멀티미디어를 활용한 녹색성장 교육활동이 유아의 자연친화적 태도에 미치는 효과 The Effects of Green Growth Educational Activities using Multimedia on Young Children's Eco-Friendly Attitudes원문보기
본 연구의 목적은 멀티미디어를 활용한 녹색성장 교육활동이 만 4세 유아의 자연친화적 태도에 미치는 효과와 태도변화 양상을 검증하는데 있다. 이를 위하여 멀티미디어를 활용한 녹색성장 교육활동에 대한 문헌을 고찰하여 이론적 기초를 마련하였으며, 교육과학기술부의 유아녹색성장교육프로그램에 대한 실태 및 요구조사 결과를 분석하여 교육활동 구성에 반영하였다. 다음으로 녹색성장 교육활동의 목적 및 목표, 교육내용, 교수-학습방법, 평가를 포함하는 교수자료와 교육활동 시안을 구성하여 1, 2차 전문가협의를 통한 적합성과 ...
국 문 초 록
멀티미디어를 활용한 녹색성장 교육활동이 유아의 자연친화적 태도에 미치는 효과
나양자 아동보육학과 협성대학교 대학원
본 연구의 목적은 멀티미디어를 활용한 녹색성장 교육활동이 만 4세 유아의 자연친화적 태도에 미치는 효과와 태도변화 양상을 검증하는데 있다. 이를 위하여 멀티미디어를 활용한 녹색성장 교육활동에 대한 문헌을 고찰하여 이론적 기초를 마련하였으며, 교육과학기술부의 유아녹색성장교육프로그램에 대한 실태 및 요구조사 결과를 분석하여 교육활동 구성에 반영하였다. 다음으로 녹색성장 교육활동의 목적 및 목표, 교육내용, 교수-학습방법, 평가를 포함하는 교수자료와 교육활동 시안을 구성하여 1, 2차 전문가협의를 통한 적합성과 타당도 검토를 거친 후, 최종적으로 멀티미디어를 활용한 녹색성장 교수자료와 교육활동을 구성하였다. 멀티미디어를 활용한 녹색성장 교육활동은 지구환경 이해, 환경문제의 인식, 녹색성장과 지속가능한 삶 실천, 글로벌 녹색시민의식 증진의 4개 내용영역으로 구성되며, 관련요소로 동식물의 이해, 자원의 이해, 동 식물이 살아가는 세계의 이해, 지구 온난화와 영향, 동식물이 살아가는 세계의 파괴, 자원고갈과 영향, 건강한 식생활, 에너지절약 생활화의 8개 요소가 포함되었다. 멀티미디어를 활용한 녹색성장 교육활동의 효과를 검증하기 위한 연구대상은 경기도 수원 소재 1개 국공립어린이집에 재원중인 만 4세 유아 총 56명으로, 실험집단 28명, 비교집단 28명이었다. 홍경란(2015)의 자연친화적 태도 검사 도구를 사용하여 두 집단에서 사전, 사후검사를 실시하였고, 실험처치 기간은 2018년 6월 셋째 주부터 8월 둘째 주 까지 8주 동안 주 2회(화, 목)에 걸쳐 총 16회기이며, 이 기간 동안 실험집단은 멀티미디어를 활용한 녹색성장 교육활동을 진행하였으며, 통제집단은 누리과정을 중심으로 한 교육활동을 진행하였다. 자료분석은 SPSS 21 프로그램을 이용하여 사전, 사후 검사의 평균과 표준편차를 구하고, 독립표본 t-검증과 일원공변량분석(ANCOVA)을 실시하였다. 또한 자연친화적 태도변화 양상을 알아보기 위해 실험집단의 담임교사와 부담임교사가 매 회기별 교육활동에서 기록한 유아관찰일지, 교사인터뷰, 학부모를 통해 전달받은 가정에서 유아의 행동이나 언어 사례들을 정리하여 그 내용을 분석하였다. 본 연구의 결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째, 멀티미디어를 활용한 녹색성장 교육활동에 참여한 실험집단의 자연친화적 태도와 하위영역인 동・식물에 대한 관심 및 선호, 자연환경에 대한 관심, 동・식물・자연환경에 대한 배려 모두의 평균이 높았다. 둘째, 멀티미디어를 활용한 녹색성장 교육활동에 참여한 실험집단의 자연친화적 태도의 변화 양상에서도 긍정적으로 변화된 것을 확인할 수 있었다. 본 연구는 유아교육현장에서 멀티미디어를 활용하여 녹색성장 교육활동을 실시하는 것이 유아의 자연친화적 태도에 긍정적인 영향을 미치는데 효과적임을 입증하였으며, 이를 통하여 녹색성장교육의 효과를 높일 수 있는 방안으로 멀티미디어를 활용한 교육활동 및 교수자료 활용 방안을 모색하였다는 점에서 의의가 있다.
