유아기 자녀를 둔 어머니의 양육역량강화 부모코칭프로그램 개발 및 효과 A study on the development and effects of parental coaching program for the improvement of the maternal competencies of mothers with children in early childhood원문보기
본 논문은 유아기자녀를 둔 어머니를 양육역량강화를 위한 부모코칭프로그램을 개발하고 이를 적용하여 그 효과를 확인하고, 향후 유아기 자녀를 둔 어머니의 양육역량이 강화하는 데 실증적 자료를 제공하기 위한 목적으로 수행된 자료이다.
본 연구의 목적에 따른 연구문제는 다음과 같다.
1. 유아기 자녀를 둔 어머니의 양육역량강화 부모코칭프로그램 개발 은 어떠한가?
2. 유아기 자녀를 둔 어머니의 양육역량강화 부모코칭프로그램 효과는 어떠한가?
본 연구에서는 선행연구 및 문헌고찰, 유아기 자녀를 둔 어머니의 인식 및 요구도 조사를 통해 시안을 개발하였고, 전문가의 적절성 및 ...
본 논문은 유아기자녀를 둔 어머니를 양육역량강화를 위한 부모코칭프로그램을 개발하고 이를 적용하여 그 효과를 확인하고, 향후 유아기 자녀를 둔 어머니의 양육역량이 강화하는 데 실증적 자료를 제공하기 위한 목적으로 수행된 자료이다.
본 연구의 목적에 따른 연구문제는 다음과 같다.
1. 유아기 자녀를 둔 어머니의 양육역량강화 부모코칭프로그램 개발 은 어떠한가?
2. 유아기 자녀를 둔 어머니의 양육역량강화 부모코칭프로그램 효과는 어떠한가?
본 연구에서는 선행연구 및 문헌고찰, 유아기 자녀를 둔 어머니의 인식 및 요구도 조사를 통해 시안을 개발하였고, 전문가의 적절성 및 타당도 검토를 거쳐 프로그램 최종안을 개발하였다. 개발된 프로그램은 도입, 전개, 마무리 단계의 10회기로 구성되어있다. 유아기 자녀를 둔 어머니의 양육역량강화의 내용은 인지적 요인의 양육지식과 심리적 요인의 양육태도와 실행적 요인의 양육 기술 증진으로 구성하였다. 이를 위해 부모 자신이 잠재력과 가능성과 문제해결에 강점을 가지고 있으며 파트너로서 성공적인 삶을 지원하는 긍정심리학을 기반으로 부모 자신과 자녀 양육에 대한 비전을 확장하고 잠재력을 개발하여 성공적인 양육을 지원하는 양방향 의사소통 프로그램인 양육역량강화 부모코칭프로그램을 개발하였다. 양육역량강화와 부모코칭, 부모로서 자녀양육 정보와 자신의 과업에 대한 양육지식, 바람직한 가치관과 자기상(self-image)의 양육태도와 자녀 양육을 수행할 수 있는 의사소통능력, 생활지도능력, 훈육능력의 양육기술 증진을 위한 양육역량강화 부모코칭프로그램이다. 교육내용은 유아기 자녀를 둔 어머니의 양육역량을 지원하기위해 문답법, 모델링, 사례발표, 모델링 등의 교수학습방법과 미술 및 카드매체 등을 활용하여 매회기마다 한국코칭학회의 ACTIVE 코칭대화모델 6단계를 적용하여 구성하였고 코칭기술을 세부내용에 효과적으로 적용하였다. 그리고 어머니 자신들의 요구를 표현하고 주도하는 내적인 변화를 이끌어내는 의사소통을 통해 가능성과 잠재력, 강점을 가진 유아기 자녀를 둔 어머니의 양육역량강화 부모코칭프로그램으로 개발하였고, 프로그램을 적용한 후에 효과를 양적인 방법으로 검증하였다. 유아기 자녀를 둔 양육역량강화를 위한 부모코칭프로그램의 적용효과를 알아보기 위해 어머니 중 실험집단 20명, 통제집단 20명을 선정하여 본 연구에서 개발한 부모코칭프로그램을 적용하였다. 프로그램의 효과검증을 위해 ‘양육효능감 척도(최형성, 2002)’와 ‘양육스트레스 척도(김민정, 2008)’를 사용하였다. 유아기 자녀를 둔 어머니의 양육효능감과 양육스트레스의 변화와 차이를 알아보기위해 각각의 사전과 사후의 점수에 대한 빈도분석, 공변량 분석을 실시하였다. 연구결과는 다음과 같다. 본 프로그램을 적용하여 효과를 분석한 결과 실험집단의 평균은 통제집단의 평균에 비해 높게 나타났으며 실험집단과 통제집단 간 양육효능감과 양육스트레스 수준에 유의미한 차이가 있는 것으로 나타났다. 부모코칭프로그램에 참여한 어머니들이 일반적인 양육능력인 양육지식, 바람직하고 긍정적인 양육태도, 의사소통능력, 생활(학습)지도능력, 훈육능력의 양육기술증진의 양육역량이 강화되었다고 보고하였다. 이를 통해 본 연구에서 개발한 유아기 자녀를 둔 어머니의 양육역량강화 부모코칭프로그램이 양육역량강화에 효과가 있음이 입증되었다. 연구 결과를 토대로 유아기 자녀를 둔 어머니의 양육역량강화 부모코칭프로그램은 양육지식, 양육태도, 양육기술의 양육역량을 강화하는 데 효과가 있는 것으로 나타났다. 그러므로 유아기 자녀를 둔 어머니의 양육역량강화를 위한 교육내용 및 방법의 기초연구로서 양육역량과 코칭대화모델 및 코칭기술을 접목하여 부모코칭프로그램을 개발하여 양육역량강화의 지평을 확대해 보고자했다는 점에서 의의가 있다. 본 연구는 유아기 자녀를 둔 어머니가 부모코칭프로그램의 개발과 적용을 국가나 정책기관의 주도가 아닌 교육 및 보육현장에서 유아기 자녀를 둔 어머니들의 양육지식, 양육태도, 양육기술의 양육역량강화를 실시하였다. 따라서 양육역량을 강화하기위한 부모코칭프로그램의 개발에 의미를 제시하고, 교육하는 현장에서 유아기 자녀를 둔 어머니의 양육역량강화에 대한 기초자료를 제공하고자 한다.
주제어: 유아기 자녀를 둔 어머니, 양육역량강화, 부모코칭프로그램
본 논문은 유아기자녀를 둔 어머니를 양육역량강화를 위한 부모코칭프로그램을 개발하고 이를 적용하여 그 효과를 확인하고, 향후 유아기 자녀를 둔 어머니의 양육역량이 강화하는 데 실증적 자료를 제공하기 위한 목적으로 수행된 자료이다.
본 연구의 목적에 따른 연구문제는 다음과 같다.
1. 유아기 자녀를 둔 어머니의 양육역량강화 부모코칭프로그램 개발 은 어떠한가?
2. 유아기 자녀를 둔 어머니의 양육역량강화 부모코칭프로그램 효과는 어떠한가?
