school readers like and dislike books analyzed as the factors of 'interest' and 'fun'. This indicates that 'interest' and 'fun' are important factors in reading preference. The middle school readers who voluntarily take and read the books in situation when they 'don't have nothing to do and feel bored' was 31.2% as a highest level, 'to find some necessary informations' was 20.4% and 'to spend time during the weekend' was 12.9%. The most preferred books of middle school students was showed in the order of 'Webtoon and comic book', 'literature field such as poetry, novel, essay', and 'fantasy · mystery novel'. The reason why they have interested in reading books in this field is that most of the books are related to 'interest and attractive' was taken 68.2% as the highest rate.
Second, the results of the survey on how to select books for middle school students in self - selective reading situations are as follows. According to the grades and genders, 330 (74.5%) out of 443 respondents were answered 'to their interests and interests', and 229 (51.7%) were answered 'according the the genre or type'. It shows that the middle school students choose the books according to their interests in reading, and they choose themselves the books according to the genre or type of the books in specific field. This is consistent with the fact that youth readers are voluntarily select and read the books they want or need to read according to their interest and fun in reading.
When we see the most meaningful process for middle school students when they select books, looking at the title was 122 (27.5%), finding the books in specific field was 82 (18.5%), and scanning the pages of the book was 81 (18.3%). With 'looking at the title of the book', the external factors of the book such as 'looking at the front and back covers of the book', 'read the first page of the book', 'looking at the pictures of the book' are acting important in the process of selecting books. In addition, the fact that 'finding a book in a certain field' or 'scanning the book' process showed a high rate of importance means they think the searching for the data voluntarily when they choose the book that they want to read in other words, the books in certain field where they have interest and fun is important.
The following conclusions can be drawn from this study. First, in order for middle school readers to become enjoying readers, it is imperative that they have time to enjoy reading, and provide the books of various genres and types that can attract their interest and fun appropriately. Second, because middle school students have possibility to be a reader who enjoys reading books if their interests are met, we should find the way they feel interest in reading. Third, it is necessary for the middle school students to make a self - selected reading situation in order to be able to read the book as the subject of reading, so that the self - identity can be established by activating the motivation for reading.
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