학교도서관 SNS 이용 분석 및 활성화 방안에 관한 연구 : 경기지역 C고등학교 중심으로 A Study on SNS Analysis and Activation of School Library - Focused on C high school in Gyeonggi area원문보기
급변하는 21세기에는 정보기술의 발전으로 인터넷 사용을 통해 세상과 소통한다. 특히 학교도서관의 주 이용자인 학생들은 이러한 IT 기술에 빠르게 적응하고 관심을 가지고 있어 수동적인 서비스만으로는 학생들의 접근과 정보요구를 충족시키기 어렵다. 이에 도서관에서도 최신 정보기술 동향을 분석하여 정보의 공유와 통합을 기반으로 정보봉사서비스 개발에 노력할 필요가 있다. 본 연구는 학생들이 쉽게 접할 수 있는 SNS 서비스를 업무적으로 활용함으로써 학교도서관의 다양한 정보와 자료, 독서활동을 공유하여 실행하는 것이 학교도서관 활성화에 어떻게 영향을 미치는지를 활용 전과 후를 비교하여 파악한 뒤, 활성화 방안을 제시하고자 한다. 이를 위하여 경기지역의 C고등학교 학생들을 학년별로 60명씩 선정하여 총180명을 대상으로 설문조사하였다. 학교도서관 SNS 서비스 활용이 고등학생에게 미치는 영향을 이용행태, 이용 만족도, 이용자 인식 변화, 재이용의사 등 4가지로 나누어 SNS 서비스 활용 전과 후를 비교하여 파악하였다. 수집된 설문자료는 ...
급변하는 21세기에는 정보기술의 발전으로 인터넷 사용을 통해 세상과 소통한다. 특히 학교도서관의 주 이용자인 학생들은 이러한 IT 기술에 빠르게 적응하고 관심을 가지고 있어 수동적인 서비스만으로는 학생들의 접근과 정보요구를 충족시키기 어렵다. 이에 도서관에서도 최신 정보기술 동향을 분석하여 정보의 공유와 통합을 기반으로 정보봉사서비스 개발에 노력할 필요가 있다. 본 연구는 학생들이 쉽게 접할 수 있는 SNS 서비스를 업무적으로 활용함으로써 학교도서관의 다양한 정보와 자료, 독서활동을 공유하여 실행하는 것이 학교도서관 활성화에 어떻게 영향을 미치는지를 활용 전과 후를 비교하여 파악한 뒤, 활성화 방안을 제시하고자 한다. 이를 위하여 경기지역의 C고등학교 학생들을 학년별로 60명씩 선정하여 총180명을 대상으로 설문조사하였다. 학교도서관 SNS 서비스 활용이 고등학생에게 미치는 영향을 이용행태, 이용 만족도, 이용자 인식 변화, 재이용의사 등 4가지로 나누어 SNS 서비스 활용 전과 후를 비교하여 파악하였다. 수집된 설문자료는 SPSS ver.21.0을 통해 분석하였고, 구체적인 자료처리는 빈도분석 및 기술통계, 교차검증 및 카이스퀘어, t검증을 실시하였다. 그 결과 SNS 서비스 활용 전에 비해 활용 후가 대부분의 학생들에게 긍정적인 영향을 미치는 것으로 나타났다. 설문을 분석한 결과는 다음과 같다. 첫째, 고등학생의 이용행태에 따라 영향을 미칠 것인지 알아본 결과는 SNS 활용 전과 활용 후를 살펴보면, 사후 이용 빈도 항목의 응답이 87.6%(매일이용)로 높아졌다. 둘째, 학교도서관 이용 만족도에 영향을 미칠 것인지에 대해 알아보았다. SNS 활용 전과 후를 리커트 5점 척도로 조사하였는데, 그 결과는 SNS 활용 전에는 응답이 평균 2~3점대에 비해 활용 후는 평균 4점대로 높게 나타났다. 셋째, 학교도서관 재이용의사에 영향을 미칠 것인지를 확인한 결과, 모두 4.0 이상으로 나타나 응답자 대부분이 SNS가 학교도서관 이용에 도움이 되었으며, 향후 계속해서 이용할 의사가 있는 것으로 나타났다. 넷째, 학교도서관 이용자 인식 변화에 영향을 미칠 것인지에 대해 알아보았다. 학교도서관 SNS의 효용성을 확인하기 위하여 학교도서관 SNS 활용 전과 후를 비교하였다. 학교도서관에 대한 인식의 변화에 대해 대응표본 t-검증 방법으로 분석한 결과, 모든 항목에서 활용 전 평균 3점대에서 활용 후 평균 4점대로 인식이 높아졌다. 이는 이용자의 인식이 긍정적인 변화로 볼 수 있어 학교도서관 이미지 제고 및 활성화에 SNS 서비스가 효과가 있는 것으로 나타났다. 이상의 분석결과를 통해 대체적으로 학교도서관 SNS 서비스 활용을 통해 도서관의 이용이 더 편리해지고, 활발해진다는 것을 알 수 있었다. 또한 학생들이 쉽게 접할 수 있는 SNS 서비스를 활용함으로써 도서관에 대한 이미지가 긍정적으로 변화되며, 도서관 활성화에 도움이 된다는 것을 증명하였다. 본 연구는 학교도서관 SNS 활용이 이용자에게 긍정적인 영향을 미침을 파악하고 학교도서관 SNS 서비스 활용을 통한 활성화 방안을 제시했다는 점에서 의의를 가진다.
