[학위논문]그림책을 활용한 영양교육활동이 만2세반 영아의 식습관에 미치는 영향 The Effects of Nutrient Educational Activities using Picture Books on the Eating Habits of Young Children.원문보기
본 연구는 그림책을 활용한 영양교육활동이 만2세반 영아의 식습관에 미치는 영향과 전개과정에서 나타나는 영아들의 행동변화를 살펴보기 위해 수행되었다. 이를 위해 설정한 연구문제는 다음과 같다.
연구문제 1. 그림책을 활용한 영양교육활동이 만2세반 영아의 식습관에 미치는 영향은 어떠한가? 1-1. 그림책을 활용한 영양교육활동이 만2세반 영아의 식사위생에 미치는 영향은 어떠한가? 2-2. 그림책을 활용한 영양교육활동이 만2세반 영아의 식사예절에 미치는 영향은 어떠한가? 2-3. 그림책을 활용한 영양교육활동이 만2세반 영아의 식사행동에 미치는 영향은 어떠한가? 연구문제 2. 그림책을 활용한 영양교육활동 전개과정에서 나타나는 영아의 변화는 어떠한가? 그림책을 활용한 영양교육활동을 적용하기 위해 영양교육에 대한 문헌 및 선행연구를 고찰하여 이를 기초로 영양교육내용을 구성한 후 그림책을 선정하였다. 그림책을 활용한 영양교육활동은 영아들이 다양한 음식에 관심을 갖고 경험해볼 수 있는 기회를 제공할 수 있도록 구성하였으며 이러한 활동들은 일상 속에서 자유롭게 이루어지고 급·간식과 연계하여 통합적으로 이루어지도록 하였다.
본 연구의 대상은 서울시에 위치한 A어린이집과 B어린이집의 만2세반 4학급으로 실험집단은 A어린이집 2학급 28명, 비교집단은 B어린이집 2학급 28명으로 총 56명으로 구성하였다. 그림책을 활용한 영양교육활동은 8주 동안 매주 1권의 그림책 읽기를 한 후 주 2회 영양교육활동을 제시하여 총 16회에 걸쳐 그림책을 활용한 영양교육을 실시하였다. 실험집단에는 오전 자유선택활동시간에 그림책을 활용한 영양교육활동을 실시하였고 급·간식지도는 영양교육활동의 내용을 토대로 이루어졌으며 비교집단에는 생활주제와 관련된 활동이 이루어졌고 급·간식지도는 표준보육과정 기본생활영역의 ‘건강하게 생활하기’의 내용을 중심으로 실시하였다. 만2세반 영아의 식습관을 측정하기 위하여 김두례(2001)가 제작한 식습관 검사 도구를 기초로 구자림(2011)이 식습관 영역별로 수정·보완한 것과 김은희(2004)가 개발한 식습관 검사도구의 ‘식습관 지도’의 일부를 수정·보완한 이연주(2014)의 검사 도구를 토대로 연구목적과 연구대상인 영아에 맞게 수정·보완하여 사용하였다.
그림책을 활용한 영양교육활동의 적용 효과는 식습관에 대한 사전검사와 사후검사를 실시하여 평균과 ...
본 연구는 그림책을 활용한 영양교육활동이 만2세반 영아의 식습관에 미치는 영향과 전개과정에서 나타나는 영아들의 행동변화를 살펴보기 위해 수행되었다. 이를 위해 설정한 연구문제는 다음과 같다.
연구문제 1. 그림책을 활용한 영양교육활동이 만2세반 영아의 식습관에 미치는 영향은 어떠한가? 1-1. 그림책을 활용한 영양교육활동이 만2세반 영아의 식사위생에 미치는 영향은 어떠한가? 2-2. 그림책을 활용한 영양교육활동이 만2세반 영아의 식사예절에 미치는 영향은 어떠한가? 2-3. 그림책을 활용한 영양교육활동이 만2세반 영아의 식사행동에 미치는 영향은 어떠한가? 연구문제 2. 그림책을 활용한 영양교육활동 전개과정에서 나타나는 영아의 변화는 어떠한가? 그림책을 활용한 영양교육활동을 적용하기 위해 영양교육에 대한 문헌 및 선행연구를 고찰하여 이를 기초로 영양교육내용을 구성한 후 그림책을 선정하였다. 그림책을 활용한 영양교육활동은 영아들이 다양한 음식에 관심을 갖고 경험해볼 수 있는 기회를 제공할 수 있도록 구성하였으며 이러한 활동들은 일상 속에서 자유롭게 이루어지고 급·간식과 연계하여 통합적으로 이루어지도록 하였다.
