본 연구는 4차 산업혁명 시대의 포스트휴머니즘과 미래 유아교육에 대해 포커스 그룹 토론을 통해 알아보았다. 본 연구를 진행하기 위해 유아교육 전문가 그룹을 선정하여 2018년 4월부터 3차례의 포커스 그룹 토론을 진행하였다. 포커스 그룹 토론을 통해 도출된 연구 결과를 바탕으로 범주화 작업을 진행하였으며, 그 결과 첫째, 변화된 인간 삶의 조건, 변화된 교육 생태계, 변화된 시대의 아동기로 범주화 되었다. 첫 째, 변화된 인간 삶의 조건은 4차 산업혁명이라는 기술의 변화에 따라 삶과 우리의 인식의 변화는 서서히 체화되고 있다. 이러한 변화는 아이들에게는 새롭고 놀라운 것이 아닌 현재 이기에 유아교육에서도 4차 산업혁명의 과정에서 윤리적 검토가 진행되어야 한다는 것이다. 둘 째, 변화된 교육 생태계에 대해 아이들을 위한 다양한 체험공간은 무수히 늘어나고 있으며, 이러한 공간들은 상업성을 목표로 한다. 로봇교육과 ...
본 연구는 4차 산업혁명 시대의 포스트휴머니즘과 미래 유아교육에 대해 포커스 그룹 토론을 통해 알아보았다. 본 연구를 진행하기 위해 유아교육 전문가 그룹을 선정하여 2018년 4월부터 3차례의 포커스 그룹 토론을 진행하였다. 포커스 그룹 토론을 통해 도출된 연구 결과를 바탕으로 범주화 작업을 진행하였으며, 그 결과 첫째, 변화된 인간 삶의 조건, 변화된 교육 생태계, 변화된 시대의 아동기로 범주화 되었다. 첫 째, 변화된 인간 삶의 조건은 4차 산업혁명이라는 기술의 변화에 따라 삶과 우리의 인식의 변화는 서서히 체화되고 있다. 이러한 변화는 아이들에게는 새롭고 놀라운 것이 아닌 현재 이기에 유아교육에서도 4차 산업혁명의 과정에서 윤리적 검토가 진행되어야 한다는 것이다. 둘 째, 변화된 교육 생태계에 대해 아이들을 위한 다양한 체험공간은 무수히 늘어나고 있으며, 이러한 공간들은 상업성을 목표로 한다. 로봇교육과 코딩교육이 유아교육현장에 만연하게 이루어지고 있 교육 목표는 인간중심적 요소들이 많이 존재한다. 변화되는 교육 생태에게 대한 포스트휴머니즘적 선회를 통한 윤리적 검토가 이루어 져야 한다. 셋 째, 변화된 시대의 아동기에서 디지털 격차는 마치 자본과 같으며, 디지털 환경을 아이들이 접할 수 있도록 가능성을 열어 주어야 한다. 아이를 보는 관점에 있어, 기존의 인간중심적 담론이 형성한 시선이 아닌, 아이들의 생명성에 초점을 맞춰 아이들을 바라 봐야 한다. 4차 산업혁명이라는 우리는 변화의 시대에 살아가고 있다. 시대는 변화하고 있으나, 교육의 목표는 여전히 인간중심적이며, 한 자리에 머물러 있다. 유아교육에서 과거 휴머니즘의 인간 중심의 가치관에서 비롯된 교육의 목표와 아이들 보는 관점은 변화가 필요하다. 더 이상 휴머니즘 사상의 ‘인간’으로 길러내는 교육이 아닌, 변화의 시대에 미래를 살아갈 포스트 휴먼으로의 교육이 요구된다.
