현재 4차 산업혁명 시대의 핵심역량 중 ‘Computational Thinking(CT)’의 중요성이 대두되고 있다. 이에 우리나라는 ‘2015 개정 교육과정’에 SW교육을 필수과목으로 포함시키는 등 창의·융합 인재 양성을 위해 노력하고 있다. 그러나 SW교육이 CT를 향상시키려는 기존 목적에서 왜곡되어, 단순히 코딩 방법을 익히는 주입식 교육으로 변해가고 있는 것 같아 새로운 문제로 인식되고 있다. 본 연구에서는 이러한 현상을 우리나라 수학교육과정의 지속적인 학습량 감소와 연관시켜 해외사례와의 비교해보며, 계산적 사고(CT)가 SW교육으로 연결되는 것이 적합한지, 수학교육에서의 SW교육 개발가능성은 어떠한지 연구해보았다. 본 연구에서는 계산적사고와 ...
현재 4차 산업혁명 시대의 핵심역량 중 ‘Computational Thinking(CT)’의 중요성이 대두되고 있다. 이에 우리나라는 ‘2015 개정 교육과정’에 SW교육을 필수과목으로 포함시키는 등 창의·융합 인재 양성을 위해 노력하고 있다. 그러나 SW교육이 CT를 향상시키려는 기존 목적에서 왜곡되어, 단순히 코딩 방법을 익히는 주입식 교육으로 변해가고 있는 것 같아 새로운 문제로 인식되고 있다. 본 연구에서는 이러한 현상을 우리나라 수학교육과정의 지속적인 학습량 감소와 연관시켜 해외사례와의 비교해보며, 계산적 사고(CT)가 SW교육으로 연결되는 것이 적합한지, 수학교육에서의 SW교육 개발가능성은 어떠한지 연구해보았다. 본 연구에서는 계산적사고와 컴퓨팅, 수학교육의 연관성 그리고 수학과 코딩 통합교육의 효과성을 분석한 선행연구를 통해, 수학 수업을 통해서도 계산적 사고를 효과적으로 키울 수 있음을 제안한다.
현재 4차 산업혁명 시대의 핵심역량 중 ‘Computational Thinking(CT)’의 중요성이 대두되고 있다. 이에 우리나라는 ‘2015 개정 교육과정’에 SW교육을 필수과목으로 포함시키는 등 창의·융합 인재 양성을 위해 노력하고 있다. 그러나 SW교육이 CT를 향상시키려는 기존 목적에서 왜곡되어, 단순히 코딩 방법을 익히는 주입식 교육으로 변해가고 있는 것 같아 새로운 문제로 인식되고 있다. 본 연구에서는 이러한 현상을 우리나라 수학교육과정의 지속적인 학습량 감소와 연관시켜 해외사례와의 비교해보며, 계산적 사고(CT)가 SW교육으로 연결되는 것이 적합한지, 수학교육에서의 SW교육 개발가능성은 어떠한지 연구해보았다. 본 연구에서는 계산적사고와 컴퓨팅, 수학교육의 연관성 그리고 수학과 코딩 통합교육의 효과성을 분석한 선행연구를 통해, 수학 수업을 통해서도 계산적 사고를 효과적으로 키울 수 있음을 제안한다.
These days, the importance of ‘Computational Thinking(CT)’ is emerging as one of the core competencies of the Fourth Industrial Revolution era. Therefore, Korea is making efforts to foster creative and fusion talent by including SW education as an essential subject in ‘2015 Revision of Curriculum’. ...
These days, the importance of ‘Computational Thinking(CT)’ is emerging as one of the core competencies of the Fourth Industrial Revolution era. Therefore, Korea is making efforts to foster creative and fusion talent by including SW education as an essential subject in ‘2015 Revision of Curriculum’. However, we concern that SW education seems to be distorted due to simply learning the coding by rote without regard to the original purpose for enhancing the CT. With this viewpoint, in this thesis, we study whether it is proper that we connect CT to SW education and how mathematical education can contribute to develop CT, by comparing best practices in overseas. In this work, as a precedent study, we analyze the correlation of mathematical education with CT and computing, and the effectiveness of integrated education of mathematics and coding. In view of this study, we suggest that CT can be developed effectively in mathematics class.
These days, the importance of ‘Computational Thinking(CT)’ is emerging as one of the core competencies of the Fourth Industrial Revolution era. Therefore, Korea is making efforts to foster creative and fusion talent by including SW education as an essential subject in ‘2015 Revision of Curriculum’. However, we concern that SW education seems to be distorted due to simply learning the coding by rote without regard to the original purpose for enhancing the CT. With this viewpoint, in this thesis, we study whether it is proper that we connect CT to SW education and how mathematical education can contribute to develop CT, by comparing best practices in overseas. In this work, as a precedent study, we analyze the correlation of mathematical education with CT and computing, and the effectiveness of integrated education of mathematics and coding. In view of this study, we suggest that CT can be developed effectively in mathematics class.
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