본 연구의 대상은 서울시에 위치한 A어린이집과 B어린이집의 만2세반 4학급으로 실험집단은 A어린이집 2학급 28명, 비교집단은 B어린이집 2학급 28명으로 총 56명으로 구성하였다. 그림책을 활용한 영양교육활동은 8주 동안 매주 1권의 그림책 읽기를 한 후 주 2회 영양교육활동을 제시하여 총 16회에 걸쳐 그림책을 활용한 영양교육을 실시하였다. 실험집단에는 오전 자유선택활동시간에 그림책을 활용한 영양교육활동을 실시하였고 급·간식지도는 영양교육활동의 내용을 토대로 이루어졌으며 비교집단에는 생활주제와 관련된 활동이 이루어졌고 급·간식지도는 표준보육과정 기본생활영역의 ‘건강하게 생활하기’의 내용을 중심으로 실시하였다. 만2세반 영아의 식습관을 측정하기 위하여 김두례(2001)가 제작한 식습관 검사 도구를 기초로 구자림(2011)이 식습관 영역별로 수정·보완한 것과 김은희(2004)가 개발한 식습관 검사도구의 ‘식습관 지도’의 일부를 수정·보완한 이연주(2014)의 검사 도구를 토대로 연구목적과 연구대상인 영아에 맞게 수정·보완하여 사용하였다.
그림책을 활용한 영양교육활동의 적용 효과는 식습관에 대한 사전검사와 사후검사를 실시하여 평균과 표준편차를 산출하였으며 집단 간의 차이를 알아보기 위해 사전검사와 사후검사의 차이점수 평균에 대해 독립표본𝑡검증을 실시하였다. 또한 그림책을 활용한 영양교육활동의 전개과정에서 나타나는 만2세반 영아의 변화를 알아보기 위해 8주 동안 총 40회의 관찰이 이루어졌으며 수집된 자료 중에서 영아들의 변화된 행동과 사례를 중심으로 유사한 반응을 나누어 분석하였다.
본 연구를 통해 얻은 결과는 다음과 같다.
첫째, 그림책을 활용한 영양교육활동을 통해 실험집단의 만2세반 영아는 비교집단의 만2세반 영아보다 식습관 평점에서 유의미한 차이가 나타났다. 식습관의 하위구성요인인 식사위생, 식사예절, 식사태도 모두 실험집단에서 높게 나타나 그림책을 활용한 영양교육활동은 만2세반 영아의 식습관에 긍정적인 영향을 미쳤다고 볼 수 있다. 둘째, 그림책을 활용한 영양교육활동이 전개되는 과정에서 나타나는 만2세반 영아들의 변화를 살펴본 결과, 만2세반 영아들은 자신의 주변에서 볼 수 있는 다양한 음식재료에 대해 자발적으로 관심을 갖고 탐색하는 모습을 볼 수 있었다. 또한 음식과 건강과의 관계를 이해하기 시작하여 음식에 대한 거부감이 줄고 조금씩 먹어보려는 시도가 증가하였고 또래와 교사의 행동을 모방하며 올바른 식습관을 형성하는 것으로 나타났다.
결론적으로 그림책을 활용한 영양교육활동에 대한 경험은 영아들도 음식에 대한 개념 및 지식을 형성하여 음식과 건강에 대한 관계를 이해하고 올바른 식습관을 형성하는데 긍정적인 영향을 미쳤음을 알 수 있다. 따라서 본 연구는 일찍부터 다양한 음식에 대한 탐색 및 경험의 제공과 함께 영양교육이 필요하다는 인식을 심어주고, 영아들을 대상으로 영양교육 활동에 대한 교수방법을 고민하는 교사들에게 방안을 제시하여 현장에서 적용해 볼 수 있는 자료로서 가치가 있을 것이다.