본 연구의 목적은 멀티미디어를 활용한 녹색성장 교육활동이 만 4세 유아의 자연친화적 태도에 미치는 효과와 태도변화 양상을 검증하는데 있다. 이를 위하여 멀티미디어를 활용한 녹색성장 교육활동에 대한 문헌을 고찰하여 이론적 기초를 마련하였으며, 교육과학기술부의 유아녹색성장교육프로그램에 대한 실태 및 요구조사 결과를 분석하여 교육활동 구성에 반영하였다. 다음으로 녹색성장 교육활동의 목적 및 목표, 교육내용, 교수-학습방법, 평가를 포함하는 교수자료와 교육활동 시안을 구성하여 1, 2차 전문가협의를 통한 적합성과 타당도 검토를 거친 후, 최종적으로 멀티미디어를 활용한 녹색성장 교수자료와 교육활동을 구성하였다. 멀티미디어를 활용한 녹색성장 교육활동은 지구환경 이해, 환경문제의 인식, 녹색성장과 지속가능한 삶 실천, 글로벌 녹색시민의식 증진의 4개 내용영역으로 구성되며, 관련요소로 동식물의 이해, 자원의 이해, 동 식물이 살아가는 세계의 이해, 지구 온난화와 영향, 동식물이 살아가는 세계의 파괴, 자원고갈과 영향, 건강한 식생활, 에너지절약 생활화의 8개 요소가 포함되었다. 멀티미디어를 활용한 녹색성장 교육활동의 효과를 검증하기 위한 연구대상은 경기도 수원 소재 1개 국공립어린이집에 재원중인 만 4세 유아 총 56명으로, 실험집단 28명, 비교집단 28명이었다. 홍경란(2015)의 자연친화적 태도 검사 도구를 사용하여 두 집단에서 사전, 사후검사를 실시하였고, 실험처치 기간은 2018년 6월 셋째 주부터 8월 둘째 주 까지 8주 동안 주 2회(화, 목)에 걸쳐 총 16회기이며, 이 기간 동안 실험집단은 멀티미디어를 활용한 녹색성장 교육활동을 진행하였으며, 통제집단은 누리과정을 중심으로 한 교육활동을 진행하였다. 자료분석은 SPSS 21 프로그램을 이용하여 사전, 사후 검사의 평균과 표준편차를 구하고, 독립표본 t-검증과 일원공변량분석(ANCOVA)을 실시하였다. 또한 자연친화적 태도변화 양상을 알아보기 위해 실험집단의 담임교사와 부담임교사가 매 회기별 교육활동에서 기록한 유아관찰일지, 교사인터뷰, 학부모를 통해 전달받은 가정에서 유아의 행동이나 언어 사례들을 정리하여 그 내용을 분석하였다. 본 연구의 결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째, 멀티미디어를 활용한 녹색성장 교육활동에 참여한 실험집단의 자연친화적 태도와 하위영역인 동・식물에 대한 관심 및 선호, 자연환경에 대한 관심, 동・식물・자연환경에 대한 배려 모두의 평균이 높았다. 둘째, 멀티미디어를 활용한 녹색성장 교육활동에 참여한 실험집단의 자연친화적 태도의 변화 양상에서도 긍정적으로 변화된 것을 확인할 수 있었다. 본 연구는 유아교육현장에서 멀티미디어를 활용하여 녹색성장 교육활동을 실시하는 것이 유아의 자연친화적 태도에 긍정적인 영향을 미치는데 효과적임을 입증하였으며, 이를 통하여 녹색성장교육의 효과를 높일 수 있는 방안으로 멀티미디어를 활용한 교육활동 및 교수자료 활용 방안을 모색하였다는 점에서 의의가 있다.
The Effects of Green Growth Educational Activities using Multimedia on Young Children's Eco-Friendly Attitudes
Yangja Na Department of Child Care and Education Graduate School of Hyupsung University
The purpose of this study is to examine the eff...
