이 연구는 장애아동의 보육, 교육, 치료가 동시에 이루어져야 하는 장애아 전문어린이집에 근무하는 보육교직원인 보육교사, 특수교사, 치료사를 중심으로 좋은 교사에 대한 인식을 탐색하고자 하였다. 이 연구의 목적은 장애아 전문어린이집 보육교직원이 생각하는 좋은 교사에 대한 인식 유형과 인식유형별 특성은 어떠한지를 알아보는 데에 있다. 좋은 교사에 대한 인식을 알아보기 위해서 인간의 주관성을 탐색하는데 유용한 장애아동의 보육, 교육, 치료가 동시에 이루어져야 하는 장애아 전문어린이집에 근무하는 보육교직원인 보육교사, 특수교사, 치료사를 중심으로 좋은 교사에 대한 인식을 탐색하고자 하였다. 이 연구의 목적은 장애아 전문어린이집 보육교직원이 생각하는 좋은 교사에 대한 인식 유형과 인식유형별 특성은 어떠한지를 알아보는 데에 있다. 좋은 교사에 대한 인식을 알아보기 위해서 인간의 주관성을 탐색하는데 유용한 Q방법론을 적용하였다. 이 연구에서는 총 6단계로 구성된 Q방법론의 과정을 거쳐, 장애아 전문어린이집 보육교직원의 좋은 교사에 대한 인식을 유형화하고 유형별 특성을 분석하였다. 연구결과, 좋은 교사에 대한 인식 유형은 총 4유형으로 나타났다. 좋은 교사에 대한 인식은 제1유형은 개별화 교육 중시형, 제2유형은 아동 지원 중시형, 제3유형은 교사 자긍심 중시형, 제4유형은 교사 전문성 추구형으로 나타났다. 이 연구를 통해 나타난 제1유형 개별화 교육 중시형은 아동 개개인의 수준과 요구에 맞게 교육을 하고 장애아동의 다양성을 편견 없이 인정하고 수용하는 것이 중요하다고 하였다. 제2유형 아동 지원 중시형은 칭찬과 격려를 통하여 아동을 사랑하는 마음을 우선으로 생각하고 아동의 말에 귀를 기울이고 인내심을 가지고 기다려주는 것을 좋은 교사의 요인으로 선택하였다. 제3유형 교사 자긍심 중시형은 자기의 일을 사랑하고 직업에 대해 자부심을 가지는 것을 중요하게 생각하며 항상 밝고 유쾌함을 가지고 아동들과 눈높이를 맞추어 아동들이 바른 인성을 갖도록 지도, 교육하기 위해서 계속 연구하고 공부하며, 동료 교사들과 소통하는 것을 좋은 교사의 요인으로 선택하였다. 제4유형 교사 전문성 추구형은 아동을 사랑하는 마음을 가지고 장애 특성을 잘 파악하여 아동 개개인의 수준과 요구에 맞게 체계적으로 수업을 계획하고 수행하는 교사를 좋은 교사의 요인으로 선택하였다. 이 연구는 장애아 전문어린이집 보육교직원의 좋은 교사에 대한 주관적 인식 유형과 그 유형별 특성을 파악하여, 이를 바탕으로 보육교직원의 좋은 교사에 대한 인식을 이해하는 기초 자료를 제공함으로써 궁극적으로 장애아동 교육의 질 향상을 위한 유용한 자료로 활용될 것을 기대한다. 제1유형을 토대로, 장애아동 교육의 질을 향상하기 위해서는 개별적 요구를 지닌 장애아동에게 개별화 교육을 실행할 수 있도록 보육교직원의 개별화 교육에 대한 전문성을 증진하는 충분한 교육 기회가 제공될 필요가 있다고 할 수 있다. 이 연구결과를 토대로 후속연구를 제언하면, 첫째, 유형별 차이점과 유사점을 탐색하여 각 유형 간 비교·분석하는 연구를 제안할 수 있다. 둘째, 연구 참여자를 더 확장하여 장애아동을 지도하는 일반어린이집, 통합어린이집 교사들의 좋은 교사에 대한 인식과 인식 유형의 특성을 비교·분석하는 연구도 필요하다.