본 연구에서는 선행연구 및 문헌고찰, 유아기 자녀를 둔 어머니의 인식 및 요구도 조사를 통해 시안을 개발하였고, 전문가의 적절성 및 타당도 검토를 거쳐 프로그램 최종안을 개발하였다. 개발된 프로그램은 도입, 전개, 마무리 단계의 10회기로 구성되어있다. 유아기 자녀를 둔 어머니의 양육역량강화의 내용은 인지적 요인의 양육지식과 심리적 요인의 양육태도와 실행적 요인의 양육 기술 증진으로 구성하였다. 이를 위해 부모 자신이 잠재력과 가능성과 문제해결에 강점을 가지고 있으며 파트너로서 성공적인 삶을 지원하는 긍정심리학을 기반으로 부모 자신과 자녀 양육에 대한 비전을 확장하고 잠재력을 개발하여 성공적인 양육을 지원하는 양방향 의사소통 프로그램인 양육역량강화 부모코칭프로그램을 개발하였다. 양육역량강화와 부모코칭, 부모로서 자녀양육 정보와 자신의 과업에 대한 양육지식, 바람직한 가치관과 자기상(self-image)의 양육태도와 자녀 양육을 수행할 수 있는 의사소통능력, 생활지도능력, 훈육능력의 양육기술 증진을 위한 양육역량강화 부모코칭프로그램이다. 교육내용은 유아기 자녀를 둔 어머니의 양육역량을 지원하기위해 문답법, 모델링, 사례발표, 모델링 등의 교수학습방법과 미술 및 카드매체 등을 활용하여 매회기마다 한국코칭학회의 ACTIVE 코칭대화모델 6단계를 적용하여 구성하였고 코칭기술을 세부내용에 효과적으로 적용하였다. 그리고 어머니 자신들의 요구를 표현하고 주도하는 내적인 변화를 이끌어내는 의사소통을 통해 가능성과 잠재력, 강점을 가진 유아기 자녀를 둔 어머니의 양육역량강화 부모코칭프로그램으로 개발하였고, 프로그램을 적용한 후에 효과를 양적인 방법으로 검증하였다. 유아기 자녀를 둔 양육역량강화를 위한 부모코칭프로그램의 적용효과를 알아보기 위해 어머니 중 실험집단 20명, 통제집단 20명을 선정하여 본 연구에서 개발한 부모코칭프로그램을 적용하였다. 프로그램의 효과검증을 위해 ‘양육효능감 척도(최형성, 2002)’와 ‘양육스트레스 척도(김민정, 2008)’를 사용하였다. 유아기 자녀를 둔 어머니의 양육효능감과 양육스트레스의 변화와 차이를 알아보기위해 각각의 사전과 사후의 점수에 대한 빈도분석, 공변량 분석을 실시하였다. 연구결과는 다음과 같다. 본 프로그램을 적용하여 효과를 분석한 결과 실험집단의 평균은 통제집단의 평균에 비해 높게 나타났으며 실험집단과 통제집단 간 양육효능감과 양육스트레스 수준에 유의미한 차이가 있는 것으로 나타났다. 부모코칭프로그램에 참여한 어머니들이 일반적인 양육능력인 양육지식, 바람직하고 긍정적인 양육태도, 의사소통능력, 생활(학습)지도능력, 훈육능력의 양육기술증진의 양육역량이 강화되었다고 보고하였다. 이를 통해 본 연구에서 개발한 유아기 자녀를 둔 어머니의 양육역량강화 부모코칭프로그램이 양육역량강화에 효과가 있음이 입증되었다. 연구 결과를 토대로 유아기 자녀를 둔 어머니의 양육역량강화 부모코칭프로그램은 양육지식, 양육태도, 양육기술의 양육역량을 강화하는 데 효과가 있는 것으로 나타났다. 그러므로 유아기 자녀를 둔 어머니의 양육역량강화를 위한 교육내용 및 방법의 기초연구로서 양육역량과 코칭대화모델 및 코칭기술을 접목하여 부모코칭프로그램을 개발하여 양육역량강화의 지평을 확대해 보고자했다는 점에서 의의가 있다. 본 연구는 유아기 자녀를 둔 어머니가 부모코칭프로그램의 개발과 적용을 국가나 정책기관의 주도가 아닌 교육 및 보육현장에서 유아기 자녀를 둔 어머니들의 양육지식, 양육태도, 양육기술의 양육역량강화를 실시하였다. 따라서 양육역량을 강화하기위한 부모코칭프로그램의 개발에 의미를 제시하고, 교육하는 현장에서 유아기 자녀를 둔 어머니의 양육역량강화에 대한 기초자료를 제공하고자 한다.
The purpose of this study was to develop a parental coaching program geared toward bolstering the maternal competencies of mothers with children in early childhood, to examine its effects, and to provide empirical information on how to boost maternal competencies in early childhood. Two research...
The purpose of this study was to develop a parental coaching program geared toward bolstering the maternal competencies of mothers with children in early childhood, to examine its effects, and to provide empirical information on how to boost maternal competencies in early childhood. Two research questions were posed: 1. How could a parental coaching program be developed to improve the maternal competencies of mothers with children in early childhood? 2. What are the effects of the maternal coaching program developed in this study to improve the maternal competencies of mothers with children in early childhood? A draft program was developed based on earlier studies, the results of a literature analysis and the results of a survey on the awareness and needs of mothers with children in early childhood, and the program was finalized after experts tested the appropriateness and validity of it. The program consisted of 10 sessions in three stages: introduction, development and wrapping-up. In terms of the improvement of maternal competencies in early childhood, the program was especially designed to foster parenting knowledge, maternal attitude and maternal skills, which were respectively one of cognitive, psychological and executive factors. The program was based on positive psychology, which states that parents themselves have their own potentials, possibilities and advantage of being able to solve programs and assists them in leading a successful life as partners. And that was a two-way communication program to help parents to be successful in parenting by having a greater vision about themselves and parenting and by developing their potentials. In a word, that was a parental coaching program to