The Effects of Green Growth Educational Activities using Multimedia on Young Children's Eco-Friendly Attitudes
Yangja Na Department of Child Care and Education Graduate School of Hyupsung University
The purpose of this study is to examine the effects of green growth education activities using multimedia on the eco-friendly attitudes of 4-year-old young children and their change patterns of attitudes. For a theoretical basis of this study, it is reviewed the literature on green growth education activities using multimedia and analyzed results of survey on actual state and demand for the Early Childhood Green Growth Education Program suggested by Ministry of Education, Science and Technology in Korea to design educational activities. Then it has created instructional materials and tentative plan of educational activities that include goals, objectives, educational contents, methods of teaching-learning, and evaluation of green growth educational activities through the first and second round of expert consultation to review its suitability and validity. Based on this, green growth instructional materials and education activities using multimedia were finally made. The green growth education activities using multimedia are composed of four kinds of contents: understanding the global environment, recognizing environmental problems, practicing green growth and sustainable living, and promoting global green citizenship consciousness. And eight relevant factors included the understanding of plants and animals, the understanding of resources, the understanding of the world where the plant and animal live, the global warming and its effects, the destruction of nature, resource depletion and impact, healthy eating and energy saving. In order to verify the effectiveness of green growth education activities using multimedia, a total of 56 young children aged 4 years (28 experimental groups and 28 comparative groups), attending one national daycare center in Suwon, Gyeonggi Province, were selected as a research subject. Pre- and post-test were performed in two groups with the test tool for eco-friendly attitude designed by Hong Kyung Ran (2015). The experimental period was sixteen times from the third week of June 2018 to the second week of August over eight weeks, twice a week on Tuesdays and Thursdays. During this period, the experiment group participated in green growth education activities using multimedia, and the control group participated in the education activities centered on the Nuri course. The data were analyzed by computing mean and standard deviation of the pre- and post-test with independent sample t-test and one-way covariance analysis (ANCOVA) using the SPSS 21 program. To examine the eco-friendly attitude change patterns, this study analyzed young children observation log written by the primary teacher and secondary teacher of the experimental group in each educational activity, teacher interviews, and parents' statements about young children's behavior and language cases at home The results of this study are summarized as follows. First, the average of the experimental groups participating in the green growth educational activities using multimedia was high in eco-friendly attitude and its subdivision: interest and preference for plants and animals, interest in the natural environment, consideration for plants, animals and natural environment. Second, it could be confirmed the positive change in the eco-friendly attitude of the experimental group participating in the green growth educational activities using multimedia. This study has proved that it is effective to use green multimedia education in the field of early childhood education to positively affect children's eco-friendly attitude. It is meaningful that this study has searched for ways to utilize educational activities and multimedia instructional materials as a method to enhance the effectiveness of green growth education.
keywords : green growth education, multimedia instructional materials, eco-friendly attitude
The Effects of Green Growth Educational Activities using Multimedia on Young Children's Eco-Friendly Attitudes
Yangja Na Department of Child Care and Education Graduate School of Hyupsung University
The purpose of this study is to examine the effects of green growth education activities using multimedia on the eco-friendly attitudes of 4-year-old young children and their change patterns of attitudes. For a theoretical basis of this study, it is reviewed the literature on green growth education activities using multimedia and analyzed results of survey on actual state and demand for the Early Childhood Green Growth Education Program suggested by Ministry of Education, Science and Technology in Korea to design educational activities. Then it has created instructional materials and tentative plan of educational activities that include goals, objectives, educational contents, methods of teaching-learning, and evaluation of green growth educational activities through the first and second round of expert consultation to review its suitability and validity. Based on this, green growth instructional materials and education activities using multimedia were finally made. The green growth education activities using multimedia are composed of four kinds of contents: understanding the global environment, recognizing environmental problems, practicing green growth and sustainable living, and promoting global green citizenship consciousness. And eight relevant factors included the understanding of plants and animals, the understanding of resources, the understanding of the world where the plant and animal live, the global warming and its effects, the destruction of nature, resource depletion and impact, healthy eating and energy saving. In order to verify the effectiveness of green growth education activities using multimedia, a total of 56 young children aged 4 years (28 experimental groups and 28 comparative groups), attending one national daycare center in Suwon, Gyeonggi Province, were selected as a research subject. Pre- and post-test were performed in two groups with the test tool for eco-friendly attitude designed by Hong Kyung Ran (2015). The experimental period was sixteen times from the third week of June 2018 to the second week of August over eight weeks, twice a week on Tuesdays and Thursdays. During this period, the experiment group participated in green growth education activities using multimedia, and the control group participated in the education activities centered on the Nuri course. The data were analyzed by computing mean and standard deviation of the pre- and post-test with independent sample t-test and one-way covariance analysis (ANCOVA) using the SPSS 21 program. To examine the eco-friendly attitude change patterns, this study analyzed young children observation log written by the primary teacher and secondary teacher of the experimental group in each educational activity, teacher interviews, and parents' statements about young children's behavior and language cases at home The results of this study are summarized as follows. First, the average of the experimental groups participating in the green growth educational activities using multimedia was high in eco-friendly attitude and its subdivision: interest and preference for plants and animals, interest in the natural environment, consideration for plants, animals and natural environment. Second, it could be confirmed the positive change in the eco-friendly attitude of the experimental group participating in the green growth educational activities using multimedia. This study has proved that it is effective to use green multimedia education in the field of early childhood education to positively affect children's eco-friendly attitude. It is meaningful that this study has searched for ways to utilize educational activities and multimedia instructional materials as a method to enhance the effectiveness of green growth education.
keywords : green growth education, multimedia instructional materials, eco-friendly attitude
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.