이 연구는 장애아동의 보육, 교육, 치료가 동시에 이루어져야 하는 장애아 전문어린이집에 근무하는 보육교직원인 보육교사, 특수교사, 치료사를 중심으로 좋은 교사에 대한 인식을 탐색하고자 하였다. 이 연구의 목적은 장애아 전문어린이집 보육교직원이 생각하는 좋은 교사에 대한 인식 유형과 인식유형별 특성은 어떠한지를 알아보는 데에 있다. 좋은 교사에 대한 인식을 알아보기 위해서 인간의 주관성을 탐색하는데 유용한 Q방법론을 적용하였다. 이 연구에서는 총 6단계로 구성된 Q방법론의 과정을 거쳐, 장애아 전문어린이집 보육교직원의 좋은 교사에 대한 인식을 유형화하고 유형별 특성을 분석하였다. 연구결과, 좋은 교사에 대한 인식 유형은 총 4유형으로 나타났다. 좋은 교사에 대한 인식은 제1유형은 개별화 교육 중시형, 제2유형은 아동 지원 중시형, 제3유형은 교사 자긍심 중시형, 제4유형은 교사 전문성 추구형으로 나타났다. 이 연구를 통해 나타난 제1유형 개별화 교육 중시형은 아동 개개인의 수준과 요구에 맞게 교육을 하고 장애아동의 다양성을 편견 없이 인정하고 수용하는 것이 중요하다고 하였다. 제2유형 아동 지원 중시형은 칭찬과 격려를 통하여 아동을 사랑하는 마음을 우선으로 생각하고 아동의 말에 귀를 기울이고 인내심을 가지고 기다려주는 것을 좋은 교사의 요인으로 선택하였다. 제3유형 교사 자긍심 중시형은 자기의 일을 사랑하고 직업에 대해 자부심을 가지는 것을 중요하게 생각하며 항상 밝고 유쾌함을 가지고 아동들과 눈높이를 맞추어 아동들이 바른 인성을 갖도록 지도, 교육하기 위해서 계속 연구하고 공부하며, 동료 교사들과 소통하는 것을 좋은 교사의 요인으로 선택하였다. 제4유형 교사 전문성 추구형은 아동을 사랑하는 마음을 가지고 장애 특성을 잘 파악하여 아동 개개인의 수준과 요구에 맞게 체계적으로 수업을 계획하고 수행하는 교사를 좋은 교사의 요인으로 선택하였다. 이 연구는 장애아 전문어린이집 보육교직원의 좋은 교사에 대한 주관적 인식 유형과 그 유형별 특성을 파악하여, 이를 바탕으로 보육교직원의 좋은 교사에 대한 인식을 이해하는 기초 자료를 제공함으로써 궁극적으로 장애아동 교육의 질 향상을 위한 유용한 자료로 활용될 것을 기대한다. 제1유형을 토대로, 장애아동 교육의 질을 향상하기 위해서는 개별적 요구를 지닌 장애아동에게 개별화 교육을 실행할 수 있도록 보육교직원의 개별화 교육에 대한 전문성을 증진하는 충분한 교육 기회가 제공될 필요가 있다고 할 수 있다. 이 연구결과를 토대로 후속연구를 제언하면, 첫째, 유형별 차이점과 유사점을 탐색하여 각 유형 간 비교·분석하는 연구를 제안할 수 있다. 둘째, 연구 참여자를 더 확장하여 장애아동을 지도하는 일반어린이집, 통합어린이집 교사들의 좋은 교사에 대한 인식과 인식 유형의 특성을 비교·분석하는 연구도 필요하다.
This study was to investigate the perception about 'Good Teacher', centered on the childcare teachers, special education teachers and healers among the child-care teachers who worked at the childcare center for children with disabilities which needed to do treatment, childcare and education for the ...