improve maternal competencies that were parenting information and knowledge, parental attitude including ideal values and self-image, communicative competency necessary for parenting, guidance skills and discipline skills. As for educational contents, the six-stage ACTIVE coaching conversation model of the Korea Coaching Association was applied to every session using various teaching and learning methods involving question-and-answer method, modelling and case presentation. Art and card media were utilized in that course as well, and coaching skills were applied to every part of the program in an effective way. In addition, the program was designed to play up the possibilities, potentials and strengths of mothers by encouraging them to communicate in a manner to express their own needs and undergo inner changes. After the program was conducted, a quantitative analysis was made to test its effects. The subjects in this study were 40 selected mothers, who were divided into an experimental group of 20 and a control group of 20. The parental coaching program was provided to find out what effects it could produce. The instruments used to test the effects of the program were Parental Efficacy Scale(Choi, 2002) and Parental Stress Scale(Kim, 2008). To see whether there were any differences or changes among the mothers of children in early childhood in maternal efficacy and maternal stress, frequency analysis and ANCOVA were carried out on their pretest and posttest scores. The findings of the study were as follows: As a result of analyzing the effects of the program, the average scores of the experimental group were higher than those of the control group, and there were significant differences between the two groups in the levels of maternal efficacy and maternal stress. The mothers who participated in the parental coaching program reported that they improved in maternal competencies including parenting knowledge, maternal attitude, communication skills, guidance skills, learning guidance skills and discipline skills. Thus, the parental coaching program developed in this study to foster the maternal competencies of mothers with children in early childhood proved to be effective at bolstering the maternal competencies. The findings of the study showed that the program was effective at boosting maternal competencies that were parenting knowledge, maternal attitude and maternal skills. This study is of significance in that it is a fundamental study on the contents and methods of education for the improvement of maternal competencies in early childhood and developed the parental coaching program by applying the coaching conversation model and coaching skills to maternal competencies in an attempt to facilitate the improvement of maternal competencies. The development and implementation of the parental coaching program were led neither by the nation nor by any government branch. The program was developed and conducted in the field of educare to boost the parenting knowledge, maternal attitude and skills of the selected mothers whose children were in early childhood, and this study is expected to justify the significance of the development of parental coaching programs geared toward improving maternal competencies and to provide some information on how to foster maternal competencies in early childhood.