급변하는 21세기에는 정보기술의 발전으로 인터넷 사용을 통해 세상과 소통한다. 특히 학교도서관의 주 이용자인 학생들은 이러한 IT 기술에 빠르게 적응하고 관심을 가지고 있어 수동적인 서비스만으로는 학생들의 접근과 정보요구를 충족시키기 어렵다. 이에 도서관에서도 최신 정보기술 동향을 분석하여 정보의 공유와 통합을 기반으로 정보봉사서비스 개발에 노력할 필요가 있다. 본 연구는 학생들이 쉽게 접할 수 있는 SNS 서비스를 업무적으로 활용함으로써 학교도서관의 다양한 정보와 자료, 독서활동을 공유하여 실행하는 것이 학교도서관 활성화에 어떻게 영향을 미치는지를 활용 전과 후를 비교하여 파악한 뒤, 활성화 방안을 제시하고자 한다. 이를 위하여 경기지역의 C고등학교 학생들을 학년별로 60명씩 선정하여 총180명을 대상으로 설문조사하였다. 학교도서관 SNS 서비스 활용이 고등학생에게 미치는 영향을 이용행태, 이용 만족도, 이용자 인식 변화, 재이용의사 등 4가지로 나누어 SNS 서비스 활용 전과 후를 비교하여 파악하였다. 수집된 설문자료는 SPSS ver.21.0을 통해 분석하였고, 구체적인 자료처리는 빈도분석 및 기술통계, 교차검증 및 카이스퀘어, t검증을 실시하였다. 그 결과 SNS 서비스 활용 전에 비해 활용 후가 대부분의 학생들에게 긍정적인 영향을 미치는 것으로 나타났다. 설문을 분석한 결과는 다음과 같다. 첫째, 고등학생의 이용행태에 따라 영향을 미칠 것인지 알아본 결과는 SNS 활용 전과 활용 후를 살펴보면, 사후 이용 빈도 항목의 응답이 87.6%(매일이용)로 높아졌다. 둘째, 학교도서관 이용 만족도에 영향을 미칠 것인지에 대해 알아보았다. SNS 활용 전과 후를 리커트 5점 척도로 조사하였는데, 그 결과는 SNS 활용 전에는 응답이 평균 2~3점대에 비해 활용 후는 평균 4점대로 높게 나타났다. 셋째, 학교도서관 재이용의사에 영향을 미칠 것인지를 확인한 결과, 모두 4.0 이상으로 나타나 응답자 대부분이 SNS가 학교도서관 이용에 도움이 되었으며, 향후 계속해서 이용할 의사가 있는 것으로 나타났다. 넷째, 학교도서관 이용자 인식 변화에 영향을 미칠 것인지에 대해 알아보았다. 학교도서관 SNS의 효용성을 확인하기 위하여 학교도서관 SNS 활용 전과 후를 비교하였다. 학교도서관에 대한 인식의 변화에 대해 대응표본 t-검증 방법으로 분석한 결과, 모든 항목에서 활용 전 평균 3점대에서 활용 후 평균 4점대로 인식이 높아졌다. 이는 이용자의 인식이 긍정적인 변화로 볼 수 있어 학교도서관 이미지 제고 및 활성화에 SNS 서비스가 효과가 있는 것으로 나타났다. 이상의 분석결과를 통해 대체적으로 학교도서관 SNS 서비스 활용을 통해 도서관의 이용이 더 편리해지고, 활발해진다는 것을 알 수 있었다. 또한 학생들이 쉽게 접할 수 있는 SNS 서비스를 활용함으로써 도서관에 대한 이미지가 긍정적으로 변화되며, 도서관 활성화에 도움이 된다는 것을 증명하였다. 본 연구는 학교도서관 SNS 활용이 이용자에게 긍정적인 영향을 미침을 파악하고 학교도서관 SNS 서비스 활용을 통한 활성화 방안을 제시했다는 점에서 의의를 가진다.