본 연구는 그림책을 활용한 영양교육활동이 만2세반 영아의 식습관에 미치는 영향과 전개과정에서 나타나는 영아들의 행동변화를 살펴보기 위해 수행되었다. 이를 위해 설정한 연구문제는 다음과 같다.
연구문제 1. 그림책을 활용한 영양교육활동이 만2세반 영아의 식습관에 미치는 영향은 어떠한가? 1-1. 그림책을 활용한 영양교육활동이 만2세반 영아의 식사위생에 미치는 영향은 어떠한가? 2-2. 그림책을 활용한 영양교육활동이 만2세반 영아의 식사예절에 미치는 영향은 어떠한가? 2-3. 그림책을 활용한 영양교육활동이 만2세반 영아의 식사행동에 미치는 영향은 어떠한가? 연구문제 2. 그림책을 활용한 영양교육활동 전개과정에서 나타나는 영아의 변화는 어떠한가? 그림책을 활용한 영양교육활동을 적용하기 위해 영양교육에 대한 문헌 및 선행연구를 고찰하여 이를 기초로 영양교육내용을 구성한 후 그림책을 선정하였다. 그림책을 활용한 영양교육활동은 영아들이 다양한 음식에 관심을 갖고 경험해볼 수 있는 기회를 제공할 수 있도록 구성하였으며 이러한 활동들은 일상 속에서 자유롭게 이루어지고 급·간식과 연계하여 통합적으로 이루어지도록 하였다.
본 연구의 대상은 서울시에 위치한 A어린이집과 B어린이집의 만2세반 4학급으로 실험집단은 A어린이집 2학급 28명, 비교집단은 B어린이집 2학급 28명으로 총 56명으로 구성하였다. 그림책을 활용한 영양교육활동은 8주 동안 매주 1권의 그림책 읽기를 한 후 주 2회 영양교육활동을 제시하여 총 16회에 걸쳐 그림책을 활용한 영양교육을 실시하였다. 실험집단에는 오전 자유선택활동시간에 그림책을 활용한 영양교육활동을 실시하였고 급·간식지도는 영양교육활동의 내용을 토대로 이루어졌으며 비교집단에는 생활주제와 관련된 활동이 이루어졌고 급·간식지도는 표준보육과정 기본생활영역의 ‘건강하게 생활하기’의 내용을 중심으로 실시하였다. 만2세반 영아의 식습관을 측정하기 위하여 김두례(2001)가 제작한 식습관 검사 도구를 기초로 구자림(2011)이 식습관 영역별로 수정·보완한 것과 김은희(2004)가 개발한 식습관 검사도구의 ‘식습관 지도’의 일부를 수정·보완한 이연주(2014)의 검사 도구를 토대로 연구목적과 연구대상인 영아에 맞게 수정·보완하여 사용하였다.
그림책을 활용한 영양교육활동의 적용 효과는 식습관에 대한 사전검사와 사후검사를 실시하여 평균과 표준편차를 산출하였으며 집단 간의 차이를 알아보기 위해 사전검사와 사후검사의 차이점수 평균에 대해 독립표본𝑡검증을 실시하였다. 또한 그림책을 활용한 영양교육활동의 전개과정에서 나타나는 만2세반 영아의 변화를 알아보기 위해 8주 동안 총 40회의 관찰이 이루어졌으며 수집된 자료 중에서 영아들의 변화된 행동과 사례를 중심으로 유사한 반응을 나누어 분석하였다.
본 연구를 통해 얻은 결과는 다음과 같다.
