본 연구의 목적은 만5세 유아의 성별에 따른 놀이성의 일반적인 경향과 차이, 부모 공감능력의 일반적인 경향과 차이를 알아보고 유아의 놀이성과 부모 공감능력과의 관계를 분석하는데 있다. 만5세 유아의 놀이성과 부모 공감능력의 관계를 살펴봄으로써 유아의 놀이성과 부모의 공감능력에 대한 개념을 마련하고, 유아의 놀이성에 대한 이해를 바탕으로 이를 증진할 수 있는 부모 역할의 기초 자료를 제공하고자 한다. 이를 위해 다음과 같은 구체적인 연구문제를 제시하였다. 첫째, 만5세 유아의 성별에 따른 놀이성은 어떠한가? 둘째, 부모의 공감능력은 어떠한가? 셋째, 유아의 놀이성과 부모의 공감능력과의 관계는 어떠한가? 본 연구는 서울과 경기도 및 인천에 소재하고 있는 유치원 15곳의 유아와 그들의 부모 292명을 연구 대상으로 하였다. 연구도구로는 유아의 놀이성을 파악하기 위하여 Barnett(1990)이 개발한 유아 놀이성 척도(Children's ...
본 연구의 목적은 만5세 유아의 성별에 따른 놀이성의 일반적인 경향과 차이, 부모 공감능력의 일반적인 경향과 차이를 알아보고 유아의 놀이성과 부모 공감능력과의 관계를 분석하는데 있다. 만5세 유아의 놀이성과 부모 공감능력의 관계를 살펴봄으로써 유아의 놀이성과 부모의 공감능력에 대한 개념을 마련하고, 유아의 놀이성에 대한 이해를 바탕으로 이를 증진할 수 있는 부모 역할의 기초 자료를 제공하고자 한다. 이를 위해 다음과 같은 구체적인 연구문제를 제시하였다. 첫째, 만5세 유아의 성별에 따른 놀이성은 어떠한가? 둘째, 부모의 공감능력은 어떠한가? 셋째, 유아의 놀이성과 부모의 공감능력과의 관계는 어떠한가? 본 연구는 서울과 경기도 및 인천에 소재하고 있는 유치원 15곳의 유아와 그들의 부모 292명을 연구 대상으로 하였다. 연구도구로는 유아의 놀이성을 파악하기 위하여 Barnett(1990)이 개발한 유아 놀이성 척도(Children's Playfulness Scale)를 김영희(1995)가 번역하고 요인분석을 통하여 타당화한 것을 사용하였으며, 부모 공감능력을 파악하기 위한 연구도구는 Davis(1980)가 개발한 대인관계 반응지수(Interpersonal Reactivity Index; IRI)를 박성희(2004)가 번안한 척도를 손은정(2016)의 연구를 참조하여 사용하였다. 연구 분석을 위해 빈도와 백분율, 평균과 표준편차를 산출하고, t-test, Pearson 적률상관분석을 실시하였다. 연구문제에 대한 결과는 다음과 같다. 첫째, 만5세 유아 놀이성의 전반적인 경향 및 성별에 따른 놀이성의 차이를 살펴본 결과 만5세 유아의 놀이성은 ‘대체로 그렇다’와 ‘많이 그렇다’ 사이에 위치하여 보통보다 높게 나타났고, 유아의 놀이성 전체에서는 성별에 따른 차이가 없는 것으로 나타났으나 놀이성의 하위 요인 중 인지적 자발성과 사회적 자발성은 여아가 남아보다 높은 것으로 나타났다. 둘째, 부모 공감능력의 전반적인 경향과 차이를 살펴본 결과 어머니의 공감능력이 아버지의 공감능력보다 높은 것으로 나타났다. 셋째, 유아의 놀이성과 부모의 공감능력과의 관계를 살펴본 결과 유아 놀이성 전체와 부모 공감능력 전체는 상관이 없는 것으로 나타났다. 다만 유아 놀이성의 하위 요인 중 사회적 자발성이 어머니 공감능력의 하위 요인 중 인지적 차원 전체, 인지적 차원의 상상하기, 정서적차원의 공감적 관심과 정적인 상관이 나타났으며, 아버지 공감능력의 하위 요인 중 인지적 차원의 관점취하기와 정적인 상관이 있음을 알 수 있었다.
