최근 자율주행차가 도로에 나타났지만 잇따른 인명피해의 사고가 발생하면서 자율주행의 안전성에 대해 관심이 집중되고 있다. 이에 따라 국제적인 회의를 통해 자율주행차의 안전성을 확보하기 위해서는 명확한 기준이 필요하며, 기술 개발에 따른 평가방법이 지속해서 추가되어야 한다. 이에 따라 본 논문에서는 선행하던 차량이 급차선 변경하고 ACC 기능으로 뒤따르던 자율주행차량이 정지된 물체를 만나게 되는 사고 상황이 반영된 컷-아웃 상황을 선정하였으며, 레벨 3 수준에서는 차량 종 방향의 제어에 관여하는 기능인 ACC, AEBS 기능에 대한 복합기능에 대한 안전성 평가방법을 정량적으로 제시하는 것을 목표로 하였다. 따라서 컷-아웃 시나리오 변수를 선정하기 위해 ...
최근 자율주행차가 도로에 나타났지만 잇따른 인명피해의 사고가 발생하면서 자율주행의 안전성에 대해 관심이 집중되고 있다. 이에 따라 국제적인 회의를 통해 자율주행차의 안전성을 확보하기 위해서는 명확한 기준이 필요하며, 기술 개발에 따른 평가방법이 지속해서 추가되어야 한다. 이에 따라 본 논문에서는 선행하던 차량이 급차선 변경하고 ACC 기능으로 뒤따르던 자율주행차량이 정지된 물체를 만나게 되는 사고 상황이 반영된 컷-아웃 상황을 선정하였으며, 레벨 3 수준에서는 차량 종 방향의 제어에 관여하는 기능인 ACC, AEBS 기능에 대한 복합기능에 대한 안전성 평가방법을 정량적으로 제시하는 것을 목표로 하였다. 따라서 컷-아웃 시나리오 변수를 선정하기 위해 블랙박스 및 국외 사고데이터를 분석 및 반영하였으며, 정밀하고 극한의 조건까지 평가를 진행하기 위해 정밀 경로 장비를 도입하고, 충돌 시 차량 손상의 문제가 없는 풍선타겟을 개발하여 실험의 반복성을 획득하였다. 또한, 선정된 시나리오와 장비를 도입하여 차대 차 실차 실험을 진행하였으며, 결과적으로 센서 기반의 자율주행만으로는 시스템 입장에서 갑작스러운 과도형태의 상황에 놓였을 때 선정된 시나리오에서 사고에 대한 안전성을 확보하기에는 미흡하였다. 따라서 선정된 시나리오를 컷-아웃 상황에서 사고 안전성 평가방법으로 제시하였다. 자율주행의 최종목표인 완전자율주행을 위해서는 사고에 대한 안전성을 확보하는 것이 최우선일 것이다. 이에 따라 자율주행기술 단계의 상승함에 따라 다양한 기술이 추가될 것이며, 그 기술 수준에 맞는 안전성 평가방법 개발은 지속해야 할 것이다.
최근 자율주행차가 도로에 나타났지만 잇따른 인명피해의 사고가 발생하면서 자율주행의 안전성에 대해 관심이 집중되고 있다. 이에 따라 국제적인 회의를 통해 자율주행차의 안전성을 확보하기 위해서는 명확한 기준이 필요하며, 기술 개발에 따른 평가방법이 지속해서 추가되어야 한다. 이에 따라 본 논문에서는 선행하던 차량이 급차선 변경하고 ACC 기능으로 뒤따르던 자율주행차량이 정지된 물체를 만나게 되는 사고 상황이 반영된 컷-아웃 상황을 선정하였으며, 레벨 3 수준에서는 차량 종 방향의 제어에 관여하는 기능인 ACC, AEBS 기능에 대한 복합기능에 대한 안전성 평가방법을 정량적으로 제시하는 것을 목표로 하였다. 따라서 컷-아웃 시나리오 변수를 선정하기 위해 블랙박스 및 국외 사고데이터를 분석 및 반영하였으며, 정밀하고 극한의 조건까지 평가를 진행하기 위해 정밀 경로 장비를 도입하고, 충돌 시 차량 손상의 문제가 없는 풍선타겟을 개발하여 실험의 반복성을 획득하였다. 또한, 선정된 시나리오와 장비를 도입하여 차대 차 실차 실험을 진행하였으며, 결과적으로 센서 기반의 자율주행만으로는 시스템 입장에서 갑작스러운 과도형태의 상황에 놓였을 때 선정된 시나리오에서 사고에 대한 안전성을 확보하기에는 미흡하였다. 따라서 선정된 시나리오를 컷-아웃 상황에서 사고 안전성 평가방법으로 제시하였다. 자율주행의 최종목표인 완전자율주행을 위해서는 사고에 대한 안전성을 확보하는 것이 최우선일 것이다. 이에 따라 자율주행기술 단계의 상승함에 따라 다양한 기술이 추가될 것이며, 그 기술 수준에 맞는 안전성 평가방법 개발은 지속해야 할 것이다.
Recently, autonomous driving cars have appeared on the road, but there has been a growing interest in the safety of autonomous driving due to subsequent casualties. As a result, international standards have been established for the safety of autonomous vehicles, and discussions are underway for eval...
Recently, autonomous driving cars have appeared on the road, but there has been a growing interest in the safety of autonomous driving due to subsequent casualties. As a result, international standards have been established for the safety of autonomous vehicles, and discussions are underway for evaluation and technology development. In this paper, we aimed to present a safety evaluation method for the combined functions of ACC and AEBS functions that are involved in control of vehicle longitudinal direction at the level 2. In order to improve the safety of autonomous vehicles, autonomous vehicles must cope with accidents caused by accidents because they are co-existing with human drivers when the autonomous vehicle is on the road. Therefore, we investigated the most frequent accident situations from human driver 's accident data, and developed an accident safety evaluation method reflecting the actual accidents such as black box. In addition, the equipment was introduced and developed to carry out the evaluation, and the repeatability of the experiment was obtained. Based on the results, we conducted the experiments on the actual vehicle experiments to obtain the results, and analyzed the results to draw out the limitations in the sensor based autonomous driving technology. Future autonomic safety assessment will require a test evaluation method for multiple functions rather than a single function. In this dangerous situation, it is necessary to add sensing technology to identify and cope with the accident in advance, and furthermore, We need to develop a V2X technology that can do that.
Recently, autonomous driving cars have appeared on the road, but there has been a growing interest in the safety of autonomous driving due to subsequent casualties. As a result, international standards have been established for the safety of autonomous vehicles, and discussions are underway for evaluation and technology development. In this paper, we aimed to present a safety evaluation method for the combined functions of ACC and AEBS functions that are involved in control of vehicle longitudinal direction at the level 2. In order to improve the safety of autonomous vehicles, autonomous vehicles must cope with accidents caused by accidents because they are co-existing with human drivers when the autonomous vehicle is on the road. Therefore, we investigated the most frequent accident situations from human driver 's accident data, and developed an accident safety evaluation method reflecting the actual accidents such as black box. In addition, the equipment was introduced and developed to carry out the evaluation, and the repeatability of the experiment was obtained. Based on the results, we conducted the experiments on the actual vehicle experiments to obtain the results, and analyzed the results to draw out the limitations in the sensor based autonomous driving technology. Future autonomic safety assessment will require a test evaluation method for multiple functions rather than a single function. In this dangerous situation, it is necessary to add sensing technology to identify and cope with the accident in advance, and furthermore, We need to develop a V2X technology that can do that.
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