본 연구는 4차 산업혁명 시대의 포스트휴머니즘과 미래 유아교육에 대해 포커스 그룹 토론을 통해 알아보았다. 본 연구를 진행하기 위해 유아교육 전문가 그룹을 선정하여 2018년 4월부터 3차례의 포커스 그룹 토론을 진행하였다. 포커스 그룹 토론을 통해 도출된 연구 결과를 바탕으로 범주화 작업을 진행하였으며, 그 결과 첫째, 변화된 인간 삶의 조건, 변화된 교육 생태계, 변화된 시대의 아동기로 범주화 되었다. 첫 째, 변화된 인간 삶의 조건은 4차 산업혁명이라는 기술의 변화에 따라 삶과 우리의 인식의 변화는 서서히 체화되고 있다. 이러한 변화는 아이들에게는 새롭고 놀라운 것이 아닌 현재 이기에 유아교육에서도 4차 산업혁명의 과정에서 윤리적 검토가 진행되어야 한다는 것이다. 둘 째, 변화된 교육 생태계에 대해 아이들을 위한 다양한 체험공간은 무수히 늘어나고 있으며, 이러한 공간들은 상업성을 목표로 한다. 로봇교육과 코딩교육이 유아교육현장에 만연하게 이루어지고 있 교육 목표는 인간중심적 요소들이 많이 존재한다. 변화되는 교육 생태에게 대한 포스트휴머니즘적 선회를 통한 윤리적 검토가 이루어 져야 한다. 셋 째, 변화된 시대의 아동기에서 디지털 격차는 마치 자본과 같으며, 디지털 환경을 아이들이 접할 수 있도록 가능성을 열어 주어야 한다. 아이를 보는 관점에 있어, 기존의 인간중심적 담론이 형성한 시선이 아닌, 아이들의 생명성에 초점을 맞춰 아이들을 바라 봐야 한다. 4차 산업혁명이라는 우리는 변화의 시대에 살아가고 있다. 시대는 변화하고 있으나, 교육의 목표는 여전히 인간중심적이며, 한 자리에 머물러 있다. 유아교육에서 과거 휴머니즘의 인간 중심의 가치관에서 비롯된 교육의 목표와 아이들 보는 관점은 변화가 필요하다. 더 이상 휴머니즘 사상의 ‘인간’으로 길러내는 교육이 아닌, 변화의 시대에 미래를 살아갈 포스트 휴먼으로의 교육이 요구된다.
This study examined posthumanism in the era of the fourth industrial revolution and future early childhood education through focus group discussion. Therefore, we selected a group of early childhood education experts to conduct this study, and conducted three focus group discussions from...
This study examined posthumanism in the era of the fourth industrial revolution and future early childhood education through focus group discussion. Therefore, we selected a group of early childhood education experts to conduct this study, and conducted three focus group discussions from April 2018. Expert Group. The results of the focus group discussion were categorized into three categories: first, the conditions of human life changed, secondly the changed educational ecosystem, and last the childhood of the changed age. The results of this study are as follows: First, the group of early childhood education experts said that the life and our perceptions changed by the technology change of the 4th Industrial Revolution are changing and gradually embodied. In addition, the direction of the development of technology is moving toward the direction required by humans, and the process is also human-centered. It is said that the foundation of children's life has changed according to the changing times of the 4th Industrial Revolution and should be handled in early childhood education. Second, in the changed education ecosystem, the group of early childhood education specialists is not new when the environment of children who change education is viewed from the viewpoint of children, and the fact that researchers and teachers are not sufficiently examined in the change of educational ecosystem It was a problem. Third, regarding the childhood of the changed age, the group of early childhood education experts said that the gap between adults and children and the gap between the children and the digital divide in the era of the 4th Industrial Revolution occurred, and this phenomenon is like capital. We also said that we should start with the change of viewpoint of children as a solution to resolve this digital gap, ensure accessibility to children through methodological approach, and make choices for children themselves. The age is changing, but the goal of education still remains. In early childhood education, educational goals and children 's viewpoints derived from the human - centered values of humanism in the past and needs to be changed. It is no longer an education to be raised as a "human" of humanism but an education as a post human to live in the future.
This study examined posthumanism in the era of the fourth industrial revolution and future early childhood education through focus group discussion. Therefore, we selected a group of early childhood education experts to conduct this study, and conducted three focus group discussions from April 2018. Expert Group. The results of the focus group discussion were categorized into three categories: first, the conditions of human life changed, secondly the changed educational ecosystem, and last the childhood of the changed age. The results of this study are as follows: First, the group of early childhood education experts said that the life and our perceptions changed by the technology change of the 4th Industrial Revolution are changing and gradually embodied. In addition, the direction of the development of technology is moving toward the direction required by humans, and the process is also human-centered. It is said that the foundation of children's life has changed according to the changing times of the 4th Industrial Revolution and should be handled in early childhood education. Second, in the changed education ecosystem, the group of early childhood education specialists is not new when the environment of children who change education is viewed from the viewpoint of children, and the fact that researchers and teachers are not sufficiently examined in the change of educational ecosystem It was a problem. Third, regarding the childhood of the changed age, the group of early childhood education experts said that the gap between adults and children and the gap between the children and the digital divide in the era of the 4th Industrial Revolution occurred, and this phenomenon is like capital. We also said that we should start with the change of viewpoint of children as a solution to resolve this digital gap, ensure accessibility to children through methodological approach, and make choices for children themselves. The age is changing, but the goal of education still remains. In early childhood education, educational goals and children 's viewpoints derived from the human - centered values of humanism in the past and needs to be changed. It is no longer an education to be raised as a "human" of humanism but an education as a post human to live in the future.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.