본 연구에서는 중국여성 소비자들을 라이프스타일 특성에 따라 유형화 하고, 해당 유형들을 구체적으로 파악할 수 있는 기준을 찾아내고자 하였다. 본 연구는 451명의 중국여성 대상으로 설문지를 배포하고 회수하였다. 통계분석 방법은 라이프스타일 유형의 유사한 문항을 사용하였다. 요인 분석된 라이프스타일에 따라 유사한 라이프스타일 유형을 갖고 있는 소비자를 묶어 그 유형별 특성을 파악하기 위해서 군집분석을 실시하였으며, 군집분석에 의해 분류된 유형별로 인구통계적 특성, 가격에 대한 반응, 브랜드에 대한 반응 그리고 판촉에 대한 반응을 검사하기 위해 ...
본 연구에서는 중국여성 소비자들을 라이프스타일 특성에 따라 유형화 하고, 해당 유형들을 구체적으로 파악할 수 있는 기준을 찾아내고자 하였다. 본 연구는 451명의 중국여성 대상으로 설문지를 배포하고 회수하였다. 통계분석 방법은 라이프스타일 유형의 유사한 문항을 사용하였다. 요인 분석된 라이프스타일에 따라 유사한 라이프스타일 유형을 갖고 있는 소비자를 묶어 그 유형별 특성을 파악하기 위해서 군집분석을 실시하였으며, 군집분석에 의해 분류된 유형별로 인구통계적 특성, 가격에 대한 반응, 브랜드에 대한 반응 그리고 판촉에 대한 반응을 검사하기 위해 교차분석 및 분산분석과 Bonferroni 검정을 실시하였다. 라이프스타일을 유형화한 결과 5개의 군집을 발견되었는데, 각각을 유행 추구형, 경제 중시형, 아름다움 중시형, 사교활동 중시형, 보수 추구형으로 명명하였다. 또한 5개의 라이프스타일 유형이 시장세분화 지표로서 유용한지 검증하고자 여성의 대표적 소비영역인 화장품 구매행동에 대하여 브랜드, 가격, 판촉에 대한 반응을 비교하였고, 체계적인 차이를 보여주었다. 연령, 소득, 직업은 조절으로 유의하였고 지역은 관련성을 나타나지 않았다. 향후 라이프스타일과 관련된 연구에서는 라이프스타일의 유형을 더욱 세분화하여 다양하게 제시하거나, 인구통계적 변수에 학력이나 결혼여부 등의 측정항목을 추가하여 실시할 것을 제안하는 바이다.
본 연구에서는 중국여성 소비자들을 라이프스타일 특성에 따라 유형화 하고, 해당 유형들을 구체적으로 파악할 수 있는 기준을 찾아내고자 하였다. 본 연구는 451명의 중국여성 대상으로 설문지를 배포하고 회수하였다. 통계분석 방법은 라이프스타일 유형의 유사한 문항을 사용하였다. 요인 분석된 라이프스타일에 따라 유사한 라이프스타일 유형을 갖고 있는 소비자를 묶어 그 유형별 특성을 파악하기 위해서 군집분석을 실시하였으며, 군집분석에 의해 분류된 유형별로 인구통계적 특성, 가격에 대한 반응, 브랜드에 대한 반응 그리고 판촉에 대한 반응을 검사하기 위해 교차분석 및 분산분석과 Bonferroni 검정을 실시하였다. 라이프스타일을 유형화한 결과 5개의 군집을 발견되었는데, 각각을 유행 추구형, 경제 중시형, 아름다움 중시형, 사교활동 중시형, 보수 추구형으로 명명하였다. 또한 5개의 라이프스타일 유형이 시장세분화 지표로서 유용한지 검증하고자 여성의 대표적 소비영역인 화장품 구매행동에 대하여 브랜드, 가격, 판촉에 대한 반응을 비교하였고, 체계적인 차이를 보여주었다. 연령, 소득, 직업은 조절으로 유의하였고 지역은 관련성을 나타나지 않았다. 향후 라이프스타일과 관련된 연구에서는 라이프스타일의 유형을 더욱 세분화하여 다양하게 제시하거나, 인구통계적 변수에 학력이나 결혼여부 등의 측정항목을 추가하여 실시할 것을 제안하는 바이다.
This study attempted to typify female consumers by their lifestyle and find the bases to organize the different purchase behavior patterns, 451Chinese female consumers were investigated. Stat methods used similar questions in lifestyle types. According to the analyzed lifestyle, a cluster analysis w...
This study attempted to typify female consumers by their lifestyle and find the bases to organize the different purchase behavior patterns, 451Chinese female consumers were investigated. Stat methods used similar questions in lifestyle types. According to the analyzed lifestyle, a cluster analysis was conducted to identify characteristics of consumers with similar lifestyle types. Cross-analysis, variance analysis and Bonferroni tests were conducted to examine demographic characteristics, responses to prices, responses to brands and responses to promotions for each type classified by cluster analysis. As a result of the stylization of the lifestyle, five groups were found, each named Fashion, Economic, Beauty, Social activities and Conservative. To examine if the five types of lifestyle can be utilized in market segmentation, female's responses to brand, price and promotion of cosmetics were compared and systematic differences were found. Age, occupation, and income are influencing factors, while region has no influence in the classificaiton. In the future, lifestyle research will be conducted, focusing on more-subdivided types of lifestyle, or increase the degree of demographic variables such as education, marriage or not.
This study attempted to typify female consumers by their lifestyle and find the bases to organize the different purchase behavior patterns, 451Chinese female consumers were investigated. Stat methods used similar questions in lifestyle types. According to the analyzed lifestyle, a cluster analysis was conducted to identify characteristics of consumers with similar lifestyle types. Cross-analysis, variance analysis and Bonferroni tests were conducted to examine demographic characteristics, responses to prices, responses to brands and responses to promotions for each type classified by cluster analysis. As a result of the stylization of the lifestyle, five groups were found, each named Fashion, Economic, Beauty, Social activities and Conservative. To examine if the five types of lifestyle can be utilized in market segmentation, female's responses to brand, price and promotion of cosmetics were compared and systematic differences were found. Age, occupation, and income are influencing factors, while region has no influence in the classificaiton. In the future, lifestyle research will be conducted, focusing on more-subdivided types of lifestyle, or increase the degree of demographic variables such as education, marriage or not.
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