첫째, 그림책을 활용한 영양교육활동을 통해 실험집단의 만2세반 영아는 비교집단의 만2세반 영아보다 식습관 평점에서 유의미한 차이가 나타났다. 식습관의 하위구성요인인 식사위생, 식사예절, 식사태도 모두 실험집단에서 높게 나타나 그림책을 활용한 영양교육활동은 만2세반 영아의 식습관에 긍정적인 영향을 미쳤다고 볼 수 있다. 둘째, 그림책을 활용한 영양교육활동이 전개되는 과정에서 나타나는 만2세반 영아들의 변화를 살펴본 결과, 만2세반 영아들은 자신의 주변에서 볼 수 있는 다양한 음식재료에 대해 자발적으로 관심을 갖고 탐색하는 모습을 볼 수 있었다. 또한 음식과 건강과의 관계를 이해하기 시작하여 음식에 대한 거부감이 줄고 조금씩 먹어보려는 시도가 증가하였고 또래와 교사의 행동을 모방하며 올바른 식습관을 형성하는 것으로 나타났다.
결론적으로 그림책을 활용한 영양교육활동에 대한 경험은 영아들도 음식에 대한 개념 및 지식을 형성하여 음식과 건강에 대한 관계를 이해하고 올바른 식습관을 형성하는데 긍정적인 영향을 미쳤음을 알 수 있다. 따라서 본 연구는 일찍부터 다양한 음식에 대한 탐색 및 경험의 제공과 함께 영양교육이 필요하다는 인식을 심어주고, 영아들을 대상으로 영양교육 활동에 대한 교수방법을 고민하는 교사들에게 방안을 제시하여 현장에서 적용해 볼 수 있는 자료로서 가치가 있을 것이다.
This study was conducted to investigate the effect of nutrient educational activities using picture books on the eating habits of young children and the behavioral changes of infants appeared in the developmental process. The research questions for the purpose of the study are as follows.
1...
This study was conducted to investigate the effect of nutrient educational activities using picture books on the eating habits of young children and the behavioral changes of infants appeared in the developmental process. The research questions for the purpose of the study are as follows.
1. What kind of effect do nutrient educational activities using picture books have on the eating habits of young children? 1-1. What kind of effect do nutrient educational activities using picture books have on eating hygiene of young children? 1-2. What kind of effect do nutrient educational activities using picture books have on meal etiquette of young children? 1-3. What kind of effect do nutrient educational activities using picture books have on eating behavior of young children?
2. What changes happen to young children in the developmental process of nutrient educational activities using picture books?
To apply nutrient educational activities using picture books, the literature and previous studies about nutrient education were reviewed. On the basis of this, the picture books were selected after the nutrient educational contents were constructed. Nutrient educational activities using picture books were designed to provide opportunities to take an interest in and experience various food for young children. Those activities were conducted at liberty in daily lives and integrated by connecting eating habits guidance.
The subjects for this study were a total of 56 young children which were divided into 28 experimental group from 2 classes of A child-care center and 28 comparative group from 2 classes of B child-care center in Seoul. Nutrient educational activities using picture books were conducted 16 times in total by presenting nutrient educational activities twice a week after reading a book every week for 8 weeks. In the experimental group, nutrient educational activities using picture books were conducted during free play time. Eating habits guidance was conducted on the basis of the contents of nutrient educational activities. In the comparative group, activities related to life theme were conducted. Eating habits guidance was conducted on the basis of the contents of 'living healthy' from basic life area in the standard childcare curriculum.
To check on the eating habits of young children, the researcher used the eating habit test of Gu, Ja-lim(2011) which was revised and supplemented by sections from Kim, Du-rye (2001) and the test of Lee, Yeon-ju(2014) which was revised and supplemented the part of 'the eating habit map' developed by Kim, Eun-hee(2004) by revising and supplementing according to the research purpose and young children who were the research subject.
The effect of applying nutrient educational activities using picture books was worked out for mean and standard deviation by conducting pre and post tests about the eating habits. To investigate the difference between groups, the t-test of independent samples was implemented on the average of difference scores between pre and post tests. Also the researcher observed 40 times for 8 weeks in order to investigate the changes of young children in the development of nutrient educational activities using picture books. The collected data were analyzed by dividing into similar responses focused on the changed behaviors and cases of young children.