This study was to investigate the perception about 'Good Teacher', centered on the childcare teachers, special education teachers and healers among the child-care teachers who worked at the childcare center for children with disabilities which needed to do treatment, childcare and education for the children with disabilities at the same time. The purpose of this study was to find out the perception type about 'Good Teacher' that the childcare center teachers for children with disabilities thought and characteristics by perception type. The design in this study went through the process of Q Methodology, which composed of total 6 stages, and this study was to classify the perception type about 'Good Teacher' for the child-care teachers in the childcare center for children with disabilities and analyze characteristics by type. As a result of research, the perception type about 'Good Teacher' has shown as total four types. For perception about 'Good Teacher', this study has shown four types: individualized education-first type as first type, child support-first type as second type, teacher self-esteem-first type as third type and teacher professionalism-based type as fourth type. At the first type as the individualized education-first type, it was considered as it was important to teach the children to comply with each child's level and demand and to admit and accept the diversity for the children with disabilities without prejudice. At the second type as the child support-first type, it was selected as a factor of 'Good Teacher' to consider the mind of love for the children by priority through appraise and encouragement, to listen to the speech by the children and to wait with patience. At the third type as teacher self-esteem-first type, it was selected as a factor of 'Good Teacher' to continue pursuing research, studying and communicating with the fellow teachers for guidance and education to love their own works, to make much account of self-confidence in their jobs, to have righteous personality by children in accordance with the eyelevel with the children as well as to have cheerful disposition and pleasantness at all times. At the fourth type as teacher professionalism-based type, it was considered as it selected the teachers who well understood the characteristic of disability with the mind of love for the children, and planned and executed the class systematically to suit the individual child's level and demand as a factor of 'Good Teacher'. This study was to grasp the subjective perception type about 'Good Teacher' for the childcare center teachers for children with disabilities and characteristics by type. Based on these results, this study was to provide useful base data in order to eventually improve the quality of education for the children with disabilities by providing the basic data to understand the perception about 'Good Teacher' for the child-care teachers. Based on these research findings, follow-up studies may be summed up as follows. First, the research on comparison·analysis between types can be suggested by searching for differences and similarities by type. Second, this researcher expects that further expanding the research participants will become research materials to compare·analyze the characteristics of the perception about 'Good Teacher' and perception type for the general daycare center teachers and inclusive daycare center teachers who guided and taught the children with disabilities.
This study was to investigate the perception about 'Good Teacher', centered on the childcare teachers, special education teachers and healers among the child-care teachers who worked at the childcare center for children with disabilities which needed to do treatment, childcare and education for the children with disabilities at the same time. The purpose of this study was to find out the perception type about 'Good Teacher' that the childcare center teachers for children with disabilities thought and characteristics by perception type. The design in this study went through the process of Q Methodology, which composed of total 6 stages, and this study was to classify the perception type about 'Good Teacher' for the child-care teachers in the childcare center for children with disabilities and analyze characteristics by type. As a result of research, the perception type about 'Good Teacher' has shown as total four types. For perception about 'Good Teacher', this study has shown four types: individualized education-first type as first type, child support-first type as second type, teacher self-esteem-first type as third type and teacher professionalism-based type as fourth type. At the first type as the individualized education-first type, it was considered as it was important to teach the children to comply with each child's level and demand and to admit and accept the diversity for the children with disabilities without prejudice. At the second type as the child support-first type, it was selected as a factor of 'Good Teacher' to consider the mind of love for the children by priority through appraise and encouragement, to listen to the speech by the children and to wait with patience. At the third type as teacher self-esteem-first type, it was selected as a factor of 'Good Teacher' to continue pursuing research, studying and communicating with the fellow teachers for guidance and education to love their own works, to make much account of self-confidence in their jobs, to have righteous personality by children in accordance with the eyelevel with the children as well as to have cheerful disposition and pleasantness at all times. At the fourth type as teacher professionalism-based type, it was considered as it selected the teachers who well understood the characteristic of disability with the mind of love for the children, and planned and executed the class systematically to suit the individual child's level and demand as a factor of 'Good Teacher'. This study was to grasp the subjective perception type about 'Good Teacher' for the childcare center teachers for children with disabilities and characteristics by type. Based on these results, this study was to provide useful base data in order to eventually improve the quality of education for the children with disabilities by providing the basic data to understand the perception about 'Good Teacher' for the child-care teachers. Based on these research findings, follow-up studies may be summed up as follows. First, the research on comparison·analysis between types can be suggested by searching for differences and similarities by type. Second, this researcher expects that further expanding the research participants will become research materials to compare·analyze the characteristics of the perception about 'Good Teacher' and perception type for the general daycare center teachers and inclusive daycare center teachers who guided and taught the children with disabilities.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.