In the rapidly changing 21st century, the development of information technology enables communication with the world through the use of the Internet. In particular, students who are primary users of school libraries are quickly adapting to and interested in these IT technologies, making passive serv...
In the rapidly changing 21st century, the development of information technology enables communication with the world through the use of the Internet. In particular, students who are primary users of school libraries are quickly adapting to and interested in these IT technologies, making passive services difficult to meet student access and information needs. Therefore, it is necessary to analyze the trend of the latest information technology in the library and try to develop information service based on sharing and integration of information. The purpose of this study is to investigate how SNS service utilization affects the activation of school library by comparing various information, data and reading activities of school library by using SNS service that students can easily access. I would like to suggest an activation plan later. For this purpose, 60 high school students in Gyeonggi area were selected from grade 1 to grade 3, and a total of 180 students were surveyed. The effects of SNS service utilization on the high school students in the school library were analyzed before and after using the SNS service by the use behavior, the use satisfaction, the reuse intention, and the user perception change. The survey data were analyzed through SPSS ver.21.0, and detailed data processing was conducted by frequency analysis, descriptive statistics, cross validation, and Chi square test. As a result, after using SNS service, it showed positive effect on most students. The results of the survey are as follows. First, the results of investigating whether or not to influence the use behavior of high school students showed that 87.6% (daily use) of post-use frequency items was increased before and after using SNS. Second, we examined whether it will affect the school library use satisfaction. Before and after using SNS, we surveyed by using 5 point scale. The result showed that the responses were 4 points higher than the average 2 ~ 3 points before using SNS. Third, as a result of confirming whether or not it will affect the reuse intention of the school library, all of them showed a score of 4.0 or more, and most of the respondents showed that SNS was helpful to use the school library and will continue to use it. Fourth, we examined whether it will affect the perception of school library users. In order to confirm the effectiveness of school library SNS, we compared before and after the use of school library SNS. As a result of analyzing the change of cognition about school library by the correspondence sample t-test method, in all items, the perception increased from 3 points before use to 4 points after use. This suggests that the SNS service is effective in enhancing and revitalizing the image of the school library. As a result of the above analysis, it was found out that the utilization of the library is more convenient and more active through the utilization of the SNS service of the school library in general. In addition, by using the SNS service that students can easily access, the image of the library has been positively changed and it proved that the research helped to activate the library. This study implies that the use of SNS in school library affects the users positively and suggests the activation plan through utilization of SNS service of school library.
In the rapidly changing 21st century, the development of information technology enables communication with the world through the use of the Internet. In particular, students who are primary users of school libraries are quickly adapting to and interested in these IT technologies, making passive services difficult to meet student access and information needs. Therefore, it is necessary to analyze the trend of the latest information technology in the library and try to develop information service based on sharing and integration of information. The purpose of this study is to investigate how SNS service utilization affects the activation of school library by comparing various information, data and reading activities of school library by using SNS service that students can easily access. I would like to suggest an activation plan later. For this purpose, 60 high school students in Gyeonggi area were selected from grade 1 to grade 3, and a total of 180 students were surveyed. The effects of SNS service utilization on the high school students in the school library were analyzed before and after using the SNS service by the use behavior, the use satisfaction, the reuse intention, and the user perception change. The survey data were analyzed through SPSS ver.21.0, and detailed data processing was conducted by frequency analysis, descriptive statistics, cross validation, and Chi square test. As a result, after using SNS service, it showed positive effect on most students. The results of the survey are as follows. First, the results of investigating whether or not to influence the use behavior of high school students showed that 87.6% (daily use) of post-use frequency items was increased before and after using SNS. Second, we examined whether it will affect the school library use satisfaction. Before and after using SNS, we surveyed by using 5 point scale. The result showed that the responses were 4 points higher than the average 2 ~ 3 points before using SNS. Third, as a result of confirming whether or not it will affect the reuse intention of the school library, all of them showed a score of 4.0 or more, and most of the respondents showed that SNS was helpful to use the school library and will continue to use it. Fourth, we examined whether it will affect the perception of school library users. In order to confirm the effectiveness of school library SNS, we compared before and after the use of school library SNS. As a result of analyzing the change of cognition about school library by the correspondence sample t-test method, in all items, the perception increased from 3 points before use to 4 points after use. This suggests that the SNS service is effective in enhancing and revitalizing the image of the school library. As a result of the above analysis, it was found out that the utilization of the library is more convenient and more active through the utilization of the SNS service of the school library in general. In addition, by using the SNS service that students can easily access, the image of the library has been positively changed and it proved that the research helped to activate the library. This study implies that the use of SNS in school library affects the users positively and suggests the activation plan through utilization of SNS service of school library.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.