본 연구는 고령화율이 높은 부여군 외산면 지역주민을 대상으로 설문조사 결과를 활용하여 농어촌지역 주민의 교통수단 이용특성, 통행특성, 버스만족도 등을 분석하고, 구조방정식 모형을 활용하여 농어촌지역에서 고령자들이 대중교통에 의존하는 기대도에 영향을 미치는 요인을 도출하고, 다항로짓모형을 활용하여 고령친화적 교통수단인 DRT가 도입되는 상황에 대한 교통수단 선택행동 모형을 구축하여 다음과 같이 5개의 주요연구결과를 도출하였다. ① 농어촌지역 주민...
본 연구는 고령화율이 높은 부여군 외산면 지역주민을 대상으로 설문조사 결과를 활용하여 농어촌지역 주민의 교통수단 이용특성, 통행특성, 버스만족도 등을 분석하고, 구조방정식 모형을 활용하여 농어촌지역에서 고령자들이 대중교통에 의존하는 기대도에 영향을 미치는 요인을 도출하고, 다항로짓모형을 활용하여 고령친화적 교통수단인 DRT가 도입되는 상황에 대한 교통수단 선택행동 모형을 구축하여 다음과 같이 5개의 주요연구결과를 도출하였다. ① 농어촌지역 주민은 소득수준이 높은 경우 자가 차량의 보유 및 이용율이 높은 특성이 있고, 버스노선이 불편하고 버스가 자주 운행되지 않고, 정류장에서 기다리는 시간이 증가하는 경우 버스를 기피하는 경향이 높은 것으로 나타났다. ② 농어촌지역에서의 수요응답형 교통서비스는 월평균 소득이 적고 경제력이 충분하지 않는 경우 그리고 버스 이용환경이 좋지 않는 지역에서 주민들의 선호도가 높은 것으로 나타났다. ③ 대중교통에 의지하는 기대도는 고령자일수록, 평균소득이 적을수록, 외출시 통행거리가 긴 경우, 외출시 통행비용이 많이 소요되는 경우, 대중교통 이용환경이 좋지 않은 경우, 운행횟수나 노선이 다양하여 서비스 질이 좋아지는 경우에도 증가하는 것으로 분석되었다. ④ 농어촌지역에 거주하는 고령자들도 월평균소득이 많을수록 승용차를 이용하는 현상이 높고, 여성고령자보다는 남성고령자가 승용차 이용율이 높은 것으로 분석되었다. ⑤ 수요응답형교통은 문전서비스가 가능하고, 원하는 시간에 이동이 가능한 장점이 있어 여성 고령자의 선호도 높고, 운행요금 및 운행 빈도(횟수)가 선호도에 영향을 미치는 중요 요인인 것으로 분석되었다. 따라서, 수요응답형교통을 도입하는 경우에는 고령자의 통행특성, 경제적 특성, 신체적 특성, 이용수요 특성을 고려해야 하며, 주 이용자의 경제적 수준에 적합한 요금설정과 현실적인 운행계획(배차계획)을 수립하는 것이 무엇보다도 우선시되어야 할 요인으로 판단된다.
본 연구는 고령화율이 높은 부여군 외산면 지역주민을 대상으로 설문조사 결과를 활용하여 농어촌지역 주민의 교통수단 이용특성, 통행특성, 버스만족도 등을 분석하고, 구조방정식 모형을 활용하여 농어촌지역에서 고령자들이 대중교통에 의존하는 기대도에 영향을 미치는 요인을 도출하고, 다항로짓모형을 활용하여 고령친화적 교통수단인 DRT가 도입되는 상황에 대한 교통수단 선택행동 모형을 구축하여 다음과 같이 5개의 주요연구결과를 도출하였다. ① 농어촌지역 주민은 소득수준이 높은 경우 자가 차량의 보유 및 이용율이 높은 특성이 있고, 버스노선이 불편하고 버스가 자주 운행되지 않고, 정류장에서 기다리는 시간이 증가하는 경우 버스를 기피하는 경향이 높은 것으로 나타났다. ② 농어촌지역에서의 수요응답형 교통서비스는 월평균 소득이 적고 경제력이 충분하지 않는 경우 그리고 버스 이용환경이 좋지 않는 지역에서 주민들의 선호도가 높은 것으로 나타났다. ③ 대중교통에 의지하는 기대도는 고령자일수록, 평균소득이 적을수록, 외출시 통행거리가 긴 경우, 외출시 통행비용이 많이 소요되는 경우, 대중교통 이용환경이 좋지 않은 경우, 운행횟수나 노선이 다양하여 서비스 질이 좋아지는 경우에도 증가하는 것으로 분석되었다. ④ 농어촌지역에 거주하는 고령자들도 월평균소득이 많을수록 승용차를 이용하는 현상이 높고, 여성고령자보다는 남성고령자가 승용차 이용율이 높은 것으로 분석되었다. ⑤ 수요응답형교통은 문전서비스가 가능하고, 원하는 시간에 이동이 가능한 장점이 있어 여성 고령자의 선호도 높고, 운행요금 및 운행 빈도(횟수)가 선호도에 영향을 미치는 중요 요인인 것으로 분석되었다. 따라서, 수요응답형교통을 도입하는 경우에는 고령자의 통행특성, 경제적 특성, 신체적 특성, 이용수요 특성을 고려해야 하며, 주 이용자의 경제적 수준에 적합한 요금설정과 현실적인 운행계획(배차계획)을 수립하는 것이 무엇보다도 우선시되어야 할 요인으로 판단된다.