본 연구의 목적은 만5세 유아의 성별에 따른 놀이성의 일반적인 경향과 차이, 부모 공감능력의 일반적인 경향과 차이를 알아보고 유아의 놀이성과 부모 공감능력과의 관계를 분석하는데 있다. 만5세 유아의 놀이성과 부모 공감능력의 관계를 살펴봄으로써 유아의 놀이성과 부모의 공감능력에 대한 개념을 마련하고, 유아의 놀이성에 대한 이해를 바탕으로 이를 증진할 수 있는 부모 역할의 기초 자료를 제공하고자 한다. 이를 위해 다음과 같은 구체적인 연구문제를 제시하였다. 첫째, 만5세 유아의 성별에 따른 놀이성은 어떠한가? 둘째, 부모의 공감능력은 어떠한가? 셋째, 유아의 놀이성과 부모의 공감능력과의 관계는 어떠한가? 본 연구는 서울과 경기도 및 인천에 소재하고 있는 유치원 15곳의 유아와 그들의 부모 292명을 연구 대상으로 하였다. 연구도구로는 유아의 놀이성을 파악하기 위하여 Barnett(1990)이 개발한 유아 놀이성 척도(Children's Playfulness Scale)를 김영희(1995)가 번역하고 요인분석을 통하여 타당화한 것을 사용하였으며, 부모 공감능력을 파악하기 위한 연구도구는 Davis(1980)가 개발한 대인관계 반응지수(Interpersonal Reactivity Index; IRI)를 박성희(2004)가 번안한 척도를 손은정(2016)의 연구를 참조하여 사용하였다. 연구 분석을 위해 빈도와 백분율, 평균과 표준편차를 산출하고, t-test, Pearson 적률상관분석을 실시하였다. 연구문제에 대한 결과는 다음과 같다. 첫째, 만5세 유아 놀이성의 전반적인 경향 및 성별에 따른 놀이성의 차이를 살펴본 결과 만5세 유아의 놀이성은 ‘대체로 그렇다’와 ‘많이 그렇다’ 사이에 위치하여 보통보다 높게 나타났고, 유아의 놀이성 전체에서는 성별에 따른 차이가 없는 것으로 나타났으나 놀이성의 하위 요인 중 인지적 자발성과 사회적 자발성은 여아가 남아보다 높은 것으로 나타났다. 둘째, 부모 공감능력의 전반적인 경향과 차이를 살펴본 결과 어머니의 공감능력이 아버지의 공감능력보다 높은 것으로 나타났다. 셋째, 유아의 놀이성과 부모의 공감능력과의 관계를 살펴본 결과 유아 놀이성 전체와 부모 공감능력 전체는 상관이 없는 것으로 나타났다. 다만 유아 놀이성의 하위 요인 중 사회적 자발성이 어머니 공감능력의 하위 요인 중 인지적 차원 전체, 인지적 차원의 상상하기, 정서적차원의 공감적 관심과 정적인 상관이 나타났으며, 아버지 공감능력의 하위 요인 중 인지적 차원의 관점취하기와 정적인 상관이 있음을 알 수 있었다.
The purpose of this study is to investigate general trends and differences in playfulness according to gender of children at the age of five and to investigate general trends and differences in parental empathy in order to analyze the relationship between children’s playfulness and parental empathy....
