본 연구는 대장내시경 대상자를 위해 개발한 스마트폰 동영상 교육과 기존 인쇄물 교육과의 효과를 검증하는 비동등성 대조군의 사후 설계인 유사 실험 연구이다 연구의 대상자는 2018년 8월 10일부터 9월 30일까지 일개 J지역 H검진 센터에서 대장내시경검사를 시행한 내원자 중 실험군 95명과 대조군 95명이었다. 장정결도는 Aronchick bowel preparation scale을 사용하였다. 수집된 자료는 통계 프로그램 IBM SPSS Statistics 25.0을 이용하여 분석하였고, 카이제곱 검정(χ²-test), 독립표본 ...
본 연구는 대장내시경 대상자를 위해 개발한 스마트폰 동영상 교육과 기존 인쇄물 교육과의 효과를 검증하는 비동등성 대조군의 사후 설계인 유사 실험 연구이다 연구의 대상자는 2018년 8월 10일부터 9월 30일까지 일개 J지역 H검진 센터에서 대장내시경검사를 시행한 내원자 중 실험군 95명과 대조군 95명이었다. 장정결도는 Aronchick bowel preparation scale을 사용하였다. 수집된 자료는 통계 프로그램 IBM SPSS Statistics 25.0을 이용하여 분석하였고, 카이제곱 검정(χ²-test), 독립표본 t-검정(Independent t-test), 일원분산분석(One-way ANOVA), 다중선형회귀분석(Multiple Linear Regression)을 실시하였다. 본 연구의 결과는 다음과 같다. 스마트폰을 활용한 동영상 교육을 받은 실험군과 기존 인쇄물을 통해 교육을 받은 대조군간에 식이조절과 장정결제 복용에 대한 지식과 순응도에는 유의한 차이가 없었고, 장정결도는 실험군의 경우 1.89±0.64점으로 대조군의 경우 2.27±0.80점 보다 낮아 통계적으로 유의한 것으로 나타났다. 일반적 특성에 따른 지식, 순응도 및 장결도는 식이조절과 장정결제 복용에 대한 전체 지식은 연령(F=3.453, p=0.018)에 따라 유의한 차이가 있었다. 전체 순응도는 연령(F=3.328, p=0.021), 식습관(F=7.667. p=0.001)에 따라 유의하게 나타났으며 장정결은 스마트폰을 활용한 동영상 교육을 받은 실험군이 기존 설명문을 통해 교육을 받은 대조군보다 더 잘 되어 있는 것으로 나타났다. 이상의 결과를 통해서 대장내시경 검사 대상자의 준비를 위해 동영상 교육이 기존 설명서 교육보다 식이 및 장정결제 복용에 대한 지식과 복용에 대한 순응도에는 큰 차이를 보이지는 않았으나 장정결도 향상에 효과적인 교육 매체임을 알 수 있었다. 따라서, 스마트폰 이용의 급격한 증가를 고려할 때, 스마트폰을 통한 비디오 교육은 대장 내시경을 시행하기전 장 정결을 위한 훌륭한 교육매체가 될 것이다.
