인력분야 프랜차이즈 사업운영의 효율성에 관한 연구 국문 요약 국내 프랜차이즈사업은(Franchise)사업은 1988년 기점으로 편의점업체에서의 도입으로 시작, 1997년 IMF를 계기로 확산되었다. 국내에서는 2008년 08월부터 공정거래위원회 가맹정보시스템의 프랜차이즈 본부에 대한 정보등록으로 예비 창업자들에게 객관적인 판단을 할 수 있도록 하고 있다. 이에 외식업, 교육계, 통신업, 인력파견 등 다양한 형태의 프랜차이즈 사업이 운영되어지고 있고, 현재 인력알선분야의 프랜차이즈에 대한 연구내용은 거의 없는 실정이다. 그리하여 1989년부터 사업운영하면서 2008년 12월 공정거래위원회 가맹점보시스템에 가맹본부에 대한 정보등록을 시작한 국내 최초 인력사무실 프랜차이즈 본부에 대한 98개의 가맹점 대상 효율성을 분석하기 위해 매출액, ...
인력분야 프랜차이즈 사업운영의 효율성에 관한 연구 국문 요약 국내 프랜차이즈사업은(Franchise)사업은 1988년 기점으로 편의점업체에서의 도입으로 시작, 1997년 IMF를 계기로 확산되었다. 국내에서는 2008년 08월부터 공정거래위원회 가맹정보시스템의 프랜차이즈 본부에 대한 정보등록으로 예비 창업자들에게 객관적인 판단을 할 수 있도록 하고 있다. 이에 외식업, 교육계, 통신업, 인력파견 등 다양한 형태의 프랜차이즈 사업이 운영되어지고 있고, 현재 인력알선분야의 프랜차이즈에 대한 연구내용은 거의 없는 실정이다. 그리하여 1989년부터 사업운영하면서 2008년 12월 공정거래위원회 가맹점보시스템에 가맹본부에 대한 정보등록을 시작한 국내 최초 인력사무실 프랜차이즈 본부에 대한 98개의 가맹점 대상 효율성을 분석하기 위해 매출액, 영업이익, 알선건수를 산출요소로 관리비, 광고선전비, 등록인원수, 핵심인원수를 투입요소로 고려하였다. 인력분야 프랜차이즈의 특성상 산출요소에서 일반 기업의 주된 측정 항목인 매출액, 영업이익 이외에 알선건수를 고려하였다. 98개의 가맹점 중 12%정도가 운영의 효율성에 적합하지 않다는 조사 결과가 나왔다. 조사 희망자에 한해서 나온 결과이기 때문에 연구의 한계점이 있었으나, 등록인원 대비 현재 핵심적 인원에 대한 관리만전이 수익상승의 원천이기 때문에 타 인력사무실로 이직을 방지 할 수 있는 방법에 대해서 고민하는 기회로 삼아야 할 것이다.
인력분야 프랜차이즈 사업운영의 효율성에 관한 연구 국문 요약 국내 프랜차이즈사업은(Franchise)사업은 1988년 기점으로 편의점업체에서의 도입으로 시작, 1997년 IMF를 계기로 확산되었다. 국내에서는 2008년 08월부터 공정거래위원회 가맹정보시스템의 프랜차이즈 본부에 대한 정보등록으로 예비 창업자들에게 객관적인 판단을 할 수 있도록 하고 있다. 이에 외식업, 교육계, 통신업, 인력파견 등 다양한 형태의 프랜차이즈 사업이 운영되어지고 있고, 현재 인력알선분야의 프랜차이즈에 대한 연구내용은 거의 없는 실정이다. 그리하여 1989년부터 사업운영하면서 2008년 12월 공정거래위원회 가맹점보시스템에 가맹본부에 대한 정보등록을 시작한 국내 최초 인력사무실 프랜차이즈 본부에 대한 98개의 가맹점 대상 효율성을 분석하기 위해 매출액, 영업이익, 알선건수를 산출요소로 관리비, 광고선전비, 등록인원수, 핵심인원수를 투입요소로 고려하였다. 인력분야 프랜차이즈의 특성상 산출요소에서 일반 기업의 주된 측정 항목인 매출액, 영업이익 이외에 알선건수를 고려하였다. 98개의 가맹점 중 12%정도가 운영의 효율성에 적합하지 않다는 조사 결과가 나왔다. 조사 희망자에 한해서 나온 결과이기 때문에 연구의 한계점이 있었으나, 등록인원 대비 현재 핵심적 인원에 대한 관리만전이 수익상승의 원천이기 때문에 타 인력사무실로 이직을 방지 할 수 있는 방법에 대해서 고민하는 기회로 삼아야 할 것이다.
A Study on the Efficiency of Human Resource Franchise Business
English Abstract
The domestic franchise business started in 1988 with the introduction of the convenience store business and expanded with the IMF in 1997. The Korea Fair Trade Commission has allowed prospective founde...
A Study on the Efficiency of Human Resource Franchise Business
English Abstract
The domestic franchise business started in 1988 with the introduction of the convenience store business and expanded with the IMF in 1997. The Korea Fair Trade Commission has allowed prospective founders to make objective judgments by registering information on the franchise headquarters of the Commission's franchise information system since August 2008. As a result, various types of franchise businesses such as the restaurant, education, telecommunications, and manpower dispatch are being operated, and there is little research on the franchises in the field of employment agencies. Therefore, in order to analyze the efficiency of 98 franchises in Korea's first human resource office franchise headquarters that started registering information on the Korea Fair Trade Commission's franchise system in December 2008, the company considered revenue, operating profit, numbers of job placement as output components and operating costs, advertising promotion expenses, numbers of registration personnel and key personnel as input components. Due to the characteristics of the franchises in the human resources sector, the company considered numbers of job placement as an output component in addition to revenue and operating profit, which are the main measurement items of the general companies. This investigation found that about 12 percent of 98 franchises are not suitable for the efficiency of their operations. There were limitations to the research because it was the result of only those who wish to be investigated, but effective management of key personnel compared to the number of registered people is the source of revenue increase, so we should take the opportunity to think about how to prevent the transfer to other human resources offices.
A Study on the Efficiency of Human Resource Franchise Business
English Abstract
The domestic franchise business started in 1988 with the introduction of the convenience store business and expanded with the IMF in 1997. The Korea Fair Trade Commission has allowed prospective founders to make objective judgments by registering information on the franchise headquarters of the Commission's franchise information system since August 2008. As a result, various types of franchise businesses such as the restaurant, education, telecommunications, and manpower dispatch are being operated, and there is little research on the franchises in the field of employment agencies. Therefore, in order to analyze the efficiency of 98 franchises in Korea's first human resource office franchise headquarters that started registering information on the Korea Fair Trade Commission's franchise system in December 2008, the company considered revenue, operating profit, numbers of job placement as output components and operating costs, advertising promotion expenses, numbers of registration personnel and key personnel as input components. Due to the characteristics of the franchises in the human resources sector, the company considered numbers of job placement as an output component in addition to revenue and operating profit, which are the main measurement items of the general companies. This investigation found that about 12 percent of 98 franchises are not suitable for the efficiency of their operations. There were limitations to the research because it was the result of only those who wish to be investigated, but effective management of key personnel compared to the number of registered people is the source of revenue increase, so we should take the opportunity to think about how to prevent the transfer to other human resources offices.
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