The purpose of this study is to investigate general trends and differences in playfulness according to gender of children at the age of five and to investigate general trends and differences in parental empathy in order to analyze the relationship between children’s playfulness and parental empathy. By investigating the relationship between playfulness of children at the age of five and parental empathy, this study intends to establish the concept of children's playfulness and parental empathy and to suggest basic data for improvement of parental role based on the understanding of playfulness of children. To this end, following specific research questions were presented. First, how different is playfulness of 5-year-old children depending on the sex? Second, how different are parental empathy levels? Third, what is the relationship between playfulness of children and parental empathy? The subjects of this study were 292 people composed of children in 15 kindergartens in Seoul, Gyeonggi-do and Incheon as well as their parents. As a research tool to grasp playfulness of children, the Children's Playfulness Scale, developed by Barnett (1990) and translated by Kim Young-hee (1995), was used and validated through factor analysis, and as a research tool to grasp parental empathy, Interpersonal Reactivity Index (IRI), developed by Davis (1980) and translated by Park Sung-hee (2004), was used with reference to the study of Son Eun-jeong (2016). For analysis of the study, frequency, percentage averages and standard deviations were calculated, and t-test and Pearson product-moment correlation analysis were conducted. Results of the study are as follows. First, as a result of investigation of the general trends and differences in playfulness of 5-year-old children according to gender, the playfulness of 5-year-old children was situated between 'almost always' and 'highly' showing higher than average; and, no difference was found according to gender in overall playfulness, but cognitive spontaneity and social spontaneity among sub-factors of playfulness were found to be higher in girls than boys. Second, the general trends and difference of parental empathy showed that a mother's empathy was higher than a father's empathy. Third, according to investigation of the relationship between playfulness of children and parental empathy, it was found that there was no correlation between overall playfulness and parental empathy. However, social spontaneity among the sub-factors of children’s playfulness showed a positive correlation with the cognitive dimension, cognitive imagination, and emotional empathy among the sub-factors of mother's empathy; and, it was found that there was a positive correlation with cognitive perspective-taking among the sub-factors of father's empathy.
The purpose of this study is to investigate general trends and differences in playfulness according to gender of children at the age of five and to investigate general trends and differences in parental empathy in order to analyze the relationship between children’s playfulness and parental empathy. By investigating the relationship between playfulness of children at the age of five and parental empathy, this study intends to establish the concept of children's playfulness and parental empathy and to suggest basic data for improvement of parental role based on the understanding of playfulness of children. To this end, following specific research questions were presented. First, how different is playfulness of 5-year-old children depending on the sex? Second, how different are parental empathy levels? Third, what is the relationship between playfulness of children and parental empathy? The subjects of this study were 292 people composed of children in 15 kindergartens in Seoul, Gyeonggi-do and Incheon as well as their parents. As a research tool to grasp playfulness of children, the Children's Playfulness Scale, developed by Barnett (1990) and translated by Kim Young-hee (1995), was used and validated through factor analysis, and as a research tool to grasp parental empathy, Interpersonal Reactivity Index (IRI), developed by Davis (1980) and translated by Park Sung-hee (2004), was used with reference to the study of Son Eun-jeong (2016). For analysis of the study, frequency, percentage averages and standard deviations were calculated, and t-test and Pearson product-moment correlation analysis were conducted. Results of the study are as follows. First, as a result of investigation of the general trends and differences in playfulness of 5-year-old children according to gender, the playfulness of 5-year-old children was situated between 'almost always' and 'highly' showing higher than average; and, no difference was found according to gender in overall playfulness, but cognitive spontaneity and social spontaneity among sub-factors of playfulness were found to be higher in girls than boys. Second, the general trends and difference of parental empathy showed that a mother's empathy was higher than a father's empathy. Third, according to investigation of the relationship between playfulness of children and parental empathy, it was found that there was no correlation between overall playfulness and parental empathy. However, social spontaneity among the sub-factors of children’s playfulness showed a positive correlation with the cognitive dimension, cognitive imagination, and emotional empathy among the sub-factors of mother's empathy; and, it was found that there was a positive correlation with cognitive perspective-taking among the sub-factors of father's empathy.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.