The results of this study were as follows:
First, through nutrient educational activities using picture books, young children in the experimental group showed significant differences in the grade of eating habits than the comparative group. Eating hygiene, meal etiquette, and eating attitude, which are sub-components of the eating habits, were higher in the experimental group and nutrient educational activities using picture books had a positive influence on the eating habits of young children. Second, as a result of examining the changes of young children in the developmental process of nutrient educational activities using picture books, young children showed to be interested in and investigate various food ingredients that they could see in their surroundings. In addition, they began to understand the relationship between food and health so the food resistance was reduced and they tried to eat gradually. The right eating habits were formed by emulating the behavior of peers and teachers.
These results suggest that experience with nutrient educational activities using picture books made young children understand the relationship between food and health by forming concepts and knowledge about food and had a positive effect on constructing the right eating habits. Therefore this study will be a useful material to apply in the field by giving early awareness of nutrient education with providing various food investigation and experience and suggesting teachers who concern with teaching methods about nutrient educational activities of young children.
This study was conducted to investigate the effect of nutrient educational activities using picture books on the eating habits of young children and the behavioral changes of infants appeared in the developmental process. The research questions for the purpose of the study are as follows.
1. What kind of effect do nutrient educational activities using picture books have on the eating habits of young children? 1-1. What kind of effect do nutrient educational activities using picture books have on eating hygiene of young children? 1-2. What kind of effect do nutrient educational activities using picture books have on meal etiquette of young children? 1-3. What kind of effect do nutrient educational activities using picture books have on eating behavior of young children?
2. What changes happen to young children in the developmental process of nutrient educational activities using picture books?
To apply nutrient educational activities using picture books, the literature and previous studies about nutrient education were reviewed. On the basis of this, the picture books were selected after the nutrient educational contents were constructed. Nutrient educational activities using picture books were designed to provide opportunities to take an interest in and experience various food for young children. Those activities were conducted at liberty in daily lives and integrated by connecting eating habits guidance.
The subjects for this study were a total of 56 young children which were divided into 28 experimental group from 2 classes of A child-care center and 28 comparative group from 2 classes of B child-care center in Seoul. Nutrient educational activities using picture books were conducted 16 times in total by presenting nutrient educational activities twice a week after reading a book every week for 8 weeks. In the experimental group, nutrient educational activities using picture books were conducted during free play time. Eating habits guidance was conducted on the basis of the contents of nutrient educational activities. In the comparative group, activities related to life theme were conducted. Eating habits guidance was conducted on the basis of the contents of 'living healthy' from basic life area in the standard childcare curriculum.
To check on the eating habits of young children, the researcher used the eating habit test of Gu, Ja-lim(2011) which was revised and supplemented by sections from Kim, Du-rye (2001) and the test of Lee, Yeon-ju(2014) which was revised and supplemented the part of 'the eating habit map' developed by Kim, Eun-hee(2004) by revising and supplementing according to the research purpose and young children who were the research subject.
The effect of applying nutrient educational activities using picture books was worked out for mean and standard deviation by conducting pre and post tests about the eating habits. To investigate the difference between groups, the t-test of independent samples was implemented on the average of difference scores between pre and post tests. Also the researcher observed 40 times for 8 weeks in order to investigate the changes of young children in the development of nutrient educational activities using picture books. The collected data were analyzed by dividing into similar responses focused on the changed behaviors and cases of young children.
The results of this study were as follows:
First, through nutrient educational activities using picture books, young children in the experimental group showed significant differences in the grade of eating habits than the comparative group. Eating hygiene, meal etiquette, and eating attitude, which are sub-components of the eating habits, were higher in the experimental group and nutrient educational activities using picture books had a positive influence on the eating habits of young children. Second, as a result of examining the changes of young children in the developmental process of nutrient educational activities using picture books, young children showed to be interested in and investigate various food ingredients that they could see in their surroundings. In addition, they began to understand the relationship between food and health so the food resistance was reduced and they tried to eat gradually. The right eating habits were formed by emulating the behavior of peers and teachers.
These results suggest that experience with nutrient educational activities using picture books made young children understand the relationship between food and health by forming concepts and knowledge about food and had a positive effect on constructing the right eating habits. Therefore this study will be a useful material to apply in the field by giving early awareness of nutrient education with providing various food investigation and experience and suggesting teachers who concern with teaching methods about nutrient educational activities of young children.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.