본 연구는 대장내시경 대상자를 위해 개발한 스마트폰 동영상 교육과 기존 인쇄물 교육과의 효과를 검증하는 비동등성 대조군의 사후 설계인 유사 실험 연구이다 연구의 대상자는 2018년 8월 10일부터 9월 30일까지 일개 J지역 H검진 센터에서 대장내시경검사를 시행한 내원자 중 실험군 95명과 대조군 95명이었다. 장정결도는 Aronchick bowel preparation scale을 사용하였다. 수집된 자료는 통계 프로그램 IBM SPSS Statistics 25.0을 이용하여 분석하였고, 카이제곱 검정(χ²-test), 독립표본 t-검정(Independent t-test), 일원분산분석(One-way ANOVA), 다중선형회귀분석(Multiple Linear Regression)을 실시하였다. 본 연구의 결과는 다음과 같다. 스마트폰을 활용한 동영상 교육을 받은 실험군과 기존 인쇄물을 통해 교육을 받은 대조군간에 식이조절과 장정결제 복용에 대한 지식과 순응도에는 유의한 차이가 없었고, 장정결도는 실험군의 경우 1.89±0.64점으로 대조군의 경우 2.27±0.80점 보다 낮아 통계적으로 유의한 것으로 나타났다. 일반적 특성에 따른 지식, 순응도 및 장결도는 식이조절과 장정결제 복용에 대한 전체 지식은 연령(F=3.453, p=0.018)에 따라 유의한 차이가 있었다. 전체 순응도는 연령(F=3.328, p=0.021), 식습관(F=7.667. p=0.001)에 따라 유의하게 나타났으며 장정결은 스마트폰을 활용한 동영상 교육을 받은 실험군이 기존 설명문을 통해 교육을 받은 대조군보다 더 잘 되어 있는 것으로 나타났다. 이상의 결과를 통해서 대장내시경 검사 대상자의 준비를 위해 동영상 교육이 기존 설명서 교육보다 식이 및 장정결제 복용에 대한 지식과 복용에 대한 순응도에는 큰 차이를 보이지는 않았으나 장정결도 향상에 효과적인 교육 매체임을 알 수 있었다. 따라서, 스마트폰 이용의 급격한 증가를 고려할 때, 스마트폰을 통한 비디오 교육은 대장 내시경을 시행하기전 장 정결을 위한 훌륭한 교육매체가 될 것이다.
This is a study comparing the effects of existing method using written format and video training through a smartphone developed for colonoscopy subjects in the implementation of colonoscopy. This research used a nonequivalent control group posttest design. Between August 10 and September 30 in 2...
This is a study comparing the effects of existing method using written format and video training through a smartphone developed for colonoscopy subjects in the implementation of colonoscopy. This research used a nonequivalent control group posttest design. Between August 10 and September 30 in 2018, individuals who conducted screening colonosopy at a H health examination center, J district, South Korea, including 95 in the experimental group and 95 in the control group were enrolled in the study. The quality of bowel preparation is measured by Aronchick bowel preparation scale. Chi-squared tests, Independent t-test, one-way ANOVA, Multiple linear regression are used in this study. All data are analyzed by IBM SPSS statistics 25.0. The results of this study are as follows. There were no significant differences in the knowledge and compliance of restricting diet and taking bowel preparation agent. Also the quality of bowel preparation was higher in the experimental group than that of the control group. For general characteristics, the knowledge of restricting diet showed a significant difference according to age. Overall compliance with general characteristics was significant according to age and eating habit. The quality of bowel preparation of the experimental group that received video training using smart phone was better than the control group which was educated through the existing written format. This study demonstrated that video training using smart phone was effective for improvement of bowel preparation, whereas there was no significant difference in the knowledge level and compliance of restricting diet and taking bowel preparation agent. Therefore, considering the rapid increase in mobile phone use, educational approach using smart phone will be an excellent educational medium for bowel preparation before conducting colonoscopy.
This is a study comparing the effects of existing method using written format and video training through a smartphone developed for colonoscopy subjects in the implementation of colonoscopy. This research used a nonequivalent control group posttest design. Between August 10 and September 30 in 2018, individuals who conducted screening colonosopy at a H health examination center, J district, South Korea, including 95 in the experimental group and 95 in the control group were enrolled in the study. The quality of bowel preparation is measured by Aronchick bowel preparation scale. Chi-squared tests, Independent t-test, one-way ANOVA, Multiple linear regression are used in this study. All data are analyzed by IBM SPSS statistics 25.0. The results of this study are as follows. There were no significant differences in the knowledge and compliance of restricting diet and taking bowel preparation agent. Also the quality of bowel preparation was higher in the experimental group than that of the control group. For general characteristics, the knowledge of restricting diet showed a significant difference according to age. Overall compliance with general characteristics was significant according to age and eating habit. The quality of bowel preparation of the experimental group that received video training using smart phone was better than the control group which was educated through the existing written format. This study demonstrated that video training using smart phone was effective for improvement of bowel preparation, whereas there was no significant difference in the knowledge level and compliance of restricting diet and taking bowel preparation agent. Therefore, considering the rapid increase in mobile phone use, educational approach using smart phone will be an excellent educational medium for bowel preparation before conducting colonoscopy.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.