Based on a questionnaire survey conducted in Oesan-myeon, Buyeo-gun, Chungcheongnam-do, this paper first analyzes the characteristics of mode choices, bus users' behavior, and bus service satisfaction of residents. Next, it constructs a public transportation reliance model based on a structural equa...
Based on a questionnaire survey conducted in Oesan-myeon, Buyeo-gun, Chungcheongnam-do, this paper first analyzes the characteristics of mode choices, bus users' behavior, and bus service satisfaction of residents. Next, it constructs a public transportation reliance model based on a structural equation and develops a mode choice model in terms of a multinomial logit model. This, in order to explore the crucial factors influencing elderly’s public transportation dependence and elderly’s mode choice behavior. As results, the study obtained the following five meaningful findings: ① Inhabitants of rural areas tend to have private vehicles when their income level is higher, when bus routes are not convenient, when buses are not operated frequently, and when the waiting time at bus stops increases. ② People in rural areas with low monthly income, insufficient economic power, and in poorly served public transportation environments have a high preference for demand responsive services. ③ The reliance on public transportation increases when people are getting older and have lower average income. It also increases in the case longer distances are traveled when going out, when going out involves higher costs, and when living in a poorly served public transportation environment. ④ Elderly in rural areas are more likely to use private cars when their monthly average income increases, and the usage of private vehicles by elderly men is higher than by elderly women. ⑤ Demand Responsive Transport (DRT) could offer door-to-door service to users and operate according to users’ requests, so elderly women have a stronger preference than elderly men. Also, it is found that the DRT fare and frequency are the crucial factors that affect the preference of elderly. In summary, it is necessary to consider the elderly's travel behavior characteristics, economic status, demand characteristics, and physical characteristics for the introduction of DRT. Moreover, since the DRT fare and frequency are the most important factors, it is suggested to set the DRT fare based on the user’s economic status and to create a realistic operation plan according to the users’ demands in order to have a successful DRT operation.
Based on a questionnaire survey conducted in Oesan-myeon, Buyeo-gun, Chungcheongnam-do, this paper first analyzes the characteristics of mode choices, bus users' behavior, and bus service satisfaction of residents. Next, it constructs a public transportation reliance model based on a structural equation and develops a mode choice model in terms of a multinomial logit model. This, in order to explore the crucial factors influencing elderly’s public transportation dependence and elderly’s mode choice behavior. As results, the study obtained the following five meaningful findings: ① Inhabitants of rural areas tend to have private vehicles when their income level is higher, when bus routes are not convenient, when buses are not operated frequently, and when the waiting time at bus stops increases. ② People in rural areas with low monthly income, insufficient economic power, and in poorly served public transportation environments have a high preference for demand responsive services. ③ The reliance on public transportation increases when people are getting older and have lower average income. It also increases in the case longer distances are traveled when going out, when going out involves higher costs, and when living in a poorly served public transportation environment. ④ Elderly in rural areas are more likely to use private cars when their monthly average income increases, and the usage of private vehicles by elderly men is higher than by elderly women. ⑤ Demand Responsive Transport (DRT) could offer door-to-door service to users and operate according to users’ requests, so elderly women have a stronger preference than elderly men. Also, it is found that the DRT fare and frequency are the crucial factors that affect the preference of elderly. In summary, it is necessary to consider the elderly's travel behavior characteristics, economic status, demand characteristics, and physical characteristics for the introduction of DRT. Moreover, since the DRT fare and frequency are the most important factors, it is suggested to set the DRT fare based on the user’s economic status and to create a realistic operation plan according to the users’ demands in order to have a successful DRT operation.
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