Key words: mothers with children in early childhood, the improvement of maternal competencies, parental coaching program
The purpose of this study was to develop a parental coaching program geared toward bolstering the maternal competencies of mothers with children in early childhood, to examine its effects, and to provide empirical information on how to boost maternal competencies in early childhood. Two research questions were posed: 1. How could a parental coaching program be developed to improve the maternal competencies of mothers with children in early childhood? 2. What are the effects of the maternal coaching program developed in this study to improve the maternal competencies of mothers with children in early childhood? A draft program was developed based on earlier studies, the results of a literature analysis and the results of a survey on the awareness and needs of mothers with children in early childhood, and the program was finalized after experts tested the appropriateness and validity of it. The program consisted of 10 sessions in three stages: introduction, development and wrapping-up. In terms of the improvement of maternal competencies in early childhood, the program was especially designed to foster parenting knowledge, maternal attitude and maternal skills, which were respectively one of cognitive, psychological and executive factors. The program was based on positive psychology, which states that parents themselves have their own potentials, possibilities and advantage of being able to solve programs and assists them in leading a successful life as partners. And that was a two-way communication program to help parents to be successful in parenting by having a greater vision about themselves and parenting and by developing their potentials. In a word, that was a parental coaching program to improve maternal competencies that were parenting information and knowledge, parental attitude including ideal values and self-image, communicative competency necessary for parenting, guidance skills and discipline skills. As for educational contents, the six-stage ACTIVE coaching conversation model of the Korea Coaching Association was applied to every session using various teaching and learning methods involving question-and-answer method, modelling and case presentation. Art and card media were utilized in that course as well, and coaching skills were applied to every part of the program in an effective way. In addition, the program was designed to play up the possibilities, potentials and strengths of mothers by encouraging them to communicate in a manner to express their own needs and undergo inner changes. After the program was conducted, a quantitative analysis was made to test its effects. The subjects in this study were 40 selected mothers, who were divided into an experimental group of 20 and a control group of 20. The parental coaching program was provided to find out what effects it could produce. The instruments used to test the effects of the program were Parental Efficacy Scale(Choi, 2002) and Parental Stress Scale(Kim, 2008). To see whether there were any differences or changes among the mothers of children in early childhood in maternal efficacy and maternal stress, frequency analysis and ANCOVA were carried out on their pretest and posttest scores. The findings of the study were as follows: As a result of analyzing the effects of the program, the average scores of the experimental group were higher than those of the control group, and there were significant differences between the two groups in the levels of maternal efficacy and maternal stress. The mothers who participated in the parental coaching program reported that they improved in maternal competencies including parenting knowledge, maternal attitude, communication skills, guidance skills, learning guidance skills and discipline skills. Thus, the parental coaching program developed in this study to foster the maternal competencies of mothers with children in early childhood proved to be effective at bolstering the maternal competencies. The findings of the study showed that the program was effective at boosting maternal competencies that were parenting knowledge, maternal attitude and maternal skills. This study is of significance in that it is a fundamental study on the contents and methods of education for the improvement of maternal competencies in early childhood and developed the parental coaching program by applying the coaching conversation model and coaching skills to maternal competencies in an attempt to facilitate the improvement of maternal competencies. The development and implementation of the parental coaching program were led neither by the nation nor by any government branch. The program was developed and conducted in the field of educare to boost the parenting knowledge, maternal attitude and skills of the selected mothers whose children were in early childhood, and this study is expected to justify the significance of the development of parental coaching programs geared toward improving maternal competencies and to provide some information on how to foster maternal competencies in early childhood.
Key words: mothers with children in early childhood, the improvement of maternal competencies, parental coaching program
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.